Joanna Newsom - Have One on Me (2010)

Folk
Label: Drag City

1. Easy (6:04)
  2. Have One on Me (11:02)
  3. '81 (3:51)
  4. Good Intentions Paving Company (7:02)
  5. No Provenance (6:25)
  6. Baby Birch (9:30)
  7. On a Good Day (1:48)
  8. You and Me, Bess (7:12)
  9. In California (8:41)
  14. Esme (7:56)
  15. Autumn (8:01)
  16. Ribbon Bows (6:10)
  17. Kingfisher (9:11)
  18. Does Not Suffice (6:44)
@ Yamato"A;s je iets zegt,, zeg dan ook waarom. Op deze manier blijft het bij een loze opmerking

De scherpe stem van Newsom zorgt zeker wel voor een spannender randje aan de muziek. Als dit wordt gladgestrken, kan het ook voor een minder spannende plaat zorgen. Wat is hier pretentieus aan?

avatar van Devoo
Ik hoop ook dat haar kinderlijke stem niet helemaal verdwenen is, want dat vind ik nou net zo fantastisch aan The Milk-Eyed Mender.

avatar van thelion
Ik ga hier maar niet meer aan beginnen.....

Het klikt simpelweg niet tussen mevrouw Newsom en mij........ Heb ondertussen haar eerste 2 albums geprobeerd en vind het wel mooi geweest.

Ik snap helemaal wat je zegt thelion maar probeer net als ik toch nog de 3 nummers die nu officieel naar buiten zijn gebracht: het is toch net even anders (en geloof me: mijn messen waren al geslepen ).

Devoo schreef:
Ik hoop ook dat haar kinderlijke stem niet helemaal verdwenen is

Ik hoop het van ganser harte: niet om aan te horen dat kinderlijke gedrens.

Heb je dan geen moeite (gehad) met de stem van Rufus Wainwright? Zit wat mij betreft toch een beetje in dezelfde categorie. Ik kan er nu wel naar luisteren (en van genieten ook nog), maar daar moest ik ook wel erg aan wennen.

Ik ben ook bezig met een kleine Joanna Newsom-revival (Ys beviel me een stuk beter toen ik het album een keer tijdens het winkelen hoorde, sindsdien ben ik wel om) en kijk eigenlijk wel uit naar dit album. Lijkt me ook een mooie lenteplaat.

Ik heb met heel veel lastige stemmen geen enkele moeite maar ik merk wel dat dat veelal mannen zijn (en ja Rufus zingt ook dreinerig). Zodra dames gaan zingen zoals Joanna of Björk heb ik er blijkbaar moeite mee. Hun 'geluk' is dat ik de muziek wel degelijk boeiend vind in veel gevallen en daarom volg ik ze wel.
Maar dit is een opmerking die teruggekaatst kan worden naar veel Joanna Newsom liefhebbers die niets moeten weten van Rufus Wainwright. En zo lust ik er nog veel meer herman. Appels met peren toch wel denk ik en het is en blijft nu eenmaal een gevoelskwestie en het bekende gegeven 'smaak'
Hoe dan ook hoor ik wel een zeer bijzondere artieste en de 3 nummers van dit album vind ik echt heel erg goed en als haar stem dan eens een keer niet irriteert...... maar ik verwacht dat als het hele album zo klinkt dat veel snobs hun neus gaan ophalen en roepen dat ze een knieval voor de 'massa' heeft gemaakt want immers te toegankelijk geworden. Zo zal het altijd wel blijven gaan.

avatar van Koenr
Inderdaad, met Martha en (vooral) Rufus kan ik ook echt helemaal niks. Terwijl ik papa en mama Wainwright dan wel weer erg mooi vindt.

Ik vind Rufus dan ook vele malen zeurderiger dan Joanna, maar ik heb wel vaker moeite met mannelijke zangers. Lastig waar dat verschil dan precies zit.

Zou het dan toch allemaal aan de vorm van de oorschelp liggen?

avatar van musicfriek
Zijn ook uitzonderingen, kan van allemaal intens genieten. Heb wel oren naar deze release, kom maar op Joanna

aERodynamIC schreef:
Dat gekrijs op het vorige album, ging mij eerlijk gezegd door merg en been terwijl het me best een interessante release leek. Zeg je hiermee dat desondanks dit nieuwe album beluisterd kan worden met enige kans op positieve waardering?

avatar van fatima
Krijsen is het niet, dat kun je onmogelijk serieus menen. Maar het is helaas altijd hetzelfde liedje: of het nu Kate Bush, Björk, Sinead o'Connor, Alison Shaw of Joanna Newsom is, de heren kunnen er slecht tegen.
Ja, moeten ze ook maar normaal doen, hè?

Je noemt er nu wel twee op waar ik helemaal verliefd op ben (Kate en Sinéad) dus dat verhaal gaat mooi niet op (Björk irriteert me soms en Joanna irritteerde me vooral op haar debuut heel erg)

avatar van Paap_Floyd
Krijsen zou ik het ook niet willen noemen. Dat heeft iets ongecontroleerds, wat bij Joanna geenszins het geval is.

avatar van archangel9
Die drie bewuste nummers zijn inderdaad ontzettend goed! Ik hou van haar stem, of ze nu een keel op zet of haar keeltje in honing drenkt. Het zou ook niet uit moeten maken of ze nu meer ingehouden zingt of niet. Een rasartieste zou altijd overeind moeten blijven en dat doet ze. Met of zonder 'gekrijs'.

fatima schreef:
Misschien is een ander woord beter dan, maar mooi vind ik het in ieder geval niet en Kate Bush, Sinead en Bjork behoren tot mijn all time favorites .
Zit dus in hetzelfde kamp als Aero wat dat betreft en ben dan ook best benieuwd naar deze plaat.

avatar van pompompom
fatima schreef:
Ja, moeten ze ook maar normaal doen, hè?

