Lady Gaga - The Fame Monster (2009)

Pop / Dance
Label: Kon Live

1. Bad Romance (4:55)
  2. Alejandro (4:37)
  3. Monster (4:09)
  4. Speechless (4:30)
  5. Dance in the Dark (4:49)
  6. Telephone (3:40)

met Beyoncé

7. So Happy I Could Die (3:55)
  8. Teeth (3:40)
avatar van friday the 13 th
Beetje een herhaling van wat Madonna al ooit gedaan heeft. Soms duidelijk letterlijke kopieën. Maar begrijp de hitsensatie wel rond haar hoor. De uptempo-hits zijn best wel cool voor in de clubs en mainstream radio.

Maar laat je niet blind staren. Weet dat Madonna meer dan wat wereldhits heeft gemaakt. Sommige nummers van Madonna zijn zo puur, zo emotioneel zoals "You'll see", "The power of goodbye".....aan die status kan Lady Gaga nog lang niet tippen.

Weet dat ballads het moeilijkst zijn om te maken. Meer dan wat elektische kitshpop (wel goede) is Lady Gaga nog niet gekomen. Ben benieuwd of ze nog gaat veranderen.

friday the 13 th schreef:

klopt, Madonna heeft gewoon een sterkere mate van zelf expressie. Allez, nu ook weer niet het niveau van Björk, maar ze is alleszins stukken overtuigender dan Lady Gaga

herman schreef:
In welke nummers gebruiken de door jou genoemde zangeressen dan elementen van opera?

als ze iets met opera gedaan heeft, zal het alleszins zeer oppervlakkig zijn geweest. daar scoort ze namelijk mee. Alles wat haar audiovisueel prikkelt grijpt ze aan, mixt ze door elkaar, en giet dit alles in een post moderne context. creatief? hmmm, daar valt over te discussiëren.

[quote]Leander1991 schreef:

De nummers die je van Madonna noemt heeft ze echt jaren na haar doorbraak gemaakt. Gaga is nu pas zo'n 2 jaar bezig? Mag ze even op gang komen? ;.)

Vergeet niet dat Madonna natuurlijk ook het meeste gewoon jat, zoals elke artiest dat doet....

avatar van pompompom
Leander1991 schreef:

'ze'? Of bedoel je de marketingmachine er achter?

avatar van Arrie
Ze doet en bedenkt echt heel veel zelf hoor.

Arrie schreef:
Ze doet en bedenkt echt heel veel zelf hoor.

Ze bedenkt helemaal niets, en dan heb ik het nog niet over de marketing business achter haar.

avatar van Arrie
Hoe kom je daarbij? Ik krijg een heel ander idee als ik interviews met haar lees. Dat ze prima weet wat ze doet (Haus of Gaga enzo). Sowieso schrijft ze ten minste aan al haar nummers mee, en is ze soms ook co-procucer (So Happy I Could Die bijv.). Verder heb ik ook eens een artikel gelezen over haar in een Nederlandse studio voor een dagje. Ze was op tour oid, en wou dus even in de studio werken met RedOne. De mensen van die studio denken daardoor nu heel anders over haar, omdat die twee beiden erg geinspireerd bezig waren. Sowieso is Lady Gaga fan van mensen als Warhol en Bowie en dergelijke, dus dat excentrieke komt ook uit haarzelf.

avatar van niels94
Lady GaGa doet echt heel erg veel zelf, zelfs de choreografie van haar clips schijnbaar.

Dat betekent niet dat ik fan ben van Lady GaGa (bepaald niet), maar daar moet je toch respect voor hebben.

1,5
Ik raad sommigen mensen aan om wat meer te lezen over kunst uit het postmodernisme. Die stomme oppervlakkige zogezegde pop-art interpretatie is gewoon gelikte uitgekiende marketing strategie om de passante toeschouwer te kunnen paaien. Vergelijk dat maar eens met de muziek van The Velvet Underground. Die had WEL een duidelijke coherente link met de pop art.

