Eels - End Times (2010)

Label: Vagrant

1. The Beginning (2:17)
  2. Gone Man (2:59)
  3. In My Younger Days (3:21)
  4. Mansions of los Feliz (2:49)
  5. A Line in the Dirt (3:30)
  6. End Times (2:48)
  7. Apple Trees (0:40)
  8. Paradise Blues (3:04)
  9. Nowadays (3:09)
  10. Unhinged (2:26)
  11. High and Lonesome (1:08)
  12. I Need a Mother (2:40)
  13. Little Bird (2:35)
  14. On My Feet (6:25)
  15. And Now for the End Times * (0:19)
  16. Some Friend * (2:42)
  17. Walking Cloud * (2:25)
  18. $200 Tattoo * (2:05)
  19. The Man Who Didn't Know He'd Lost His Mind * (2:36)
avatar van MusicFreak
Inmiddels het hele album aan het beluisteren en vooral de rustige nummers spreken me erg aan. Mooie, rauwe stem!

Father McKenzie
Een hele verademing na het halfbakken en redelijk tegenvallende Hombre Lobo (te veel noise, te weinig echte songs).
Dan is deze hier terug een stuk evenwichtiger, en er staan tenminste niets dan echte liedjes op.
A LIne in The Dirt vind ik voorlopig het mooiste nummer.
Een stap terug in de goede richting en een heel genietbaar album.

avatar van vigil
I Need a Mother is wel weer van een enorme schoonheid, het album is wel wat aan de korte kant voor 14 tracks.

Met 18 tracks (de de-luxe versie) duurt hij een kleine 50 minuten. Blinking Lights had 27 nummers, duude 100 minuten en die vonden anderen weer té lang. Dus de lengte zal altijd discutabel blijven. Verder ben ik het helemaal met je eens, Vigil. I Need A Mother hardverwarmend mooi, zoals het hele album gewoon bovengemiddeld is.

avatar van Raoul
En je moet die de-luxe versie hebben.. Tenminste.. dat is mijn mening.. Één van de beste eels-nummers tot op heden staat er op... Blijft de vraag, waarom heeft E dit nummer niet op het reguliere album gezet?

Eels - 'Some Friend'

Ik weet dat er een prachtige flow in het album zit, en misschien is het zonde om die te verpesten.. maar deze had van mij er best bij gepast...

Ik luister hem nog eens, en kijk nu al weer uit naar de volgende albums.. (niet dat ik ook maar enige verveling voel bij dit album).. Hij had er nog twee in handen zei hij toch? ik heb het ergens gelezen, maar ik weet niet meer waar.

avatar van Findecano
Ik vind zijn albums echt geweldig. Is er iemand die mij iets kan aanraden wat hierop lijkt?

avatar van TEQUILA SUNRISE
Findecano schreef:

Blinking Lights and other Revelations zijn absolute meesterwerk.

(verwijderd)
Ik denk eerder dat hij andere artietsen bedoeld TEQUILA.. niet een op een gelijk (gelukkig maar anders zou de muziekwereld wel heel saai worden..), maar probeer eens iets van, de helaas dit weekend overleden, Sparklehorse..

Klepper
A line in the dirt, geniaal!!

avatar van van elst
Wederom lichtjes tegenvallende Eels-plaat. Ondanks een aantal heel mooie liedjes (in my younger days, a line in the dirt, little bird) ontbreekt het hier vooral aan suspense (E herhaalt zichzelf nog maar eens in muzikale zin) en een stapel pakkende melodien, waardoor te veel nummers in deprimerend geneuzel met gitaar en strijkers dreigen te verzanden.

Wel weer een stap vooruit na het belabberde hombre lobo, dat mag ook gezegd worden

avatar van SjiekDeFriemel
Mooi album, tot nu toe kan het mij beter bekoren dan het vorige album.

avatar van joyce19791
Een album wat ik maar niet aan de kant kan leggen. Wonderschoon.

avatar van Booyo
Eerste luisterbeurt bevalt goed, The Beginning, Little Bird en A Line in the Dirt zijn prachtig.. Waar Hombre Lobo na meerdere luisterbeurten steeds iets minder werd, door de wat hardere nummers, verwacht ik dat bij deze mijn waardering wel zal stijgen. Eerste indruk is in ieder geval goed, denk dat ik deze plaat vaak op zal zetten de komende tijd..

Voor nu, 3,5*

Eels is als goede wijn. Die moet rijpen. End Times vind na verloop van tijd steeds meer het niveau van Blinking Lights (zijn beste m.i.) te benaderen. Zelfs het door velen in den beginne slecht beoordeeld Hombre Lobo trekken na een wat langere tijd van bezinning bij. En zo gaat dat bijna altijd met "goede" muziek.

avatar van Lost
Dedju,

heb sinds release die dubbele versie gekocht van de plaat. Eindelijk ging ik vandaag de bonus-cd eens beluisteren en wat blijkt .... ik heb tweemaal de gewone plaat ...

alee, het is wel een steengoede plaat natuurlijk, maar ik ga de bonuskes nu wel eens downloaden...

avatar van oceanvolta

ik heb precies hetzelfde!! denk dat ik maar terug naar de winkel ga want dit zal wel vaker fout zijn gegaan

avatar van bertus99
Ik hoor nog steeds niet wat hier zo wonderschoon aan is. Ik vind deze man eerlijk gezegd een beetje een chagrijnige sombere zeur.
De stem heeft ook niet iets waardoor je alsnog geinteresseerd wordt in wat hij te melden heeft. De muziek is erg kaal opgenomen en voor mij eigenlijk te weinig melodieus klinkend.
Met 2 sterren ben ik nog redelijk positief.

