Midlake - The Courage of Others (2010)

Folk / Rock
Label: Bella Union

1. Acts of Man (2:57)
  2. Winter Dies (5:08)
  3. Small Mountain (3:40)
  4. Core of Nature (4:33)
  5. Fortune (2:07)
  6. Rulers, Ruling All Things (4:25)
  7. Children of the Grounds (3:58)
  8. Bring Down (3:43)
  9. The Horn (4:10)
  10. The Courage of Others (3:20)
  11. In the Ground (4:12)
  12. Fortune [Alternate Version] * (2:40)
  13. Acts of Man [Acoustic Session] * (3:03)
  14. Winter Dies [Acoustic Session] * (4:39)
  15. Small Mountain [Acoustic Session] * (3:42)
  16. Rulers, Ruling All Things [Acoustic Session] * (4:08)
  17. Van Occupanther [Acoustic Session] * (3:53)
Dit duurt nog wel even maar ik kijk hier wel behoorlijk naar uit

avatar van thebestfreaks
Ja, ik ook !! Er zit een lange stilte tussen Van Occupanther en deze opvolger. Concert in Paradiso is iig al aangekondigd voor 10 februari.

avatar van Justinx
Kan ook al niet wachten. Cover is weer lekker mystiek.

avatar van bone machine
bone machine (crew)
nog 3 maanden , ben erg benieuwd, zeker na hun vorige.

avatar van Jeanneman
Ja, die vorige was nou niet baanbrekend ofzo, leuke plaat, maar niet iets dat ik nog vaak opzet. Maar toch verwacht ik hier wel het één en ander van.

Ik las net in een interview met de zanger dat op dit album Fairport Convention, Pentangle en andere Britse 70s folkgroepen de belangrijkste invloeden zijn, klinkt veelbelovend. Ik ben zelf pas net de vorige plaat aan het ontdekken, en dat bevalt ook prima. Heb hier wel zin in

avatar van Erikpol
Er staat vandaag een recensie in de Trouw. Vreemd toch? het album komt pas in feb. uit?

avatar van weasel
Erikpol schreef:
Dat is vreemd ja.

Kan 'm ook nog niet vinden op het internet...

Inderdaad erg wonderlijk, die recensie. Ik heb ook nog geen Promo cd (singles) kunnen ontwaren. Even navragen bij de redactie?

avatar van Martin Visser
de recensenten hebben 'm allemaal al. zag er verschillende op Twitter erover praten. heeft vlgs mij met interviews te maken. poprecesenten kunnen nu al Midlake interviewen en hebben daarvoor vermoedelijk de cd alvast gekregen

volgens Menno Pot (vk) is de nieuwe 'erg, erg, erg mooi'

Gregson
Oeeeeh een nieuwe Midlake!!! Ben heel erg benieuwd!!!

Knip link naar downloadsite, zo legaal is die niet.

Eerste 2 nummers klinken erg lekker, verwacht weer een prachtig album!

Die twee nummers klinken inderdaad weer veelbelovend voor de rest van het album.

(verwijderd)
Alleen al op basis van die twee nummers durf ik al bijna 'eindejaarslijst-2010-materiaal' te zeggen.. Kan er geen genoeg van krijgen!

avatar van Bart
Ik heb de plaat geluisterd: ik ben zeer onder de indruk. Erg mooie, ingetogen nummers die af en toe zeer tegen de folk aanhangen. De stem van de zanger bevalt me. 'Acts of Man' zwierf al een tijdje over internet - de andere nummers hebben hetzelfde geluid, ook al gaat het er soms wat heftiger aan toe (hardere drums, gitaren), zoals in het tweede nummer 'Winter Dies'.

De melodieën zijn zo nu en dan erg mooi. Midlake is op deze nieuwe plaat vooral een verhaal aan het vertellen. Sommige nummers, en dat is misschien een nadeel, missen een goed refrein. Een terugkerend refrein kan erg mooi opzwepend werken. Soms kabbelt het me iets te veel.

avatar van Bart
Ik zet in op 3,5*. Vooral de eerste helft van de plaat vind ik goed. Het is geen album dat meteen bij de eerste luisterbeurt alles prijsgeeft, vermoed ik. Je moet 'm vaker beluisteren. De komende dagen gaat 'ie dan ook op mijn iPod.

avatar van xrockerx
@ bart hoe kom jij aan die plaat

who shares wins!

