Wings - London Town (1978)

Label: Capitol

1. London Town (4:10)
  2. Cafe on the Left Bank (3:26)
  3. I'm Carrying (2:44)
  4. Backwards Traveller (1:09)
  5. Cuff Link (2:01)
  6. Children Children (2:23)
  7. Girlfriend (4:42)
  8. I've Had Enough (3:04)
  9. With a Little Luck (5:46)
  10. Famous Groupies (3:36)
  11. Deliver Your Children (4:19)
  12. Name and Adress (3:09)
  13. Don't Let It Bring You Down (4:36)
  14. Morse Moose (6:28)
  15. Girls School * (3:15)
  16. Mull of Kintyre * (4:42)
musician schreef:
De later uitgebrachte remaster (1994?) is al een hele verbetering.

Vind ik weer niet zo...de allereerste CD-versie klinkt me wat prettiger in de oren, wat minder ruisonderdrukking e.d..

avatar van pdonidvie
Ik ben niet overdonderd. McCartney kan beter. Maar die mening kan nog veranderen, aangezien ik dit nog maar één luisterbeurt heb gegund.

avatar van bikkel2
Ik vind het nog steeds wel een aangename plaat. Veel afwisseling, maar de produktie staat mij wel steeds meer tegen. Echt tegen het slappe aan.
Ik vind dan wel weer dat band On The Run beter overeind is gebleven door de jaren heen.

avatar van devel-hunt
De productie klinkt dof. Dat is het. Alle andere Wings platen klinken lekker helder en duidelijk. Je hoort iedere noot. Maar bij London town is de productie zodanig alsof er watten in de luidspeakers zitten. Een doodzonde, want de nummers zijn erg sterk.
Maar er is hoop. McCartney is stap voor stap, ja het gaat langzaam, al zijn solo platen uit de jaren 70-80 aan het oppoetsen. Waren eerst McCartney 1 en 2 aan de beurt, eind van de maand komt de nieuwe uitvoering van Wings over America uit. Ik hoop dat er daarna een frisse sprankelende uitvoering van London town gaat verschijnen. Want die plaat verdient dat het meest van al zijn solo platen.

avatar van Lonesome Crow
Wat die produktie betreft zie ik het zo, waarschijnlijk onbedoeld zijn de scherpe randjes eraf gehaald wat in combinatie met de veelal semi-akoustische uitvoering van de songs e.e.a nogal dof overkomt.
Ik vind dat bij deze plaat wel prettig, in sfeer ontlopen de songs elkaar niet veel.

Het rockende "I've Had Enough" of het rustige "I'm Carrying", het hoort allemaal bij elkaar in mijn beleving.
Ik vind deze Wings plaat misschien daardoor erg goed.

Ik zit niet op een sprankelende dynamische productie te wachten, hoef ook niet elke noot te horen de songs zijn zo goed dat ze dat niet nodig hebben.
Ik vrees dat een dynamischere produktie de samenhang en de sfeer aantast maar misschien valt dat wel mee.
Als er interessante extra's bij zitten is de super de luxe uitvoering misschien wel een optie voor mij.....

avatar van bawimeko
Ik vind het wel meevallen met het 'doffe' geluid; het is een relaxte plaat, deels opgenomen onder het genot van nogal wat pretsigaretten en aan boord van een jacht. Het is één van m'n favoriete Wingsplaten juist omdát McCartney en de zijnen lekker ontspannen aan het musiceren zijn zonder grote orkesten en vaak met akoestische instrumenten.

avatar van bikkel2
Het is prettig down to earth, absoluut eens. Maar er wordt door Lonesome Crow 'Ive Had Enough genoemd, dat is echt een rocker die best kan vlammen, maar wat ontbeert wordt door een te slappe produktie.. De drums zitten erg achter in de mix, evenals de wat matte gitaarpartijen.

Het album mag wat mij betreft gerust wel even door de mangel. De drums in het algemeen wat krachtiger en prominenter bijvoorbeeld.
Dat hoeft echt niet opnieuw ingespeeld te worden, maar het kan allemaal net ff vetter.

avatar van bawimeko
Ik ben benieuwd naar (alvast) de heruitgave. Het jammere is dat in dit tempo het nieuwe vinyl en de nieuwe mastering pas over een jaar of twee, drie in de winkel liggen. Bij een goede poetsbeurt zou dit album een leuke herwaardering kunnen krijgen (net als Back To The Egg!).

avatar van lennon
Dit is gewoon een heel leuk WIngs album!

