Anouk - For Bitter or Worse (2009)

Rock / Pop
Label: EMI

1. Three Days in a Row (4:14)
  2. In This World (4:10)
  3. Woman (3:51)
  4. Lay It Down (3:02)
  5. 8 Years (3:52)
  6. My Shoes (4:28)
  7. Walk to the Bay (3:02)
  8. Today (3:27)
  9. Hold On (3:41)
  10. Lovedrunk (4:14)
  11. Faith in My Moon (5:05)
  12. For Bitter Or Worse (4:15)
avatar van LucM
Het valt mij vooral op dat Anouk veel negatieve kritiek krijgt vooral van Nederlanders. Nu, Anouk is niet de meest originele zangers maar ze klinkt heel wat oprechter en bezielder dan al die R&B-sterren uit de VS waarmee wij worden doodgegooid en haar singles hier vind ik ook beter dan het gros van wat in de top-40 staat.

avatar van Doc
Doc
LucM schreef:

Zo ken ik er nog wel een paar.....
Als je Sieneke met een keelontsteking vergelijkt met een krolse kater, dan klinkt die kater ook een stuk bezielder.

Super zangeres met een stem waar ze zoveel mee kan. Helaas is dit een van haar mindere platen. Mis gewoon het harde gitaar werk. Gooi de band er maar uit.

avatar van Edwynn
Alsof dat aan de band ligt. Dat is eerder een beslissing van het opperhoofd en de producer.

Ja dat weet ik ook wel, maar aangezien Anouk per cd van band veranderd.. En ik vooral fan van haar eerste cd's ben, waar de originele band nog actief was...

avatar van Rinus
Ik vind het wel een goed album. Weer net even anders dan de voorgaande albums. Toont wel aan,. dat Anouk veel stijlen aan kan, ongeacht wat je er van vindt. . Het titel nummer is echt een kippevelnummer.

Helemaal mee eens Rinus. Anouk is enorm veelzijdig. Hou alleen meer van haar ruigere albums. Smaak dingetje...

avatar van Angelo
Wat goed dat Anouk nu deze weg bewandelt. Haar voorgaande albums vond ik nou niet veel soeps, 'Who's your momma' vond ik dan redelijk goed maar meer ook niet. Ik vond albums als 'Together alone', 'Urban solitude' en 'Hotel New York' vrij overgeproduceerd klinken, rock maar te commercieël en gericht op massale album verkoop. Ik denk dat ik een van de weinigen ben wie dat vind als ik zo'n beetje de reviews lees.

Dit album daarentegen vind ik heel puur, rauw en alles behalve overgeproduceerd. Anouk gaf volgens mij in een interview aan dat ze tegelijkertijd bezig was met een opvolger en dat deze nog experimenteler is dan 'For bitter or worse', maar dat ze de fans eerst even wou laten wennen aan het nieuwe geluid.

Dat wennen duurde bij mij maar een dag, vanaf het eerste moment dat ik dit album beluisterde vond ik dit plaat van topniveau. De titeltrack 'For bitter or worse' is echt een meesterwerk, echt een goede keuze om dit nummer voor het laatste te bewaren.

Ik kan niet wachten op een nieuw album! Ik hoop op nog meer soul en blues. Ik vind Anouk beter dan ooit op dit album. Keep it comin' zou ik zeggen!

avatar van musicrik
Anouk heeft met For Bitter Or Worse haar beste plaat uit haar carrière gemaakt. Het verwerken van de verbroken relatie met The Anonymous Mis (Postman) heeft gezorgd voor inspiratie en ook de composities zijn van hoog niveau. Het afsluitende titelnummer is inderdaad prachtig.

Ik zag trouwens dat je deze cd heel voordelig kunt kopen bij Kroese.

avatar van Lexicon Devil
Echt een leuke vrouw!
Hopelijk begint ze ooit in te zien dat het maken van verzoekplaatjes/meezingers voor onze kleuter-zender 3FM niet het ware geluk zal geven.