Met allen heb ijk geen enkel probleem!

avatar van sq
sq
Koenr schreef:

Zou het dan toch allemaal aan de vorm van de oorschelp liggen?

Had ik kunnen schrijven. Mijn oren zijn net zo.

avatar van barrett
Rufus kan ik wel waarderen, Martha heel wat minder... Maar toch blijf ik dit als appelen met peren vergelijken, ze zijn beiden (Joanna en Rufus) apart maar toch verschillend van elkaar...

avatar van archangel9
Grappig dat de discussie hier vooral gaat over specifieke stemmen en waar je al dan niet allegisch voor bent wat dat betreft. En minder over de muziek an sich. Is ook wel te begrijpen in dit geval omdat dit (naast de harp) het meest opvalt: haar eigenzinnige stemgebruik. Nu heb ik persoonlijk qua eigenzinnige stemmen niet zo snel een limiet bij zowel mannnen- als vrouwenstemmen. Nu ja, als je zelfs bij schreikoningin Diamanda Galás in haar meest excentrieke bui nog niet gillend wegloopt is Joanna peanuts .

avatar van fatima
Diamanda Galas, die vergat ik inderdaad nog....

Ik viel eigenlijk alleen over het woord krijsen, een woord dat mannen typisch gebruiken als ze de stem van een zangeres niet zo mooi vinden. Ik vind het niet alleen minachtend (net zoals het woord "zangeresje"), maar in dit geval ook nog eens helemaal nergens op slaan.

Maar ok, het is alweer over...

avatar van VanDeGriend
Ik wil met plezier het woord krijsen vervangen door een passender, minder ongelukkig gekozen woord met een negatieve connotatie maar dat gaat de boel denk ik niet redden. Met grote woorden als "minachting" heeft het niets te maken. Ik vind het niet mooi en ben verbaasd dat mensen die de vorige titels ook niet zo mooi vinden, positieve dingen over de beschikbare nummers van deze plaat melden. Dat maakt mij toch nieuwsgierig.

avatar van archangel9
Aan VanDeGriend: Het is niet zo verbazingwekkend dat de meesten die negatiever stonden tegenover Joanna's eerdere werk positiever zijn over deze nummers. Ze zingt hier namelijk daadwerkelijk anders. Wèl in haar bekende stijl maar meer ingehouden en tja... 'mooier' inderdaad. Voor mij persoonlijk hoeft die stijlverandering niet zo omdat ik ook hield van haar scherpere manier van zingen. Maar ik kan me dus voorstellen dat dit meer aanslaat.

avatar van Dwejkk_
Nog acht nachtjes slapen . Ik kan me niet herinneren dat ik zo naar een release heb uitgekeken. De nummers die tot nu toe zijn verschenen heb ik nog niet beluisterd, ik koop 'm de 23ste gewoon in de winkel en beluister het dan als geheel, maar als ik zo de bovenstaande reacties lees zit het wel snor met die nummers .

Mah mijn pre-order door amazon gedaan dus die van mij komt denk een weekje later aan. Maar goed, ik wil niet meer wachten..

avatar van levenvergeten
The Wire schrijft in haar recensie:

Newsom's monumental new work represents not a retreat from the ambition of its predecessor, but a more detailed an intricate exploration of its themes and preoccupations.

Volgens mij zit het wel snor

avatar van Bart
levenvergeten schreef:
The Wire schrijft in haar recensie:

Aha - blijkbaar zijn er dus wel recensie-exemplaren verstuurd. Eerst zou er sprake van zijn dat de plaat niet vooraf zou worden rondgestuurd naar bladen en recensenten. Ik ben benieuwd naar andere recensies!

tip_of.yourstar
Nog 2 recensies:

Spiegel Online - Joanna Newsom...
Hier hebben ze het al over het album van het jaar.

DN.se - Kultur&Nöje
Dit is in het Zweeds (begrijp ik niets van), maar ze halen op het einde Good Intentions Paving Company, Baby Birch en Does Not Suffice aan als beste nummers.

Ik kreeg gisteren trouwens bericht van Drag City (Joanna's label) dat mijn exemplaar al verzonden is. Het afwachten is nu echt begonnen

avatar van KampF
Nou jongens, het album is te luisteren! Pindakaasland is gul vandaag.

rabbit
Ik heb het album helaas nog niet kunnen vinden op de interwebs, maar ik ben ontzettend benieuwd! De reeds uitgegeven nummers klonken alvast veelbelovend...

avatar van Paap_Floyd
Hij loopt binnen. ik ben zeer benieuwd. Ik ben eigenlijk nog nooit zo benieuwd geweest naar een nieuwe release. Ik vrees dat Ys niet overtroffen gaat worden. Maar dat ligt vooral aan de ongelooflijke geniaalheid van die plaat. Toch een beetje bangerig.

avatar van De-noir
CD 1 en 2 inmiddels gehoord en het klinkt absoluut erg fijn. Zoals aangekondigd een mix tussen MEM en Ys. Stukken solo op de harp maar ook nummers met band en voor de rest nog veel meer nieuws, veel variatie. Stemmige blazers, achtergrondkoortjes en hier en daar zowaar flarden gitaar te horen. Voorlopige favorieten zijn opener Easy en Baby Birch. Maar dat zegt natuurlijk nog niks. Moeilijk om dit meteen volledig te bevatten. Morgen de rest luisteren