Met terugwerkende kracht nog van alles aan t ontdekken. Deze steeds links laten liggen. Maar onterecht.
Draai m met veel plezier!

avatar van "H."
Leuk album van onze sympathieke Paul. Luisterend naar het nummer london town waan je je als vanzelf in deze metropool op een regenachtige dag in de jaren 70. Geeft voor mij een goed tijdsbeeld. Prettig om weer even naar terug te keren.

avatar van Lonesome Crow
"H." schreef:

Inderdaad ! Tijdmachines bestaan, "London Town" is het bewijs.

avatar van musician
Het is interessant, om ongeveer op die plek op de Thames te varen. Er zijn heel wat rondvaart mogelijkheden.
Dan een vergelijkbare foto te maken, ook eventueel in panorma wat links en rechts daarvan. De veranderingen zijn behoorlijk, in 35 jaar tijd.

Zo wordt het inderdaad een mooie tijdmachine. Eigenlijk zou Sir Paul zelf nog eens zo'n foto moeten maken, bij een volgende uitgave van London town. Maar ja, Linda is niet meer en samen op de foto met Denny Laine zie ik ook ook niet meer gebeuren

avatar van Tony
musician schreef:
Eigenlijk zou Sir Paul zelf nog eens zo'n foto moeten maken...

Hebben ze op de rode en blauwe verzamelaars al gedaan. 1x is leuk...

avatar van musician
McCartney solo is geen Beatles...

avatar van lennon
musician schreef:

Sowieso is de foto (ook aan de achterkant) (verschrikkelijk lelijk) geknipt en geplakt.. Ze ie cover daar nooit geposeerd volgens mij... Dus iemand met wat photoshop kwaliteiten kan nu heel simpel een nieuwe up to date foto maken

avatar van Renoir
Niks aan veranderen, a.u.b.! Deze hoes is toch mooi in zijn lelijkheid? Zoals wel meer hoezen van McCartney, trouwens. Want Ram is toch ook prachtig prutswerk? Qua hoes, bedoel ik...

avatar van Tony
Volgens mij staan Paul en Linda echt in het beeld, Denny is er bij geplakt.

@musician:

avatar van caravelle
was in een vorig recensie(tje) iets te negatief. Vandaag nog eens beluisterd en mijn mening moet ik toch even veranderen. Leuke afwisselende plaat die meer geschikt was voor de Engelse dan Amerikaanse markt. De titel zegt al genoeg. Het probleem is mijn cdtje uit 1987 want die begint me daar met een partij ruis en aangezien de opnames van deze lp ook niet helemaal het einde zijn lijkt het wel of er drie dekbedden over mijn speakers liggen. Het meeste klinkt dus nogal dof en dat is jammer. Een nummer als Morse moose, Cafe on the left bank of Deliver your children verdienen een veel heldere en pittigere produktie. Ook voor bijvoorbeeld I've had enough, ja eigenlijk alles. Na de fade out van Morse Moose hoor je ineens hoe het wel moet of kan. Inderdaad, Girls school knalt er dan ineens in en dat is dan meteen een verademing. Zo kan het dus ook. Het is dan ook het enige positieve aan deze oude cd versie. Tijd voor een remaster. Dat zal nog wel even duren maar dat snap ik wel want voor London town is er wel het nodige werk te verrichten.

avatar van bikkel2
Vraag is natuurlijk of Sir Paul nog enige moeite wil doen voor dit album.
Net als Back To The Egg lijkt dit ook een wat vergeten periode.
Ook live wordt er werkelijk niets van London Town gespeeld.

Iets zegt me dat hij er niet al te goede herinneringen aan bewaard.

avatar van caravelle
Maar die vlieger gaat volgens mij ook op voor McCartney 2, Tug of war, Pipes of piece, Press to play, als ik mij niet vergis ? In Nederland had hij op zijn minst de tune van Pisa kunnen spelen ? Dress me up as a robber.

avatar van Bowlingbal
caravelle schreef:

Ik herinner me nog heel goed dat Dress Me Up As A Robber gebruikt werd bij De Nationale Hitparade (NOS) gevolgd door een dame die dan 'Sprinter!!!' riep. Dus om een flink gestegen plaat in die hitlijst mee aan te duiden.
Ik vind London Town nog steeds een goed McCartney-album. Heerlijk gevarieerd. De CD-versie heeft ook nog Mull Of Kintyre/Girls School bij zich. De A-kant kan ik al jaren niet meer horen, toen het een hit was kwam het maandenlang voorbij op de Hilversum 3 en bij AVRO's Top Pop. Het b-kantje blijft leuk. Ik ben gek op die McCartney humor in veel van zijn songs.
Ik heb ook nog de single With A Little Luck met op de b-kant Backwards Traveller/Cuff Link. Dat nummer was op de radio toen ook vele malen te horen. Het b-kantje vond ik toen wel heel apart. Zou je die single eigenlijk een e.p. moeten noemen? I've Had Enough/Deliver Your Children werden minder vaak op de radio gedraaid. Was volgens mij een dubbele A-kant.

