Alphaville - Forever Young (1984)

West-Duitsland
Pop / Electronic
Label: WEA

1. A Victory of Love (4:14)
  2. Summer in Berlin (4:45)
  3. Big in Japan (4:43)
  4. To Germany with Love (4:15)
  5. Fallen Angel (3:55)
  6. Forever Young (3:45)
  7. In the Mood (4:29)
  8. Sounds Like a Melody (4:42)
  9. Lies (3:32)
  10. The Jet Set (4:52)
  11. Big in Japan [Single Version] * (3:56)
  12. Seeds * (3:17)
  13. Sounds Like a Melody [Single Version] * (4:33)
  14. The Nelson Highrise Sector 1 - The Elevator [Single Version] * (3:14)
  15. Forever Young [Version Rapide] * (3:51)
  16. Welcome to the Sun * (3:12)
  17. The Jet Set [Single Remix] * (3:53)
  18. Golden Feeling * (3:53)
  19. Big in Japan [Extended Remix] * (7:26)
  20. Sounds Like a Melody [Special Long Version] * (7:43)
  21. The Nelson Highrise Sector 1 - The Elevator [12" Version] * (4:13)
  22. Forever Young [Special Extended Dance Mix] * (6:12)
  23. The Jet Set [Jellybean Mix] * (6:31)

met Jellybean

24. Big in Japan [Extended Instrumental] * (5:59)
  25. The Jet Set [Dub Mix] * (5:08)
avatar van Robje1968
vigil schreef:

Het laatste nummer, Jet Set, was overigens de 4de en laatste single. In Nederland geen hit, in Duitsland uiteraard wel. Ik vind die twee die jij benoemd wel erg sterk en dan met name Jet Set. Voor mij is de enige mindere track In the Mood die mij van de 5 sterren afhoudt.

Dat heb ik niet geweten en dank voor de aanvulling op mijn verhaal.
"In the Mood" vind ik wel een fantastisch nummer. Zo zie je maar weer, smaken verschillen en dat is maar goed ook

avatar van vigil
Robje1968 schreef:

Zo zie je maar weer, smaken verschillen en dat is maar goed ook

Maar het belangrijkste is dat we het beide een erg goede plaat vinden

avatar van Robje1968
vigil schreef:

Maar het belangrijkste is dat we het beide een erg goede plaat vinden

Wijze woorden en daar sluit ik mij helemaal bij aan!

avatar van Man of Sorrows
Een tijdje geleden bij het scrollen botste ik op een fan video van het nummer Victory of Love. Ik realiseerde me achteraf maar dat het niet de officiële video is, want probeer doorgaans niet officiële videoclips te mijden. Maar jeetje, wat een impact, hoewel de fraaie visuals er eveneens aan bijdragen, is dit toch een meesterlijk nummer zeg. Forever Young is dus meer dan de drie singles die ik al langer dan mijn levensjaren lijk te kennen.

Ik zag Alphaville altijd als de poppy variant van The Sisters of Mercy met een frontman die soms iets te graag Andrew Eldritch wil zijn; Victory of Love past helemaal in die traditie. Klinkt als Duitse darkwave avant la lettre, en ook Depeche Mode lijkt geïnspireerd te zijn zowel qua thematiek als de muziek zelf. Victory of Love had zo de opener van hun Black Celebration kunnen zijn. Respect dat dit uit 1984 stamt.

avatar van Mssr Renard
Ik heb vast al heel vaak hier neergeschreven, maar wat is het slotstuk van Sounds Like a Melody toch een ontzettend vet stuk. Bijna progrock, maar dat mag je niet zeggen hier.

avatar van echoes
Mssr Renard schreef:

Van mij wel hoor. Geweldige song met inderdaad een erg gaaf slotstuk.

avatar van Mssr Renard
echoes schreef:

Van mij wel hoor. Geweldige song met inderdaad een erg gaaf slotstuk.

De raakvlakken/overlappingen tussen new wave en progressive rock valt mij wel vaker op. En houd gewoon cam allebei de genres.

Er is trouwens ook een 7+ minuten durende versie van Sounds Like a Melody, met een nog langer slotstuk.

Mssr Renard schreef:

Zeker weten: de extended 12-inch versies van dit album zijn geweldig goed, vooral Sounds Like a Melody & Big In Japan.

avatar van matthijs
Mssr Renard schreef:

Dat is echt een geweldig nummer. Toen het een hit was in 1984 al direct omver geblazen (was toen net 14)! Op JetSet na is het hele album klasse!

avatar van Queebus
Als ik het goed herinner vond Oor in 1984 het debuut van Alphaville een moetje na het grote succes van de single Big In Japan. Als dat zo is hebben ze een prima prestatie afgeleverd want Forever Young is een uitstekend debuut vol met hits en degelijke songs. Zanger Marion Gold blinkt uit als veelzijdige zanger wat hij vooral in de eerste 2 nummers laat horen. Forever Young is een topper in de electropop en na ruim 38 jaar nog steeds regelmatig terug te vinden in mijn cd-speler.

++ A Victory Of Love, Summer In Berlin

Synthpop klassieker van de bovenste plank! 5 sterren

avatar van dazzler
Queebus schreef:

Er bestaat een topic om zoiets te verrifiëren.
OORdelen - MusicMeter.nl

avatar van Juul1998B
Forever young blijft ijzersterk, apart dat ze niet meer van dit soort nummers hebben geschreven die op hetzelfde niveau zitten.

avatar van ZAP!
Ik hoor wel (heel) leuke dingen, maar ook mindere. Al met al niet echt voor mij vrees ik.

Forever young mag zich in mijn top 10 nummers aller tijden scharen
Wat jij pureshores
En Koen St
En en.. jerome988

avatar van pureshores

pureshores schreef:
Forever young is mij te kitscherig

Er worden mensen voor minder naar de gevangenis gestuurd

avatar van jerome988
Juul1998B Klassiekertje. Eigenlijk het enige nummer dat ik van ze ken

pureshores schreef:
Forever young is mij te kitscherig

Heb je de 12-inch versie daarvan al eens gehoord? Die is een stukkie beter.

Overigens: alle 12-inch versies van de singles van dit album zijn echt steengoed. En inderdaad: de allerbeste is Big In Japan! Ze staan trouwens op CD2 van de Forever Young boxset uit 2019, remastered en wel.

Juul1998B schreef:

Jawel hoor: Big In Japan en Sounds Like A Melody. En ze zijn dus allemaal nog beter in hun geweldige extended versions, ook Forever Young.

Verder vind ik bijvoorbeeld het albumnummer To Germany With Love ook erg goed en de 12-inch versie van b-side The Nelson Highrise Sector 1 - The Elevator.

west schreef:

Big in japan is leuk hoor, evenals sounds like a melody maar komen niet in de buurt van forever young imo

avatar van rushanne
geplaatst:
A Victory Of Love is mijn favoriet van deze cd, en als je 16-jarige zoon deze ook meezingt geniet je dubbelop

avatar van Poeha
geplaatst:
Dit is een meer dan prima album, met Sounds Like a Melody als absolute hoogtepunt. Altijd al hun beste gevonden, zeker met het opzetten van die kopstem zo tussendoor. Met Forever Young als duidelijke tweede.

Big in Japan heb ik waarschijnlijk iets te vaak voorbij horen komen, maar nog steeds een goede track. A Victory of Love en In the Mood zijn twee toffe albumtracks. Twee tegenvallende nummers, te weten Summer in Berlin en Fallen Angel. Ben daar niet kapot van. Album zit dichter tegen de 4 sterren aan dan de 3,5. Dus 4*