Mumford & Sons - Sigh No More (2009)

Folk / Rock
Label: Island

1. Sigh No More (3:27)
  2. The Cave (3:38)
  3. Winter Winds (3:39)
  4. Roll Away Your Stone (4:23)
  5. White Blank Page (4:14)
  6. I Gave You All (4:20)
  7. Little Lion Man (4:07)
  8. Timshel (2:53)
  9. Thistle & Weeds (4:49)
  10. Awake My Soul (4:15)
  11. Dust Bowl Dance (4:43)
  12. After the Storm (4:07)
  13. Sigh No More [Live at Club 69] * (3:38)
  14. Awake My Soul [Live at Club 69] * (4:17)
  15. White Blank Page [Live at Club 69] * (4:01)
  16. Timshel [Live at Club 69] * (3:09)
  17. The Cave [Live at Club 69] * (3:41)
  18. Hold Onto What You Believe * (4:04)
  19. Sigh No More [Live at Shepherd's Bush Empire] *
  27. The Cave [Live at Shepherd's Bush Empire] *
  28. Dust Bowl Dance [Live at Shepherd's Bush Empire] *
  29. Feel the Tide [Live at Shepherd's Bush Empire] *
avatar van predator
Believe the hype, prachtige plaat is dit.

Mumford & Sons – Sigh No More

Toen ik een paar weken geleden Mumford & Sons voor het eerst beluisterde kreeg ik het gevoel dat ik dit al heel lang zou moeten kennen. Het kwam zo vanzelfsprekend voor, alsof M. & Zonen (vergelijkbaar met Arcade Fire) al een jaar of vijf een gevestigde naam was in de indie-folkrockscene. Ik bleek er helemaal naast te zitten. Ten eerste bleek het album 'Sigh No More' hun eerste te zijn, en ten tweede bleek het album nog maar net (vanaf 9 oktober) uit te zijn. Ook bleek de band uit de Engelse (Londense) folk-scene te komen, ja écht waar een Engelse folk-scene.! Mijn eerste associaties waren meteen Mother Nature's Son, Blackbird en I've just seen the face van the Beatles, de laatste misschien wel het eerste moderne Engelse folkliedje. Uit mijn geheugen haalde ik verder de namen van slechts een handjevol artiesten: Fairport Convention, Nick Drake, John Martyn, Vashti Bunyan en ik twijfelde over Graham Nash; die werd toch meer folk-artiest toen hij verhuisde naar de V.S.. Toen ik er langer over nadacht realiseerde ik me dat ondanks dat folkmuziek 'roots' heeft in dit land vol tradities, ik toch nauwelijks folkartiesten uit Albion kon noemen.

Enfin, vanaf 2007 is er in Engeland een folk-(rock)scene in opkomst met Londen als kloppend hart. Laura Marling is tot nu toe de enige artiest die het, bij mijn weten, gelukt is door te breken in eigen land. Marling heeft tot nu toe al twee televisieoptredens op haar naam staan (bij Craig Ferguson en Jools Holland). Zij speelde ook mee op het laatste album van the Mystery Jets, en op het eerste album van de tweede exponent van deze scene, Noah & the Whale. Verder kom ik namen als Johnny Flynn, The Lightyears, Jay Jay Pistolet en Emmy the Great tegen maar nog niet écht de muzikale zwaargewichten waar wij (wij Chronos in elk geval) toch stiekem op hopen. (http://songza.fm/blog/london-folking/)

