Bob Dylan - Christmas in the Heart (2009)

Pop / Roots
Label: Columbia

1. Here Comes Santa Claus (2:35)
  2. Do You Hear What I Hear? (3:02)
  3. Winter Wonderland (1:52)
  4. Hark the Herald Angels Sing (2:30)
  5. I'll Be Home for Christmas (2:54)
  6. Little Drummer Boy (2:52)
  7. The Christmas Blues (2:54)
  8. O' Come All Ye Faithful (2:48)
  9. Have Yourself a Merry Little Christmas (4:06)
  10. Must Be Santa (2:48)
  11. Silver Bells (2:35)
  12. The First Noel (2:30)
  13. Christmas Island (2:27)
  14. The Christmas Song (3:56)
  15. O' Little Town of Bethlehem (2:17)
avatar van musician
Bedankt voor het herinneren!

avatar van henk01
Kijk je er naar uit?

avatar van Ducoz
Ik draaide net 'Love and Theft' en daar staat bijvoorbeeld 'Moonlight' op, dat klinkt ook erg als een kerst nummer Zo doende.
Kerst met ome Bob en Sufjan Stevens, ik zie het wel zitten hoor..! (Versus Mariah Carey enz...?)

avatar van musician
Nee, ik kijk helemaal niet uit naar een hernieuwde kennismaking met dit album.

Van de laatste jaren heeft Sting dan een iets beter winteralbum gemaakt dan ome Bob. Maar wie toch zoekende is naar een respectabel kerst of eigenlijk winter-cd met het betere werk kan beter kiezen voor de dames Kate Bush en Annie Lennox.

avatar van Ducoz
Kate Bush heb ik hier uiteraard ook paraat liggen

avatar van Vortex
Jahaa eindelijk 6 dec.! Dit album zit weer in de cd speler

avatar van musician
Ik heb dit jaar weer een geweldig winteralbum gekocht, ik moet er nog posten.

Mag ik Wintersmith van Steeleye Span van harte aanbevelen? Allemaal winternummers, sprookjesachtige dingen gebaseerd op een fantasy verhaal van Terry Pratchett. Ook allemaal nieuwe nummers, dus geen bekende Kerst meuk. Maar geweldig gedaan. De band is qua naam alleen wat op de achtergrond geraakt....

Fedde
Euhh ... en waarom dit blijde nieuws bij dít album?

avatar van musician
Je moet liefhebbers van wintermuziek uiteraard de laatste mode even doorgeven.
De alternatieven voor de zeer matige Dylan cd

musician schreef:
Je moet liefhebbers van wintermuziek uiteraard de laatste mode even doorgeven.
De alternatieven voor de zeer matige Dylan cd

Buitengewoon matig, inderdaad. Ik was even bang dat je me het kerstalbum van Rod Stewart ging aanprijzen maar Steeleye Span .. ach, zingt Maddy Prior nog steeds? (mag dat nog even, moderator?)

Vortex schreef:
Jahaa eindelijk 6 dec.! Dit album zit weer in de cd speler

Ik was vorige week in een groot winkelcentrum waar dit album op repeat stond.

Stijn_Slayer
Was het bijna sluitingstijd en wilden sommigen niet goedschiks vertrekken?

Het was in Portugal in een winkelcentrum dat tot 3 uur 's nachts openbleef, dus de mensen hoefden niet weg. Ik vond het eigenlijk wel gezellig, maar zo slecht vind ik deze plaat ook niet.

Fedde schreef:

Dat Kerstalbum van Rod Stewart zet ik ook boven dat van Bob Dylan

avatar van Vortex
musician schreef:

Dat Kerstalbum van Rod Stewart zet ik ook boven dat van Bob Dylan

Niet van die gekke uitspraken doen he

avatar van Sanderzzz
Tot kerstmis staat deze ook op bij mij Lekker gezellig

avatar van Rudi S
Ja, die Bob is een gezellige jongen

Fedde
Dikke winterpret. Let ook eens op de genre-aanduiding: Pop / Roots. Here Comes Santa Claus . Duidelijk roots. En Winter Wonderland : gevalletje van winterwortel. Meesterlijk!

avatar van Cor
Cor
We mogen weer!

Stijn_Slayer
Acht seconden volgehouden dit jaar... Ik doe niet aan SM.

avatar van Kronos
pa rum pum pum pum

Misterfool
Do you hear what I hear.

avatar van Sanderzzz
Ho Ho Ho, Cherry Nose, Cap On Head, Suit that's Red, Special Night, Beard that's white

avatar van Cor
Cor
Zit ik nou gewoon in de zomer deze Dylan-plaat te luisteren? Ja, want een toch door de 50 anniversary boxset is niet compleet zonder ook dit album mee te nemen. In het genre niet eens zo'n beroerde plaat. Beter dan Wham! en consorten.

Inderdaad helemaal niet slecht, Must Be Santa is zelfs 1 van m'n favo kerstsongs geworden

avatar van Flottante
Dylans ouwekraaienstem past eigenlijk helemaal niet bij die sierlijke kerstmelodieën. Er staan ook geen bijzondere of verrassende arrangementen op deze plaat, wel veel verzadigde salonjazz en gedateerde glitter 'n' blues. Een kerstplaat zoals ze drie, vier, vijf decennia geleden bij bosjes werden gemaakt.

Ik gok dat Dylan c.s. een dikke lol hebben gehad bij het maken van deze plaat. Zo hoort het ook! En het is kerstmis, hé. Hang in de zomer maar de smaakpaus uit. Ik neem nog een hapje van dit suikergoed voor zuurpruimen.

avatar van AOVV
Het is een kerstplaat. Leer er maar mee leven.

