Neil Young - Greatest Hits (2004)

Canada
Label: Reprise

1. Down by the River (9:20)
  2. Cowgirl in the Sand (10:08)
  3. Cinnamon Girl (3:02)
  4. Helpless (3:40)
  5. After the Gold Rush (3:48)
  6. Only Love Can Break Our Heart (3:11)
  7. Southern Man (5:33)
  8. Ohio (3:02)
  9. The Needle and the Damage Done (2:13)
  10. Old Man (3:25)
  11. Heart of Gold (3:09)
  12. Like a Hurricane (8:23)
  13. Comes a Time (3:07)
  14. Hey Hey, My My (Into the Black) (5:02)
  15. Rockin' in the Free World (4:44)
  16. Harvest Moon (5:03)
  17. The Loner * (3:50)
  18. Sugar Mountain * (5:35)
totale tijdsduur: 1:16:50 (1:26:15)
Down_By_Law schreef:

De geluidskwaliteit is echt vele malen beter dan op "Decade". Misschien heb je deze CD als mp3, en dan hoor je het verschil niet, maar de CD klinkt echt geweldig. De DVD die er in de limited edition bij zit al helemaal. Dat is trouwens een soort voorproefje van de Archives. Je kunt bij elk nummer teksten, informatie, foto's, fotobijschriften en soms ook videoclips selecteren.

Ik heb hem in de winkel eens doorgenomen, dan zal het aan de crappy koptelefoon gelegen hebben. Of ik heb niet goed geluisterd haha. Deze heb ik destijds niet gekocht, want ik heb alles wat erop staat al en ik heb over het algemeen een bloedhekel aan verzamelaars (neemt niet weg dat deze goed samengesteld is).

De limited edition ben ik nooit tegengekomen, zal al wel vrij snel uitverkocht zijn geweest of niet?

the dutchman schreef:
correct me if i'm wrong maar helpless is toch eigenlijk gewoon knocking on a heaven's door?? of is het andersom?

m.a.w. is het origineel nou van Bob Dylan of van Neil Young?

De enige overeenkomst die ik hoor is dat beide nummers een vergelijkbare opbouw hebben, Knockin' on Heavens Door heeft echter een wisselend derde akkoord. De akkoorden verschillen ook. Helpless was in ieder geval eerder uitgebracht dan Knockin' On Heavens Door.

Down_By_Law
Volgens mij is de limited edition nog steeds leverbaar. Was wel een beetje teleurgesteld toen bleek dat er alleen videos van 'Rockin' In The Free World' en 'Harvest Moon' op staan.

Voor een Greatest Hits is dit inderdaad wel een redelijke compilatie, maar net zoals CSN's "Greatest Hits" (2005) is het vrij overbodig na al die eerdere compilaties.

avatar van Hans Brouwer
Stijn_Slayer schreef:
De enige overeenkomst die ik hoor is dat beide nummers een vergelijkbare opbouw hebben, Knockin' on Heavens Door heeft echter een wisselend derde akkoord. Helpless was in ieder geval eerder uitgebracht dan Knockin' On Heavens Door.
Wellicht is er toch een verband tussen de nummers "Helpless" en "Knockin' On Heavens Door": wat kan je anders doen dan op de deur van de hemel kloppen wanneer je je hulpeloos voelt .
En mischien moet je het nummer "Comes a Time" ook nog wel in dat verband betrekken: immers er komt een tijd dat niemand zich meer hulpeloos voelt en dat kloppen op die hemelse deur niet meer nodig zal zijn .

avatar van musician
Ik roep altijd om de digitaal geremasterde versies van de cd's van Neil Young. Ze zijn er niet, maar ik heb er zo € 300,00 voor apart gezet.

Maar het is niet helemaal waar.

Net als een klein gallisch dorpje waar de Romeinen het niet kunnen winnen, heeft Neil Young een klein, digitaal geremasterd dorp, dat zich niet op zij laat zetten door de vele analoge troepen die ooit zijn opgebouwd.