Dan hoor je anno 2009 Mumford & Sons en plaats je dit in eerste instantie niet in Engeland (behalve de stem van de zanger dan). De link met bijvoorbeeld eerdergenoemde artiesten (Fairport Convention, Nick Drake etc.) hoor ik écht niet. Waar bijvoorbeeld het Amerikaanse Fleet Foxes duidelijk uit een rijk jaren zestig verleden put (Beach Boys, CSNY, Grateful Dead, the Band), tapt Mumford & Sons uit een heel ander vaatje. De bombastische stijl met piano, strijkers en koperblazers doet denken aan the Arcade Fire, the National en Bruce Springsteen. Het is dan ook niet geheel toevallig dat het album geproduceerd is door Markus Dravs, producer van o.a. Neon Bible. Volgens een interview met Clashmusic (http://www.clashmusic.com/feature/mumford-sons-interview) hebben ze door gemeenschappelijke bewondering voor the Arcade Fire Dravs benaderd en hem gewoon gevraagd, ook hun album te produceren (vergelijkbaar met the Maccabees die hetzelfde deden). De stem van zanger Marcus Mumford, en zijn manier van zingen doen, zoals in een eerder bericht werd gezegd, denken aan die van Michael Stipe (REM) maar ook het geluid van Peter Gabriel is niet ver weg. Behalve de genoemde associaties lijkt het alsof M&S erg geïnspireerd wordt door een 'rootsier' keltisch folkgeluid: The Dubliners, the Waterboys, alleen wordt dit heel subtiel gebracht (in de intonatie van de zanger en d.m.v. de versnelde banjo/mandoline).

Men kan Mumford & Sons als een ambitieus project zien. Veel toeters, blazers, arrangementen en opzwepende tempo's. Deze muziek is niet alleen bedoeld voor de stoelzitters op het balkon in Paradiso. De spanning in nummers wordt vaak opgebouwd met soms een Arcade Firesque (mooi om dat woord eens te gebruiken) climax. Ook gitaarsolo-gedeeltes zijn bij M&S geen taboe. Dit alles wordt gecombineerd met de getormenteerde stem van Marcus Mumford. Mumford zingt alsof het zijn levensmissie betreft. Hij komt over als dominee, zendeling en heeft soms zelfs iets profetisch over zich heen. Begaafdere stervelingen dan ik kunnen daarover beter schrijven, dus de behandeling van de teksten laat ik aan anderen over. Dat Mumford & Co ook humor hebben en kunnen lachen blijkt uit (http://www.youtube.com/watch?v=UPM-8dA74h0&feature=related) een erg komisch interview voor Absolute Radio.

Wat ik in elk geval wil meegeven (grappig, lees net dat Predator dezelfde woorden heeft gebruikt, terwijl ik bezig was met het schrijven van mijn review): 'believe the hype!' Het is naar mijn idee terecht dat het debuutalbum 'Sigh No More', na 100 stemmen een gemiddelde scoort dat hoger ligt dan 4.10 (!). Het is muziek die mij persoonlijk flink heeft geraakt. Het ontroert, het swingt, het rockt en bovenal: het overtuigt! Mumford & Sons is absoluut geen meelifter op successen van andere bands, zoals eerder genoemd is. Zelf hebben ze gezegd in een interview dat ze ook 18 maanden geleden het album hadden kunnen opnemen maar dat ze daarmee wilden wachten tot 'de tijd rijp was'. Met het uitbrengen van twee ep's en een hoop getour hebben ze inmiddels een aardige fanschare opgebouwd waardoor het gevaar voor te snel, teveel media-aandacht en teleurstellingen na het uitkomen van het eerste volledige album, en de eerste live-shows daarna (ik noem het het Pitchfork-syndroom), vermeden wordt. De live-versies die ik op Youtube heb gehoord klinken ook veelbelovend dus ik zou zeggen: Pitchfork kom maar op!

5* (en op dit moment een positie in mijn Top 10 van het jaar 2009)

Hajaco schreef:

ik denk niet dat er sprake is van een hype....maar wat is er mis met een lekkere hype zo op z'n tijd?

