Alphaville - Forever Young (1984)

West-Duitsland
Label: WEA

1. A Victory of Love (4:14)
  2. Summer in Berlin (4:45)
  3. Big in Japan (4:43)
  4. To Germany with Love (4:15)
  5. Fallen Angel (3:55)
  6. Forever Young (3:45)
  7. In the Mood (4:29)
  8. Sounds Like a Melody (4:42)
  9. Lies (3:32)
  10. The Jet Set (4:52)
  11. Big in Japan [Single Version] * (3:56)
  12. Seeds * (3:17)
  13. Sounds Like a Melody [Single Version] * (4:33)
  14. The Nelson Highrise Sector 1 - The Elevator [Single Version] * (3:14)
  15. Forever Young [Version Rapide] * (3:51)
  16. Welcome to the Sun * (3:12)
  17. The Jet Set [Single Remix] * (3:53)
  18. Golden Feeling * (3:53)
  19. Big in Japan [Extended Remix] * (7:26)
  20. Sounds Like a Melody [Special Long Version] * (7:43)
  21. The Nelson Highrise Sector 1 - The Elevator [12" Version] * (4:13)
  22. Forever Young [Special Extended Dance Mix] * (6:12)
  23. The Jet Set [Jellybean Mix] * (6:31)

met Jellybean

24. Big in Japan [Extended Instrumental] * (5:59)
  25. The Jet Set [Dub Mix] * (5:08)
Ozric Spacefolk
Nice, ga ik doen.

avatar van dazzler
Ik hou inderdaad wel van dat soundje.

Eurythmics had het ook op hun tweede en derde album.
En vergeet ook China Crisis niet (vooral hun tweede album).
Wishful Thinking gaat al behoorlijk die richting uit.

Howard Jones en NIk Kershaw op hun eerste twee platen.

Het zat soms ook in de arrangementen van andere acts halverwege de jaren 80.
Zo'n nummer als Eyes without a Face van Billy Idol zit helemaal in mijn straatje.

En natuurlijk OMD, maar ook Blancmange en zelfs Soft Cell komen in aanmerking.

Ozric Spacefolk
OMD zondag op Parkpop.

China Crisis ga ik checken...

ATZ
Voor mij één van de beste albums uit de 80's!

avatar van rkdev
Kende van deze band alleen de hits 'Big in Japan' en het geweldige titelnummer. Vorige week kwam opeens onverwacht 'Sounds Like a Melody' op de radio. Wat een geweldig nummer is dat zeg! De rest van het album is redelijk tot goed te noemen. Leuk om dit op je 40e nog te ontdekken.

avatar van Gerards Dream
Een mens is nooit "te oud" om met iets goeds kennis te maken.

buizen
Ken dit album niet, niet op elpee of CD in bezit ofzo, zelfs nog nooit gehoord als geheel dus sommige nummers dan ook onbekend. Maar wat staan hier een toppers op zeg. Forever Young is een evergreen geworden en Sounds Like A Melody krijg je ook nooit genoeg van.
Sommige hits van toen kan ik niet meer horen maar dat geldt absoluut niet voor Alphaville.
Big In Japan. Logisch.

avatar van buckingham
Wordt hoog tijd om aan te schaffen dus, Buizen!
De bekende nummers zijn idd tijdloos, maar vooral de onbekendere nummers zijn ook prachtig. Vooral A victory of love en Summer in Berlin. Wordt wat mij betreft wel eens tijd voor een remaster!

avatar van edje1969
Ga er helemaal in mee..... aanschaffen inderdaad. Zelf voeg ik Jet Set als smaakmaker toe!

avatar van vigil
buckingham schreef:
Wordt wat mij betreft wel eens tijd voor een remaster!

Op zich wel maar toch denk ik niet dat dit gaat gebeuren aangezien het meeste restmateriaal wat er vaak bij zoiets komt kijken (remixen, b kanten e.d.) al zijn verschenen op: Alphaville - So80s Presents Alphaville (2014)

buizen
buckingham schreef:
Wordt hoog tijd om aan te schaffen dus, Buizen!
...
Wordt wat mij betreft wel eens tijd voor een remaster!

