The Sisters of Mercy - First and Last and Always (1985)

Label: Merciful

1. Black Planet (4:27)
  2. Walk Away (3:20)
  3. No Time to Cry (3:54)
  4. A Rock and a Hard Place (3:36)
  5. Marian (Version) (5:37)
  6. First and Last and Always (3:58)
  7. Possession (4:36)
  8. Nine While Nine (4:07)
  9. Amphetamine Logic (4:46)
  10. Some Kind of Stranger (7:16)
  11. Body and Soul * (3:31)
  12. Body Electric * (4:19)
  13. Train * (2:48)
  14. Afterhours * (7:29)
  15. Poison Door * (3:41)
  16. On the Wire * (4:21)
  17. Blood Money * (3:13)
  18. Bury Me Deep * (4:44)
  19. Long Train * (7:31)
  20. Some Kind of Stranger [Early Version] * (8:38)
avatar van FisherKing
Prachtig, voornamelijk helemaal kapot van Marian.

avatar van titan
titan (crew)
Prachtige gothicklassieker. Maian is inderdaad het hoogtepunt, maar wel opzichtig gejat van de Nederlandse band Xymox. 4,5*

avatar van Pelk
WAAAAT ? Echt Waar ? Heet het nummer van Xymox ook Marianne of anders. Ik wil dat weleens horen.....

avatar van titan
titan (crew)
Het is geen cover van een nummer van Xymox, maar Marian klinkt als een archetypisch Xymoxnummer.

avatar van Pelk
O. Kvind the Sisters toch een stuk beter dan Xymox, vooral die retestrakke drummer (gna gna)

avatar van c-moon
Het eerste album voor The Sisters Of Mercy, anno 1985. En tevens het laatste in de legendarische bezetting: Eldritch/ Hussey/ Marx/ Adams/ Dr. Avalanche

Het eerste album dat wel, maar er ging al heel wat moois aan vooraf, zoals de knappe EP's en 12" (verzameld op A Slight Case of Overbombing), zoals "The Reptile House EP", Temple Of Love, ...

Na dit album viel de succesvolle bezetting uit elkaar. Eldritch smeet Hussey eruit omdat die zijn drugsgebruik beu was. Ook Marx en Adams vertrokken en Eldritch bleef alleen achter met drum computer Dr. Avalanche.

Na een dispuut tussen Hussey & Co en Eldritch om de naam The Sisters Of Mercy te behouden zou uiteindelijk Eldritch, eerst nog even actief als THE SISTERHOOD, later (1988) verder gaan als The Sisters Of Mercy, Wayne Hussey begon THE MISSION, die aanvankelijk de draad van First & last & Always oppikte, en later een meer eigen sound ontwikkelde (al vind ik ze nog steeds erg sisters anno '85 klinken).

Favorieten op de prachtplaat, die First And last And Always is:
- Marian
- Black Planet
- No Time To Cry
- Possession
- Amphetamine Logic
- Some Kind Of Stranger

De nummers op de 12" van No Time To Cry, "Blood Money" en "Burry Me Deep" zijn gewoon prachtig..

Inderdaad schitterend album !
Persoonlijk helemaal weg van "Some Kind of Stranger".
Destijds ook live gezien op het Spring-festival in Genk, in een driemansbezetting(toen al zonder Hussey). Geweldig !

Heerlijke zwartgallige muziek.
Andrew Eldritch & co weten zo goed het doemdenken te overdrijven dat het bijna theatraal is.
Je moet er dus wel even door heen kijken of je word echt depressief, maar ik vind deze vorm van underground sound op z'n tijd geweldig.
Metname de zwaar aangezette bass-drum partijen, de galmende gitaarklanken, en de grafstem van Eldritch maken deze band uniek.
Favoriete nummers: 'Walk away', en 'No time to cry'.

avatar van Castle
Beste sisters album, vooral Logic, Marian en Some kind of stranger

Lost Highway
Een 5* dankzij schitterende nummers als Marian en Some kind of stranger.Marian vroeger helemaal grijs gedraaid en wat some kind of stranger betreft;een mooier nummer om af te sluiten is zowat ondenkbaar.

Ik krijg steeds weer een energie-boost als ik deze plaat opzet, vind dit helemaal niet deprimerend ofzo, ik word hier zelfs opgewekt van, mede doordat de nummers zo een hoge meezing-factor hebben!

avatar van c-moon
Jammergenoeg is het Live tegenwoordig huilen met de pet op.. veel rook.. Wat gegrom (Eldritch) en veel herrie... jammer heel jammer.... ( mijn frustratie van hun recente AB-optreden lees je hier.

avatar van MartinoBasso
Het eerste full-album van the Sisters. Toch wel DE klassieker in het genre vind ik!

avatar van Edwin
Veel muziek uit de jaren 80 is heilig voor mij en ook naar The Sisters heb ik vroeger veel geluisterd, maar in tegenstelling tot wat ik had verwacht doet deze "klassieker" mij anno 2006 nog maar bar weinig. De melodramatische, bijna overslaande grafstem van Eldritch gaat mij vrij snel op de zenuwen (of op de lachspieren, het is maar hoe je het bekijkt) werken en de monotone klappen van die drummachine in elk nummer, maken het er ook al niet beter op . User SoundWave noemt het in eerdere posting heel treffend "theatraal". Zo ervaar ik het inderdaad ook, maar op de een of andere manier ben ik er niet meer ontvankelijk voor. Jammer, maar het zij zo. Ik geef 3* en hou het voortaan bij The Mission en Clan of Xymox .

