Paul & Linda McCartney - Ram (1971)

Label: Apple

1. Too Many People (4:10)
  2. 3 Legs (2:48)
  3. Ram On (2:30)
  4. Dear Boy (2:14)
  5. Uncle Albert / Admiral Halsey (4:55)
  6. Smile Away (3:53)
  7. Heart of the Country (2:23)
  8. Monkberry Moon Delight (5:24)
  9. Eat at Home (3:22)
  10. Long Haired Lady (6:05)
  11. Ram On (0:55)
  12. The Back Seat of My Car (4:29)
  13. Another Day * (3:42)
  14. Oh Woman, Oh Why * (4:35)
  15. Little Woman Love * (2:08)
  16. A Love for You [Jon Kelly Mix] * (4:08)
  17. Hey Diddle [Dixon van Winkle Mix] * (3:49)
  18. Great Cock and Seagull Race [Dixon van Winkle Mix] * (2:35)
  19. Rode All Night * (8:44)
  20. Sunshine Sometime [Earliest Mix] * (3:20)
  21. Too Many People [Mono] * (4:16)
  22. 3 Legs [Mono] * (2:49)
  23. Ram On [Mono] * (2:29)
  24. Dear Boy [Mono] * (2:14)
  25. Uncle Albert / Admiral Halsey [Mono] * (4:55)
  26. Smile Away [Mono] * (3:54)
  27. Heart of the Country [Mono] * (2:23)
  28. Monkberry Moon Delight [Mono] * (5:25)
  29. Eat at Home [Mono] * (3:23)
  30. Long Haired Lady [Mono] * (6:06)
  31. Ram On [Mono] * (0:52)
  32. The Back Seat of My Car [Mono] * (4:28)
  33. Too Many People [Thrillington] * (4:31)
  34. 3 Legs [Thrillington] * (3:41)
  35. Ram On [Thrillington] * (2:50)
  36. Dear Boy [Thrillington] * (2:51)
  37. Uncle Albert / Admiral Halsey [Thrillington] * (4:57)
  38. Smile Away [Thrillington] * (4:40)
  39. Heart of the Country [Thrillington] * (2:27)
  40. Monkberry Moon Delight [Thrillington] * (4:36)
  41. Eat at Home [Thrillington] * (3:29)
  42. Long Haired Lady [Thrillington] * (5:46)
  43. The Back Seat of My Car [Thrillington] * (4:52)
beaster1256
paul mac cartney , vroeger vond ik paul de zwakke beatle en lennon was my man, na een goeie 20 jaar ben ik dan toch wel de kwaliteiten van paul leren apprecieren, dit is een hele goeie solo plaat met 5 sterren nummers zoals ram on , uncle albert, en vooral het gekke monkberry moon delight, dus beatle fans, deze cd is verkrijgbaar als mid price, volledig geremastered en met bonus tracks , en koop hem want je zult iets ontdekken.

avatar van HiLL
[quote]beaster1256 schreef:
paul mac cartney , vroeger vond ik paul de zwakke beatle en lennon was my man,

zwakke Beatle???? Hoe raar als je bedenkt dat bijna alle nummers door Lennon en McCartney zijn geschreven..zonder Lennon geen McCartney, zonder McCartney geen Lennon..

nee de meeste nummers zijn door mccartney en lennon apart geschreven, maar door de rechten staan beide namen onder de nummers. maar goed beide zijn het super songwriters en gelukkig maar dat ze beiden een andere stijl hadden.

Naar aanleiding van de vraag of Lennon of McCartney de beste schrijvers van de Beatles waren, schijnt het zo te zijn dat de één met een idee aankwam en de ander dit dan afmaakte. Als je hiervan uit gaat waren ze dus beiden onmisbaar, vooropgesteld dat dit verhaal waar is. Want er gaat ook een verhaal rond dat de meeste Stones-nummers vóór de dood van Brian Jones door Jones geschreven werden en conractueel de namen van Jagger en Richards op de platen vermeld moesten worden, dus ga er maar aan staan. The truth is somewhere out there.
On topic: ik vind de meeste McCartney-solo (of met Wings) albums (vooral uit de jaren '70) ontzettend goed. Venus & Mars, Red Rose Speedway en Ram vond ik gevoelsmatig de beste, alhoewel ik "Give my regards to Broad Street" ook goed vind, hoewel deze commecieel geflopt is.
Nb: McCartney's nieuwste "Chaos and creation in the backyard" heb ik nog niet vaak genoeg beluisterd om er een mening over te geven

Zeer ondergewaardeerd album van Paul mcCartney, er staan zeker wat juweeltjes op: Monkberry moon delight, back seat of my car, smile away. Ook een reactie op john's How do you sleep: Too many people en Dear Boy.

ik heb hem laatst gekocht. erg leuk album hoor. ik ben mccartney helemaal aan het ontdekken.