(verwijderd)
Wow.. de verwachtingen waren door Acts of Man al heel erg hoog, maar die worden zeker waar gemaakt!

avatar van xrockerx
en ja hoor hij is gelekt en tering ik ben weer fan

maar eerst nog maar eens vaker luisteren

avatar van thebestfreaks
Vooruit, als je zo'n plaat aflevert dan mag je daar ruim de tijd voor nemen. Midlake zelf gaf al aan niet nog een keer Van Occupanther te willen maken en dat hebben ze ook niet gedaan. In vergelijking met The Courage Of Others is Van Occupanther luchtig te noemen.
Dit is een erg sfeervolle, donkere en ingetogen plaat geworden. Inspiratie zou onder andere gehaald zijn uit britse folk van eind zestig en begin zeventiger jaren. Ik ben geen kenner van die periode, dus neem het als waarheid aan.

Rustig kabbelend wordt begonnen met Acts Of Man welke zich in alle rust opbouwt waarbij een prachtig refrein uiteindelijk mooi tot zijn recht komt. Winter Dies begint (ook) rustig, met twee acoustische gitaren en een electrische op de achtergrond. In eerste instantie geeft de electrische gitaar ruimte en het eerste couplet begint. De rust is van korte duur, want er wordt, mooi gedoseerd, een stevig en vol geluid neergezet, met een prachtige percussie. Mooie zanglijnen ook.
Een fluit en zware electrische gitaar luiden het volgende nummer, Small Mountain, in. De tekst geeft de sfeer ervan goed weer "... All that runs on the mountain is mine. A way of life that will surely be gone". In hetzelfde donkere bos lijkt Core Of Nature geschreven, waarbij we getracteerd worden op een mooie opwellende samenzang.
En dan, voor twee minuten, een lichter moment in de vorm van het acoustische Fortune.
Rulers, Ruling All Things was bekend en pakt de sfeer, welke Core Of Nature achterliet, weer op.
Hierna acoustische gitaren en opkomende drums welke toeleiden naar een vooral door drum en bas gedreven nummer, Children of the Grounds. Ook geen vrolijk nummer: "... So I've come here to wait for the end of it all, until I'm gone from here ...".
Bring Down heeft wel wat weg van Radiohead's Exit Music. Ook zo'n mooie opbouw. Vocale ondersteuning door, ik meen, een voor mij onbekende, Stephanie Dosen.
En dan The Horn, waarbij we heel even op het verkeerde been worden gezet door een venijnige gitaar (voor Midlake dan ..) welke het nummer opent. Maar snel zijn we weer op inmiddels bekend terrein waarbij de hele band weer zijn ding doet, maar wel groots, Prachtig !
Het titelnummer begint statig en rustig met vooral acoustische gitaar en bas. Maar na het eerste refrein volgt de bekende fluit en het nummer 'verzacht' en vindt melodie welke wordt uitgebouwd, en een erg mooi contrast vindt in de scherpe electrische gitaar. Een hoogtepunt.
Afgesloten wordt met In The ground waarin Midlake nog eenmaal laat zien als muzikanten gegroeid te zijn. Het nummer valt in de sfeer van de rest van de plaat en deze eindigt ook niet op een extra hoge noot. Geen grote klapper op de vuurpijl, maar een prachtnummer, wat zich rustig laat uitgeleiden en fluistert: "repeat, repeat ... repeat."

Midlake was voor mij een onbekende naam toen daar ineens The Trials Of Van Occupanther verscheen, een tot dan toe nog niet zo'n populair plaatje (dat werd het langzaam aan later wel). Ik vond de hoes wat hebben en ging luisteren met als resultaat dat het album uitgroeide tot één van mijn favorieten dat jaar en een concertbezoek waar de mannen behoorlijk indruk maakten. Het debuut volgde heel snel en als ik deze twee albums ging vergelijken dan kon ik constateren dat het debuut een spannend plaatje was met wat originele toevoegingen. Occupanther was wat degelijker en verzorgder maar ongelooflijk mooi en deed me nét even wat meer.