Meid, gebruik die stem voor een revolutie en niet voor dat eeuwige "Love/Hate" gezever.
Neem een voorbeeld aan PJ Harvey, Kim Gordon of Lydia Lunch

avatar van Cannabooze
De houdbaarheid van de nummers is uiterst teleurstellend. Net als de belachelijk slechte productie van dit album.

avatar van Guinness1980
En dan meteen 3 sterren er af

Ik vond de voorganger "Who's Your Momma" echt een topplaat!!
Maar Mamanouk weet ons allemaal weer te verrassen met een (wederom) nieuwe sound!!
De titeltrack "For Bitter Or Worse" is echt killing net als "Faith In My Moon" trouwens!!
Zo hoor ik Anouk heel erg graag..

En hebben jullie de luxe versie van deze plaat al gezien?
Echt een te gekke uitgave!!

Topplaat 4 sterren

avatar van pureshores
misschien als de lokale Blokker hem nog heeft voor 4.99

Ik vind het titelnummer erg mooi en vond de single Woman wel leuk eigenlijk. Van Anouk mag ik de echt stevige sound (zoals op Graduated fool) of dat poppy-achtige zoals Woman wel graag horen. Die eerste single 3 days in a row vond ik niet veel aan. En dat geflirt met hiphop en funk hoeft voor mij niet zoals op haar nieuwe album

MatthijsBudding
"For Bitter Or Worse" zie ik als een van de beste nummers ooit. Luister het eens goed, die opbouw. Daarnaast is de compositie ook een meesterwerk, niet de standaard akkoordschematjes die je al 1000 keer gehoord hebt. Dit is prachtig. En dat cijfer slaat natuurlijk nergens op, ik snap er niets van....

avatar van Arrie
Ik vind het gemiddelde eerlijk gezegd nog aan de hoge kant. Ik vind Three Days in a Row werkelijk één van de grootste draken ooit, die tweede single (Woman?) stelde totaal niks voor, en het titelnummer... daar word ik nou ook niet bepaald warm van. Anouk heeft met dit album voor mij definitief afgedaan, terwijl ik haar vroeger best kon waarderen.

Jocharo-T
Three Days in a Row vind ik echt een fijn nummer.
Lekker mee bléren op z'n tijd, heerlijk!

Arrie schreef:

Snap er niets van.... Ook "Three Days In A Row" zit ook weer erg goed in elkaar. De nummers zijn interessant gecomponeerd, goed ingespeeld en gezongen, goed geproduceert. Blijkbaar vind je de composities gewoon niet mooi dan, maar ik vind het bizar. Maarja, ik kan me niet proberen in jou te verplaatsen.

avatar van Arrie
Wat kan mij het nou schelen of het goed gespeeld is en dergelijke? Dan zou ik de muziek van Dream Theater ook geweldig moeten vinden... Muziek is veel meer dan het technische aspect.

MatthijsBudding
Tsja, dat snap ik ook wel. Maar je zegt dat je het cijfer aan de hoge kant vind... Hoe kan je dat vinden, alleen omdat je dat ene nummer niet helemaal jou ding vind? Het is interessant, goed gespeeld, eigenlijk alles klopt. En dan kan het je smaak niet vinden, maar wat is het waardoor je het cijfer dan te hoog vind? Achja, meer mensen zijn het met jou eens dus ik moet ook niet zeuren, k snap er gewoon niets van.

avatar van Arrie
Natuurlijk spreek ik vanuit m'n eigen ervaring en mening. Als ik iets niet goed vind, en dan zo'n ontzettend zeiknummer op de radio hoor als Three Days in a Row, dan verbaas ik me er nou eenmaal vrij snel over dat anderen het wel goed vinden, ook al is het goed gespeeld. Nou is dat lang niet altijd zo, er is genoeg muziek die ik niks vind, waarvan ik begrijp dat andere mensen het wel waarderen. Op een of andere manier vind ik de stem van Anouk de laatste tijd vrij lelijk klinken, en ik vind de liedjes op zich ook vrij matig (terwijl jij zegt dat het interessant gecomponeerd is, dat lijkt me dus niet een vaststaand feit). Vooral de tweede single vond ik echt gewoon een bijzonder matig liedje, een beetje een niemendalletje en Three Days in a Row dus ontzettend zeurderig, waardoor het me behoorlijk op de zenuwen heeft gewerkt, toen ik hem letterlijk elke ochtend hoorde.