in een post van mij bij het album band on the run had ik het over de lelijke nieuwe hoesjes van de geremasterde cd's: deze hebben een dikke witte rand om de hoes heen, en dat vond ik erggg lelijk. toen ik thuis kwam keek ik nog eens goed en het originele artwork van de platenhoes zit er gewoon tussen. dus geen reden om teleurgesteld te zijn.

erg leuk album dus! binnenkort flaming pie eens proberen denk ik

avatar van IMPULS
Flaming pie ? Zeker doen. Heel sterk album. Zo ook Ram. Ijzersterke songs met afwisselend power ofwel kalmer van aard. Ik blijf Ram na jaren nog steeds opzetten. De plaat steekt nl. ook als geheel zeer gebalanceerd in elkaar.
Op de tracklist zie ik dan plots ook nummers van het album ná Ram, Wings Wild Life (vanaf track 13). Ik hoop niet dat dat klopt, zou totaal niet bijelkaar horen cq passen.
Ram ramt erin, 35 jaar na dato. Een 4,5

avatar van weasel
Vreemd dat ik hier nog niet op gereageerd had...
RAM is mijn McCartney-favoriet, en wellicht ook mijn favoriete post-Beatles-werk.

Er staan zoveel briljante tracks op, dat je haast zou gaan twijfelen of 't geen Best-Of-compilatie betreft

De absolute juweeltjes: Dear Boy, Uncle Albert, Backseat of my car, Too Many People.

Bob Cremers
Maar Wild Life hoort toch bij het album Wild Life.

Marcel²
Bob Cremers schreef:
Maar Wild Life hoort toch bij het album Wild Life.

Die bonustracks vind ik altijd waardeloos, gewoon het album en verder geen overbodige tracks er bij.

Dat is zo.

avatar van weasel
Wat raar... Bij mij zitten er slechts 2 bonustracks op, en dat is de single + B-kant:

13. Another Day *
14. Oh Woman, Oh Why *

avatar van Kaaasgaaf
mark schreef:

Alleen in Too many people zitten wat snedige kritieken naar het adres van John.
John en Yoko dachten in hun arrogantie dat het hele album over hen ging en hen afkraakte.
Daarop kwam John met How Do You Sleep, een in- en ingemeen nummer, dat ik als Paul-fan ook niet kan draaien.
Gelukkig wist Paul altijd beheerst ironisch, maar daardoor eigenlijk veel krachtiger dan John, te reageren.
Zo is het liedje Silly Love Songs (van de vreselijk slechte plaat Wings At The Speed Of Sound), een reactie op de opmerking van John dat Paul alleen maar stomme liefdesliedjes kan schrijven. Nou, als we zo beginnen dan krijg je het stomste liefdesliedje ooit terug van de beste man.
Ik hou van Paul!

Ik van ze allemaal.

Kaaasgaaf schreef:

Alleen in Too many people zitten wat snedige kritieken naar het adres van John.
Ik hou van Paul!

Whahaha.......wat een mannetje die Paul.

De opvolger van McCartney uit 1970, is Ram een jaar later.
Beduidend beter dan McCartney, naar mijn mening. Absolute toppers zijn: Uncle Albert / Admiral Halsey, Heart Of The Country en het slotstuk The Back Seat Of My Car. Uncle Albert / Admiral Halsey spant wat mij betreft toch wel de kroon. Het is een nummer wat alleen maar door McCartney geschreven zou kunnen worden.
Mijn stem is een 3,5. Goed album, maar ook niet meer dan dat.

Marcel Jongeneel schreef:

Hmm... Ik vind dat ze bij Paul's albums wel wat toegevoegde waarde hebben, behalve We All Stand Together dan...

Dr.Zepper
Prachtplaat van Paul die in zijn ouvre een geheel eigen plaats inneemt. Too Many People begint wat folky maar wordt steeds scherper met snijdende gitaren, Three Legs ook al scherp van teks, Uncle Albert is meesterlijk. Alleen Long Haired Lady is iets te langdradig. Met Band on The Run mijn favoriete Mc.Cartney plaat van de jaren 70.

Gisteren opgezet tijden een potje online poker.. Heerlijke plaat zeg. Nu ben ik sowieso een McCartney fan, dus die kerel kan bij mij weinig fout doen ..

4 sterrekus!

EVANSHEWSON
Biezonder genietbare plaat van "Paul and Linda Mc Cartney". Naast prijsbeest Uncle Albert bevat dit plaatje meer leuks zoals het lekker rockende Smile Away, het gekke Eat at Home, het country-achtige 3 Legs en niet in het minst het mooie "The Back Seat of My Car".
Onderschat album, althans door critici en citicasters.
Mijn exemplaar volgt de elpeeversie en stopt dus na track 12. Die andere songs lijken me heel de tracklist van Wings Wild Life, dus wat doen die hier als bonustracks ???
Zoals gezegd zéér leuk plaatje, 4 **** zondermeer !

O ja, dit nog; het leuke rockende "Smile Away" is een blauwdruk voor het enkele jaren later gereleasde "Magneto and Titanium Man" dat op Venus and Mars terechtkwam. Leuke rocker !

