menu

The Sisters of Mercy - First and Last and Always (1985)

mijn stem
3,92 (235)
235 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Rock
Label: Merciful

  1. Black Planet (4:27)
  2. Walk Away (3:20)
  3. No Time to Cry (3:54)
  4. A Rock and a Hard Place (3:36)
  5. Marian (Version) (5:37)
  6. First and Last and Always (3:58)
  7. Possession (4:36)
  8. Nine While Nine (4:07)
  9. Amphetamine Logic (4:46)
  10. Some Kind of Stranger (7:16)
  11. Body and Soul * (3:31)
  12. Body Electric * (4:19)
  13. Train * (2:48)
  14. Afterhours * (7:29)
  15. Poison Door * (3:41)
  16. On the Wire * (4:21)
  17. Blood Money * (3:13)
  18. Bury Me Deep * (4:44)
  19. Long Train * (7:31)
  20. Some Kind of Stranger [Early Version] * (8:38)
toon 10 bonustracks
totale tijdsduur: 45:37 (1:35:52)
zoeken in:
avatar van orbit
4,0
Komende van hem vraag je je inderdaad af wie dat nou toch kan zijn..?

avatar van dazzler
4,0
Chameleon Day schreef:
Maar zelfs al leg ik hier karrenvrachten zout op, dan nog trek ik de muziek niet (meer). Het imo eenzijdige geluid, die grafstem, het hele imago...zelfs in een melige bui kan ik het moeilijk verteren.

Ik vind dit album toch een uitzondering op die stelling.
De meeste van de songs hier zijn echt wel goeie composities.
Vooral die nummers die van Hussey's hand zijn, bekoren me.
Ze blijven ondanks de soms holle lyriek overeind als songs.

Black Planet, No Time to Cry, A Rock and a Hard Place, Marian, Nine While Nine.

Eldritch en Marx schreven (zei het sporadischer)
ook een handvol topsongs bij elkaar op de oudere ep's.

Body Electric, Floorshow, Alice, Lights, Temple of Love.

Na het debuutalbum en op het wervelende
met de nodige Jim Steinman pathos opgesmukte This Corrosion na
vond ik het steil bergafwaarts gaan met The Sisters of Mercy.

Want als de rook om je hoofd is verdwenen ...

avatar van Castle
4,5
dazzler schreef:
(quote)

De originele CD master uit 1992 gebruikt een andere mix
dan de vinyl master. Een paar jaar geleden met bonustracks
door Rhino heruitgegeven in de ... originele vinyl mix.

Maar je hebt gelijk, de vinyl versie klinkt nog altijd stukken beter.


De cd die ik in huis heb is in 1988 gekocht tijdens het eerste release, productie is ook 1988 bij WEA.

Is iets vlakker dan de vynil versie, maar ik heb abdere platen op cd die veel vlakker klinken.

avatar van dazzler
4,0
Even van wikipedia geplukt
om alle misverstanden omtrent versies te beëindigen.

A CD version, based on second generation tapes and containing remixes by Andrew Eldritch originally made for the original Japanese vinyl, was released in 1988. On the UK 1988 CD all ten tracks are those remixes. On the USA 1988 CD most of the ten tracks are those remixes, but some are the original mixes. The barcode number of the UK 1988 CD is 0-22924-06162-2. The USA 1988 CD is Elektra Records 0-75596-04052-5.

The remixed 1988 CD has been remastered and re-released in 1992. In the US the 1992 CD was never available as a domestic pressing but only as a UK-Import. The barcode number of the 1992 CD is 0-90317-73792-8.