Hoewel, dorp. Gezien de nummers mag je toch spreken van een behoorlijke stad uit zijn werk.

De digitaal geremasterde Deja vu nummers van CSN&Y kende ik al, hier laat Young horen dat ook zijn eigen werk zeer toe is aan een opfrisbeurt naar de nieuwste technieken.

Alle analoge en krasverheerlijkers ten spijt, deze muziek, die op deze wijze wordt gebracht, is de enige geluidsbron die weergeeft hoe de muziek door de artiest is opgenomen. Het klinkt dan ook alsof hij naast je staat.

De doffe analoge versies zijn een aardig tijdverdrijf, kon niet anders gezien de tijdgeest, dit is het ware Neil Young werk.

Ik verwacht ook oprecht dat een heel groot deel van zijn collectie digitaal geremasterd gaat worden. Net als Fleetwood mac deed, die ook eerst een digitaal geremasterde Very best of uitbrachten, voordat Rumours en Fleetwood mac als zodanig werden aangeboden.

De selectie die Young heeft gemaakt, geven aan dat onze smaak toch wel heel erg overeenkomt (zie tracklist) en dat hij zich blijkbaar alleen af en toe laat verleiden tot treurig werk. Geen spoor van country/schommelstoel. Meeste 'gewoon' electronisch en hard, ook de ballads zijn goede keuzes. Nog nooit zo'n sterke Like a hurricane gehoord.

Om over Hey Hey my my nog maar te zwijgen.

Hulde!

musician schreef:

Nog nooit zo'n sterke Like a hurricane gehoord.

Helemaal mee eens. Als ik "American Stars 'N Bars" draai, dan haal ik voor aanvang van 'Like A Hurricane' de CD eruit. "Greatest Hits" gaat er dan in voor 'LAH'. Pas daarna mag Stars 'N' Bars weer verder spelen van mij.

Hetzelfde heb ik met 'Hey Hey My My', klinkt zoveel beter dan op de CD "Rust Never Sleeps". Neil moet echt met een remaster van mijn #2 album aller tijden (Rust dus) komen!

avatar van Stijn_Slayer
Op CDWOW heb ik wel eens Japanse import remasters gezien. Ik heb ze echter nooit gehoord. In 2002 is Harvest digitaal geremasterd uitgebracht op DVD-Audio. Re-Ac-Tor ook zag ik, en wellicht nog wel enkele andere albums.

Ik heb zo'n 33 Neil Young schijfjes, en ik ben niet van plan die allemaal te vervangen. Ik vind de kwaliteit van de CD's zo slecht nog niet. Alleen Harvest klinkt afgrijselijk, dus ik heb de LP er maar bijgehaald. De Archives bieden perfect geluid, dus daar ben ik erg blij mee. Daar kan geen enkele remaster tegen op.

Down_By_Law
Het geluid van bijv. de "After The Gold Rush" en "Tonight's The Night" CD's valt inderdaad wel mee, maar als je "Greatest Hits" hoort besef je hoe goed het allemaal had kunnen klinken.

Ik ga ook niet alles opnieuw kopen, en heb daarom ook enkele albums op zowel CD als vinyl.

Opmerkelijk trouwens dat jij als fan nog niet alle Neil albums gekocht hebt

avatar van Stijn_Slayer
Ik ben pas sinds juli vorig jaar begonnen om alles van Neil te kopen. Tussendoor heb ik eerst CSNY gecompleteerd, en natuurlijk ook een hoop andere muziek. 33 CD's in één jaar vind ik zo slecht nog niet. Ik ben wel van plan (en bezig) alles te kopen, ik hoop dat ik dat volgend jaar rond deze tijd voor elkaar heb.

avatar van musician
Ja, je moet ook nog wel wat te wensen over houden. Wat moet je, als je volgend jaar klaar bent?