Nou nee, staat niet hoog op m'n 'must have' lijst, staat er uberhaupt niet op zelfs. Maar wel fijn als je dit album zomaar tegenkomt in een tweedehands bak natuurlijk. Alphaville zou ik sowieso direct herkennen als het op vinyl aan komt.
Op een 180gr remaster zit niemand te wachten.

Ik weet echt niet goed wat ik met dit album aan moet.

Aan de ene kant een heerlijke 80's sound, met 3 fantastische singles. De opener kan ik daar bij optellen, en Summer in Berlin en in the mood zijn ook nog wel aardig, maar de rest is me wat te simpel. Jetset bijvoorbeeld leuk voor als je 13 bent...

In ieder geval verlaag ik naar 3 sterren....

avatar van vigil
Potver ik ben 40 maar ik lees net dat ik ben blijven hangen in mijn 13de levensjaar

ik ga er maar vanuit dat hij het niet zo denigrerend bedoeld als dat het overkomt

Haha. Nee sorry. Zo bedoel ik het niet.

Bij de 1e 2 Depeche mode platen heb ik bij de meeste songs hetzelfde gevoel. Huppel muziek.

Dat vond ik vroeger leuk, maar nu komt het echt te makkelijk over en boeit het me niet meer zo.
En omdat ik die link met vroeger leg maak ik de opmerking over 13 jarig....

avatar van adri1982
Na alweer bijna 10 jaar dit op zowel cd en 8 jaar op vinyl te hebben, blijft het toch nog steeds een goed album om meerdere keren op te zetten.
Vrij goede nummers worden afgewisseld met zeer goede en mooie nummers. Sommigen zijn eigenlijk gewoon dance-nummers, waaronder: 'Fallen Angel' (die ik stiekem een van de mooiste nummers op dit album vind) en 'Sounds Like a Melody' (die in 1993 werd gesampled door de Italiaanse dance-act Cappella (als 'U got 2 Let the Music'), die tot mijn favorieten van het album horen. 'Forever Young' blijft de allermooiste track.

avatar van Twinpeaks
Een aardig album , al moet ik zeggen dat ik de stem niet heel erg prettig vind. Wel hemelse melodieën en als het instrumentaal zou zijn geweest had er een volle ster bijgekomen. Heb hem toendertijd meegenomen voor de 3 knaller singles al hoef ik Big In Japan niet meer te horen. Soms zet ik hem nog weleens op, zoals vannacht en dan geniet ik er ook wel weer van .Daarna gaat hij ook een jaar of twee weer het rek in en mis ik hem ook niet.
3 sterren

avatar van DeWP
Toch wel een verrassend leuk album. Ik kende Alphaville natuurlijk van de grote hits, maar de rest is ook zeker de moeite waard om zo nu en dan eens te horen. En dat voor een supercommerciele groep.

avatar van Edgar18
Precies, om het zo nu en dan te horen is dit een uitstekend album. Forever Young, Big In Japan en Sounds Like a Melody zijn enorme klassiekers maar een nummer als Lies is ook rete catchy. Ik twijfel tussen een 3,5 en een 4,0 maar een album met een paar van zulke fijne klassiekers verdient minstens een 4,0.

Ik geef Lies een , die had er nog geen.

avatar van Man of Sorrows
Ik heb het album niet eens, al ben ik sinds mijn jeugd gefascineerd door Forever Young en Big In Japan. Ik luister nu even Summer Rain van een later album, een heel ander sfeertje zeg, doet me zowaar denken aan The Blue Nile. Overigens is de vroege Alphaville sound uitstekend opnieuw tot leven gebracht door de band White Lies (en dan vooral het onvolprezen Big Tv), maar dat zal wellicht geen nieuws zijn voor de meeste muziekliefhebbers hier.

avatar van dazzler
FOREVER YOUNG (1984) 2CD deluxe edition repair shop

Voor de allereerste keer in 2CD deluxe editie. Maar dan enkel in mijn dromen en mijn forumtopic.

