Joanna Newsom - Have One on Me (2010)

Folk
Label: Drag City

1. Easy (6:04)
  2. Have One on Me (11:02)
  3. '81 (3:51)
  4. Good Intentions Paving Company (7:02)
  5. No Provenance (6:25)
  6. Baby Birch (9:30)
  7. On a Good Day (1:48)
  8. You and Me, Bess (7:12)
  9. In California (8:41)
  14. Esme (7:56)
  15. Autumn (8:01)
  16. Ribbon Bows (6:10)
  17. Kingfisher (9:11)
  18. Does Not Suffice (6:44)
avatar van nico1616
dreambrotherjb schreef:

Maar van 'Have one on me' schijnt voorlopig enkel het wondermooie '81 mij telkens bij te blijven.
Misschien zie ik in het bos de bomen niet meer (en niet door de bomen het bos niet meer) vanwege de corpulente omvang van het album?

Nog iemand met dit gevoel?

Ik vind net dat de indeling van de nummers over de 3 delen heel erg helpt bij het hapklaar maken van het geheel. De eerste cd is de meest toegankelijke met Easy en 81 die onmiddellijk aanspreken en Good Intentions Paving Company wat zo dicht bij een popnummer komt als mogelijk is voor haar.
Cd2 is de meest introspectieve en voor mij de allermooiste, met als absolute hoogtepunten In California en Go Long.
Cd3 vraagt is de moeilijkste en daar blijft in eerste instantie weinig van hangen. Toch zou ik nummers zoals Esme en Autumn nooit meer kunnen missen.
Alles had perfect op een dubbelcd gekund, maar deze verdeling heeft een grote meerwaarde.

avatar van dreambrotherjb
Thanks voor de raad niels94, ga ik zeker eens doen;-) ik moet er ook gewoon eens deftig de tijd voor nemen waarschijnlijk

avatar van Chungking
Kaaasgaaf schreef:
Wel, Easy is inderdaad wel behoorlijk Bush-achtig en niet alleen wat betreft de zang. Maar op de rest van het album hoor ik haar eigenlijk nauwelijks terug, behalve dan misschien in sommige vocale uithalen. Tori Amos is al helemaal een vreemde vergelijking, want die is nu juist wél voor de volle honderd procent door Kate Bush geinspireerd. Zoals eerder gezegd hoor ik minstens zoveel invloeden van Joni Mitchel, Joan Baez, Judee Sill, Vashti Bunyan en de McGarrigle-sisters, allemaal zeer uiteenlopende vrouwelijke artiesten uit de folkpop-hoek...
Zoals eerder gezegd overstijgt Joanna echter al haar invloeden, omdat ze op de eerste plaats zo volstrekt eigenzinnig is.

Klopt wel naar mijn gevoel.
De enige vrouwelijke folk-inspiratiebron die je volgens mij vergeet is Sandy Denny - lijkt me zeker een van haar grootste invloeden. Luister maar eens naar The Banks of the Nile, zowel qua manier van zingen als opbouw had dit zonder enige moeite een nummer van Joanna Newsom kunnen zijn.
Newsom heeft haar ook al eens gecovered, al vind ik het origineel wel beter

avatar van dreambrotherjb
Het merendeel van de eerste cd vind ik wat minder, maar vanaf Baby Birch (afgezien van het geniale '81 uiteraard) zijn we voor een hele tijd vertrokken:) Vanaf daar hoor je Joanna Newsom in mijn ogen op haar best en in haar beste bezetting: stem, harp, en hier en daar een spaarzame begeleiding, die zich soms meer opbouwd naar het einde toe.
En die ellenlange teksten! Ik heb zo de indruk dat haar lyrische kwaliteiten worden onderschat?

avatar van niels94
Haar teksten zijn nu juist één van de dingen waar Newsom zo om geprezen wordt, dus onderschat worden ze denk ik niet. Aan de andere kant kan haar muziek natuurlijk niet genoeg geprezen worden

avatar van stoepkrijt
Pfff, wat heeft dit album veel tijd nodig voor ik het ga waarderen! Ik ken haar vorige twee albums, dus ik weet waar ik aan begonnen ben, maar het valt me al met al toch behoorlijk zwaar. Joanna's composities heb je niet zomaar na een of twee keer luisteren in je hoofd zitten. Haar stem is gelukkig nog altijd even fraai en je wordt overspoeld met mooie en originele melodie- en zanglijntjes. Gaandeweg deze twee uur-durende trip valt er daardoor al genoeg te genieten, maar als ik dit album door en door wil leren kennen dan zal ik me ook in de teksten moeten verdiepen en de nummers blijven draaien tot ik de composities haast kan dromen. Of ik bereid ben zoveel tijd in dit album te investeren weet ik niet. Vooralsnog vind ik het in ieder geval wat teveel gevraagd.