Mwa, als ik zo de stemmen, berichten en rotatielijsten hier zie, is er wel degelijk sprake van een hype, zeker voor een band die pas net 1 maand haar eerste album uitheeft. Van wat ik elders over ze hoor, zal die hype wrs alleen nog maar aanwakkeren. Maar zoals je zelf zegt, niks mis mee. Ik vind het (zo op het eerste gehoor) goede muziek en die mag van mij gehyped worden...

avatar van Mctijn
Een hype (uit te spreken haip, op zijn Engels; afgeleid van het Griekse hyper = "boven") is een verschijnsel dat tijdelijk bovenmatige media-aandacht krijgt en daardoor belangrijker lijkt dan het in werkelijkheid is.

Van bovenmatige (media)aandacht is niet echt sprake, enkel op deze site. Belangrijker lijkt dan het is? Mwah, dit is gewoon een erg goed album.
Dus geen hype

In Engeland is dit wel een hype, die waait een beetje over vanaf daar.

avatar van Chronos85
Tsja, het is opvallend dat NME nog geen review heeft gegeven. Dat is toch één van de graadmeters voor een hype in Engeland....

Mctijn schreef:

Dus geen hype

Als de zaal volgende week uitpuilt bij Crossing Border zullen we het wel weten! Ach, gebeurde dat een paar jaar geleden niet ook met Clap Your Hands, Say Yeah?

avatar van Chronos85
Grappig dat je dat zegt LittleBox. De fout die CYHSY gemaakt heeft is dat ze nauwelijks podiumervaring hadden toen ze hun album uitbrachtte. Negatieve live-recensies en een tweede album dat bijvoorbeeld door Pitchfork werd afgebrand en ze waren ten dode opgeschreven...

Mumford & Sons hebben, zoals ik in mijn recensie vermeldde, 18 maanden gewacht voordat zij hun album uitbrachten. Ze vertelden in een interview dat ze nu inmiddels al een tijdje live-ervaring hebben. Misschien is het vergelijkbaar met Vampire Weekend, dat ook al een tijdje actief was voorafgaand aan het uitbrengen van hun album.

Chronos85 schreef:
Mumford & Sons hebben, zoals ik in mijn recensie vermeldde, 18 maanden gewacht voordat zij hun album uitbrachten. Ze vertelden in een recensie dat ze nu inmiddels al een tijdje live-ervaring hebben. Misschien is het vergelijkbaar met Vampire Weekend, dat ook al een tijdje actief was voorafgaand aan het uitbrengen van hun album.

Ja, ik heb al heel wat op YouTube zitten speuren en daar zit heel veel mooi livemateriaal bij hoor. Helaas moet ik 21 november missen. Het bleek al uitverkocht te zijn

Ik had dit album even laten liggen tot de wat donkerder dagen van het jaar. Dat was een goed idee, want oh oh oh wat is dit toch weer mooi om te horen op een rustige november zondagmorgen. Dust Bowl Dance is absoluut briljant en één van mijn favoriete tracks van 2009. Ik verhoog 'm naar 4,5* en blijf 'm lekker draaien tot in januari.

avatar van Tha)Sven
Mooie review Chronos, daar kan ik me helemaal in vinden.

avatar van RensZ
Zo, wauw! Ik zag dit album op een hoge plaats staan in de rotatielijst en dat maakt mij altijd nieuwsgierig. Dan luister ik Little Lion Man en The Cave en wordt ik ineens overdonderd door schitterende folk liedjes! Normaal gesproken ben ik niet zo'n folk man, maar dit maakt me wel erg benieuwd naar de overige liedjes!

avatar van stef212
Bij mij gebeurde net hetzelfde als bij RensZ, deze fantastische muziek overviel me meteen. Ik beluisterde het gehele album en was enorm onder de indruk van deze fantastische folky liedjes. 'Sigh No More' en 'The Cave' slepen je mee in een zwaar religieus getinte wereld, die je weer 'After The Storm' moet verlaten, met veel tegenzin weliswaar. Man, man man, adembenemend!

avatar van RensZ
Juist, het overviel me meteen, bij het horen van het eerste nummer alleen al. Heb het album meteen even gedownload (shame on me), en luister nu al een aantal nummers met kippenvel.