Uit de jaren 70 vind ik Band On The Run het beste McCartney-album, gevolgd door Venus And Mars. Ram vind ik weer iets beter dan Red Rose Speedway. Wild Life draai ik niet zo vaak. Wings At The Speed Of Sound draai ik ook niet zo vaak. Wings Over America is een heel mooi live-album, was toen vanwege de 3 platen erg pikant geprijsd. Van Back To The Egg draai de eerste plaatkant meer dan de tweede. Wings Greatest is een gave verzamelaar die toen al niet compleet was. Jaren later is de dubbelaar Wingspan uitgebracht, die een betere samenstelling heeft. Bij een aantal albums uit die tijd zat ook nog een poster.

bikkel2 schreef:
Vraag is natuurlijk of Sir Paul nog enige moeite wil doen voor dit album.
Net als Back To The Egg lijkt dit ook een wat vergeten periode.
Ook live wordt er werkelijk niets van London Town gespeeld.

Iets zegt me dat hij er niet al te goede herinneringen aan bewaard.

Mevrouw McCartney raakte zwanger rond deze periode, dus net toen familiebedrijf Wings weer op tournee wilde werd dit album in vakantie-achtige sferen in elkaar gezet. Het resultaat is een ontspannen en leuk album, maar net als veel andere artiesten begon Macca te merken dat Punk en New Wave zich hadden aangediend en vooral de albums kregen niet veel promotie meer van de platenmaatschappij. Persoonlijk vind ik de 1978-1980-periode de meest interessante; van London Town tot en met McCartney II via Back to the Egg, maar ja; commerciële hoogtepunten zoals de Amerikaanse tournee (Wings Over America) zaten er voor deze band niet meer in

avatar van devel-hunt
London town was commercieel toch behoorlijk succesvol. Maandenlang in de billboard top 10 en een nummer 1 notering in de Nederlandse hitlijsten en in vele andere landen. Dus dat met London town het succes was afgelopen klopt niet helemaal. Bovendien was with a little luck een vette hit, zeker in Amerika. Alleen die productie, die dofheid. Wel is het de eerste Wings plaat, met uitzondering van Wild Life, die niet de eerste plaats in de Amerikaanse top 10 haalde, maar op 2 bleef steken. Dat moet voor Paul een shock zijn geweest. Sinds with the Beatles kon hij zondermeer op topnoteringen rekenen.

avatar van bikkel2
Mull of kyntyre was een joekel van een hit. In Europa en dan vooral in thuisland Uk.
Eigenlijk een wonder, zo midden in de punkexplosie.
Wings was inderdaad nog wel degelijk succesvol. Ook met dit album.
Pas met Back To The Egg werd het succes minder.
Om meerdere redenen trok Paul dan ook snel de stekker uit Wings.

avatar van caravelle
Wat zullen die meerdere redenen geweest kunnen zijn ? Drugs akkefietje in Japan ? bandleden ? muzikale koers ?

John Lennon......

avatar van devel-hunt
De breuk tussen hem en Denny Laine was de voornaamste reden van de breuk. Die heeft na de arrestatie van Macca in Japan daar een commercieel slaatje uit willen slaan door het nummer Japense tears uit te brengen. Macca was niet amushed. Dat was in 1980.
Toen Laine in 1981 in een interview een boekje open deed over het prive leven van de McCartneys was de breuk definitief. Tug of War had gewoon een Wings plaat moeten worden, als opvolger van Back to the egg.

avatar van bikkel2
Het gekke vind ik trouwens wel dat in het clipje van de single Goodnight Tonight de gehele Wingsformatie nog te zien is, terwijl dit niet meer onder Wings is uitgebracht.
Weet iemand daar meer over.
Al 34 jaar slapeloze nachten van.

Ik haalde overigens Lennon aan. Die overleed in 1980. McCartney was natuurlijk hevig ontdaan en ook op zijn hoede als mogelijk volgende slachtoffer.
Live peformen was er even niet bij voorlopig.
Misschien was dat ook een reden om niet meer met Wings verder te gaan.
Paul kon zich in de studio prima redden.

avatar van devel-hunt
Goodnight tonight is gewoon een single van Wings, heb er nog een maxi single van staan, met op de B kant het minstens even goede daytime nightime suffering. Kwam vlak voor de release van Back to the egg uit, een commerciele blunder achteraf. De hit die de lp moest dragen, zo ging het nog in die dagen, stond niet op de lp. Waardoor de verkopen van Back to the egg tegen viel.

avatar van bikkel2
Thanx voor de info. Devil Hunt. Heb ik toch iets gemist toendertijd.
Ik dacht echt dat het om een McCartney werkje ging.
Zelfs nog voor Back To The Egg.

Is het eigenlijk ooit nog goed gekomen tussen hem en Laine ?