Zo zou ik m’n bespreking kunnen beginnen, en me er ook meteen zeer goedkoop vanaf maken. Dat doe ik echter niet, want Dylan blijft Dylan, en die verdient wel meer dan twee schamele zinnetjes. ‘Christmas in the Heart’ was voor iedereen een verrassing, denk ik, de muzikanten incluis. Enkel Dylan zelf leek al op voorhand te weten dat dit ervan ging komen, omdat hij volgens David Hidalgo van Los Lobos, die ook aan de plaat mee heeft gewerkt, zijn huiswerk erg grondig had gemaakt. Dat Hidalgo zelf geen enkel vermoeden had, bewijst zijn uitspraak dat hij al z’n accordeons had gestemd en meegenomen naar de opnames. Hij zou deze op slechts één song nodig hebben, ‘Must Be Santa’.

Zo kort na de release van zijn vorige, ‘Together Through Life’, wél een plaat met eigen nummers, had niemand nog wat verwacht. Doemdenkers vreesden reeds voor het scenario van de zwanenzang (dat gelukkig niet bleek te kloppen). Maar dit album past eigenlijk perfect binnen die gedachtegang. Afzwaaien met een kerstplaat…

De plaat gooide in de albumparades uiteraard minder hoge ogen dan de voorgangers. Bij ons in Vlaanderen was de hoogste notering een 22ste plaats. Wat er wel uniek is aan het album, is het feit dat de opbrengst ervan volledig naar goede doelen gaat. Da ’s mooi, en ademt ook wel een beetje de spirit van het essentiële kerstgebeuren, door het puur commerciële aspect aan te wenden als instrument der naastenliefde.

De vijftien nummers die Dylan nauwkeurig heeft uitgezocht, behoren bijna zonder uitzondering tot de meer bekende kerstsongs die de ronde doen. Regelrechte klassiekers als ‘Little Drummer Boy’, ‘Winter Wonderful’ en ‘Have Yourself a Merry Little Christmas’ (waarvoor ik altijd al een bescheiden zwak heb gekoesterd) worden afgewisseld door songs als de fijne traditional ‘Hark the Herald Angels Sing’, de lome, gezellige blues van ‘The Christmas Blues’ en het ronduit jolige ‘Must Be Santa’, dat dan wel wat uit de boot valt qua tempo en enthousiasme, maar net daardoor extra welgekomen is.

De songs stammen grotendeels van de jaren ’40 en ’50 van de vorige eeuw, de kinder- en jeugdjaren van Bob Dylan, met andere woorden. Hij was dan wel grootgebracht in een joods gezin, dat weerhield hem er niet van op zijn manier te genieten van Kerstmis, en muziek speelde daar een grote rol in. Dylan zei hier zelf het volgende over:

“Er is geen andere manier om kerstliedjes te doen, dan oprecht. Die liedjes zijn een stuk van mijn leven, evengoed als folksongs. Je moet ze dan ook zo brengen.”

En, ere wie ere toekomt, Dylan is er behoorlijk in geslaagd zijn woorden waar te maken. Ik heb dit album gekocht toen deze tegen een flink lage prijs werd aangeboden bij het weekblad HUMO, en kocht het in eerste instantie meer omdat het van Dylan was dan voor het werkje zelf; ik ben geen grote fan van kerstmuziek. Maar dit is gewoon fijn om te beluisteren, zeker tijdens de kerstperiode, dat spreekt voor zich. Dylan speelde al lang met het idee om een kerstplaat te maken, maar werd steeds door twijfels geblokkeerd, en het vaak doorslaggevende argument dat er al zoveel kerstmuziek werd uitgebracht. Hij had ook bang dat zijn album niet “speciaal” zou zijn, en zou opgeslokt worden door de grote, grijze massa.

Het is echter een echte Dylanplaat geworden, meer dan een doordeweekse kerstplaat, en, om eerlijk te wezen, daar hoeft Bob enkel maar zijn stembanden voor te kietelen. Dat schurende, krassende stemgeluid dat hij voortbrengt, is herkenbaar uit de duizenden; de instrumentatie is kalm en ingetogen (op ‘Must Be Santa’ na, zoals eerder gezegd), en weet nu en dan mijn mondhoeken tot een glimlachje te veranderen.

En zo komen we, ter afsluiting, weer uit bij mijn openingsalinea. Die vlieger gaat in grote mate op. Dylan heeft een kerstplaat gemaakt, te nemen of te laten. Vooral de manier waarop, de sound, geeft aan dat hij nog steeds eigenzinnig genoeg is om de interesse aan te wakkeren, het spul dat hij maakt nog steeds kwaliteitsvol genoeg om te voldoen. Dylan amuseert zich nog altijd tijdens het musiceren, daar gaat het hier ook om. En ik tijdens het luisteren.

3 sterren

Misterfool
De dagen worden korter, de vakantie is aangebroken. Helaas geen sneeuw, maar een kniesoor wie daar op let. De hoogste tijd om deze plaat weer eens op te zetten.

avatar van kort0235
Ik ben groot Dylan fan, maar deze plaat is niet te pruimen voor mij, ook al is hij misschien als grap bedoeld.
Ik ga toch meer voor Blonde on blonde, Blood on the tracks, Oh Mercy, Time out of mind en modern Times.
Echt een afknapper voor mij en Dylan onwaardig!