Ook heeft ze topfotograaf Steven Klein ingehuurd voor de verzorging van haar videoclip Alejandro. Kijk nu maar eens na wie heel het visuele aspect van Madonna's confessions tour heeft verzorgd.

avatar van Arrie
Ik heb het nooit over postmodernisme gehad, en daar hebben zowel Lady Gaga als The Velvet Underground niks mee te maken.
En het lijkt me ook wel overduidelijk dat Madonna een voorbeeld is voor Lady Gaga, wat is je punt?

Arrie schreef:

Mijn punt is dat Lady GaGa enorm veel moeite doet om zich een soort status aan te meten, die ze eigenlijk niet verdient. Ze meent zichzelf enorm creatief terwijl haar muziek dat allerminst is.

neem nu Björk: die kan met weinig middelen zeeeer creatieve en intense muziek maken.

neem nu Lady GaGa, die heeft enorm veel poeha nodig van belachelijke kledij tot in brand schietende piano's en noem maar op om wat eigenlijk?

en hoe kan je in godsnaam verklaren dat Lady Gaga niks met het postmodernisme te maken heeft als ze dan toch zogezegd in de lijn loopt met Andy Warhol??

Leander1991 schreef:

Ohja, hoe kom je erbij dat ze zichzelf die status wil aanmeten? Volgens mij wil ze gewoon succes, en weet ze precies hoe ze dat kan bereiken. Sterke popmuziek, gecombineerd met excentriciteit (als dat een woord is) en wat controverse.

Leander1991 schreef:

Wat verder helemaal niks met Lady Gaga te maken heeft.

Leander1991 schreef:

Zoals ik al zei: succes. En dat het werkt, moge duidelijk zijn. Jij beweert dat ze allemaal artistieke meesterwerken wil maken, lijkt wel. Volgens mij is dat totaal niet haar doel. Haar doel is volgens mij met popmuziek de wereld te veroveren. Nou is het natuurlijk voor ons allebei gissen, maar ik zou niet weten hoe jij bij zulke dingen komt.

Leander1991 schreef:

Ze loopt in de lijn met Warhol vanwege wat verwijzingen (Haus of Gaga) en omdat hij een voorbeeld voor haar is?

Arrie schreef:

echte virtuoze artiesten krijgen automatisch een zekere mate van succes, die moeten zichzelf niet zo op een troon plaatsen. Sterke popmuziek?? dan hebben wij toch duidelijk een verschillende cd gehoord. The Fame Monster klinkt vrij vlak en ongeïnspireerd - of nee wat zeg ik, zelfs overgeïnspireerd. en welke controverse eigenlijk?? welk punt wil ze duidelijk maken??? - dat homo's zich gemakkelijker moeten kunnen uiten in een bepaalde cultuur? zelfs dat kon Madonna veel beter.

Wat verder helemaal niks met Lady Gaga te maken heeft. [/quote]
Gemakkelijk om het punt zo af te ketsen. Mijn argument was nochtans duidelijk

Leander1991 schreef:

Ik beweer niet dat ze dat wil, ze zou het ook niet kunnen. Alleen vind ik die verwijzing naar Andy Warhall helemaal zinloos

Was het maar waar...

Leander1991 schreef:

Hmm oke, naar mijn mening is het in ieder geval sterke popmuziek. En wat moet ik me voorstellen bij overgeïnspireerd?

Leander1991 schreef:

Dingen zoals die vleesjurk, bijvoorbeeld, ze stond meteen in heel veel kranten op de voorpagina. Wil je nog meer voorbeelden? Verder geen idee wat homo's ermee te maken hebben. Dat heeft tegenwoordig verder ook weinig met controverse te maken.

]
Gemakkelijk om het punt zo af te ketsen. Mijn argument was nochtans duidelijk

Niet echt.

Leander1991 schreef:

Ze zou het niet kunnen? Tja, dat weet je niet. Beetje loze opmerking natuurlijk, jij kan geen idee hebben waar allemaal toe in staat is, net zomin als ik dat kan, of wie dan ook. En wat er mis is met die verwijzing naar Warhol, snap ik ook niet. Je hoeft er niet meteen van alles achter te zoeken hoor, dat is toch gewoon leuk?

JSF-815
Ben het helemaal met Leander1991 eens, na mijn mening kan je het niet beter verwoorden.Vrij duidelijk allemaal.