avatar van Parlotones
vigil schreef:
Potver ik ben 40 maar ik lees net dat ik ben blijven hangen in mijn 13 de levensjaar
Ben je al over die teleurstelling heen Vigil Earp?

avatar van Parlotones
Dit was mijn eerste cd die ik gekocht heb. Fallen Angel vind ik de mooiste. En als tweede Propaganda A secret wish , maar dat is een album waar ik nog steeds niet aan gewend ben.

avatar van Pietro
Forever Young was een van de eerste platen die ooit aanschafte. Ik zal een jaar of 15 zijn geweest en ik heb het destijds niet echt als een gelukkige aankoop beschouwd. Ik kocht de plaat puur en alleen vanwege Forever Young en Big in Japan, maar de rest kon me op dat moment nauwelijks bekoren. Ik was in die tijd meer geinteressseerd in alternatieve rock en heavy metal en deze plaat was een wat vreemde eend in mijn collectie. Jarenlang heeft Forever Young liggen verstoffen in mijn collectie, maar een jaar of vijf geleden heb ik het – aangewakkerd door mijn steeds groter wordende interesse in 80’s new wave – een nieuwe kans gegeven.

En warempel... de plaat liet op mij een veel betere indruk achter dan in mijn tienerjaren. Het epische Sounds Like a Melody is met haar veelvuldig gebruik van synths een mooi tijdsbeeld, maar klinkt tegelijkertijd nog steeds verfrissend. Ook het wat donkerder klinkende A Victory of Love is een hoogtepunt voor mij, maar eigenlijk bevat dit album geen echte missers. Zelfs Lies, hier op MusicMeter slechts door één persoon aangevinkt als favoriete track, laat een prima indruk op mij achter.

Forever Young zal geen vijf sterren krijgen van mij of een top 10 beoordeling. Het is evenmin een album dat ik vaak opzet, maar van tijd tot tijd doe ik dat wel met alle plezier. En het stelt me nooit teleur. Achteraf ben ik blij dat ik deze plaat nooit van de hand heb gedaan: 4*

to germany with love:die intro

Golden Feeling (Remaster) - YouTube
Eigenlijk had golden feeling op de plaat moeten komen ipv jet set. Dit is een oppepper plaat wat bestempeld zou kunnen worden tot lijflied.
Here comes that golden feeling
It's shining in your eyes
We're always going on and on
Right from that day they start to shine
It's a new situation

De vinyl plaat werd door Sint en Piet door de schoorsteen gegooid (zonder krassen, hoe doet die Sint dat toch?"). Na forever young op de radio gehoord te worden, direct verliefd. Gaf de strenge winter kleur en liet de zon schijnen. Forever Young stond 2e op mijn verlanglijst en het eerste album van Aha op 1. Die was uitverkocht en Sint kocht dus deze. Zijn beslissing nooit verweten, hoewel ik nog wel bleef hunkeren naar het album van Aha. Die kwam veel later in mijn leven.
Ik vind A victory of Love echt een pareltje. Die opbouw. Klasse. Ook de productie van de gehele plaat is klasse. De producers Colin Pearson, Wolfgang Loos, Andreas Budde (volgens wikipedia bron) verdienen ook een pluim. Alles klopt aan die plaat, zelfs de o zo mooie hoes.
Tip: luister eens naar de remix van forever young, nog zo'n parel. Onlangs op vinyl gekocht. Die had ik nl nog niet. Maxi van Sound like a melody had ik al wel. Het nummer "The Nelson Highrise (Sector One : The Elevator)" had toch zeker een plekje op dit album verdiend. Tijdloos.
Onlangs de Japanse cd gekocht van Forever Young (de eerste persing dus). Wauw die sound. Een echte speakertester voor de audiofielen onder ons.

Leuk verhaal. Deze plaat van Alphaville doet me ook aan Sinterklaas denken. Mijn zus kreeg hem van die goede Sint. In de tijd dat Sinterklaas nog echt een gezellig familiefeest was zonder ophef over zwarte Pieten. Forever Young en Big in Japan zijn voor mij de favorieten.