@bertus99

Ik begrijp je commentaar niet. Eels is de vertolking van somberheid en het terugkomende thema liefde wordt hier pijnlijk goed neergezet. De stem van Mark zorgt er (mijns inziens) juist voor dat het interessant blijft. Dit heeft hij al meerdere album aangetoond. De kaalheid zie ik als oprecht en intiem. Je hoort echt de emotie.

Gezien jouw top10 lijst heb je toch aardig 'gevoel' van muziek. Raar dat dit je dan niet raakt. Aan de andere kant, ieder zijn muziek: Bob Dylan weet mij dan weer zelden te raken.

EELS. You love it or you hate (don't like) it! Zullen we maar zeggen. Ik vind het in ieder geval een geweldig album!

avatar van bertus99
vanbakel64 schreef:
@bertus99

Tja, beste Van Bakel, omdat je me persoonlijk aanspreekt moet ik wel even reageren. je zegt het al: Bob Dylan weet jou niet zo te raken. Mij juist heel erg. Dus ook al hebben we allebei een aardig gevoel voor muziek, er is toch niet zo iets als een algemeen correcte smaak, gelukkig maar.
De keren dat ik End Times draaide, by the way het enige dat ik Van Eels ken, vond ik het begin goed, maar wordt daarna de monotonie me te veel. Het is blijkbaar somber en koud in de wereld van Eels, dat zet hij wel goed neer, maar ik raak vervolgens geirriteerd van zijn kijk op het leven. Nergens zin in, niks heeft zin,alles is vergeefs en mijn vriendin is ook al weg.....verbaast me niks dat laatste.
De stem past helemaal bij de sfeer van de teksten....uitgeblust.

Niet dat ik alleen van vrolijke muziek hou hoor. Bijvoorbeeld Adam Duritz van Counting Crows kan ook een aardig depri sfeertje neerzetten. Maar zijn geklaag is doorspekt met humor en ironie en vaak fraaie zinnen. Dat mis ik bij Eels.

avatar van lazarrus
bertus99 schreef:

De stem past helemaal bij de sfeer van de teksten....uitgeblust.

Ik ben een zeer grote liefhebber van deze man. Heb ook zijn autobiografie gelezen.
Maar dit album doet me over het algemeen toch ook weinig (op uitzondering van enkele pareltjes)
Ik wil maar zeggen dat als je een oordeel wilt vellen over de man, dat je misschien eerst even een ander album van hem probeert (vb Beautiful Freak)

Ben ook heel benieuwd naat het nieuwe album TOMORROW MORNING van EELS dat uitkomt in augustus. Na Hombre Lobo en End Times worden we, EELS fans wel verwend. Ik vind End Times op Blinking Lights na toch wel het beste van hem. Achter de door velen somberheid gaat ook een lekkere cynische en gortdroge humor schuil. Ja, je moet daar van houden. Zijn dvd's getuigen toch echt van die heel aparte humor. Dat zijn muziek door sommigen monotoon gevonden wordt kan ik enigszins begrijpen, daarom vind Souljacker en Hombre Lobo er zo lekker tussenuit spatten. Helaas niet door eenieder gewaardeerd. Tja nu maar afwachten tot augustus. Hij treed overigens met band 2x in Nederland op (zie zijn officiële site)

avatar van Chameleon Day
Ad Brouwers schreef:
Ben ook heel benieuwd naat het nieuwe album TOMORROW MORNING van EELS dat uitkomt in augustus. )

Weer een nieuwe Eels. Toch echt te veel van het goede. De E-formule is bij mij inmiddels wel uitgewerkt. Elke dag asperges eten is ook niet lekker. En ik verwacht van E. eerlijk gezegd geen nieuwe gerechten meer.

avatar van Booyo
Stem verhoogd naar 4*, is toch weer een hele fijne plaat. Die stem van mr. E zal me nooit vervelen.. Little bird is een pareltje van de hoogste plank. Prachtig!

Misterfool
Crazy guy with a matted beard
Standing on the corner
Shouting out "end times are near"
And nobody noticed him
But I can hear him loud and clear
She is gone now, and nowhere near
Seems like end times are here

prachtige teksten.

avatar van inquestos
lazarrus schreef:

Op In My Younger Days na, wat overigens een geweldig nummer is, kan dit album mij tot nu toe ook niet echt bekoren, terwijl het vorige album zeer aangenaam was. Van mij mag Mark ook wel wat rustiger aan doen, om de twee jaar een album uitbrengen wat écht goed is.

Niemand die iets kwijt wil over On My Feet? Wat een prachtige afsluiter weer die past in de traditie dat mijn favoriete E-nummers de slotnummers zijn (PS You Rock My World, Mr. E's Beautiful Blues, Things the Grandchildren Should Know, Ordinary Men).

Wat valt er eigenlijk over On My Feet nog te vertellen, anders dat het tekstueel een prachtige relativerende en optimimistische song is, waarin hij de toekomst met vertrouwen ziet. En dat terwijl het melodieus anders doet vermoeden. Maar dat is de stijl van Eels eigen. Prachtig album. Ik kan er verder niets nieuws aan toevoegen. Lees dan mijn eerdere reakties maar!

De deluxe versie, is niet meer dan de LP met daarbij de aparte 7 inch. Die zat in elk geval bij mijn exemplaar

Helemaal waar, maar da's toch mooi. Ik ben benieuwd of van Tomorrow Morning, de nieuwe EELS, die op 23 augustus uitkomt ook een de-luxe uitvoering komt. Ik denk het niet. Maar ik hou het maar gewoon bij de CD