Sterke popmuziek? vraag me af wat je dan vind van ECHT sterke popmuziek (Michael Jackson, The Beatles in iets minder mate ABBA bijv.) vind Arrie? Want mij ontgaat namelijk echt wat hier zo sterk aan is. Vervormde stemmen, een hoop dance die wel al duizend keer eerder hadden gehoord. Het meisje is op haar puurst (achter een piano, normaal en gewoon zingen niet eens slecht) Sterker nog had het een stuk beter gevonden als ze door was gegeaan op die tour.
YouTube - Vintage Lady Gaga Live at NYU - Captivated & Electric Kiss

Dit bovenstaande is top, wat ze nu maakt bagger en overduidelijk beinvloed door een platenmaatschappij. Acoustic is ze echt veel beter (doet ze nu af en toe ook nog er eens) dan deze rommel, die overduidelijk voor de verkoop is gemaakt en niet uit haar hart.

Dat hele exentrieke is gemaakt, want dat verkoopt. Geloof je me niet, verdiep je dan maar er eens in de Gaga van voor The Fame. Zat over te vinden op Youtube/I-net. Niks mis met exentriek zijn maar dan moet het wel ECHT zijn (Bijv. Prince, Michael Jackson) die waren/zijn van nature al zo. Dit is gemaakt, en daarom zo nep en plastic als het maar zijn kan.

avatar van Arrie
Misschien eens mijn stemmen doorkijken, dan zie je dat ik 4,5* aan Thriller van Michael Jackson heb gegeven, 4,5* aan Rubber Soul, Revolver, Magical Mystery Tour en Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band van The Beatles en 4* aan The Visitors van ABBA.

En impliceer je nu dat ik niks weet van Gaga van voor The Fame? Want dat weet ik dus wel, en daar heb ik ook genoeg van gezien/gehoord.

Toevallig luisterde ik een paar dagen geleden met de koptelefoon nog naar Telephone en dat zit productioneel toch wel erg sterk in elkaar naar mijn mening. Ik hoor echt niet wat er zo verschrikkelijk slecht zou moeten zijn aan deze muziek. Oke, Alejandro vind ik ook niet veel, maar de rest vind ik prima.

avatar van Reint
Ik vind het opvallend dat ik de singles van Lady Gaga toch wel kunstzinnig vind klinken, zoals popmuziek eigenlijk bedoelt is. Of dat ligt aan Lady Gaga zelf of aan haar productieteam (of beiden), maakt mij niet zoveel uit. Artiesten als Elvis en The Supremes schreven ook niets, en toch hebben zij een gigantische en invloedrijke plaats in de popgeschiedenis.

Just Dance en Bad Romance hordn daar voor mij totaal niet bij en klinken vrij vlak, maar nummers als Alejandro en Telephone zitten voor mij ijzersterk in elkaar. Dit idee heb ik ook bij Beyonce, zo is haar Halo echt een nummer waar je u tegen zegt, wat je ook van de artiest zelf vindt.

JSF-815
@ Arrie

Nee, dat impliceer ik niet. Ik bedoelde alleen aan te geven dat ik nu het idee heb dat ze niet maakt we ze zelf echt mooi vind. Het is te uitgedacht allemaal.

Ik heb inderdaad niet tussen je stemmen gekeken, er valt verder ook niets af te dingen op je muzieksmaak. Daarom zou jij juist moeten begrijpen wat het verschil is, los van de muziekstijllen die verschillend zijn.

@ Reint

Ben ik met je eens, maar je bent toch ook met mij eens dat die wel een gevoel overbrachten? Dat ze je het gevoel gaven dat ze meende wat ze zongen en dat ze er 100% achter stonden wat ze maakten? Dat vind ik toch wel een verschil met Rihanna, Beyoncé en Gaga bijv.

avatar van Arrie
Mwah, vind dat er weinig verschil tussen zit. Vind dat er in een nummer als If I Were A Boy minstens zoveel en misschien nog wel meer emotie te horen is dan in het gemiddelde Supremes-nummer.
Ik heb dat niet echt bij The Supremes, dat ze het menen wat ze zingen, hoe leuk ik The Supremes ook vind.
Over Elvis zal ik het niet hebben, daar heb ik erg weinig mee.

avatar van steven
Arrie schreef:
Over Elvis zal ik het niet hebben, daar heb ik erg weinig mee.

mee eens , the supremes was een leuke meidengroep , michael jackson een goede zanger ( lijkt me ook niet echt een trendsetter op muzikaal gebied , wel op andere gebieden). gaga past wat mij betreft prima in dat rijtje. Goede popmuziek. Als ik emotie in de muziek wil zoek ik dat wel elders.