33 schijfjes van NY (alleen Neil?) in één jaar vind ik een topprestatie

Ik ben ook verre van 'klaar' en dan ben ik nog een paar jaartjes ouder dan jullie.

Stijn_Slayer schreef:
33 CD's in één jaar vind ik zo slecht nog niet.

Dat is waar. En ik kan me ook voorstellen dat bijv. "Landing On Water" en "Everybody's Rockin'" niet zoveel haast hebben...

avatar van harm1985
Destijds vond ik dit album overbodig, in de tussentijd toch eens gekocht, omdat ie maar 9 of 10 euro was, inclusief bonus DVD. Eigenlijk is dit een eerste kijkje in de Archives, aangezien het voor de eerste keer is dat zijn muziek hier geremastered wordt. Bovendien bied de bonus DVD betere geluidskwaliteit dan de CD, dubbel genieten dus. De clips van Harvest Moon en Rockin in the Freeworld zijn een mooie bonus.

Over de naam: achterop de hoes staat ook, gebaseerd om single verkoop, album verkoop en downloads. Harvest spreekt voor zich, maar Everybody Knows en Gold Rush Natuurlijk ook (CSNY tijd immers).

Lees voor de grap ook even dit door: Greatest Hits Technical Notes Menu - neilyoung.com

Gerben-DT
Deze cd is de enige young die in mijn kast staat. Eigenlijk een schande, want deze man heeft fantastische nummers. Maar waat moet ik beginnen met het uitbreiden van mijn verzameling?? after the gold rush? harvest? everybode knows...?

avatar van Gert P
Ik zie alleen de gewone versie maar liggen zonder die dvd, waar is die te koop?
Mediamarkt niet.
Vind het ook jammer dat cortez the killer er niet op staat, hadden ze needle and damage done en southern man wel af mogen halen.
Ben meer van de ruigere Young

Je bent van de ruigere Young maar wilt Southern Man eraf halen

Je bent van de ruigere Young maar wilt Southern Man eraf halen

als ik moet kiezen ja.
Cortez the killer is vele malen beter.
En zo hard is die niet.

Father McKenzie
Gezien het ontzèttend grote en boeiende en gevarieerde oeuvre van deze reus.... is een pover enkel verzamelaartje niet veel meer dan een SAMPLER, maar ach... misschien bereik je zo wel eens nieuwe of potentiële fans, en dan heeft zo'n enkelaartje toch nog zijn nut.
Hààst alles wat erop staat vind ik top, maar voor het kakofonisch klinkende Hey, Hey, My My heb ik het niet zo, ik zou voor My My Hey Hey gekozen hebben dat stukken beter klinkt. Maar dat is maar detailkritiek.
Want als samplertje kan deze wel tellen!

avatar van musician
Ik ben héél blij met deze versie van Hey hey my my Father , het enige dat tot nu toe digitaal geremasterd is verschenen van Rust never sleeps (bij mijn weten).

Maar voor het overige helemaal met je eens: geweldige compilatie, je zou haast gaan vermoeden dat Neil voor deze verzamelaar vooraf bij mij te rade is geweest.

Hij heeft ook erg veel eh..... discutabel werk weggelaten en aan de andere kant een zeldzaam, hoewel bekend, nummer als Ohio ook mooi gerestaureerd toegevoegd.

Nee, dit is in mijn optiek een nagenoeg niet te evenaren Greatest hits. Cortez the killer is inderdaad ook geweldig maar erg lang, geen hit(je) geweest en je kunt niet alles hebben in het leven.

Wel daarmee dringend de oproep om ook Zuma mooi digitaal te remasteren en snel uit te brengen......

Father McKenzie
Om over Time Fades Away maar te zwijgen....

avatar van Gert P
Maar hoe kom ik aan die 5.1 dvd-a want die stereo hoef ik niet heb alle nummers al, niet geremasterd maar dan kan ik aan de gang blijven.

avatar van Stijn_Slayer
Online is die nog wel te bestellen.

avatar van harm1985
Ik heb em voor 9 euro eens bij de V&D meegenomen... maar echt vaak heb ik die DVD nog niet opgehad... misschien maar weer eens doen een dezer dagen.

