Wings - London Town (1978)

Label: Capitol

1. London Town (4:10)
  2. Cafe on the Left Bank (3:26)
  3. I'm Carrying (2:44)
  4. Backwards Traveller (1:09)
  5. Cuff Link (2:01)
  6. Children Children (2:23)
  7. Girlfriend (4:42)
  8. I've Had Enough (3:04)
  9. With a Little Luck (5:46)
  10. Famous Groupies (3:36)
  11. Deliver Your Children (4:19)
  12. Name and Adress (3:09)
  13. Don't Let It Bring You Down (4:36)
  14. Morse Moose (6:28)
  15. Girls School * (3:15)
  16. Mull of Kintyre * (4:42)
avatar van avdj
Mmm, dit klinkt toch een beetje te geproduceerd. Zoals bij zijn meeste albums kiest McCartney wel voor sterke bonustracks, zo ook bij dit album. Verder vrij aardige nummers maar het onderste wordt niet uit de kan gehaald. 3,5*

avatar van LucM
Ongetwijfeld één van de betere albums van Paul McCartney & Wings. Alleen klinkt de productie een beetje glad, maar de ambachtelijke popsongs mogen er zeker zijn. Paul McCartney is blijkbaar op zijn best met eenvoudige maar prettige in het gehoor liggende songs zoals de singles "With a Little Luck" en "With a Little Luck" aantonen.
Het bijgevoegde "Mull of Kintyre" dat een enorme hit werd, reken ik niet tot zijn allerbeste songs maar ik vind het nog steeds veel beter dan zijn meeste werk uit de jaren '80.

bikkel
Prettig album van McCartney en zijn Wings.Afwisselend van aard en composorisch prima in orde.Minder vind ik het wat flauwe Girlfriend en het instrumentale Cuff Link.Maar voor de rest van constante kwaliteit.Neem het supergevoelige I'm Carrying;een song die George Harisson toendertijd tot tranen roerde.Echt 1 van Macca's mooiste ballads ooit.
Ook zeer fraai:De beheerste titeltrack,het zomerse With A Little Luck,het lekkere stampertje I've Had Enough,het samen met Laine geschreven Deliver Your Children,het prachtige Don't Let It Bring You Down en het mysterieuze Morse Moose.
De toevoeging van Mull Of Kyntyre en het b.kantje(dubbele a kant in Nederland)Girls School is een aangenaam extraatje.
London Town behoort tot de betere Wingsplaten.

avatar van kaztor
Famous Groupies vind ik eigenlijk ook een erg leuk nummer.

LucM schreef:
songs zoals de singles "With a Little Luck" en "With a Little Luck" aantonen.

"With a Little Luck" en "Deliver Your Children" moet dat zijn, "Famous Groupies" vind ik trouwens ook erg leuk en "I'm Carrying" één van Macca's mooiste ballades.

avatar van Fairy Feller
Heb m ook maar weer eens uit de platenkast getrokken en op de platenspeler gelegd......d'is toch wel lekker, een beetje glad, maar toch lekker

avatar van Pruimpit
"Deliver Your Children" vind ik toch wel een erg leuk nummer van deze plaat. Fijn folk-rockertje.

avatar van musician
McCartney is zelden te betrappen op een slippertje: ook nu weer hoogstaande pop zonder negatieve uitschieters

Een van mijn favorieten is het niet vaak nog genoemde Cafe on the leftbank.

Paul McCartney heeft op de cd van London town wel gedaan waar ik al bang voor was: het toevoegen van Mull of kintyre, één van de allergrootste draken die hij heeft geschreven. Ik zie het nummer los van London town, anders had ik er een vol punt voor moeten aftrekken.

musician schreef:

Een van mijn favorieten is het niet vaak nog genoemde Cafe on the leftbank.

Dat is dan niet Paul's fout geweest, want de laatste 2 nummers zijn er als bonustracks bijgezet, toen hij op cd gezet is. Op de normale lp, toen ik hem kocht stonden Girl's School and "the Mull"er niet op. Dat is op, uit mijn hoofd, RAM na, telkens gebeurd. Bonussen erbij.Overigens is London Town een erg goeie lp. Mijn favo,s Carry Me, London Town, enfin wel meerdere. Ene goeie dus!!!!!

avatar van bawimeko
Ik heb net besloten dat dit m'n favoriete Wings-album is. Er wordt lekker losjes gemusiceerd, briljante deuntjes, hier en daar een zomerse stemming. En in Girlfriend toont Paul maar weer 'ns een fijne soulzanger te zijn!

bawimeko schreef:

Een aardige gedachte. Ik neem aan dat solo cd's van McCartney niet mee mogen doen.

