Neil Young - Greatest Hits (2004)

Canada
Label: Reprise

1. Down by the River (9:20)
  2. Cowgirl in the Sand (10:08)
  3. Cinnamon Girl (3:02)
  4. Helpless (3:40)
  5. After the Gold Rush (3:48)
  6. Only Love Can Break Our Heart (3:11)
  7. Southern Man (5:33)
  8. Ohio (3:02)
  9. The Needle and the Damage Done (2:13)
  10. Old Man (3:25)
  11. Heart of Gold (3:09)
  12. Like a Hurricane (8:23)
  13. Comes a Time (3:07)
  14. Hey Hey, My My (Into the Black) (5:02)
  15. Rockin' in the Free World (4:44)
  16. Harvest Moon (5:03)
  17. The Loner * (3:50)
  18. Sugar Mountain * (5:35)
totale tijdsduur: 1:16:50 (1:26:15)
avatar van Rogyros
En wat ga je stemmen, Bertus?

avatar van Stalin
Don Cappuccino schreef:
Mijn moeder heeft deze en Harvest en ik herinnerde me dat ik het helemaal niks vond. Die man kan niet zingen!, dat zei ik. Maar vandaag toch maar deze CD eens geluisterd en dat vond ik toch wel heel erg goed. Mooiste nummer vond ik toch wel After The Gold Rush, de rillingen liepen over mijn rug.

Herkenbaar verhaal...

Ben zelf sinds oktober vorig jaar (en zeker sinds ik vlak voor kerst deze parel op de deurmat vond) bevangen door een acute aanval van Neil Young-eritus en het eind is nog niet in zicht.

Sinds deze week trots eigenaar geworden van Greendale en Tonight's The Night en wederom valt er niets tegen

Kortom, er staat je nog een hoop moois te wachten op deze ontdekkingsreis

avatar van bertus99
Rogyros schreef:
En wat ga je stemmen, Bertus?

Ik stem eigenlijk nooit op verzamel-cd's. Die zijn met een bepaalde bedoeling door de platenmaatschappij gemaakt en de selectie nummers is meestal van hun. Natuurlijk is dit een goeie cd en als ik 5 sterren zou geven zou ik het tot een van de beste cd's van Young maken.
Maar dat vind ik geen eerlijke vergelijking met zijn echte platen.

avatar van harm1985
Dit is dan ook een Greatest Hits, en geen Best Of... staat ook op de hoes, gebaseerd op verkoop van singles, albums en download...

avatar van musician
Ja ja.... De helft van het album is alvast in ieder geval niet als single uitgebracht, helaas.

Neil Young heeft weinig hits gehad, sowieso. Liefhebbers kopen natuurlijk altijd de cd's. Ik heb zelf nog als 'ontbrekende' singles Hawks & doves, Southern pacific, Little thing called love en Are there any more real cowboys, zijn duet met Willie Nelson.

Alle 4 om begrijpelijke redenen weggelaten, gezien wat er wél in deze Greatest hits is opgenomen.

Welke singles ook zijn uitgebracht maar helaas ontbreken zijn Oh Lonesome me en When you dance I can really love.

Maar al met al heb ik de indruk dat er vooral gekeken is om een zo sterk mogelijk album te maken van het eerste gedeelte van zijn carriëre en inderdaad, dit is wel Hoge School inzake Neil Young.

Daar komt nog bij, dat al deze nummers min of meer gelijkwaardig in geluidskwaliteit zijn, niet in de laatste plaats door de recente remasters van de eerste albums die zijn uitgebracht.

Wie mij kent weet dat ik het verder niet erg zal vinden dat nummers van On the Beach, Tonight's the night ontbreken maar helaas ook van Zuma. Ik vermoed dat dat komt omdat die albums (nog) niet digitaal geremasterd zijn zoals de eerste albums en bijvoorbeeld Deja vu.

Dat zal vermoedelijk de reden zijn dat dit geluidstechnisch perfecte schijfje als Greatest hits is verschenen. Om diverse redenen kan ik ze echter geen ongelijk geven.

avatar van Rogyros
Wat ook de precieze reden is waarom het ene nummer wel en het andere nummer niet op deze compilatie staat; het is een verdomd goede compilatie. Ieder nummer is gewoon top. Eigenlijk zou ik deze verzamelaar vijf sterren moeten geven, maar dat heb ik tot nu toe nog niet gedaan met een verzamelaar. Reden is omdat het al geschreven is en al opgenomen. Het is dus verzameld van eerder werk. De magie van een studioalbum heeft het niet. Dus besloot ik bij mijn MuMe inschrijving om niet vijf sterren uit te keren aan verzamelaars.

