Jónsi - Go (2010)

IJsland
Label: XL

1. Go Do (4:40)
  2. Animal Arithmetic (3:23)
  3. Tornado (4:15)
  4. Boy Lilikoi (4:27)
  5. Sinking Friendships (4:42)
  6. Kolnidur (3:53)
  7. Around Us (5:16)
  8. Grow Till Tall (5:17)
  9. Hengilás (4:14)
avatar van RensZ
Verdorie, je krijgt toch telkens kippenvel wanneer Jónsi begint te zingen, Go Do is net zo'n fantastisch nummer als Boy Lilikoi. Kolniður en Grow Till Tall zijn beiden ook prachtig.

Dan duurt het nog lang tot april.

avatar van Motdattan
Op de Jónsi Hyves staat dat hij in maart komt.

Op "Hyves'' ja ...

avatar van Tha)Sven
Ben benieuwd hoe dit uitpakt, was geen grote fan van zijn vorig werk buiten Sigur Ros.

avatar van Bart
De nummers die ik tot nu toe heb beluisterd, sluiten erg aan op de laatste plaat van Sigur Ros.

avatar van VanDeGriend
Lekberichten e.a. verwijderd.

avatar van RensZ
Stemmen zijn ook nog ongeldig lijkt me?

Giraf de Piraat
Nou, jullie staat wat te wachten allemaal! Jonsi bewijst zich hier voor mij weer eens als het grootste muzikale wonder van deze planeet. Opeens straalt de zon weer in huize Piraat

avatar van musicfriek
Ben heel erg benieuwd. Maarre, waarom een soloproject? Zomaar? Net zoals Thom Yorke een uitstapje maakte met The Eraser?

Fantastische hoes trouwens!

Giraf de Piraat
Nou, alle bandleden gingen opeens allemaal babies maken en toen dacht Jonsi, dat wil ik ook! Et voila \o/

Boy Lilikoi .

Nou, Jónsi heeft samen met zijn vriend ook al een album gemaakt, en had altijd al een solo album willen maken.

Trouwens, hoe vaker je zijn promo's luistert hoe langer het lijkt te duren tot april.

avatar van alpeko
Giraf de Piraat schreef:
Nou, alle bandleden gingen opeens allemaal babies maken en toen dacht Jonsi, dat wil ik ook! Et voila o/

Neemt niet weg dat er dit jaar ook nog een Sigur Rós baby aan zit te komen.

Giraf de Piraat
Ik weet het niet hoor als ik dit zo lees op hun website:

jónsi has also been talking about sigur rós in new interviews about his upcoming solo record. sigur rós had recorded some new material last year, which at the time was described as ambient and atmospheric, but according to jónsi they will probably start all over again.

we started working on something a few months ago, then we scrapped everything and sold our studio and rehearsal space. now we are back in the drummer’s garage, rocking out like we did when we were 14. i think it’s gonna be good.”

Nou, we zien het wel. Als ik nu al kijk naar dit muziekjaar... WOEI! Ik zet Go straks nog een keertje op in het pikkedonker over mijn koptelefoon en ga het avontuur tegemoet. Doei

avatar van unmudded lake
Nu ik de single wederom hoor.
Tsja, de gozer blijft toch kwaken alsof z'n vriendje hem ter plekke een goede prostaatmassage aan het geven is terwijl ie zingt in de studio.
Onbegrijpelijk hoe deze jongen en de band de tegengestelde discografie hebben gemaakt.
Ik hoop nog altijd op het Sigur-Ros album dat terug wat oldskool zou worden maar ik heb maar weinig hoop meer.

avatar van RensZ
Tja, hate it or love it.

Ik hoop niet dat Sigur Rós van stijl gaat veranderen, want Sigur Rós is juist daarom bekend geworden en groot.

Dan haat ik het maar.

Na ( ) is het toch steil bergafwaarts gegaan.
Maar da's mijn mening.

Ik vind het vooral heel jammer, de liefde en genegenheid die ik voelde tot ( ) lijkt nu wat op de sneeuw die we nu zien.

Dan ben ik maar de gozer die niet meekon met z'n tijd...

amen

ik moet wel zeggen dat ik enkel maar de single heb gehoord dus euhm, vooralsnog hmmm tsja...

avatar van RensZ
Hmm, op Takk... en Með Suð Í Eyrum Við Spilum Endalaust staan anders genoeg pareltjes. Als ik naar onder andere Hoppípolla, hoor ik misschien wel één van de beste Sigur Rós nummers.

Wat wel bekend is natuurlijk, dat ze wel wat vrolijker zijn geworden, dat moet ik wel toegeven. Maar dat bevalt me vrij goed.