London town komt inderdaad een eind, maar er zijn ook aan de andere kant maar weinig slechte Wings cd's. Ik zou haast zeggen: noem er eens één.

Wel vind ik dat er op London town vooral erg veel ruimte is voor de (vocale) inbreng van Denny Laine. Soms denk ik wel eens stiekem dat Paul McCartney daar eigenlijk wel genoeg van had. Dat hij ging 'bokken' met opvolger Back to the egg en daarna gewoon weer solo is gaan werken.

Met Denny Laine is het daarna overigens nooit meer wat geworden.

avatar van Pooiertje
Staat hier niet een nummer op met een doedelzak?

avatar van LucM
Ja, "Mull of Kintyre" als bonustrack.

Father McKenzie
Band on The Run mag dan beschouwd worden als de beste plaat van Wings, ik hoor deze toch nog liever. Gewoon voor het sfeertje dat in heel dit album zit; een zomers sfeertje, vakantie klinkt er in door, het is niet echt definieerbaar, het is puur een gevoel.
En qua afwisseling in muziekstijlen is deze plaat echt enorm.
Bovendien word ik With A Little Luck in geen miljoen jaar beu, al zou ik er dagelijks naar luisteren. Die synthesizer in het midden die het nummer naar de climax moet leiden, dus anders dan de single, dat is zo formidabel mooi, ik heb daar geen woorden voor, echt niet.
Deze plaat koester ik ongelooflijk.
Maar de bonus tracks horen hier strikt genomen natuurlijk niet bij.
De plaat moet zoals het vinylalbum eindigen met Morse Moose & The Grey Goose!

avatar van musician
Ik ben het eigenlijk met je eens.

London town durven maken in een tijd die vol stond van punk, new wave en agressieve, vijandige muziekrecensenten is al heel wat.

Het geeft aan, dat McCartney zich niet liet leiden door de waan van de dag. Dat híj in ieder geval onverstoorbaar bezig bleef met het schrijven van goede (rock) songs.

En hij heeft alle tegenwind in 1977-1978 overwonnen, door gewoon een onvervalste McCartney klassieker te schrijven. Ik blijf met een half puntje aftrek zitten voor I've had enough en Name and address en dan laat ik de aanwezigheid van Mull of kintyre verder ongemoeid.

Maar het is terecht een goede plaat te noemen.

Steengoeie lp van Paul en wat was ik in die tijd allejezus verliefd op ene Marie-Louise. Ik draaide deze plat, grijs tot.... M-L me liet stikken. Ik heb deze lp jaren niet meer kunnen draaien uit pure frustratie maar inmiddels in de vorm van een cd weer in mijn bezit. En ik kan hem weer goed horen. (mag ook wel, 28 jaar nadat M-L me liet barsten) En Father je hebt helemaal gelijk, dit is één van de betere McCartney albums.

Father McKenzie
Hé, Ad, zo zie je maar dat soms muziek onlosmakelijk verbonden is met een gebeurtenis op dat bepaald moment.

Zo kan ik "Invisible" van Alison Moyet niet horen zonder een sneeuwlandschap voor me te zien, een Brits sneeuwlandschap, omdat ik ten tijde van die hit, die toen constant op de Britse zenders gespeeld werd, met een vriend voor een dag of 3 met zijn truck meereed in de eindejaarsperiode van dat jaar. Tenslotte liep die reis niet zo best af, omdat in York de versnellingsbak stuk ging en dat we weggesleept werden naar Hull.
Nou daarna liep het wel goed af, maar die rit 's nachts in een dikke mist, en ook dàn hoorde ik dat plaatje weer in de cabine van die breedlachende takelwagenchauffeur!!

Maar jouw herinneringen aan een verloren gegane liefde, ja, dat zit uiteraard véél dieper, Ad, kijk nu weten we dat ook weer, in hoeverre we nu nog bij het topic blijven, weet ik niet...

avatar van kaztor
Bij mij staat Mull Of Kintyre er niet bij. Alleen Girls' School.
Ik ben er eerlijk gezegd niet echt rouwig om...

Mull heb ik trouwens al op Wings' Greatest.

kaztor schreef:
Bij mij staat Mull Of Kintyre er niet bij. Alleen Girls' School.
Ik ben er eerlijk gezegd niet echt rouwig om...

Mull heb ik trouwens al op Wings' Greatest.

Bij mij ook Girls School, maar dat gaat nog ja. Mull staat inderdaad al op Wings Greatest en ook op All The Best.

Stijn_Slayer
Deze kocht ik voor 2 euro op LP. Tikt soms zachtjes, zal 'm binnenkort eens schoonmaken. Dat zal het wel verhelpen, want ik zie geen krassen.