0,5
Har
Edwin schreef:
De melodramatische, bijna overslaande grafstem van Eldritch gaat mij vrij snel op de zenuwen (of op de lachspieren, het is maar hoe je het bekijkt) werken en de monotone klappen van die drummachine in elk nummer, maken het er ook al niet beter op.

Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Helemaal mee eens.

avatar van c-moon
@Edwin: Je houdt het bij The Mission.. goed. maar je wéét hopelijk toch wel dat de éérste Mission platen (The First Chapter, Gods Own Medicine) wel verdacht véél lijken qua sfeer en sound op deze "First & Last & Always".....

Maar goed, dat de vonk NU niet méér overslaat kàn natuurlijk. Ik kan van dit album nog steeds enorm genieten... helaas is het live - zo mocht blijken, helaas, onlangs: een absolute relevant: en ja, Eldricht is NU niet méér relevant, hij heeft dan ook sinds begin jaren '90 ook niets meer uitgbracht.. maar .. maar.. maar.. deze plaat BLIJF ik toch énorm koesteren

Lost Highway
Blijkbaar gaan alle voorkeursstemmen uit naar Marian en some kind of stranger. Best begrijpelijk maar daarmee doen we het sublieme Nine while nine toch tekort mee. Ik zal Marian dus maar vervangen door NWN.

avatar van Oldfart
Edwin's & Har's commentaar samenvoegend, kan ik helaas ook alleen maar concluderen: Niet meer, ooit, maar niet meer. 2,5

Dit is een waarschuwing voor iedereen die de "First and Last and Always: Remastered and Expanded" wil kopen.

De CD is namelijk van een zeer slechte kwaliteit. Ik weet niet wat ze onder remastered verstaan, maar het is zeker niet het verbeteren van de geluidsopnames.

Niet kopen dus!!!

Ik heb de gewone versie al, en die klinkt prima. Marian blijft mijn favoriet.

avatar van vigil
pkonings schreef:
Dit is een waarschuwing voor iedereen die de "First and Last and Always: Remastered and Expanded" wil kopen (...) Niet kopen dus!!!

Heb hem wel, vindt deze opwinding wel wat overdreven?!? Geluid is niet echt verbeterd maar vind het ook niet slechter geworden. Voor al die bonustracks wilde ik hem sowieso wel hebben.

avatar van OMalley
Er gaat toch maar niets boven echt vinil! Een mooi dynamisch geluid (met af en toe wat gekraak).
Het blijft mooie muziek.

avatar van c-moon
Heb de remastered & Expanded Edition nu ook, en ik ben best blij met die remaster hoor.. van die zeer slechte kwaliteit: niks gemerkt hoor..

En eindelijk heb ik nu juweeltjes zoals "burry me deep" en "Blood Money" (legaal in goede kwaliteit) op CD

Hallelujah!

Addendum:

De demoversie van "Some Kind of Stranger" is ook wel apart, je hoort Eldritch als het ware de tekst ter plaatse improviseren, de zang is echter hemeltergend slecht in de demo, nu ja, het is dan ook een demo

Leuk hebbeding wel zo'n demoversie.. Maar ben vooral dus blij met die andere bonus tracks die ik tot voor kort ekel op vinyl (de 12" s) had.....

Goh... toch een prachtalbum die F&L&A... overweeg hem in mijn top 10 te zetten (maar dat vind ik van wel meer albums die er nu niet instaan haha... misschien dus dra toch wéér een wijziging in die top 10...)

Feeder
Dit album hoort toch echt in de top 250 allertijden thuis hoor ! (en eigenlijk ook wel in m'n top tien)

avatar van c-moon
Heb zo het gevoel dat heel snel al van twee users dit album in de top 10 zou kunnen belanden

Wat mij betreft: Alea Acta Est.... Het is.. gebeurd

avatar van rushanne
Geweldige cd, de topper van de Zusjes Der Genade. Toch even een lans breken voor Nine While Nine, voor mij het beste nummer van de cd, echt een nummer wat je een paar keer achter elkaar kunt draaien in tijdenvan somberheid. Jammer dat na deze cd de gelederen werden gebroken, er had nog veel moois kunnen voortbloeien uit de samenwerking met Wayne Hussey. Helaas.........

avatar van orbit
Ik ga binnenkort nog eens een vergelijkend warenonderzoek doen tussen deze en Floodland om te zien welke nu echt beter is

avatar van freddze
Voor mij is deze beter

Op Floodland halen Neverland en de beide Floods (die bij mij soms toch gaan tegensteken) niet het volle pond. Op deze plaat staat geen enkel nummer dat minder dan 5* verdient. Het laatste nummer, Some Kind Of Stranger, is het absolute hoogtepunt!

avatar van orbit
Hmm, na enige malen beluistering blijf ik bij mijn standpunt.. even goed als Floodland. Waar Floodland een paar monumentale gothkrakers bevat (die meteen een paar krenten in de pap van SOM vormen) bevat deze plaat misschien wat constanter niveau allover, maar zijn de uitschieters m.i. gewoon minder hoog. Hier is Eldritch ook wat slepender en nog meer de droefsnoet van weleer, terwijl hij op Floodland het er wat dikker op legt, alsof hij daar al een beetje knipoogt. Eigenlijk vind ik dat wel zo charmant voor deze "nepgothen"
Maar deze plaat bevat wel een paar heerlijke nummers uit het genre, zoals Marian, Logic, Some Kind Of Stranger en het titelnummer.

Nepgothen of niet, het blijft een lekkere band. Ik grijp veel sneller naar de 2 verzamelaars, maar dit ontbreekt zeker niet in mijn af en toe opkomende Sisters-bui.