Mumford & Sons - Sigh No More (2009)

Folk / Rock
Label: Island

1. Sigh No More (3:27)
  2. The Cave (3:38)
  3. Winter Winds (3:39)
  4. Roll Away Your Stone (4:23)
  5. White Blank Page (4:14)
  6. I Gave You All (4:20)
  7. Little Lion Man (4:07)
  8. Timshel (2:53)
  9. Thistle & Weeds (4:49)
  10. Awake My Soul (4:15)
  11. Dust Bowl Dance (4:43)
  12. After the Storm (4:07)
  13. Sigh No More [Live at Club 69] * (3:38)
  14. Awake My Soul [Live at Club 69] * (4:17)
  15. White Blank Page [Live at Club 69] * (4:01)
  16. Timshel [Live at Club 69] * (3:09)
  17. The Cave [Live at Club 69] * (3:41)
  18. Hold Onto What You Believe * (4:04)
  19. Sigh No More [Live at Shepherd's Bush Empire] *
  28. Dust Bowl Dance [Live at Shepherd's Bush Empire] *
  29. Feel the Tide [Live at Shepherd's Bush Empire] *
avatar van T91
T91
Die hoes. Zag 'em en dacht ,,Hee, eens even luisteren!'' Net begonnen met luisteren, maar klinkt heerlijk.

avatar van Mctijn
Dit is veel beter dan Fleet Foxes (die ik erg overhyped vond).

Ben nu bezig met mijn eerste luisterbeurt en ik heb nog geen zwak moment gevonden.

Plaat van het jaar? Even wachten nog, maar top-10 gegarandeerd.

avatar van Tha)Sven
Mctijn schreef:
Dit is veel beter dan Fleet Foxes (die ik erg overhyped vond).

Plaat van het jaar? Even wachten nog, maar top-10 gegarandeerd.
Hier ga ik me helemaal bij aansluiten.

avatar van twelve
After the Storm, wat een ongelooflijk mooi nummer. Schitterende plaat, teksten over de liefde zijn sterk; ontroerend en herkenbaar. Lange tijd niet zo onder de indruk geweest van een album.

avatar van hansjuvefan
Eardrum schreef:
Wat een heerlijke plaat, af en toe doet het me zelfs een beetje aan Beirut denken door de blazers, of dwaal ik dan te ver af? (Winter Winds)

ga ze trouwens zien op Crossing Border !!

Helemaal niet! Ik dacht, naast fleet foxes natuurlijk, ook aan Beirut!

Guardian of Isis
Mctijn schreef:
Dit is veel beter dan Fleet Foxes (die ik erg overhyped vond).
Volmondig akkoord! Momenten die even spannend zijn als Dustbowl Dance, Thistle & Weeds of natuurlijk Little Lion Man moet ik nog ontdekken op het debuut van Fleet Foxes. Daarnaast voel ik ook meer bezieling aan in de rustige nummers die hierop staan. Zoals al gezegd is After the Storm ook een prachtig nummer, maar bijv. Winter Winds springt er na deze eerste luisterbeurt ook al uit.

Als we toch met vergelijkingen gaan werken: Ik hoor Fleet Foxes voornamelijk in de meerstemmige zang, maar Mumford zelf doet mij qua stemgeluid op bepaalde plekken vooral denken aan Dave Matthews, wat natuurlijk geen slechte zanger is om mee vergeleken te worden. Een heel consistent plaatje, dit albumdebuut, en de hoge rating liegt er niet om!

avatar van OmeWillem
Als we toch bandjes gaan noemen waar het wat van weg heeft dan hoor ik hier en daar The Veils. Het is overigens in mijn ogen/oren niet beter dan Fleet Foxes, het is echter wel een lekkere plaat.

avatar van LittleBox
En heeft iemand van jullie de minstens net zo mooie plaat van Fanfarlo dan al eens beluisterd? Dat zit echt in dezelfde hoek en zal ook zeer hoog eindigen in mijn eindejaarslijstje, dat staat al wel vast.

En inderdaad, After te storm is echt verschrikkelijk mooi. Het is haast een schande dat je slechts drie favoriete tracks mag selecteren....

LittleBox schreef:

Ja, maar Fanfarlo gaat mij na een tijdje een beetje vervelen en ik vind dat er een paar mindere tracks op staan. Daarnaast klinkt het bij mij teveel als een cominatie van Arcade Fire en Beirut. Maar zeker geen slecht album. Had hem eerst op 4,5, maar nu op 3.5* staan.

Maar ontopic: Zeer fijn album, komt zeker in mijn top 10 en grote kans op een top drie plaats. Ook vrij afwisselend, met up-tempo nummers en ballads, waardoor het niet snel verveelt. Eigenlijk zit er ook geen slecht nummer bij.

snap die vergelijking met fleet foxes niet zo goed, evenals beirut..
ken wel enkel de single en die ligt me niet wat ik hier al eerder zei. 't is mij te catchy ofzo, weet ik veel..maar begrijp wel dat die single het goed doet bij de grote massa.

(verwijderd)
nouja ik hoor niet graag bij de grote massa, in de zin van alle radiovriendelijke muziek en trance enzo.. maar deze muziek zit in die zin zo goed in elkaar dat iedereen dit wel trekt.. dus ja.. het is folk met een een zeer 'poppy' gevoel, maar nergens wint de pop het van de folk/bluegrass.. nee dit is in eerste instantie geen mainstream muziek, maar lijkt die uitwerking toch wel te gaan krijgen..

avatar van twelve
gerre schreef:
snap die vergelijking met fleet foxes niet zo goed, evenals beirut..