Zeker als ik naar dit album luister hoor ik vrolijke nummers en gewoon een heel mooi nummer als Kolniður.

De opmerking ''Dan ben ik maar de gozer die niet meekon met z'n tijd...'' vind ik een beetje bull shit want dit heeft niks te maken met leeftijd.

avatar van unmudded lake
Ik heb het niet over leeftijd RensZ.

Wat je zelf zegt, dat happy vrolijk gedoe kan ik gewoon heel moeilijk plaatsen.
Maar das eerder mijn fout,dat zie ik wel in.
Sigur Ros staat voor mij nu eenmaal geboekstaafd als een diepe melancholische band.
En dat gaat er niet meer uit.

( ) heeft me zo geraakt dat ik blijf steken in dat gevoel. Vandaar m'n stelling...

Zoals ik zeide , das eerder mijn fout. Hoe ignorant ook.

Maar wel leuk dat ik op dezelfde dag als jij een dagje ouder word.

Giraf de Piraat
Het maakt toch niet uit dat je de single en het nieuwere Sigur Ros werk niet meer goed vindt. Geniet van het oude werk waar je wel van houdt en haal de liefde daarnaast uit alle andere rete goede muziek die out there is

Prachtig Piraat

unmudded lake schreef:
Ik heb het niet over leeftijd RensZ.

Wat je zelf zegt, dat happy vrolijk gedoe kan ik gewoon heel moeilijk plaatsen.
Maar das eerder mijn fout,dat zie ik wel in.
En dat gaat er niet meer uit.

Zoals ik zeide , das eerder mijn fout. Hoe ignorant ook.

Maar wel leuk dat ik op dezelfde dag als jij een dagje ouder word.

Ik dacht dat je met die opmerking iets over je leeftijd bedoelde, verkeerde interpretatie, excuse moi.

Ja, dat is natuurlijk een persoonlijke mening. Ik vind het wel goed dat een band vernieuwend is, zo lang het me aanstaat natuurlijk.

Fijne dag hé om te verjaren, toevallig zeg .

Jónsi wist de spanning goed op te bouwen bij mij. Mondjesmaat verschenen er nummers van Go en wist ik een kaartje te bemachtigen voor zijn optreden in Paradiso deze zomer, wat een hele happening schijnt te gaan worden en waar ik menig bevriend user van last.fm/MusicMeter ga zien