Dit is gewoon een hele aardige plaat, maar erg hoogstaand vind ik 'm niet. Het klinkt allemaal erg losjes en Paul & Wings leunen iets te makkelijk achterover. Erg is dat niet, het levert uiteindelijk een leuke plaat op die prettig wegluistert. In zijn Beatles tijd had Paul soms van die flauwe, zoete popliedjes, maar tot nu toe bevalt zijn solowerk en zijn werk met Wings me beter. Dat heb ik overigens ook met George en John.

Deliver Your Children vind ik erg goed, en ook Famous Groupies springt er hier uit.

avatar van kaztor
Ik heb nu op een Edammer markt ook de vinyl aangeschaft, samen met die van Speed Of Sound. Hier zit een hele mooie poster bij die bij de oude cd-versie van mij helaas ontbreekt. Heb 'm net opgezet.

Zacht geluid, inderdaad, maar ik denk dat het te maken heeft met de nogal lange speeltijd.

Net zoals bij Flowers in the Dirt: puur jeugdsentiment! Heerlijk om af en toe eens te draaien op een rustige avond. Word er altijd blij van

avatar van VanDeGriend
off topic berichten verwijderd

avatar van Lonesome Crow
Waarom staat dit onder Paul McCartney & Wings ?
Op de oorspronkelijke LP's staat toch gewoon Wings dacht ik....

Trouwens zijn beste post-Beatles werkstuk vindt ik, zal ooit een uitgebreidde recensie hierover schrijven.
Volgens mij speelt hij live vrijwel geen nummers hiervan, hele mooie "warme" sound hierop.
Bevalt me toch beter als een McCartney met rockende band achter zich.

Even over "Mull of Kintyre", bij de Beatles schreef hij ook nummers waarvan je glazuur spontaan van je tanden afbrokkelde.
Niks nieuws onder de zon dus, die Beatles nummers worden wel legendarisch goed bevonden....

Lonesome Crow schreef:
Waarom staat dit onder Paul McCartney & Wings ?
Op de oorspronkelijke LP's staat toch gewoon Wings dacht ik....
Dat vind ik een verdomd goeie vraag. Ik zou het ook niet weten. Ik ben al heel fan en heb me na jouw vraag rotgezocht op internet en ben er niet achter kunnen komen. Toen ik een cd van mezelf op WMP ripte kreeg ik bij op Band On The Run (25 years anniversary editie) ook Paul McCartney & Wings. Ben heel benieuwd! Het hele verhaal over London Town is ook de moeite waard om eens te lezen op Wiki. Erg mooi album overigens, maar dat heb ik in een vorige reaktie al eens gezegd.

avatar van kaztor
Volgens mij verschenen alleen Red Rose Speedway en Band On The Run als PM & Wings. Dit deed ie waarschijnlijk om de naamsbekendheid wat te vergroten naar aanleiding van het floppen van Wild Life. Na Band On The Run was dat uiteraard niet echt meer nodig.

Dat zou één overweging kunnen zijn, kaztor. Maar als je verder gaat spitten waarom er op de ene hoes wél en de andere Paul er niet bij vermeld staat, kom ik toch ook andere zaken tegen over het het gegeven. De vaste kern was (zoals iedere fan weet) Paul, Linda en Denny Laine. Tot op het laatst. Verder hebben er ook nogal wat anderen meegedaan, die een eigen nummer mochten componeren en zingen (zoals ook Laine en Linda) en zouden er dan ook misschien ook copyrightzaken meespelen ofzo? I don't know.

avatar van Lonesome Crow
Hoe staat het op de CD's vermeldt ?
Ben nu op mijn werk, zal thuis eens kijken....

Naar mijn weten is Wings gewoon een bandnaam waarvan PM uiteraard de onbetwiste motor van is maar is en blijft gewoon een bandlid lijkt mij.

Lonesome Crow schreef:
Hoe staat het op de CD's vermeldt ?
Gewoon Wings op de cd. Vanaf Ram tot McCartney II gewoon Paul M. Op hoezen wordt daar wel 'ns vanaf geweken, zoals o.a. bij Band On The Run en idd Red Rose Speedway

avatar van Lonesome Crow
Bij "Band on the Run" staat op mijn CD PM & Wings, de latere CD's gewoon Wings.
Die eerdere heb ik niet maar uit de eerdere reacties blijkt dat "Red Rose Speedway" ook als PM & Wings te boek staat.

Ik denk dat ik wat correcties laat doorvoeren, met de huidige incorrecte naamsstelling kan ik niet leven.
Blijft over "Wild Life", onder welke naam is die verschenen ?