Mumford & Sons - Sigh No More (2009)

Folk / Rock
Label: Island

1. Sigh No More (3:27)
  2. The Cave (3:38)
  3. Winter Winds (3:39)
  4. Roll Away Your Stone (4:23)
  5. White Blank Page (4:14)
  6. I Gave You All (4:20)
  7. Little Lion Man (4:07)
  8. Timshel (2:53)
  9. Thistle & Weeds (4:49)
  10. Awake My Soul (4:15)
  11. Dust Bowl Dance (4:43)
  12. After the Storm (4:07)
  13. Sigh No More [Live at Club 69] * (3:38)
  14. Awake My Soul [Live at Club 69] * (4:17)
  15. White Blank Page [Live at Club 69] * (4:01)
  16. Timshel [Live at Club 69] * (3:09)
  17. The Cave [Live at Club 69] * (3:41)
  18. Hold Onto What You Believe * (4:04)
  19. Sigh No More [Live at Shepherd's Bush Empire] *
  27. The Cave [Live at Shepherd's Bush Empire] *
  28. Dust Bowl Dance [Live at Shepherd's Bush Empire] *
  29. Feel the Tide [Live at Shepherd's Bush Empire] *
(verwijderd)
Yeuh eindelijk een volledige plaat! Twee heerlijke EP's afgelopen jaar, dus dit kan bijna niet tegenvallen

Wat is Little Lion Man een geweldig nummer!

Prachtige cd inderdaad. White Blank Page is op het moment de favoriet.

avatar van djarend
Mooie plaat, doet me beetje aan Fleet Foxes denken. In UK nu uit op Island, komt in NL niet op Island uit overigens maar op Coop (V2) wat wel een link heeft met Island, rare policy, maar goed de muziek is prima en verwacht er wel wat van, inmiddels al grote hype (helaas) in UK en in NL begint het te komen.....

(verwijderd)
Live op Crossing Border te aanschouwen!! Blijft gewoon een erg lekker plaatje en inderdaad Fleet Foxes is niet ver weg, al leunt dit veel minder op samenzang.

avatar van Guerrilla
Jeetje, gister voor het eerst opgezet en ik ben nu echt al helemaal verliefd
Echt wonderschoon, krijg er helemaal een gelukkig gevoel van. Dit zou hem wel eens kunnen worden de mooiste plaat van het jaar.
Calexico goes singersongwriter met die gast van de counting crows als zanger (dit laatste klinkt niet echt als een compliment maar in deze context werkt het gewoon). Maargoed ik ga weer verder met genieten!

Prachtig, prachtig. Wordt grijsgedraaid hier.

avatar van davido1986
Heerlijke plaat. Mij doet het ook een beetje aan Fleet Foxes denken, maar dan met een iets ruigere zang. Naast de hierbovengenoemde pareltjes vind ik Sigh No More en Winter Winds ook schitterend. Voorlopig 4*

Wat een geweldige plaat!
Doet me inderdaad ook wat aan fleet foxes denken maar ik moet zeggen dat ik mumford & sons persoonlijk beter vind, vooral omwille van de rauwere zang.
absoluut hoogtepunt: De laatste minuut en een half van " I gave you all"

avatar van LittleBox
Tjongejonge, wat een geweldige plaat zeg... Ik schaar het meteen in de hoek Fanfarlo, Frightened Rabbit, Noah and the Whale, Low Anthem en inderdaad ook wel een vleugje Fleet Foxes (zeker het eerste nummer). Mooie stem, mooie melodieën, mooie blazers, mooi, mooi, mooi!

avatar van Tune
jasperflor schreef:

absoluut hoogtepunt: De laatste minuut en een half van " I gave you all"

Kan het niet meer met je eens zijn. Hoe mooi!

Guerrilla schreef:
Dit zou hem wel eens kunnen worden de mooiste plaat van het jaar.

Maar daar zijn er al zo veel van dit jaar

avatar van Eardrum
Kheb hem binnen, eveneens de EP's. beoordeling volgt nog!

(verwijderd)
Ik was al ongeveer een jaar bekend met deze band en toch ben ik nog verrast door dit album. De nieuwe nummers zijn werkelijk prachtig! En inderdaad.. die kracht van de laatste anderhalve minuut I Gave it All (You rip it out of my hands and swear it's all gone!) Kippenvel! Ben zo benieuwd naar het optreden op Crossing Border, maar zit er ook nog over te twijfelen om een van de soloshows te bezoeken

Regelmatig zie ik de naam Fleet Foxes voorbij komen en laat ik daar nu net niet zo veel mee hebben.
Toch ging ik vol goede moed beginnen aan dit album en dat viel me niet tegen moet ik zeggen. Ik snap de opmerking van user LittleBox dan ook wel dat dit een beetje in de hoek valt van Fanfarlo, Noah and the Whale e.d. (en ongetwijfeld Fleet Foxes maar dat had verder geen negatieve invloed op mijn beleving).
Het is absoluut een heerlijk album dat vraagt om meerdere draaibeurten. In elk geval ben ik al voldoende enthousiast om flink uit te pakken met 4* en daarmee wordt het rijtje geweldige releases dit jaar wel heel erg lang op deze manier.
Overigens moet ik bij de zang soms aan R.E.M.'s Michael Stipe denken.....