Many fans have considered the original 1985 vinyl version to be superior [2]. After more than 20 years the original 1985 mix has been released as a CD in 2006. The 2006 CD also features all b-side tracks of the two singles off the album. Like the 1992 CD, the 2006 CD does not exist as a domestic pressing in the US and is only available as a UK-Import. The barcode is 50-51011-75792-1.

avatar van Saldek
3,0
In de eighties waren de 'sisters' behoorlijk hot. Elk beetje new wave-fan had wel iets van ze in huis toen. Voor mij hoefde dat allemaal niet, tot ik deze in een tweedehands-bak tegenkwam. Voor hoeveel weet ik niet meer, maar de prijs was billijk genoeg om het een poging te wagen.
Heb ik nog steeds geen spijt van, al is het maar om het schitterende juweel die 'Marian' heet. En dat is nog altijd mijn hoofdreden. Hetgeen ik met de sisters of Mercy heb zijn hun enkele (voor mij) hoogstandjes die dan ook echt grandioos zijn.
Ook met deze. Ik draai dit nooit, al vind ik het best oké klinken. Maar af en toe, héél soms, kriebelt het bij mij en krijg ik weer warme gevoelens voor Marian. Dan zet ik 'm op en kan ik er lovend over zijn alleen al voor dat nummer het album te hebben gekocht. 3*

avatar van orbit
4,0
Het enige nadeel van de Sisters is dat het mij iets te overthetop theatraal is en dat de platen ook niet één niveau uitstralen, inderdaad wel eens wat prima nummers, maar ook veel grijs materiaal vaak, wat amper boven de middelmaat uitsteekt.

avatar van DjFrankie
5,0
Geweldig album, wat je pakt of niet.
De grafstem van Eldritch vind ik gaaf.
Beste nummer zonder twijfel Some kind of Stranger, speelde ze vroeger ook vaak live met Comfortably Numb van Floyd.

avatar van dazzler
4,0
En opnieuw stel ik mij op MuMe de vraag
wie hier weer een foute hoes heeft gecorrigeerd?

Dit is de enige juiste vinyl hoes (met brede zwarte boorden dus).

Images for Sisters Of Mercy, The - First And Last And Always - discogs.com

Ik heb namelijk vorig jaar de hoezen van alle vinyl albums uit mijn collectie
naast die van deze site gelegd. Bij verschil online opgezocht welke hoes de juiste was.
De laatste maanden zie ik regelmatig hoezen opduiken die weer veranderd zijn
naar fout uitgesneden versies (zoals hier) of lichtjes alternatieve CD hoezen.

Vind ik dus jammer en zonde van mijn goedbedoelde werk.

avatar van musicfriek
Zeker jammer, want ik loop er ook heel vaak tegenaan. Ik corrigeer behoorlijk veel hoezen (met name hoezen met zwarte randen, die staan er nog erg veel op), maar de hoezen die jij ter sprake stelt heb ik niet aangezeten

Maar kan me voorstellen dat je er moe van wordt. Mensen suggesties om dit soort problemen te voorkomen?

avatar van Edwynn
Eenvoudig.
Alles wat ter correctie aangeboden wordt, wordt gecontroleerd toch?

avatar van musicfriek
Dat idee heb ik niet echt....

avatar van Edwynn
Ik dus ook niet. Maar daar ligt m.i. wel de oplossing. Ik zeg het voorzichtig want het blijven allemaal vrijwilligers natuurlijk.

avatar van herman
Ik heb het even nagezocht, maar de laatste correctie hier was toch echt van Dazzler, dd. 12-2-2009.

Maar goed, dan nog gaat het soms wel mis dat goede hoezen worden gecorrigeerd door foute hoezen. Zelf ben ik bij het keuren van correcties van oude albums altijd extra bewust, omdat ik er vanuit ga dat de goede hoes er al stond. Gebeurt nogal eens dat mensen hun correcties niet of foutief onderbouwen, daar proberen we binnenkort wel wat strenger op toe te gaan zien.

Sorry voor de off topic... (zal het later wel weer weghalen).

avatar van dazzler
4,0
De huidige hoes heb ik NOOIT voorgesteld.
Laat dat duidelijk zijn.

