MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Jay-Z - The Blueprint 3 (2009)

mijn stem
3,11 (226)
226 stemmen

Verenigde Staten
Hip-Hop
Label: Roc Nation

  1. What We Talkin' About (4:04)

    met Luke Steele

  2. Thank You (4:10)
  3. D.O.A. (Death of Auto-tune) (4:15)
  4. Run This Town (4:27)

    met Rihanna en Kanye West

  5. Empire State of Mind (4:36)

    met Alicia Keys

  6. Real as It Gets (4:12)

    met Young Jeezy

  7. On to the Next One (4:17)

    met Swizz Beatz

  8. Off That (4:06)

    met Drake

  9. A Star Is Born (3:48)

    met J. Cole

  10. Venus Vs. Mars (3:10)
  11. Already Home (4:29)

    met Kid Cudi

  12. Hate (2:31)

    met Kanye West

  13. Reminder (4:18)
  14. So Ambitious (4:12)

    met Pharrell

  15. Young Forever (4:13)

    met Mr. Hudson

totale tijdsduur: 1:00:48
zoeken in:
avatar van Niek
3,0
I Am, Nastradamus? Is toch niet zo moeilijk te bedenken dat ik daarop doel?
Ik heb het ook over een nieuwe piek in de carrieres he. Dat impliceert dat er al een piek geweest is.

Áls rappers gevarieerder flowen is dat omdat het weer tijd was voor iets nieuws. In 1987 was het beeld van een perfecte flow die van Rakim. Niemand was in dié tijd beter dan hem. Nu vragen we weer wat anders van MC's. Nogmaals: anders, niet beter.

avatar
The Opinionated
Een classic = 1) steengoed en 2) tijdloos.


Stapler schreef:
Ja maar dit snap ik dan niet:

"Blueprint en Stillmatic hebben samen de gemoederen flink bezig gehouden in die tijd. Beide supermc's hadden het flink aan de stok en dreven elkaar tot een nieuwe piek in hun carrieres want de platen die eraan vooraf gingen waren erbarmelijk slecht."

Ik denk dat hij het over de albums heeft die voorafgingen aan die 'beef' tussen Jay-Z en Nas namelijk Nastradamus en The Dynasty.

avatar van Stapler
Ah ok .

zn m vooruitgang ( mv) [vor'œytxɑŋ] ontwikkeling die leidt tot verbetering of vernieuwing.
Ik doel dus op vernieuwing .

avatar van Stapler
The Opinionated schreef:
Een classic = 1) steengoed en 2) tijdloos
Ok vooruit dat is ook zo. Ik ben het dan blijkbaar niet met de definitie eens in hoeverre dat kan. hahah

avatar van Niek
3,0
Stapler schreef:
Ah ok .

zn m vooruitgang ( mv) [vor'œytxɑŋ] ontwikkeling die leidt tot verbetering of vernieuwing.
Ik doel dus op vernieuwing .
Haha, jaja, ok. Dan zijn we het eens .

avatar
The Opinionated
Vernieuwing in de muzikale context = originaliteit. En als je een album beoordeelt, is originaliteit één van de kenmerken van kwaliteit.

In die zin is het dus logisch dat een classic (bijna) altijd vernieuwend of origineel is. Lijkt mij.

avatar
t-h-y-$
Maar orgineel (Lees: Vernieuwend) is ook goed, dit album is mischien wel vernieuwend maar toch word het echt geen classic

avatar
Frostyx
Deze shit is niet vernieuwend.
Echt niet.
Dit is allemaal zo gedaan als vul maar wat leuks in/

avatar van PaulieWalnuts
1,5
No I.D. valt toch wel behoorlijk tegen.... heeft het toch niet meer in zich blijkbaar. Die flow van Jay-Z.... zo slecht!

avatar
RedLightCityBoy
Natuurlijk heeft het het nog in zich, zo iets vergaat niet, alleen hij moet zich aan Jay-Z's waarden houden.

avatar van Silky & Smooth
3,5
Ik luister net The Blueprint. Wat mij opvalt is dat Jay-Z zelf vrij weinig veranderd is, zowel qua flow als teksten. Maar dat had ik met American Gangster ook al...