Kom ik echter aan bij het nut van 5.1 wat muziek betreft. Ik heb maar twee oren en alles is oorspronkelijk naar stereo (of zelfs mono) gemixt. Waarom zou ik muziek willen horen die van achteren komt? Het beperkt de kwaliteit ook, want om 6 kanalen te ondersteunen moet de bitrate omlaag. Dat heb je 24/96 stereo dus niet. Een wassen neus dus, dat 5.1, bij films ook, ik zie dingen VOOR me gebeuren en tenzij de hele film in first person is, hoef ik niks van achteren te horen. Daarbij denk ik dat mijn 2 boxen het beter doen dan de meeste 5.1 sets die de gemiddelde consument in huis heeft.

harm1985 schreef:

Nou bij pink floyd hoor je op de sacd uit elke box een andere klok komen en ook de dvda van chicago2 klinkt geweldig in 5.1 onm maar van the moody blues te zwijgen.

Ook bij films als gladiator hoor je de pijlen uit je nek weg komen dus absoluut meerwaarde mist geen 90 euro boxjes. Maat ieder zijn deugd.

avatar van Guinness1980
Het enige Neil Young album dat ik in huis heb.
Heb wel Heart of gold nog op vinyl single.

Erg goede verzamelaar en persoonlijk vind ik Like a Hurricane, Rockin' in the Free World, Cinnamon girl, Heart of Gold en Southern Man de beste nummers op deze verzamelaar.

avatar van My Addiction
Gekocht omdat ik nog niets kende van Neil Young en ik echt wel iets wil kennen van Neil Young! Zeker na Old Man en Heart Of Gold beluisterd te hebben.
Oja ik wil ook zeggen dat de foto van Neil Young voor mij de essentie van coolheid weergeeft

avatar van IntoMusic
Leuke verzamelaar die mooie nummers bevat. Persoonlijk zou ik Decade uit '77 kiezen, als je nog niets van Neil in huis hebt. Voor mij als fan een leuke aanvulling die zeker geregeld gedraaid wordt.

avatar van VanDeGriend
Berichten verwijderd.

the x
na Bob dylan helemaal doorgespit te hebben, ben ik nu begonnen de andere grote held te ontdekken. deze cd nu 1 keer geluisterd en kan alleen maar zeggen Prachtig. gauw maar met de reguliere albums beginnen

avatar van Don Cappuccino
Mijn moeder heeft deze en Harvest en ik herinnerde me dat ik het helemaal niks vond. Die man kan niet zingen!, dat zei ik. Maar vandaag toch maar deze CD eens geluisterd en dat vond ik toch wel heel erg goed. Mooiste nummer vond ik toch wel After The Gold Rush, de rillingen liepen over mijn rug. Snel maar eens dat album gaan luisteren. Ook de eerste twee nummers vond ik heel erg goed dus Everybody Knows This Is Nowhere moet ik ook maar eens gaan luisteren. En Harvest natuurlijk ook. Voor deze 4,5 ster.

avatar van bertus99
Goed overzicht voor de vroege periode van Neil Young, hoewel niet de allervroegste. Dit materiaal van de vier albums vanaf Everybody knows thsi is nowhere maakt echter hier en daar een erg grote sprong.
Op het eind wordt de serie zelfs aangevuld met een paar iets latere songs uiit de late '70's waarna hij, gek genoeg afsluit met een nummer uit eind jaren '80 van Freedom en het nog latere Harvest Moon.
Dat vind ik jammer. Een compilatie met werk van de platen Everybody knows this is nowhere tot en met Zuma, die op deze greatest hits volledig ointbreekt, zou een wat coherenter beeld van deze periode in de muziek van Young zijn geweest. Maar ondanks die kritiek is dit een hele mooie collectie songs, dat is zeker.