Het kan er overigens ook mee te maken dat ik een veel groter referentiekader heb wat betreft muziek dan pak hem beet vijf jaar geleden en ik daardoor heel anders tegen de muziek van Anouk aan kijk.

avatar van LucM
Anouk is blijkbaar een love/hate-artiest. Dit album en meer bepaald de single Three Days in a Row vind ik aanvaardbaar zonder meer, niet fantastisch maar ook niet slecht (de meeste huidige top-40 hits kunnen daar niet aan tippen). Anouk vind ik op zich een goede zangeres maar ik heb steeds de indruk dat ze meer kan dan ze op plaat laat horen. Live komt ze beter uit de verf.

Ik blijf het boerenkoolmuziek vinden. Ze probeert een beetje een oud soulgeluid in haar muziek te incorporeren, maar de liedjes misschien gewoon schwung. Het is de Nederlandse houterigheid in combinatie met Anouk´s soms wat botte houding, waardoor het voor mij nooit echt werkt.

avatar van kaztor
Ik vind het eigenlijk nogal deprimerend waar ze mee komt.

Nooit eens iets luchtigs of iets met een positieve inslag, altijd maar dat opgewonden standje, die defensieve houding of dat resoluut droevige in de ballads.
Daar komt ze in een nummer als For Bitter Or Worse nog aardig mee weg omdat het goed gecomponeerd is, maar het is uitermate vermoeiend waar ze door de bank genomen mee komt.

Anouk moest eens gemakkelijker in de omgang worden en/of haar smaak betreft mannen een beetje bijstellen, heb ik zo het idee.

Over muziek moeten we toch eigenlijk gewoon ook niet lullen of beoordelen
Ik bedoel je voelt die plaat of niet

Ik hou van Anouk haar stemgeluid en de sound op deze plaat!

Eind dit jaar komt de nieuwe plaat TOTAAL wat anders ik kijk nu al uit naar de reacties hier

avatar van Lexicon Devil
bossie20 schreef:
Over muziek moeten we toch eigenlijk gewoon ook niet lullen of beoordelen

Wat doe je dan op een "muziek-forum"?

Ondanks dat ik een voorkeur heb voor de rock-kant van Anouk vind ik toch best een goed album, prachtig titelnummer en veel andere leuke nummers, zoals Today en Lovedrunk. Alleen jammer van het afgrijselijke Faith in my moon, dat verpest het album een beetje, haar slechtste nummer ooit. Haar laatste cd vind ik een stuk minder dan deze, hopelijk keert ze ooit nog eens terug richting de stijl van haar eerdere werk.

avatar van Ronald5150
Op "For Bitter or Worse" kiest Anouk voor een ander geluid. Ze verruilt haar gebruikelijke rockgeluid voor een meer soul georiënteerde sound. En dat bevalt me eigenlijk wel. Anouk haar laatste albums werden wel heel voorspelbaar, en daarnaast heb ik altijd gevonden dat haar stem beter tot haar recht komt in de soul, blues of jazz. Daarnaast kan ik ook aan de instrumentatie horen dat het geluid meer naar soul schuift, dus minder gitaar en meer toetsen en blazers. "For Bitter or Worse" is Anouk haar break-up plaat. Ze schrijft en zingt alles van zich af na het stuklopen van haar relatie. Tekstueel is het geen hoogstandje, maar het is zeker niet slecht. Maar eigenlijk vind ik gewoon dat ze prachtig zingt en er veel emotie in legt. De hoes is nogal controversieel, maar daar hou ik wel van. Een beetje gewaagd, maar dat past wel bij Anouk. Ik vind "For Bitter or Worse" een welkome afwisseling in vergelijking met de rest van oeuvre en zeker de beste Anouk plaat in jaren.

Slechte poging tot trollen verwijderd (ook bij de andere Anouk-platen) en de user geband.

avatar van sheep67
goed zo. Zat net die onzin te lezen.