Vind The Blueprint toch sfeervoller dan deze cd.

avatar van Stapler
Sfeer is ook ver te zoeken in de populaire Rap van nu vind ik.
Jay-Z gaat dus mooi met zijn tijd mee zullen we maar zeggen .

avatar van Silky & Smooth
3,5
De sfeer is veranderd. Maar met sfeervoller bedoelde ik de producties van Kanye en Just Blaze met fijne sampletjes zoals in Heart of the City, Never Change en Song Cry. Vooral Kanye is erg veranderd. Niet negatief in mijn ogen, maar ik vond de 'warme' sfeer van zijn eerste twee albums erg lekker om te horen.

avatar van Stapler
Tja. Ik vind dat er minder sfeer zit in overgeproduceerde computer beats i.t.t. volledige gesamplede muziek. Maar dat is dan ook weer smaak enz.

avatar
The Opinionated
Ben het eens met Silky & Smooth.

Op BP1 hebben alle producties dezelfde soulvolle sound. Op dit album kan je niet een bepaalde sound plakken. Het zijn allemaal uiteenlopende producties. Voor mij moet een album toch als geheel klinken en niet als samenraapsel van losse tracks.

avatar van Boy
4,5
Boy
Mag ik jullie mening over deze recensie?

Zichzelf ophemelen kan hij als geen ander. Onlangs verklaarde Jay-Z zelfs dat hij naast collega’s Eminem en Nas geen concurrentie kent. Aan hem om het waar te maken met zijn laatste album: The Blueprint 3.

Voor deel drie van de Blueprint-trilogie riep Shawn Carter de hulp in van onder andere Rihanna, Timbaland en Kanye West. De verwachtingen voor dit schijfje waren zeer hoog. Deels door het succes van voornamelijk het eerst deel uit de serie en de nieuwe single D.O.A. (Death Of Auto-Tune). Hierin verklaart het hip-hop icoon de oorlog aan de stemvervormer. Tenslotte liet Jiggageen mogelijkheid onbenut om het nieuwe album op voorhand een klassieker te noemen.

Het is bijzonder dat Jay-Z, inmiddels bijna veertig, nog altijd wat te melden heeft in zijn teksten. Bovendien is zijn liefde voor het vak duidelijk te merken. Bijvoorbeeld op het eerder genoemde D.O.A., waarbij de hiphopper aangeeft de oude normen en waarden van de hiphopcultuur, zoals zwarte kleding en een normale stem zonder vervormingen, te willen bewaren. Tegelijkertijd geeft hij op de potentiële hit On To The Next One aan dat er ook ruimte voor vooruitgang moet zijn: ‘’If you want my old shit, buy my old album.’’ Aan afwisseling geen gebrek.

Ondanks de grote namen die voor The Blueprint 3 achter de knoppen gingen zitten, zit het album productioneel niet bijster goed in elkaar. Vooral de beats van juist Timbaland, afgelopen jaren toch haast een garantie voor een hit, klinken als instrumentals die de populaire producer nog ergens achter in een kast had liggen. Ook Kanye West brengt niet zijn sterkste werk naar voren. Zijn producties klinken voor iemand van zijn kaliber te plichtmatig. Hierdoor kan het zomaar gebeuren dat het beste nummer van de plaat, het opzwepende Empire State Of Mind met Alicia Keys, van de relatief onbekendere producer Shux komt.

Toch staat vast The Blueprint 3 het goed zal gaan doen qua verkoop staat vast. Zo heeft Jay-Z met Run This Town, voornamelijk vanwege de toevoeging van Rihanna en Kanye West, gegarandeerd een grote hit te pakken. Bovendien kent het album genoeg hoogtepunten om de gemiddelde luisteraar tevreden mee te stellen. Waaronder A Star Is Born, waarop de rapper over een van de weinige sterke Kanye-beats terugblikt op 20 jaar hiphop. en het eerder genoemde Empire State Of Mind. Slaagt het album er in de torenhoge verwachtingen in te lossen? Nee, dat niet. Maar dat is te danken aan de opgeklopte hiphopbranie van de beste man zelf. Laat dat weg en je houdt een redelijk album over. Niet zijn sterkste, maar ook niet zijn minste werk.

avatar van Niek
3,0
Wel treffend zou ik zeggen. Ben het er grotendeels mee eens. Vind A Star is Born alleen niet zo goed.

avatar
Rene1979
ok wel redelijk mee eens...