Dan mag herman dit (en mijn vorige) bericht mee weghalen.

avatar van Castle
4,5
musicfriek schreef:
Dat idee heb ik niet echt....


Dan heb ik zeker daar alleen last van dat er op de kwaliteit regelmatig slakken zout wordt gelegd...

avatar van dazzler
4,0
Met dank aan de crew voor het zonet terugzetten van de originele hoes.

avatar van hroswith
5,0
Kan denk ik in mijn top 10. Telkens weer compleet meegezogen in een duistere maar toch ook fijne sfeer die ik moeilijk uit kan leggen.

Galmende gitaren, holle drums, ijzige synths en een door merg en been gaande grafstem. Afstandelijk en onderkoeld, maar toch ook theatraal en vol sentiment. Beter wordt het niet in dit genre.

3,5
goed album blijft lekker tussen de oren hangen maar denk toch dat hussey hier zijn stempel drukt en niet andersom

avatar van Hendrik68
Na een verhuizing eind jaren 80 kwam ik in een vriendengroep terecht met een voorkeur voor bepaalde muziek waar ik nog nooit van gehoord had. Punkbands als Crass, Dead Kennedys of gewoon de Boegies en Kobus Gaat Naar Appelscha. Maar ook gothic zoals The Mission en natuurlijk de Sisters of Mercy. Het zou nooit mijn favoriete genre worden, maar het is wel een bewijs dat je nooit bij voorbaat bepaalde muziekstromen moet negeren. Voor je het weet mis je iets geweldigs. Heel Pink Floyd kan wat mij betreft op het dak gaan zitten, maar een nummer als On The Turning Away had ik toch niet willen missen. Zo is Marian van The Sisters of Mercy gewoon een klassieker in mijn ogen en een nummer die niet veel mensen zullen kennen. Ook de rest van de cassette (ja daar stond hij op destijds) vond ik best wel goed alle mijnheer Avalanche komt me na een hele CD behoorlijk de keel uit. Voor de rest niks te klagen en een geweldige zanger natuurlijk. Een concert in de Jaap Edenhal ik denk begin jaren 90 vond ik echter zwaar tegenvallen.

avatar van Chameleon Day
2,5
Hendrik68 schreef:
....alle mijnheer Avalanche komt me na een hele CD behoorlijk de keel uit....


Euh...pardon...iets meer respect voor dhr. Avalanche graag. Die wist zelfs in de diepste nachtelijke uurtjes, ongeacht de grote hoeveelheden drank en drugs die genuttigd waren en ongeacht hoeveel er tegen hem aan gehengst werd, toch maar steeds strak de maat te houden. Voorwaar een hele prestatie!

avatar van Hendrik68
Excuses voor mijn wat respectloze toon jegens de stille kracht van de Sisters, Dr. Avalanche. Sommigen vinden hem een beetje een dooi, maar inderdaad: waar stekkers zijn is Avalanche. Altijd weer. Supergozer.

skyline
Hendrik68 schreef:
inderdaad: waar stekkers zijn is Avalanche. Altijd weer. Supergozer.

He's alright, die Hendrik! Jammer dat op het memorabele quote-topic niemand dit gaat snappen, anders was dit wmb een fijne.
Coctail Trio heeft trouwens nmm ook nooit hinder ondervonden van een drumcompjoeter maar daar verschillen de meningen weer over.
Niet iedere band heeft overigens de beschikking over een koning als Budgie, en dan is zo'n ritmebox helemaal zo gek nog niet.

avatar van Premonition
skyline schreef:
Coctail Trio heeft trouwens nmm ook nooit hinder ondervonden van een drumcompjoeter maar daar verschillen de meningen weer over..


