Pearl Jam - Backspacer (2009)

Label: Universal

1. Gonna See My Friend (2:48)
  2. Got Some (3:02)
  3. The Fixer (2:57)
  4. Johnny Guitar (2:50)
  5. Just Breathe (3:35)
  6. Amongst the Waves (3:58)
  7. Unthought Known (4:08)
  8. Supersonic (2:40)
  9. Speed of Sound (3:34)
  10. Force of Nature (4:04)
  11. The End (2:57)
  12. Better Man [Live] * (4:56)
  13. Immortality [Live] * (6:07)
Ik verwacht ook veel van dit album
Het is ook lang geleden dat ik uitkeek naar een nieuw PJ album

avatar van nelis
Ben heel benieuwd naar dit album, the Fixer klonk live erg goed.

avatar van kaztor
Kill_illuminati schreef:
Een nieuwe PJ met een vooral vergeleken met de vorige albums een afwijkende artwork.

No Code?

Ik vind dit bijzonder gaaf, trouwens.

avatar van Klumpie
Hier zijn de 30 seconden clipjes te horen.

Amazon.co.uk: backspacer: MP3 Downloads

Beoordelen n.a.v. 30 seconden samples gaat natuurlijk maar zelden ook al geeft het wel degelijk een indruk van een nog te verschijnen album.
Hoe opvallend: naar dit album keek ik niet echt uit maar dit rechttoe rechtaan rockgebeuren van Pearl Jam bevalt me eigenlijk goed en ik ben al een stuk enthousiaster.
Ter vergelijk: ik verlang enorm naar de nieuwe Muse maar daar zorgden die samples voor wat meer ongerustheid dat dat wel eens ernstig tegen kan vallen.
Het blijft afwachten, maar we krijgen zo al een aardig idee.

avatar van rkdev
Klumpie schreef:
Hier zijn de 30 seconden clipjes te horen.

Amazon.co.uk: backspacer: MP3 Downloads

Klinkt goed, verwacht dat deze wel een tijd in mijn CD speler zal gaan bivakkeren.

avatar van Kill_illuminati
Ik vind het nummer niet zo heel goed.

rkdev schreef:

Backspacer wordt het no-nonsense album van Pearl Jam. Rechttoe rechtaan rocken. Ze worden ouder en milder. Geen interne strubbelingen meer of persoonlijke kwesties. Hoop niet dat het daardoor een te lichtvoetig album wordt, maar Eddie kennende zal hij er hier en daar wel zwaar aan trekken. bvb in "Let's Breathe".

avatar van kaztor

Klinkt erg lekker, precies in de lijn van de vorige cd, en dat bevalt me zeer!

Rizz
Kan niet wachten! Vind The Fixer heel lekker klinken
Moet nog even beslissen of ik de hoesfoto mooi vind ;P

avatar van Thomzic
kaztor schreef:

Klinkt erg lekker, precies in de lijn van de vorige cd, en dat bevalt me zeer!

Volledig mee eens. Pearl Jam - Pearl Jam kon me prima bekoren. Gezien hun staat van dienst heb ik er weer alle vertrouwen in en zal ik het album blind kopen.

B.V
Ik vind dat zowel The Fixer als Got Some vooral doen denken aan de compacte rocksongs op Yield.

Duurt trouwens wel lang voordat het album uitlekt... Het is nog maar drie weken voordat hij in de winkels ligt. (Heb hem besteld op LP: dat is deze cover wel waard!)

avatar van TheFunkyM
Hier heb ik echt veel zin in.. Pearl Jam vind ik een top band.. en ga er dus vanuit dat dit ook weer een lekkere plaat gaat worden..

avatar van TheFunkyM
Ik vind het nieuwe nummer maar niets..
Beetje pop geluid.. en een leeg eentonig nummer.. hoop dat de rest van het album beter is...

avatar van Kill_illuminati
TheFunkyM schreef:
Ik vind het nieuwe nummer maar niets..

Dat was dus precies mijn conclusie.

avatar van Ducoz
Een nieuwe Pearl Jam op komst! ik ben heel erg benieuwd!

nachmir schreef:

Ja het duurt idd wel heel erg lang, ik popel echt al van ongeduld.

avatar van Gajarigon

Typische rocknummertje, echt niet veel soeps!

avatar van barrett
Ik vind Fixer wel goed klinken... er is hoop op verbetering na hun laatste album Pearl Jam.

avatar van JuRR
Ik verwacht ook dat het weer wat beter wordt dan de laatste! Nog even 1,5 week wachten en dan weten we het...

avatar van barrett
Idd, ik vrees ook dat we nog zo lang gaan moeten wachten...

nicoot
Wat een korte cd zeg.

avatar van barrett
Geef mij liever een korte maar goede en krachtige cd, dan een cd die zich naar zijn einde sleept...

avatar van Stickman10
dit is de eerste keer dat ik bijna niet kan wachten tot een cd uit komt!!
ik heb een paar muziek fragmenten op youtube gehoord en ook het nummer the end wat een prachtsong terwijl ik er nog maar 30 seconden van heb kunnen luisteren.
ik vind de hoes erg gaaf lijkt op de stijl van no code.
de single the fixer met op de b kant supersonic heb ik laatst op vinyl aangeschaft.
beide zijn het leuke nummers maar ik verwacht meer diepgang in de andere nummers.

avatar van Klumpie
Hij is op internet te vinden.

avatar van Klumpie
Alle bands waar PJ door beïnvloed is kun je op dit album vinden. Catchy as hell en hun meest evenwichtige album sinds Vs.

Gonna See My Friend en Got Some zijn de rockende openers van PJ, waarvan Gonna See My Friend wel erg veel The Who invloeden heeft. Got Some klinkt hier gelukkig al een stuk beter. Dan komen we bij de twee beste nummers van het album The Fixer en Johnny Guitar. The Fixer is de eerste single en is een echte groeier gebleken en klinkt hier nog beter dan de Myspace versie die ik eerder heb gehoord. Johnny Guitar wordt op een bijzondere manier ingezongen door Eddie en is gewoon een heerlijk nummertje.

Just Breathe is de eerste Eddie ballad, gebaseerd op de instrumental Tuolumne van Into the Wild. Amongst the Waves werd in de reviews vergeleken met Alive en Given to Fly van te voren, en ik begrijp de vergelijkingen ook wel. Ook al hebben we hier zeker te maken met een nummer die anders is dan bovengenoemde twee. Unthought Known plaats ik ook bij de beste nummers van dit album. Lijkt kwa muzikaliteit wel wat op Love Boat Captain.

Supersonic is Mankind II, één van de mindere nummers van dit album. Mensen die de demo van Speed of Sound hebben beluisterd zullen in eerste instantie teleurgesteld zijn, want dit nummer lijkt in niks op de demo. Één van de apartste nummers die PJ ooit heeft opgenomen in mijn opinie, maar wel goed. Force of Nature is een prima catchy nummer van McCready, heeft wat U2 invloeden en een prachtige outro. Tweede Eddie ballad is The End en een prachtige afsluiter.

avatar van Fake_world
Klinkt toch wel serieus poppy en licht...
hun producer heeft dit keer veel inspraak gehad, naar voorbeeld van springsteen's laatste plaat en dat hoor je!
nu ga ik mezelf blijven afvragen of deze anders had geklonken indien de producer zich niet "gemoeid" had...

avatar van Gajarigon
Klinkt leuk, hij bevalt me beter dan hun vorige.