Ik vind doa goed vanwege de beat
Run this town ook een lekker jay z track

En dan stan er nog een paar is twee leuke nummers op

avatar van Silky & Smooth
3,5
Wel goede recensie, maar snap het probleem met de Kanye-beats niet... Ok, Hate is vervelend, maar alle sterke nummers (met uitzondering van Empire State of Mind) zijn door Kanye West/No I.D. geproduceerd. Maar het niveau van die producties vind ik niet minder dan Kanye's vroegere werk. Anders, dat wel...

avatar
The Opinionated
Over die uitspraak over Nas & Eminem als enige concurrentie: de vraag van de journalist was hoe hij tegenover disstracks van een Jim Jones of Game stond, waarop hij antwoordde dat ze niet op zijn level zijn en op dat vlak enkel Eminem en Nas als concurrentie zag. Toch belangrijke context.

De beats van Timbaland zijn niet top maar om nu te zeggen dat ze nog ergens achter in de kast lagen, vind ik nogal ver gaan. Het zijn gewoon okay-producties.

Kanye levert eveneens niet zijn beste werk, maar te plichtmatig voor iemand van zijn kaliber? Wat bedoel je daarmee?

avatar van Boy
4,5
Boy
Ik bedoel daarmee dat ik Kanye veel te geforceerd over vind komen. Het lijkt alsof hij vrij weinig zin had in dit album, maar het 'toch maar deed' omdat het zijn mentor betreft, om het zo maar even te zeggen..

Bovendien vind ik Timbaland echt zwaar onder de maat presteren. Helemaal als je nagaat dat hij ons ooit Dirt Off Your Shoulder heeft voorgeschoteld kun je niet van okay-producties spreken.

Bedankt voor alle reacties trouwens

avatar
The Opinionated
Geforceerd overkomen in de producties? Ik vind Run This Town & D.O.A. heerlijke producties. De Intro, Thank You, A Star Is Born, Already Home okay-producties. Hate en Young Forever iets minder. Maar overall dus goed.

Ik vind het toch écht wel okay-producties. Leg jij de lat hoger voor Timbaland dan voor een minder bekende naam omdat hij al veel topproducties op z'n naam heeft?

avatar van Silky & Smooth
3,5
DOA is geen Kanye West productie!

Over producties die wel van Kanye zijn:
What We Talkin' About is een heerlijk intro, grotendeels door de beat. Thank You eveneens een erg leuk nummer. De eerste twee zijn dus gewoon goed. Run This Town is wederom een goede productie van hem. Beetje opzwepend. A Star Is Born vind ik een erg mooi nummer. Er is ook helemaal niks mis met Already Home. De beat past precies bij KiD CuDi en Jay doet het ook goed. De productie zorgt voor de juiste sfeer. Hate vind ik jammer, maar Young Forever vind ik een van de mooiste nummers op het album. De sample is misschien een beetje makkelijk, maar als het goed bij het nummer past... Waarom niet? De beat maakt het nummer nog wat 'mystieker'.

Ook gaan de credits van deze nummers (op Young Forever na) uit naar Kanye's mentor No I.D.!

En er is toch een verschil tussen een minder bekende producer. Als Timbaland topproducties op zijn naam heeft, verwacht je ook dat hij wat laat zien op nieuwere albums. Men legde de lat voor Jay-Z toch ook hoog, gezien vorig werk? Ik vind die beats van Timba trouwens wel meevallen!

avatar van Boy
4,5
Boy
What We Talkin' About, Young Forever en zelfs Run This Town vind ik voor iemand als Kanye niet goed genoeg. Hate is gewoon ronduit zwak. Sowieso vind ik zijn hele productiestijl van de afgelopen maanden niet heel erg bijzonder. Vind de productie dan ook niet voor de juiste sfeer zorgen. Sterker nog, ik ontdek maar weinig sfeer bij dit album, zeker als je het vergelijkt met American Gangster, The Black Album en Blueprint 1. Het is allemaal zo onsamenhangend.

