Prince & The New Power Generation - Diamonds and Pearls (1991)

Soul / Funk
Label: Paisley Park

1. Thunder (5:44)
  2. Daddy Pop (5:16)
  3. Diamonds and Pearls (4:42)
  4. Cream (4:12)
  5. Strollin' (3:46)
  6. Willing and Able (4:59)
  7. Gett Off (4:34)
  8. Walk Don't Walk (3:05)
  9. Jughead (4:56)
  10. Money Don't Matter 2 Night (4:48)
  11. Push (5:57)
  12. Insatiable (6:38)
  13. Live 4 Love (6:59)
  14. Gett Off (Damn Near 10 Minutes) * (9:36)
  15. Gett Off (Houstyle) * (8:24)
  16. Violet the Organ Grinder * (5:05)
  17. Gangster Glam * (6:09)
  18. Horny Pony * (4:19)
  19. Cream [N.P.G. Mix] * (5:46)
  20. Things Have Gotta Change (Tony M Rap) * (3:58)
  21. Do Your Dance [KC's Remix] * (6:00)
  22. Insatiable [Edit] * (4:03)
  23. Diamonds and Pearls [Edit] * (4:21)
  24. Money Don't Matter 2 Night [Edit] * (4:15)
  25. Call the Law * (4:21)
  26. Willing and Able [Edit] * (4:17)
  27. Willing and Able [Video Version] * (5:09)
  28. Thunder (DJ Fade) * (3:24)
  29. Schoolyard * (7:10)
  30. My Tender Heart * (5:06)
  31. Pain * (5:57)
  32. Streetwalker * (4:48)
  33. Lauriann * (4:15)
  34. Darkside * (5:33)
  35. Insatiable [Early Mix - Full Version] * (8:01)
  36. Glam Slam '91 * (6:16)
  37. Live 4 Love [Early Version] * (7:32)
  38. Cream [Take 2] * (4:50)
  39. Skip to My You My Darling * (3:57)
  40. Diamonds and Pearls [Long Version] * (5:32)
  41. Daddy Pop [12" Mix] * (6:07)
  42. Martika's Kitchen * (4:21)
  43. Spirit * (4:32)
  44. Open Book * (4:59)
  45. Work That Fat * (4:35)
  46. Horny Pony [Version 2] * (4:21)
  47. Something Funky [This House Comes) (Band Version] * (7:04)
  48. Hold Me * (4:36)
  49. Blood on the Sheets * (5:46)
  50. The Last Dance (Bang Pow Zoom and the Whole Nine) * (5:36)
  51. Don’t Say U Love Me * (4:20)
  52. Get Blue * (4:43)
  53. Tip O’ My Tongue * (4:08)
  54. The Voice * (4:42)
  55. Trouble * (5:36)
  56. Alice Through the Looking Glass * (4:18)
  57. Standing at the Altar * (4:48)
  58. Hey U * (6:10)
  59. Letter 4 Miles * (4:36)
  60. I Pledge Allegiance to Your Love * (4:41)
  61. Thunder Ballet * (10:56)
  62. Thunder [Live at Glam Slam 1992] * (4:18)
  63. Daddy Pop [Live at Glam Slam 1992] * (6:23)
  64. Diamonds and Pearls [Live at Glam Slam 1992] * (5:31)
  65. Willing and Able [Live at Glam Slam 1992] * (5:40)
  66. Jughead [Live at Glam Slam 1992] * (6:52)
  67. The Sacrifice of Victor [Live at Glam Slam 1992] * (10:05)
  68. Nothing Compares 2 U [Live at Glam Slam 1992] * (4:50)
  69. Thieves in the Temple [Live at Glam Slam 1992] * (7:01)
  70. Sexy M.F. [Live at Glam Slam 1992] * (5:45)
  71. Insatiable [Live at Glam Slam 1992] * (7:42)
  72. Cream / Well Done / I Want U / in the Socket (Medley) [Live at Glam Slam 1992] * (13:58)
  73. 1999 / Baby I’m a Star / Push (Medley) [Live at Glam Slam 1992] * (9:12)
  74. Gett Off [Live at Glam Slam 1992] * (6:11)
  75. Gett Off (Houstyle) [Live at Glam Slam 1992] * (8:05)
totale tijdsduur: 1:05:36 (7:06:08)
avatar van Poles Apart
Verhelderend interview met Duane Tudahl, de archivaris, over de totstandkoming van de boxset:

Duane Tudahl on Prince's Diamonds and Pearls

O/O/O
Ik had gehoopt dat de bonustracks misschien nog wat van het niveau van diamonds & Pearls zou kunnen verhogen, maar zelfs die zijn behoorlijk bedroevend... D&P hab mijns inziens beter helemaal weggelaten kunnen worden..
Ik kijk rijkhalzend uit naar de Parade Box!