De vergelijking met Fleet Floxes komt vooral door het openingsnummer, de vergelijking met Beirut zit hem enkel in Winter Winds en de betere nummers van deze plaat zijn niet te vergelijken met de single; beluister dit album eens in zijn volledigheid.

avatar van Sldghmmr
Wow, alle 12 goed!

Echt super als hij zijn strot helemaal open zet zoals in Dust Bowl Dance en I Gave You All
"But you rip it from my hands
And you swear it's all gone
And you rip out all I have
Just to say that you've won"

15 november ga ik ze live zien in Doornroosje, Nijmegen

avatar van Thomzic
De vergelijking met Fleet Foxes is logisch. Ik vind zelf (voorlopig) deze plaat niet in de buurt komen bij FF. Het lijkt wel of Mumford & Sons mee willen liften op het succes, om weer kneutigere folk muziek uit de jaren '60 te willen maken met een modern sausje erover. Zal het de komende tijd nog wel tijd gunnen. Toch een pluspuntje: After The Strom is zalig..Nee, ik zet Sun Gigant nog wel een keer op

Ik vind het snellere banjo werk erg geslaagd. De muziek klinkt meteen al heel fijn en dan vrees ik toch voor de houdbaarheid. De zang doet me heel erg denken aan die van de Finse tweemansband Friska Viljor. Ik ben bang voor een Fleet Foxes effect: dat ik hier heel snel op uitgekeken raak.

avatar van bommel
Een schitterende CD.
Wat een mooie nummers / goede stem / mooie instrumenten (banjo) alles klopt.
Echt zo´n CD waarbij je niet kunt zeggen wat de beste nummers zijn - ze zijn allemaal goed.
En ik ben niet bang hier snel op uitgekeken te raken

avatar van De-noir
twelve schreef:

De vergelijking met Fleet Floxes komt vooral door het openingsnummer, de vergelijking met Beirut zit hem enkel in Winter Winds [...]

Precies zo. En voor de rest een flinke scheut Ierse folk a la The Pogues op dit album. Fijne plaat, Winter Winds krijg ik echt niet uit mijn hoofd. Ik blijf echter steken op een 4tje, aangezien de teksten me niet geweldig aanspreken. Steeds weer dat geblaat over zijn hart.. volgens mij zo ongeveer in ieder nummer. Jammer.

Gregson
Ik ga mijn stem verhogen aar 4,5. Dit is toch wel een prachtig album hoor...

avatar van aerogp1
Wow, wat een plaat. Geen enkel zwak nummer te ontdekken. De grote uitschieters vind ik de laatste 2 tracks!

De single (Little Lion Man) is ook een topper, na een paar luisterbeurten trekt dat nummer je zo over de streep om het hele album te gaan beluisteren!

avatar van aerogp1
Titmeister schreef:
Ik ruik hier een hype

Inderdaad, die rotatielijst-positie van deze plaat gedurende de laatste weken is een sprekend voorbeeld!

avatar van Hajaco
Titmeister schreef:
Ik ruik hier een hype

ik denk niet dat er sprake is van een hype....maar wat is er mis met een lekkere hype zo op z'n tijd?

Hmm, die uptempo banjo stukken op dit album zijn geweldig! The Cave en Little Lion Man als meest uitstekende voorbeelden hiervan. Heel apart om dit soort ouderwets klinkende banjospel te gebruiken in moderne pop/folk muziek.

Ik vind het apart dat mijn absolute favorieten hier niet echt populair zijn (I Gave You All, Thistle & Weeds, Dust Bowl Dance). Deze drie nummers springen er echt uit voor mij.

Gregson
'I Gave You All' heb ik inderdaad ook aangevinkt. Schitterend nummer.

avatar van jeroenheinz
Heb dit album al een tijdje in bezit en luister er af en toe een nummer van. Klinkt erg relaxed, maar heb nog steeds niet heel het album beluisterd. Vandaag maar eens doen denk ik zo

avatar van Thomzic
Te snel geoordeeld. Zitten toch aardige leuke nummers tussen op het tweede gehoor. En ik sluit niet uit dat deze plaat vaker en vaker hier gedraaid gaat worden.

Guardian of Isis
Goedzo. Hier staat geen enkel slecht nummer op en ik vind het moeilijk om een favoriet te benoemen. Alleen Roll Away Your Stone is misschien iets minder memorabel dan de rest, maar elk liedje dat hierop staat, heeft hier wel iets wat me bevalt. En ik denk dat ik Little Lion Man iets te snel heb grijsgedraaid, want ik reken hem al niet meer tot de beste van het album.

avatar van faadge
Ik vind het raar dat Johnny Flynn nog niet is ge-namedropped.

Bij deze..

Al is deze plaat veel rijker gearrangeerd uiteraard.

avatar van Shadow91
Ik heb hem nu 5 keer in zijn geheel gehoord maar heeft nog niet echt indruk op mij gemaakt.Denk dat ik er met veels te hoge verwachtingen inging en dat heeft het na een aantal luisterbeurten nog niet waargemaakt.Het klinkt allemaal wel aardig en het is ook wel goed, maar snap (nog) niet dat dit een dikke 4* als gemiddelde heeft.Ik begin met een 3 en misschien na 10 luisterbeurten dat de klik er wel is. Bij TOTBL van Interpol heeft het ook heel lang geduurd voordat ik dat kon waarderen en misschien heeft deze plaat dat ook wel nodig.
Misschien is Folk wel niet echt zo mijn ding maar Fleet Foxes kon ik wel al vanaf ongeveer het begin waarderen.
Effe nog maar afwachten dus...

(En o ja, is de nieuwe hype opeens folk? Ik heb echt nooit veel folk bandjes gezien maar nu schieten ze toch wel als paddestoelen uit de grond, of heb ik het mis?)