Voor Timbaland mag je inderdaad de lat hoger leggen dan voor menig ander producer. Maar goed, misschien ben ik ook wel een beetje Timbo-moe op het moment

avatar van Silky & Smooth
3,5
Wat jij nou zegt dacht ik vanmorgen ook aan. Er zijn teveel (top)producers gekozen met verschillende stijlen.
Bij The Blueprint hebben ze de productie voornamelijk aan Kanye West en Just Blaze overgelaten. Die twee hebben voor een sfeer gezorgd die bijna over het hele album te horen was. Daarom vond ik Renegade ook jammer. Mooi nummer, maar paste in het het geheel.
Maar hier heeft Kanye ook nog eens verschillende stijlen gebruikt, waardoor het helemaal onsamenhangend wordt.

Los vind ik de eigenlijk alle nummers toch goed. Ik weet niet wat jij verwacht van Kanye, maar ik vind zijn beats op dit album voor de juiste sfeer zorgen die bij de tekst/onderwerp hoort. Dat is ook een kunst. Ik vind hem zo goed omdat hij eigenlijk altijd de nummers wel aanvoelt.
Maar ja zijn stijl wel is veranderd. Ik vind dat juist goed, maar snap wel dat mensen de 'oude' Kanye beter vinden.

avatar
The Opinionated
D.O.A. is inderdaad geen Kanye productie, my bad.

Ik vind Forever Young nogal corny. Refreintje van Mr. Hudson vind ik dan wel weer top.

Snap dat een naam een bepaald verwachtingspatroon met zich meebrengt, maar stel dat de Timbaland-producties op dit album door op een onbekende naam zouden staan, ik kan me dan voorstellen dat mensen er dan helemaal niet zo over zeuren en ze zelfs 'goed' vinden. Maar eerlijk is eerlijk: ik had ook op (nog) beter gehoopt.

Boy: dan leg je de lat wel erg hoog voor Kanye IMO. Eens @ onsamenhangendheid en eens @ Silky & Smooth die zegt dat de nummers los wel goed zijn.
Raekwon's OBFCL2 is net omgekeerd: daar heb je die 'albumsfeer', maar los zijn de nummers minder indrukwekkend.

avatar van Silky & Smooth
3,5
Ik vind de Timbo-producties niet zo slecht. Hij kan beter, dat wel ja. Maar als een onbekendere producer met die beats kwam had ik denk ik hetzelfde gezegd. Maar er is wel een verschil in de 'lat leggen'. Als een onbekendere producer onervaren is en dan zulke beats maakt vind ik dat knapper dan een Timbaland waarvan je weet dat hij het beter kan. Maar een onbekend iemand hoeft niet onervaren te zijn, dus daar geen misverstand over...

avatar
X-man
Silky & Smooth schreef:
Ik vind de Timbo-producties niet zo slecht. Hij kan beter, dat wel ja. Maar als een onbekendere producer met die beats kwam had ik denk ik hetzelfde gezegd. Maar er is wel een verschil in de 'lat leggen'. Als een onbekendere producer onervaren is en dan zulke beats maakt vind ik dat knapper dan een Timbaland waarvan je weet dat hij het beter kan. Maar een onbekend iemand hoeft niet onervaren te zijn, dus daar geen misverstand over...


Maar we kunnen wel concluderen (ongeacht het cijfer dat je er persoonlijk aan geeft) dat de algemene mening is dat zowel Jay-Z als de producers wel eens beter werk hebben gemaakt.

avatar van Silky & Smooth
3,5
Ja qua albums van Jay-Z wel. Ik vind sowieso The Blueprint en The Black Album beter. Heb nog niet echt de tijd gehad om de andere albums goed te beluisteren.
Kanye's beats vind ik niet meer te vergelijken met vroeger, omdat het (bij mij) voor een compleet ander gevoel zorgt. En ik vind in dat geval niet een beter dan de andere.
En ja Timbaland kan veel beter.

avatar
The Opinionated
Reasonable Doubt blijft voor mij de onbetwiste nummer één qua Jay-Z albums, met daaropvolgend The Blueprint en The Black Album.

Ik las gisteren dat Shock Value 2 van Timbaland 24 november dropt. Eerste single met ene SoShy dropt deze maand al. 'Collaborators include Justin Timberlake, Lady Gaga, Shakira, Kings of Leon, Miley Cyrus, Daughtry, The Fray, and Paramore' Ben benieuwd, maar die namen bevallen me alleszins niet.

On topic: BP3 zit bijna aan de milli qua verkoop.

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 11:33 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 11:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.