Wat stef212 zei, adembenemend, wat mooi. Kan er even geen andere woorden voor vinden.

avatar van stef212
En het leuke aan dit album is: je hoeft helemaal niet folk-minded te zijn om dit briljant te vinden...

avatar van RensZ
Nee, dat blijkt wel. Want ik luister eigenlijk helemaal niet veel folk, heb alleen de 2 platen van Damien Rice in mijn collectie. De laatste tijd ben ik veel Arctic Monkeys aan het luisteren en toen kwam ik dit ineens tegen.

Wel bijzonder, 4,19* gemiddeld na 131 stemmen!

Toch wel een veel te hoge score. Dit is inderdaad heel toegankelijke folk. En zeker leuk om te luisteren. Het banjo spel is zeer goed. De teksten storen me wel na een tijdje. Het gaat teveel over hetzelfde. Nummers waar de banjo geen centrale plaats inneemt zijn me dan ook vrij snel tegen gaan staan.

avatar van corn1holio1
Dustbowl Dance!! Schitterend nummer! Deze begint met een mooie 4* voor mij.

Dustbowl Dance is voor mij het beste nummer van 2009.

avatar van aerogp1
Nog 1 punt, en deze plaat bereikt nr 1 in de rotatielijst!

avatar van sydbarrett
Afgelopen zomer, toen ik naar haldern pop was, ben ik op aanraden van de leden van The Maccabees naar het bandje Mumford & Sons gaan kijken.
Ik ging eigenlijk met het idee dat ik een slap aftreksel van Noah & The Whale zou zien, omdat ze allebei uit die nieuwe London folk scene komen, net als Laura Marling (vriendin van zanger Marcus Mumford), Johnny Flynn etc.

Maar al na een half nummer was ik overtuigd dat het niet zo maar een bandje was. Ze waren overtuigend, emotioneel en bekwaam aan het spelen. Het ging van langzame 'Fleet Foxes-momenten' naar uitbundige 'Pogues-momenten'. Het was rauw, maar tegelijkertijd ook erg catchy.
Ik dacht eerst dat het misschien gewoon hele goede live-performers zouden zijn, maar sinds ik 'sigh no more' luister, weet ik wel beter.
Een prachtig album met een paar songs die er echt boven uit steken!

Zijn er meer hedendaagse bands die de banjo op deze manier gebruiken in hun muziek? Ik zou best meer in die trant willen horen. Of als iemand goede ouderwetse uptempo banjomuziek kent, ik ben wel geïnteresseerd geraakt door deze band.

Gregson
Over banjo muziek gesproken... zag hem laatst bij Later... with Jools en dat was echt gaaf om te zien .

avatar van De Daniël
Folk muziek, maak me gek.

avatar van Huygens
Dn!S schreef:

Langhorne Slim. Geen band maar wel veel uptempo en banjo, zeker op zijn debuut "when the sun's gone down".
Voor de rest kan je natuurlijk ook in de bluegrass en aanverwanten duiken.

avatar van De Daniël
Het geluid van deze band lijkt best wel op dat van Deyarmond Edison. Goed ding.

Op 1 in de rotatielijst.straf..ikzelf maak geen aanstalten om het album te gaan luisteren na het horen van little lion man (vond ik zelfs in begin wat irritant) en the cave. vind het iets te toegankelijk, vrees ik. dan vond ik een fleet foxes specialer

avatar van twelve
gerre schreef:

En er zijn immers ook nog niet genoeg redenen gegeven om dit album wel een luisterbeurt te gunnen.

aerogp1 schreef:
Nog 1 punt, en deze plaat bereikt nr 1 in de rotatielijst!

Nog 1 punt, en deze plaat staat niet meer op nr 1 in de rotatielijst...

gerre schreef:
vind het iets te toegankelijk, vrees ik.

O, dat kan dus ook.