Joanna Newsom - Have One on Me (2010)

3,97

Folk
Label: Drag City

1. Easy (6:04)
  2. Have One on Me (11:02)
  3. '81 (3:51)
  4. Good Intentions Paving Company (7:02)
  5. No Provenance (6:25)
  6. Baby Birch (9:30)
  7. On a Good Day (1:48)
  8. You and Me, Bess (7:12)
  9. In California (8:41)
  14. Esme (7:56)
  15. Autumn (8:01)
  16. Ribbon Bows (6:10)
  17. Kingfisher (9:11)
  18. Does Not Suffice (6:44)
339 BERICHTEN 5 MENINGEN
avatar van nico1616
geplaatst: 12 september 2013, 22:08 uur [permalink]
dreambrotherjb schreef:

Maar van 'Have one on me' schijnt voorlopig enkel het wondermooie '81 mij telkens bij te blijven.
Misschien zie ik in het bos de bomen niet meer (en niet door de bomen het bos niet meer) vanwege de corpulente omvang van het album?

Nog iemand met dit gevoel?

Ik vind net dat de indeling van de nummers over de 3 delen heel erg helpt bij het hapklaar maken van het geheel. De eerste cd is de meest toegankelijke met Easy en 81 die onmiddellijk aanspreken en Good Intentions Paving Company wat zo dicht bij een popnummer komt als mogelijk is voor haar.
Cd2 is de meest introspectieve en voor mij de allermooiste, met als absolute hoogtepunten In California en Go Long.
Cd3 vraagt is de moeilijkste en daar blijft in eerste instantie weinig van hangen. Toch zou ik nummers zoals Esme en Autumn nooit meer kunnen missen.
Alles had perfect op een dubbelcd gekund, maar deze verdeling heeft een grote meerwaarde.

avatar van dreambrotherjb
geplaatst: 13 september 2013, 14:56 uur [permalink]
Thanks voor de raad niels94, ga ik zeker eens doen;-) ik moet er ook gewoon eens deftig de tijd voor nemen waarschijnlijk

avatar van Chungking
geplaatst: 10 maart 2014, 13:34 uur [permalink]
Kaaasgaaf schreef:
Wel, Easy is inderdaad wel behoorlijk Bush-achtig en niet alleen wat betreft de zang. Maar op de rest van het album hoor ik haar eigenlijk nauwelijks terug, behalve dan misschien in sommige vocale uithalen. Tori Amos is al helemaal een vreemde vergelijking, want die is nu juist wél voor de volle honderd procent door Kate Bush geinspireerd. Zoals eerder gezegd hoor ik minstens zoveel invloeden van Joni Mitchel, Joan Baez, Judee Sill, Vashti Bunyan en de McGarrigle-sisters, allemaal zeer uiteenlopende vrouwelijke artiesten uit de folkpop-hoek...
Zoals eerder gezegd overstijgt Joanna echter al haar invloeden, omdat ze op de eerste plaats zo volstrekt eigenzinnig is.

Klopt wel naar mijn gevoel.
De enige vrouwelijke folk-inspiratiebron die je volgens mij vergeet is Sandy Denny - lijkt me zeker een van haar grootste invloeden. Luister maar eens naar The Banks of the Nile, zowel qua manier van zingen als opbouw had dit zonder enige moeite een nummer van Joanna Newsom kunnen zijn.
Newsom heeft haar ook al eens gecovered, al vind ik het origineel wel beter

avatar van dreambrotherjb
geplaatst: 14 augustus 2014, 10:35 uur [permalink]
Het merendeel van de eerste cd vind ik wat minder, maar vanaf Baby Birch (afgezien van het geniale '81 uiteraard) zijn we voor een hele tijd vertrokken:) Vanaf daar hoor je Joanna Newsom in mijn ogen op haar best en in haar beste bezetting: stem, harp, en hier en daar een spaarzame begeleiding, die zich soms meer opbouwd naar het einde toe.
En die ellenlange teksten! Ik heb zo de indruk dat haar lyrische kwaliteiten worden onderschat?

avatar van niels94
geplaatst: 14 augustus 2014, 17:06 uur [permalink]
Haar teksten zijn nu juist één van de dingen waar Newsom zo om geprezen wordt, dus onderschat worden ze denk ik niet. Aan de andere kant kan haar muziek natuurlijk niet genoeg geprezen worden

avatar van stoepkrijt
geplaatst: 19 juli 2015, 19:44 uur [permalink]
Pfff, wat heeft dit album veel tijd nodig voor ik het ga waarderen! Ik ken haar vorige twee albums, dus ik weet waar ik aan begonnen ben, maar het valt me al met al toch behoorlijk zwaar. Joanna's composities heb je niet zomaar na een of twee keer luisteren in je hoofd zitten. Haar stem is gelukkig nog altijd even fraai en je wordt overspoeld met mooie en originele melodie- en zanglijntjes. Gaandeweg deze twee uur-durende trip valt er daardoor al genoeg te genieten, maar als ik dit album door en door wil leren kennen dan zal ik me ook in de teksten moeten verdiepen en de nummers blijven draaien tot ik de composities haast kan dromen. Of ik bereid ben zoveel tijd in dit album te investeren weet ik niet. Vooralsnog vind ik het in ieder geval wat teveel gevraagd.

Wat voor mij overblijft is een collectie liedjes van Joanna Newsom waar de nodige pareltjes tussen zitten, maar die ik waarschijnlijk nooit als geheel album (in één ruk) zal draaien. Daarvoor is het gewoon een te lange zit. Verslappende aandacht is funest voor een album van Joanna Newsom.

Voorlopig geniet ik met volle teugen van nummers als '81, On a Good Day, Go Long, Soft as Chalk en Does Not Suffice. In sommige gevallen geniet ik van de tekst, in alle gevallen van de muziek. Er zijn meer nummers die ik zeer de moeite waard vind, dus misschien vind ik ooit nog wel de motivatie om écht goed voor dit album te gaan zitten.

Thijssie
geplaatst: 10 september 2015, 01:17 uur [permalink]
Prachtalbum, het wordt hier en daar wat topzwaar door de lengte maar Ik ken weinig muzikanten die lyrisch zo avontuurlijk zijn als Joanna Newsom.

avatar van Teunnis
geplaatst: 23 oktober 2015, 01:36 uur [permalink]
Dankzij de (nog lopende) Joanna Newsom K.O. heb ik veel nummers van HOoM weer herontdekt. Ik heb altijd wat moeite gehad met de lange speelduur, waardoor ik hier niet altijd evenveel grip op kreeg. Maar nu ik dit album weer wat beter heb leren kennen moet ik stellen dat dit album op momenten weinig onder hoeft te doen voor Ys. Zeker Baby Birch en Does Not Suffice zijn echt gaan vallen.

Zojuist heb ik het album verkleind tot deze tracklist:

1. Have One on Me
6. Occident
7. Soft as Chalk
8. Kingfisher
9. Does Not Suffice

Is nog steeds meer dan een uur en wat voor een niveau! Heerlijk album op die manier. Als het album er zo uit had gezien had het echt kunnen concurreren met Ys om een plekje in mijn top-10.

Heeft ze trouwens ergens uitgelegd waarom dit een driedubbelalbum is geworden?

avatar van catchup
geplaatst: 17 november 2015, 12:10 uur [permalink]
Ik scheur ook altijd minstens de helft van de bladzijden uit dikke boeken die ik goed vind, daar worden ze beter van!