Dr.Zepper schreef:
Alleen Long Haired Lady is iets te langdradig.

Te langharig?

Het nummer is best leuk, maar dan wordt er een Hey Jude-achtige slinger aan gegeven en dat verdient het eigenlijk niet. Ram is overigens een zeer sterk album. Lekkere compacte, poppy nummertjes maar toch edgy genoeg.
Ik zou het niet beter kunnen omschrijven dan dat.

4,5.

Wat doen al die Wild Life-nummertjes nou bij de tracklist?
Ik heb zelf Another Day en Oh Woman, Oh Why erbij zitten.

beaster1256 schreef:
volledig geremastered

Ik ben bang dat dat wel meevalt.
Ik heb van Venus And Mars en London Town de 'oudere' cd's en ze klinken geluidsgewijs gewoon identiek en hebben zelf iets meer bas.

avatar van George
Een voor mij onbetwist hoogtepunt uit de carriere van Macca.
Een plaat die staat als een huis en geen enkel echt zwak moment kent.
Een werk met een totaal eigen karakter waarvoor je gevoelig moet zijn. Smile Away behoort tot mijn favoriete Mc. Cartney rockers en Eat at home tot een van zijn leukste singles.
Veel critici zijn overigens in de loop der jaren teruggekomen op hun aanvankelijk negatieve houding t.o.v. zijn 2e solo album. En dat is ook Mc.Cartney ! Vaak denk je bij hem in eerste instantie te maken te hebben met wat nietszeggende , oppervlakkige muziek. En dan sta je in de keuken en begin je toch opeens een ' Ram ' nummer onwillekeurig te fluiten. Toch nog eens naar die plaat luisteren, denk je dan. Doen !!!

EVANSHEWSON
Hey George uit Groningen, geheel akkoord met hoe je deze plaat ziet (en hoort natuurlijk).

Maar Mc Cartney vraagt echt geen puntje achter de Mc.

(in bovenstaand zinnetje wel, omdat Mc het laatste woord is van de zin, haha!)

Het is dus Mc Cartney en niet echt Mc. Cartney, dat puntje hoort daar niet, allez, zo erg is dat nu ook weer niet natuurlijk.

xxx

Waarom hebben de Beatles nooit met de kaarten gespeeld ?

Antwoord : Omdat Paul me Kaart nie! (heb je'm ???)

eat at home
Want de frituur is gesloten!

Harald
EVANSHEWSON schreef:

Maar Mc Cartney vraagt echt geen puntje achter de Mc.

(in bovenstaand zinnetje wel, omdat Mc het laatste woord is van de zin, haha!)

xxx

Waarom hebben de Beatles nooit met de kaarten gespeeld ?

Antwoord : Omdat Paul me Kaart nie! (heb je'm ???)

eat at home
Want de frituur is gesloten!

wordt ook bij elkaar geschreven. McCartney dus

avatar van George
Jullie hebben volkomen gelijk met jullie puntjes ! Ik beloof beterschap. Excuses. Het is McCartney en dus ook niet Mc Cartney !

Harald
George schreef:

om precies te zijn: Sir James Paul McCartney

avatar van bawimeko
De beste soloplaat van McCartney, toen de boosheid tegenover Lennon nog merkbaar was (Too Many People) en Paul stevige poprock maakte (Monkberry Moon Delight).
Indertijd krijg deze plaat slechte recensies; de pers verwachtte blijkbaar een glad werkje a la Abbey Road en kregen dit ongepolijste album in hun maag gesplitst.

bawimeko schreef:

Over wat de beste soloplaat van McCartney is lopen de meningen uiteen. Maar ieder voor zich ! Wat ik niet helemaal begrijp in jouw commentaar op deze klassieker is , dat je het lijkt af te zetten tegen een Beatles meesterwerk als Abbey Road is ( overigens geplaatst in jouw top 10). Je beschrijft dat album als een ' glad werkje '.
Overigens , de pers verweet McCartney toen juist dat hij solo te glad , te gepolijst was met zijn Ram album.
Verder alle hulde voor jouw bijdragen !

avatar van bawimeko
Dank je.
Ik denk dat Abbey Road qua productie behoorlijk gepolijst was; als je naar Something of Here Comes the Sun luistert of naar de medley dan zijn er orkesten, syntesizers en allerlei meerstemmige dingen gaande.
Dat sluit niet uit dat ik het een meesterwerk vind!
Op zich allemaal prachtig, maar ik vermoed dat het perfecte slotakkoord van de Beatles z'n schaduw nogal vooruit wierp. Hoe ga je als solo-artiest verder na zo'n meesterwerk? Paul's eerste solo-werk was precies het tegenovergestelde; thuis opgenomen, rommelig. Ram is een beetje een tussenweg; er is wat meer werk gemaakt van de productie, maar het klinkt allemaal nog steeds wat ruig en thuisgebrouwen. Ik vermoed dat Paul voor Memory Almost Full dit album een paar keer heeft beluisterd...