Tja, in de beginjaren liep die compjoeter nog wel eens vast tijdens liveoptredens. Was wel hilarisch hoe de band daar op reageerde. Guthrie liep gewoon van het podium af, Liz bleef staan met vuurrode kop, verontschuldigingen prevelend naar het publiek

avatar van Edwynn
Hendrik68 schreef:
Excuses voor mijn wat respectloze toon jegens de stille kracht van de Sisters, Dr. Avalanche. Sommigen vinden hem een beetje een dooi, maar inderdaad: waar stekkers zijn is Avalanche. Altijd weer. Supergozer.




*van opmerking geniet*

avatar van pygmydanny
5,0
Voor mij het hoogtepunt van The Sisters.

Waar Eldritch op ouder materiaal de meeste muziek schreef, zit hij er ten tijde van de opnames van deze plaat helemaal doorheen. De tol van zijn overmatige amfetaminengebruik (waarnaar ook Afterhours verwees). Muzikaal moest het merendeel dus van gitaristen Wayne Hussey en Gary Marx komen.

Onder invloed van Hussey was het geluid toch wel commercieler (vanaf de Body And Soul-single). Nota bene iets wat hij na de split Eldritch verweet. De twee van deze LP uitgebrachte singles zijn daar een goed voorbeeld van: Walk Away en No Time To Cry (deze laatste samen met Marx en Adams geschreven) mikken op een breder publiek. De rest van de A-kant komt ook van Hussey, met Marian als hoogtepunt. Op de B-kant is enkel het wat zwaardere Possession van zijn hand (een co-compositie met Adams en Eldritch).

Wat overblijft op de superieure B-kant zijn de nummers van Gary Marx. En die verdient daarmee toch wel wat meer krediet. Hij schreef vier topnummers voor deze plaat: het titelnummer, het fraaie Nine While Nine en de slotnummers (Amphetamine) Logic en Some Kind Of Stranger. Het was Marx die als eerste het zinkende schip verliet, waarna het trio Eldritch/Hussey/Adams nog een reeks chaotische optredens afwerkte.

avatar van wibro
3,5
DjFrankie schreef:
De grafstem van Eldritch vind ik gaaf.

Laat dat nu juist de reden zijn dat dit album voor mij geen topwaardering krijgt. Ik ben gewoon niet weg van die stem en dat is jammer want de muziek is verder best goed. Neem bv het intro van 'First and Last and Always" of "Walk Away". Echt schitterend en dan komt Eldritch met zijn grafstem. Tja, dan hebben we het mooiste al gehad.

3,5*

avatar van Chameleon Day
2,5
wibro schreef:
Echt schitterend en dan komt Eldritch met zijn grafstem. Tja, dan hebben we het mooiste al gehad.


Ik knap daar zelfs volledig op af. In combinatie met de donkere muziek - die op zichzelf nog redelijk is - is dat stemgeluid nmm gewoon potsierlijk en lachwekkend.

avatar van pygmydanny
5,0
Ik kan me dit wel voorstellen. Voor mij is Eldritch's stem een meerwaarde. Daarnet nog eens de twee demoversies van Garden Of Delight (pre-Mission) beluisterd. Waar Hussey mij niet weet te raken, doet Eldritch dit wel. Ook demoversies van songs van dit album, gezongen door Hussey, zijn minder goed.

avatar van Chameleon Day
2,5
De stem van Hussey doet mij ook bijster weinig.

avatar van DjFrankie
5,0
pygmydanny schreef:
Ik kan me dit wel voorstellen. Voor mij is Eldritch's stem een meerwaarde. Daarnet nog eens de twee demoversies van Garden Of Delight (pre-Mission) beluisterd. Waar Hussey mij niet weet te raken, doet Eldritch dit wel. Ook demoversies van songs van dit album, gezongen door Hussey, zijn minder goed.


Ik heb hetzelfde geldt ook voor Carl Mc Coy van the Fields of the Nephilim, .Ook geweldige stem.
Die combinatie fascineerd me juist, dat heeft bijvoorbeeld The March Violets stukken minder.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:51 uur

geplaatst: vandaag om 17:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.