Ik bedoel te zeggen : die liedjes zitten (over het algemeen) uitstekend in elkaar , en ze heeft daar zelf ook flink de hand in. Dat hele media-gebeuren en dat ze commercieel slim bezig is , dat zal allemaal wel. Ik heb nog nooit een clip van haar gezien (kijk nooit clips) , maar ze staat wat mij betreft op redelijk eenzame hoogte op commercieel pop vlak. Catchy zoals Robyn en Annie dat zijn , alleen met veel meer succes....

het kan nog alle kanten op , of ze een blijvertje is valt te bezien , maar tot nu toe vind ik het alleszins redelijk (tot goed)

avatar van Pittaman
Natuurlijk is dat mens een blijver. Die is nu al een "household name". Zelfs als ze nu bewust al direct terug in de donkere grotten van het songwriterbestaan duikt zal de naam "Lady Gaga" nog een tijd rond dwalen doorheen de mondaine westerse cultuur.

avatar van NewYorkCityLight
Toch stiekem maar weer een halfje erbij. Ik ben niet echt een fan van haar want ik vind dat ze enorm wordt overschat maar haar muziek is toch wel aanstekelijk. In tegenstelling tot 'The Fame' staat hier minder 'filler' op (door het geringe aantal nummers natuurlijk, maar toch).

Dance in the Dark is nog steeds een draak van een plaat, maar Teeth blijft er nog steeds met kop en schouders bovenuit steken .

Wat voor mij Gaga van Madonna onderscheid is dat Gaga daadwerkelijk over talent beschikt (kijk naar haar optreden solo met alleen piano) zoiets zou Madonna nooit kunnen. Ik zeg niet dat Gaga geen product is, maar tenminste een product met een dikkere bodem dan Madonna.

ik2.0 schreef:

Bekijk de concerten van Madonna dan toch nog maar eens goed.

avatar van Angelo
Ik word altijd zo moe van het onderwerp “originaliteit”. Wat is anno 2010 nog wel origineel? Juist: heel weinig. Het is (vrijwel) onmogelijk om nu nog een nieuw thema en/of genre te ontdekken. Feit is dat Madonna al sinds de jaren ’80 een icoon is in de popindustrie maar Lady Gaga is dat ondertussen ook zeerzeker geworden. Daarbij mag ook echt gezegd worden dat de nummers van Lady Gaga zeker niet makkelijk weg te zingen zijn, dat valt af te leiden aan o.a. de zovele covers die gezongen zijn en het origineel van deze dame bij lange na niet wisten te evenaren. Iemand die dat bijvoorbeeld doorhad is Caro Emerald, die een hele “eigen” draai aan ‘Bad romance’ gaf, in de originele uitvoering had ze het ook niet gered. Vocaaltechnisch staat Gaga ver, maar dan ook ver boven artiesten als Katy Perry, Ke$ha en ook Britney Spears.

Productioneel zit ‘The fame monster’ ijzersterk in elkaar. Hoewel de term ‘elektropop’ vaak valt, vind ik ‘eurodance’ misschien eigenlijk veel toepasselijker. Lady Gaga creëert een beetje de Ace of Base sound anno 2010. De videoclips die ze heeft gemaakt zijn de leukste die ik sinds lange tijd heb gezien. Die zijn al jaren niet meer gemaakt door wie dan ook. Zichtbaar is dan ook dat daar veel tijd en geld aan wordt geschonken. De visuele aspecten blijven ongekend belangrijk. Datzelfde geldt voor de andere iconen: Madonna en Britney, zonder het visuele (shows met een hoog entertainment gehalte) waren zij ook een stuk minder boeiend.