Momenteel is de 12LP boxset in prijs verlaagd naar 269 euro op bol en amazon.nl

avatar van Darkzone
O/O/O schreef:
Ik kijk rijkhalzend uit naar de Parade Box!

Dat heb je met een zeer productief en verzijdig artiest als Prince al snel. Het ene album zal de ene fan meer bekoren dan een ander album en vice versa. En dan is het ook nogeens wat voor muziek vind je wel/niet bij Prince passen of waar hou je zelf van. Heb je niks met rap/hiphop of dat de NPG vaak op de voorgrond treedt, dan kan ik mij goed voorstellen dat je dit album niks vindt, inclusief al die vault tracks die hij opnam in deze periode. Maar doet een 'nummer' als Datkside jou ook niks? Een geweldig grunge/rock probeersel, waarbij Prince hier en daar aanwijzingen geeft.

Ik ben zelf pas als veertiger veel actiever naar Prince gaan luisteren en kan nu veel meer dan als tiener van dit album genieten. De meeste vault tracks uit deze box zitten relatief in een stuk rustiger vaarwater dan ten tijde van SOTT. Maar nogsteeds is het merendeel voor mij erg genietbaar.

Ik ben benieuwd wat ze hierna uit zullen gaan brengen als super deluxe edition.

Darkzone schreef:

Ik ben benieuwd wat ze hierna uit zullen gaan brengen als super deluxe edition.

Het schijnt dat Purple Rain (weer) aan de beurt is.

avatar van Darkzone
Poles Apart schreef:

Het schijnt dat Purple Rain (weer) aan de beurt is.

Daar heb ik dan weer niet zoveel mee. Zeker niet verkeerd die cd met de vault tracks en met de singles/b-sides. Ik ben dan ook benieuwd naar het alternatieve artwork.

avatar van Minneapolis
Eigenlijk wel jammer dat er geen vinyl versie bestaat met dat "dubbel opname verspring effect" (geen idee hoe deze printjes officieel heten) zoals de cd. Ik vind het wel een leuke retro techniek.

Minneapolis schreef:

Kan je uitleggen wat je bedoelt? Ik herken dit niet?

lennon schreef:

Kan je uitleggen wat je bedoelt? Ik herken dit niet?

Het plaatje dat hier ook gebruikt wordt bij het album verspringt toch als je de cd een beetje kantelt?

avatar van Kronos
Zijn meer dan twee plaatjes. En ook een 3D effect met regenboogkleurtjes. Als je het van links naar rechts draait opent Prince zijn ogen en sluit ze weer, heft zijn rechterarm op, terwijl de dame achter hem haar hand over zijn borstkast haalt.

Kronos schreef:

Ja, dat dus. Was tof geweest als grote album hoes.

Minneapolis schreef:

Ah het hologram op de cd bedoel je.

Destijds heb ik grotere gekregen die platen winkels als promo kregen. Dat leken lp formaten.
Ik heb gehoord dat day bij dit project wel bedacht is, maar het dan nog veel duurder zou maken. Dus is er van afgezien. Maar er bestaan dus wel grote hologrammen. Ik heb er nog een liggen.

avatar van Minneapolis
Ik vermoed ook dat het een kosten kwestie is. Helaas, de lol van lp's kopen zit voor een groot deel om het tastbare mooie product.

Minneapolis schreef:

Ik vind dat ze de 2 lp heel mooi hebben uitgevoerd. Het is wel echt een andere hoes (niet qua foto) dan het origineel.

jraw schreef:

En waar doet het-saxofoon-loopje in Tip O' My Tongue nou aan denken... Studio Sport van vroeger (1990)??? Prince zat vast met bord-op-schoot na de concerten in de Kuip in 1988.

Ik verwacht ook steeds Mart Smeets die schermvullend in beeld verschijnt. Het lijkt er echt op. Wellicht dat Candy Dulfer het ooit speelde en het is blijven hangen bij Prince?

avatar van Rumour
De SDE cd+bluray nu voor net geen 80 euro bij bol.