Maar bij deze (en bij Rearviewmirror van Pearl Jam) zou ik toch een uitzondering kunnen maken. Wie weet.

Dit is gewoon een GEWELDIGE VERZAMELAAR!

Edit: Ik stap af van mijn principe. Vijf sterren voor deze verzamelaar (ook die van PJ en die van PF).

Yann Samsa
"Greatest hits inclusion based on original record sales, airplay, and known download history"

En toch, nog steeds missen enkele tracks. Dat er niets op staat van de magistrale albums On The Beach en Tonight's The Night kan ik nog snappen, het is tenslotte een greatest hits. De afwezigheid van Don't Let It Bring You Down, A Man Needs A Maid en Cortez The Killer daarentegen... Vreemd.

Verder wel een mooi introductie tot ome Neil, meer dan puike muziek of course.

avatar van Ducoz
Ik vind dit nog steeds een van de meest waardeloze verzamel CD's van Neil Young..
Decade gaat er langzaam uit en is niet meer te krijgen voor 10 euro of minder, lees: in de 20 euro zelfs...
Dan zal dit het goedkope alternatief zijn..
12 van de 16 nummers staan ook op Decade(Decade staan 35 nummers op). Alleen 'Only Love..' vind ik hier een toevoeging hebben, die had leuk geweest op Decade..

De hoesfoto vind ik dan weer wel mooi, ik heb nog nooit in het boekje gekeken dus ik weet niet wat daar aan relevante informatie instaat.. maar dit is duidelijk een album voor de 'nieuwe' markt, om nieuwe fans te trekken die alleen de allerbekendste Neil Young nummers willen hebben en daar niet te veel geld voor willen uitgeven..

Stijn_Slayer
Maar alleen 'Down by the River' en 'Cowgirl in the Sand' zijn toch al wel 2,5* waard? Er staan wel fantastische nummers op, ook al is de selectie ietwat voorspelbaar.

avatar van musician
Ja, helemaal mee eens.
So far was een prachtige verzamelaar van Crosby, Stills, Nash & Young met een collectie van hun beste werk uit de periode 1968 t/m 1971.

Dit is een hele mooie collectie van Neil zelf uit het meest gewaardeerde tijdstip uit zijn carriere, de jaren '70. Aangevuld met twee 'nieuwere' nummers. Bij het uitbrengen was dit het eerste album dat volledig gerestaureerd was en geremasterd. Het klinkt nog steeds als een openbaring, hoewel zijn eerste 4 albums later natuurlijk ook behoorlijk zijn aangepakt.

Niet het aantal nummers bepaalt uiteindelijk de hoogte van de waardering van een verzamelaar. Een smaakvolle samenstelling en de kwaliteit van de songs zijn natuurlijk de eerste vereiste. En daar kan bij deze Greatest Hits geen twijfel over bestaan.

avatar van Ducoz
Als we echt de greatest 'hits' zouden pakken, tot aan 2004 dan zouden de volgene nummers ook op dit album moeten hebben gestaan:

- War Song(met Graham Nash)
- Looking for a Love
- Midnight on the Bay(Met Stills)
- Four Strong Winds
- Southern Pacific
- Little Thing Called Love
- Touch the Night (8ste positie in US Rock Chart!!)
- Long Walk Home
- Mansion on the Hill
- War of Men
- Downtown (met Pearl Jam)

Dan pik ik er maar een paar singles uit he, die in de charts van de VS hebben gestaan, sommige zelfs onder de 15.

Ik vind deze greatest hits, zoals hij hier gepresenteerd is helemaal geen smaakvolle samenstelling. Ik vind het een erg makkelijke samenstelling, erg veilig vooral.

Ik vind de vergelijking met So Far niet correct, omdat die uitkwam na de eerste 2 CSN(Y) albums, waar een EP in opgenomen was waardoor het wel degelijk een toegevoegde waarde had.
16 december 2004, toen kwam dit uit. Een goede maand voor kerst, smaakvol voor in de sok of onder de boom Daar was deze greatest hits goed voor.