Wat voor mij overblijft is een collectie liedjes van Joanna Newsom waar de nodige pareltjes tussen zitten, maar die ik waarschijnlijk nooit als geheel album (in één ruk) zal draaien. Daarvoor is het gewoon een te lange zit. Verslappende aandacht is funest voor een album van Joanna Newsom.

Voorlopig geniet ik met volle teugen van nummers als '81, On a Good Day, Go Long, Soft as Chalk en Does Not Suffice. In sommige gevallen geniet ik van de tekst, in alle gevallen van de muziek. Er zijn meer nummers die ik zeer de moeite waard vind, dus misschien vind ik ooit nog wel de motivatie om écht goed voor dit album te gaan zitten.

Thijssie
Prachtalbum, het wordt hier en daar wat topzwaar door de lengte maar Ik ken weinig muzikanten die lyrisch zo avontuurlijk zijn als Joanna Newsom.

avatar van Teunnis
Dankzij de (nog lopende) Joanna Newsom K.O. heb ik veel nummers van HOoM weer herontdekt. Ik heb altijd wat moeite gehad met de lange speelduur, waardoor ik hier niet altijd evenveel grip op kreeg. Maar nu ik dit album weer wat beter heb leren kennen moet ik stellen dat dit album op momenten weinig onder hoeft te doen voor Ys. Zeker Baby Birch en Does Not Suffice zijn echt gaan vallen.

Zojuist heb ik het album verkleind tot deze tracklist:

1. Have One on Me
6. Occident
7. Soft as Chalk
8. Kingfisher
9. Does Not Suffice

Is nog steeds meer dan een uur en wat voor een niveau! Heerlijk album op die manier. Als het album er zo uit had gezien had het echt kunnen concurreren met Ys om een plekje in mijn top-10.

Heeft ze trouwens ergens uitgelegd waarom dit een driedubbelalbum is geworden?

catchup
Ik scheur ook altijd minstens de helft van de bladzijden uit dikke boeken die ik goed vind, daar worden ze beter van!

avatar van Mathough
Jeetjemina, wat een adembenemend mooie muziek staat er op deze langspeler! Wat schoonheid betreft spannen In California en Go Long voor mij de kroon. Eveneens noemenswaardig vind ik het nummer Good Intentions Paving Company, waarin Joanna bewijst capabel te zijn ook met catchy én verheffende nummers op de proppen te kunnen komen. Bovendien is het me al een paar keer gelukt om vrijwel moeiteloos alle drie de cd's achterelkaar te beluisteren. Zo een lange zit blijft voor mij denk ik dragelijk, omdat subtiele volume- en tempowisseling (die in bijna ieder nummer wel aanwezig zijn) het geheel dusdanig spannend houden... en natuurlijk omdat de nummers an sich wonderschoon zijn!

UnknownPleasure
catchup schreef:

avatar van hoi123
Een van de Youtubecomments gejat feitje: in de derde minuut van In California zingt Joanna "Sometimes I am so in love with you/Like a little clock that trembles on the edge of the hour/Only ever calling out "Cuckoo, cuckoo"", om vervolgens precies op het moment dat het album de één uur aantikt inderdaad die woorden uit te roepen. Stel je voor dat je over zodanig veel artistiek vermogen beschikt dat je zo'n minimaal detail kan laten uitkomen.

avatar van Kronos
hoi123 schreef:

Leuk detail. Maar ik zie de moeilijkheid om het te laten uitkomen eerlijk gezegd niet.

avatar van hoi123
Het lijkt me dat dat betekent dat alles wat er daarvoor in dat uur gebeurt dus ook tot op de seconde uitgedacht moet zijn. Als één van de nummers ervoor twaalf seconden korter had geduurd, was het niet uitgekomen.

avatar van Kronos
hoi123 schreef:

Dat hoeft echt niet. Als jij morgen precies om twaalf uur op een bepaalde plaats wil staan betekent dat toch ook niet dat elke seconde in je leven daarop uitgedacht was?

Ze hoefde California alleen daar op het album te plaatsen waarop het uur verstrijkt en dan op de juiste moment het zingen van cuckoo, cuckoo te laten uitkomen. Helemaal niet zo moeilijk om daar bij het schrijven rekening mee te houden.

Maar wel goed bedacht. Leuk als artiesten zulke geintjes in hun muziek steken.

avatar van Jazper
Omdat mijn Ys-cd nogal kuren vertoonde, heb ik deze maar weer eens opgezet.
Zijn die kuren toch nog ergens goed voor, want deze heb ik heel veel minder gedraaid dan Ys.
De intiemere sfeer bevalt me uitstekend. Vooral het 2e schijfje is bloedstollend mooi.

avatar van korenbloem
Jazper schreef:
Omdat mijn Ys-cd nogal kuren vertoonde, heb ik deze maar weer eens opgezet.

Heel herkenbaar, alleen denk ik dat ik HOOM nu weer iets vaker heb beluisterd en die is nu iets meer favoriet (tot ik Ys weer vaker luister)