Alle acht nummers op deze EP weergeven het beste wat de huidige popmuziek te bieden heeft. De mensen die beweren dat alleen artiesten als Madonna, Abba en Michael Jackson sterke popsongs maakten en Gaga niet, zijn duidelijk niet realistisch. De jaren ’70, ’80 en ’90 zijn voorbij en dergelijke vergelijkingen slaan wat mij betreft kant noch wal. Madonna maakte immers na het album 'Music' (2000) al geen regelrechte pop meer, 'American life', 'Confessions' en 'Hard candy' zijn dance of R&B. Daarnaast zet ze haar zangcarrière op een laag pitje, het zou me helemaal niet verbazen als ‘Hard candy’ een van haar laatste albums is. Dat ze “haar” kroon ooit zal moeten overdragen is onvermijdelijk en het zal mij totaal niet verbazen als Lady Gaga na Britney Spears de titel ‘Queen of Pop’ zal krijgen. Gaga is m.i. in ieder geval hard op weg om die titel te verdienen.

Daar waar ik bij ‘The fame’ best veel miste, vind ik bij ‘The fame monster’ grotendeels wat ik in een popplaat zoek. Voor mij staat er geen enkele misser op dit album. Het minste nummer vind ik echter ‘Monster’. De overige nummers zijn retestrakke popsongs en zijn extreem aanstekelijk.

avatar van Stalin
Angelo schreef:

BlaBla is mijn inziens zeker geen sterke vocalist, maar om haar nou te vergelijken met deze namen, dat gaat zelfs mij wat ver.

Britney Spears kan aardig suggestief kreunen en steunen, meer ook niet en talentloze Ke$ha durft haar huis niet eens uit zonder haar trouwe auto-tune, dus daar wil ik het niet eens over hebben...

Katy Perry is dan nog de beste wat betreft vocale kwaliteiten in de door jou genoemde 3 dames en zelfs Katy is mijn inziens niet erg sterk, maar gelukkig maken haar looks een hoop goed

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Afgelopen zaterdag voor mijn vriendin in huis gehaald, mede omdat ik mevrouw GaGa zelf ook wel tot op zeker hoogte kan pruimen.

Wat opvalt aan deze plaat is dat het een typische EP is. Het wordt gekenmerkt door een totaal gebrek aan consistentie en bevat duidelijk 'losse' nummers. Ook duidelijk is het verschil in niveau tussen de nummers.
Zoals ik het beoordeel is het tot en met Telephone allemaal zeer acceptabel (de singles zijn wel duidelijk catchyer dan Monster en Speechless) en dan komen er twee absolute fillers (de EP moet vol, zo lijkt het).

Het hoogtepunt van de EP is natuurlijk Alejandro. Een nummer wat een soort eerbetoon lijkt aan de jaren '90 in videoclip en muziek. Wat mij betreft dan ook het beste commerciële nummer van 2010 tot nu toe.

Een voldoende voor deze EP.

avatar van rudiger
Wat `n trieste boel zeg als dit soort artiesten al uitgebreid in het nieuws komen omdat ze in de Ahoy `n kunstje vertoont voor de complete Love Parade aanhang .
Ik begrijp het wel , men zocht naar een opvolger voor de uitgebluste Madonna en heeft die nu gevonden . Het wachten is op een donkere jongeman die na 46 keer geopereerd te zijn een andere versie van The Moonwalk op het toneel laat zien en die een van zijn kinderen uit het raam laat vallen. Waar gaat het naartoe met de muziek.?

rudiger schreef:

hou asjeblieft op over MADONNA. ik heb nooit van me leven naar muziek van haar geluisterd, dus Gaga is voor mij geen opvolger van madonna of wie dan ook. Lastig voor de mensen die madonna hebben meegemaakt, die zien gaga snel als opvolger of als kopieermachine, en gelukkig maak ik geen deel uit van die groep mensen zodat ik zonder vergelijken lady gaga kan bewonderen.
Ik weet niet of je het doorhebt maar uiteindelijk zijn we allemaal kopieermachines van alles wat al eens gemaakt is, met daarbij alle grote muziekanten. Het gaat erom dat iemand er een persoonlijke draai eraan kan geven vanuit een persoonlijk perspectief, en dat is wat Lady Gaga doet.