Toen de eerste twee nummers van The Courage of Others te horen waren was ik helemaal om: dit klonk bloedstollend mooi en ik was erg benieuwd naar de rest. En die is nu ook bekend. Al aardig wat luisterbeurten verder kan ik tot een mening komen over deze langverwachte opvolger.
Die luisterbeurten zijn hard nodig want mijn mening slingerde continue heen en weer, maar ik ben er uit. Er is een bepaalde instelling nodig om dit in z'n geheel te beluisteren, want dat is het: één geheel. Waar de twee losse nummers individueel zo'n indruk op me maakten daar beleef ik het hele album gelijk anders. Geen frustsels meer als op het debuut. Geen afwisseling zoals op die schitterende tweede.
Nee, dit is een luistertrip met grote nadruk op trip. Sluit je ogen en concentreer je op de golvende beweging die dit album veroorzaakt.
Zie de nummers niet meer los van elkaar maar rijg ze aaneen tot één donker, vloeiend geheel.
Inderdaad; dat kost moeite. Ik had er ook last van. Hoe mooi ik het vond (want dat staat buiten kijf) hoe lastig ik het vond om mijn mening er over te kunnen geven. Is dit nu gewoon kabblend saai? Missen we hier de spanning van de twee voorgangers? Het antwoord zou ja kunnen zijn en daarom is het van belang om je houding tegenover Midlake aan te passen. Ik kan zeggen dat het mij ging lukken waardoor dit album op een geheel eigen wijze avontuurlijk is geworden en als je goed oplet dan borrelen de details na verloop van tijd langzaam omhoog. Qua sfeer weten ze een beetje de band Espers te benaderen maar heel eerlijk gezegd boeit Midlake me met dit album nét een tikkeltje meer.
Hoogtepunten van dit album aanwijzen is moeilijk omdat ik de nummers moeilijk los van elkaar kan zien. Een track voor track beschrijving gaat me deze keer ook niet lukken maar dat heeft mijn collega thebestfreaks al prima genoeg gedaan.
Ik zou zeggen: stel je onbevangen op als je dit gaat luisteren en laat je zeker niet afschrikken door wat aanvankelijk kabbelend lijkt.
Je moet er wat moeite voor doen om de rijkdom te ervaren maar dat kan op z'n tijd geen kwaad. Heb ik even geen zin om dat te doen dan kan ik altijd nog bubblegum-pop van Lady GaGa draaien nietwaar.

Midlake is er in geslaagd een puik werkje af te leveren waarmee ze zich wat mij betreft definitief vestigen bij de interessantere bands van dit moment en met The Courage of Others hebben ze de perfecte soundtrack gemaakt voor deze winterse dagen waar het land bedekt ligt onder een witte donsdeken.

MentalTheo58
De eerste kennismaking valt niet tegen

avatar van Erikpol
Ben benieuwd, ben weer verslaafd aan de vorige en dan met name Head home.

avatar van Justinx
aERodynamIC schreef:

Espers, daar zeg je wat . Dat is serieus het eerste waar ik aan dacht toen ik Acts of Man hoorde. Ook naar Espers mag ik graag luisteren. Beide cd's moeten echter nog aangeschaft worden.

avatar van Rhythm & Poetry
The Courage of Others is nu al een kanshebber om hoog in de eindlijstjes van 2010 te belanden. Midlake heeft echt een fascinerende, sfeervolle plaat gemaakt waar ik dit keer al na een keer verliefd was. Na nog wat luisterbeurten meer denk ik ook wel dat dit een blijvertje is - maar dat is natuurlijk afwachten. Nu komt deze plaat ook wel als geroepen en past hij prima bij het sombere/winterse weer. The Courage of Others is dan ook niet iets wat ik vaak in de lente/zomer zal beluisteren. Pure instrumentaties en dito zang, samen melancholisch en vormt het een prachtig geheel. Ik ga beginnen met 4*, als dit een absolute blijver is dan zal ik dat cijfer behouden.

avatar van Svendra
Moedig dat Midlake met dit album een andere weg inslaat dan bij The Trials Of Van Occupanther. Qua sfeer lijken de nummers nogal op elkaar - melancholisch, ingetogen- en dat is tricky want misschien niet iedereen zal dat waarderen.

Na enkele luisterbeurten begin ik met 4*. De nummers klinken melodisch fraai en de zang van Tim Smith sluit goed bij de sfeer aan. Ik hoop dat de eentonigheid me niet gaat opbreken want ik draag Midlake een warm hart toe.

obsessed schreef:
Ik las net in een interview met de zanger dat op dit album Fairport Convention, Pentangle en andere Britse 70s folkgroepen de belangrijkste invloeden zijn ..

Laat dit voor ieder die openstaat voor folk een aansporing zijn om de geweldige Pentangle onder het stof vandaan te halen.

avatar van Cygnus
Ik moest bij deze plaat aan Espers denken; meer dan aan die Britse 70's folkgroepen die hier genoemd worden, maar ze komen hier wel degelijk om de hoek kijken.

Svendra schreef:

Mee eens en voeg daar Steeleye Span ook maar aan toe!

Fijn plaatje hoor, meteen een goed begin van het muzikale jaar 2010. Prachtige ingetogen folkmuziek.

Pentagle maar ook eens luisteren.

avatar van Rhythm & Poetry
Rhythm & Poetry schreef:

Ga trouwens 0,5* lager zitten, niet omdat ik de plaat nu ineens minder vind. Vind een vier nog net wat te hoog gegrepen, zeker omdat ik de plaat eigenlijk nog maar net ken en ik vooral erg benieuwd ben of dit goede album ook nog stand blijft houden.