Young zei het volgende over de songkeuze:
"the tracks were selected based on original record sales, airplay and known download history."

Dan doe je je, met 16 liedjes, ernstig te kort.

Stijn_Slayer
Veel meer dan 16 nummers past er gewoon niet op. Iedereen kan aan de tracklist zien dat deze bestemd is voor het grote publiek (dat is meestal zo met best of's en greatest hits). De samenstelling mag best wat punten kosten bij een verzamelaar, maar 2,5* toekennen voor de nummers die erop staan vind ik wel erg laag. Dan beoordeel je eigenlijk puur op de samenstelling en niet inhoudelijk op de muziek zelf.

Heb niet veel met (deze versie van) 'Helpless', 'Heart of Gold' en 'Harvest Moon', maar verder vind ik het ijzersterke nummers.

avatar van Ducoz
6 van deze nummers vind ik niet veel, dat is dan al reden 2.

avatar van Broem
Een Greatest hits album uitbrengen is altijd controversieel. Nooit goed genoeg voor de echte liefhebber (die er waarschijnlijk niet op zit te wachten maar er altijd een oordeel over zal hebben) en bedoelt om de gelegenheidsliefhebber over de streep te trekken. Ik ben de laatste tijd in het werk van Neil gedoken en kwam deze (vergeten) verzamelaar in mijn eigen cd verzameling tegen. Krijg met terugwerkende kracht meer en meer gevoel bij zijn songs. Ooit over de streep getrokken als gelegenheidsliefhebber en geworden tot een echte liefhebber. Mooie songs op deze verzamelaar.

Jullie vergeten één voordeel: deze is ook op 2LP 180 HQ verschenen. Voor mij volstaan deze nummers in die speciaal analoog voor vinyl gemasterde kwaliteit. Als je alle goede platen in die kwaliteit los wil kopen, ben je veel meer kwijt.

avatar van Rogyros
Wat wil je als artiest als je een verzamelaar uitbrengt? Een van de redenen is om een overzichtje te geven van je oeuvre, hoe controversieel de keuzes ook mogen zijn, zodat een onbekende makkelijk instapt. Verschillende vrienden van mij kenden niets van Neil Young. Zij hebben deze verzamelaar van mij geleend en ze vonden het fantastisch. Prachtige instapper. Een paar zijn vervolgens ook verder gaan zoeken in de Neil Young catalogus. Een paar nieuwe fans zijn daarmee aangeboord.

Ome Neil mag tevreden met mij zijn!

Ik heb een beetje een haat/liefde verhouding met Neil Young. Soms vind ik 'm te zeurderig klinken, soms klinkt hij briljant. Je kan dat bijvoorbeeld mooi horen op After the Goldrush, met wat meer (erg) mooie dan mindere nummers. Voordeel van deze Greatest Hits is dat steeds de mooie songs worden geselecteerd, zoals van After the Goldrush het fraaie Only Love Can Break Your Heart, het geweldige Southern Man & de titelsong. Daarvoor staat trouwens nog het oh zo mooie Helpless van het album Déjà Vu (Crosby, Stills, Nash and Young).

Harvest is een album wat ik wel helemaal geweldig vind. De selectie van dat album is niet verkeerd hier, met de krakers Old Man & Heart of Gold, maar ik ben blij met mijn persoonlijke favoriet het oh zo trieste The Needle + The Damage Done.
Van een andere sterke plaat samen met Crazy Horse Everybody Knows This Is Nowhere, staan de complete fantastische versies van Down By the River & Cowgirl In the Sand op kant 1 van LP1. Hoe goed wil je het hebben? En verderop vinden nog zo'n lang heerlijk gitaarnummer: Like A Hurricane.

Als Pearl Jam fan ben ik natuurlijk blij met de (logische) toevoeging van Rockin In The Free World. Dit is vaak een afsluiter van concerten van hen. Ook Harvest Moon is een fraai nummer.
Voordeel van de 2LP met werkelijk briljant geremastered geluid is dat er ook nog een bonus 7" bijzit, met op de b-kant de mono versie van Sugar Mountain. Nog een hoogtepunt als afsluiting van een fantastische Greatest Hits.