avatar van Eardrum
Wat een heerlijke plaat, af en toe doet het me zelfs een beetje aan Beirut denken door de blazers, of dwaal ik dan te ver af? (Winter Winds)

ga ze trouwens zien op Crossing Border !!

haveman
Misschien is het de tijd van het jaar. Totaal niet mijn genre dit, maar probeer het toch.

Heb m nu twee keer geluisterd en Thistle & Weeds en Gave You All zijn voor mij de positieve uitschieters. Voor de rest kan ik er (nog) weinig mee.

avatar van hadiederk
aERodynamIC schreef:

....Overigens moet ik bij de zang soms aan R.E.M.'s Michael Stipe denken.....

Ik eigenlijk meer aan Steve Forbert.

hadiederk schreef:

Ik eigenlijk meer aan Steve Forbert.

en ik aan Damian Rice

ben ik de enige die die single vrij irritant, te gepolijst, te vrolijk, te country vind?:) of zoiets..

avatar van Ketter
Eardrum schreef:

Nee hoor, ik hoor ook Beirut en zelfs een beetje Rowen Heze in Winter Winds.

Wát een heerlijke plaat, ik ontdek per luisterbeurt weer meer pareltjes!

15 november in Doornroosje! Dat wordt vast een feestje, kan niet missen!

aERodynamIC schreef:

Overigens moet ik bij de zang soms aan R.E.M.'s Michael Stipe denken.....

Deze folkgroep uit London komt met een sterk debuutalbum. Allereerst valt op hoe sterk de meeste composities zijn: wat een goede nummers zeg. Er springen er een paar uit: The Cave, Little Lion Man, Thisle & Weeds en Dust Bowl Dance. Onder andere bij dit laatste nummer hoor je ook wat country doorkomen. Maar vind je dat gek met bandleden die Country Winston Marshall heten...

Dit is geen slome folk, er wordt krachtig en soms snel en stevig gespeeld. De banjo en de piano springen er wat mij betreft uit. Die hoor je prettig door vrijwel alle nummers heen. De zanger heeft een fraaie stem, die bij vlagen - zoals in the Cave - inderdaad aan Micael Stipe van R.E.M. doet denken. Hij neemt zingend de songs op sleeptouw.

Ik vind deze muziek enigzins vergelijkbaar met een andere nieuwe verrassing in 2008/2009: Noah and the Whale. Een zeer aangenaam debuut dit album, de zoveelste in 2009.

haveman
gerre schreef:

Dat vrolijke daar kan ik me wel in vinden. Dat heb ik sowieso als die banjo(weet niet of het een banjo is) in een uptempo nummer wordt gebruikt. Dat stoort mij ook.

Geef mij maar de langzame nummers: Gave You All, Thistle & Weeds en After The Storm.

Drie toppers is nog erg weinig. Ik ben bang dat ik het gemiddelde wat naar beneden ga halen. Maar geef hem nog een paar kansen, want ik denk dat ie nog wat kan groeien.

haveman schreef:

Op dit album staan juist flink wat uptempo nummers, die naar mijn mening verrassend goed klinken. Ik denk dus dat jij het gemiddelde inderdaad naar beneden gaat halen, maar ja: zo hoort dat toch? Het staat toch al laag...

avatar van Martijn76
Hierom kom ik zo graag op MusicMeter. Werkelijk nooit van deze band gehoord, maar vanwege de hoge plek in de toplijsten maar eens gaan beluisteren... Blij dat ik dat gedaan heb, wat een ontzettend prachtige plaat!!!

avatar van klaezman
Begon enthousiast aan dit album, de banjo is zo verkeerd nog niet. Maar halverwege krijg ik er toch echt een horlepiep-gevoel van. Waar blijven de linedancers? Enkele mooie liedjes, maar te eenzijdig als album.

Verrassend hoe dit in de Folk Toplijst met speels gemak Harvest, Blood on the Tracks en Townes van Zandt achter zich laat.

avatar van venommyotis
"Folk" met ballen... Prachtig dit!!!

Wow, dit is toch wel heel erg goed. Wat minder 'hemels' dan Fleet Foxes, maar dat rauwe randje doet het hem juist. En dat van een stel jonkies! Een van mijn beste albums!

khonnor
klein pareltje opgetrokken uit gelijke delen beirut, fleet foxes, arcade fire, the byrds en bon iver.

zoals hierboven treffend omschreven: "folk met kloten!!!"

avatar van OmeWillem
Wat klinkt dit ontzettend goed zeg.