Zoals gezegd heb ik het nooit zo erg op solo-projecten van artiesten uit favoriete bands en al helemaal niet van zangers die zo'n uitgesproken stempel drukken op het geluid van zo'n band.
Jónsi is er daar zo eentje van. Maar wat was ik aangenaam verrast door Boy Lilikoi waar ik zo enorm vrolijk van werd, waar ik bij wijze van spreken al dansend de tafel op sprong, zwierend aan de lampen zoals Treat Williams deed in de filmversie van de musical Hair.
Het deed tevens denken aan Gobbledigook van het Sigur Rós album Með Suð Í Eyrum Við Spilum Endalaust, ook al zo'n vrolijk uptempo nummer dat heel erg wennen was maar uiteindelijk wist te pakken en zeker live.
De naam Sufjan Stevens schoot ook telkens door mijn hoofd en dan kan het haast niet meer stuk, en het verhaal dat dit soort artiesten beter maar niet solo kunnen gaan ging al niet meer op.
Zeker toen Go Do verscheen: ook al zo'n heerlijk nummer. Hoezo verliefd op de schitterende Sigur Rós melancholie? Blijkbaar schijnt de zon ook in IJsland en laat ik nu net even helemaal genoeg hebben van wijdse vlakten en ijs. Ik wil lente. IJslandse lente is ook prima.
Die lente lijkt gelijk wel over te gaan in zomer op het uiterst opzwepende Animal Arithmatic. Tjongejone: ik dacht dat Boi Lilikoi al zo'n heerlijke stuiterplaat was, dit is het misschien nog wel meer.
Op Tornado verwacht je dan een nog hogere versnelling maar dat zit er niet in. Wel is het een nummer waar de onderhuidse spanning broeit en groeit. De hoge, ijle uithalen zijn zo herkenbaar als wat en dit gaat al wat meer richting het werk met zijn maatjes.
Het is een mooi, warm nummer. Zomergloed is de eerste associatie die ik met dit nummer leg; je kent het wel: zo'n dagje na het strand waar je zo heerlijk rozig van bent geworden.
Sinking Friendships zal voor de niet Sigur Rós fans geen vooruitgang zijn. Het blijft toch een beetje 'pierdepiep' voor niet getrainde Jónsi oortjes. Ik geloof dat ik de term 'krolse kat' menigmaal voorbij heb zien komen. Ik kan er wel inkomen, alleen gaat het voor mij niet op: dit is een uiterst originele stem die zijn werk mag doen in een sprookjesachtige muzikale omgeving. Want hoe je het ook went of keert. Jónsi solo of met band: in beide gevallen is het een avontuurlijk IJslands sprookje. Solo is het minder melancholisch zoals op dit nummer, maar nog steeds net zo betoverend en ook hier weet hij me met open mond te laten luisteren. Waar haalt deze man het toch vandaan allemaal?!
Kolniður heeft er ook al aardig wat draaibeurten opzitten en bij dit nummer proefde ik weer wat meer Sigur Rós sfeer. Misschien door het melancholische karakter en de strijkers. Maar godallemachtig wat vind ik dit toch een schitterend nummer. Dit doet in geen enkel opzicht onder voor zijn werk met Sigur Rós. Wel moet ik er eerlijkheidshalve bij vermelden dat ik dan met name Með Suð Í Eyrum Við Spilum Endalaust of Takk bedoel. Het latere werk dus.....
Around Us kende ik al in een akoestische versie en die vond ik erg mooi. Wat dat aan gaat kijk ik erg uit naar de dvd Go Quiet die er ook aan zit te komen. Deze versie is wederom uptempo en klinkt vrij luchtig. Ik ervaar dat niet als storend; het is anders maar ik geniet er des te meer van. Wie nu nog niet vrolijk is geworden van Jónsi solo zal dat ook wel nooit meer gaan worden ook. En dan de taal: velen vinden het erg dat er in het engels gezongen wordt. Maar dit is engels wat volgens mij niemand goed kan volgen, ik althans niet dus wat boeit het dan nog?!
Grow Till Tall is ook al wat langer bekend en klinkt als een lieflijk slaapliedje. Het is het nummer dat denk ik nog het dichtst bij Sigur Rós ligt. Heel zoet, heel lief en vooral heel erg Jónsi. En ook dit nummer ontkomt niet aan een haast epische opbouw zoals we gewend zijn van Sigur eh Jónsi.
Hengilas is nummer negen op deze cd en helaas ook al weer het einde. Het gaat gedragen en orkestraal van start alsof de lente ook zo weer bedreigd wordt door het staartje van de winter. Pas op, het is nog pril en koning winter kan alsnog toeslaan zo blijkt op dit nummer. Het is een erg mooi nummer waar de melancholie volledig is teruggekeerd. Blijkbaar kan Jónsi het toch niet laten en kruipt het bloed terug naar waar het altijd al heeft gestroomd. Hiermee vormt dit nummer wel een perfect slot van deze cd.

Een cd die ik snel in mijn hart kan sluiten en die er voor zorgt dat ik trappel van ongeduld eer het 2 juni is: Paradiso here I come!
En Go? Ga ik het doen? Ga ik weer de volle mep uitdelen aan mijn grote held?
Ach, wtf, ik doe het later gewoon. Nu al een welverdiende 4,5*. Als een artiest het voor elkaar krijgt mij heel intens te laten genieten van zijn muzikale baby dan verdient ie het gewoon en laat mij maar lekker euforisch wezen.

Die tafel lonkt nu wel heel erg, en die lamp..... zal ik?
Weet je wat: ik start gewoon deze cd weer opnieuw!

avatar van otnemem
Inderdaad, het is niet meer het mooie melancholische geluid van vroeger, maar in plaats daarvan 9 briljante (pop)songs die mij opbeuren...

"pindakazen" hollanders zijn toch een vreemd volkje:)

go do is weer prachtig. een beetje in de stijl van de laatste sigur ros.

avatar van archangel9
Inderdaad, een wondere sprookjeswereld weet Jónsi hier weer te voorschijn te toveren. De instrumentatie is innovatief en kleurrijk. Hij weet me mee te slepen maar wel ietsje minder dan hij deed met Sigur Rós. Wat me bovendien in zijn soloproject opvalt is de manier waarop hij de inhoud van de teksten overbrengt met zijn stem. Er zit veel variatie in zijn stemgebruik maar of hij nu over vrolijke, neutrale of trieste dingen zingt: het komt hetzelfde over.
Dit laat onverlet dat Go een prachtig geheel is aan wonderrijke composities met een grote rijkdom aan klankkleuren.

Wat downloadberichten verwijderd. Graag inhoudelijk over de muziek praten.

avatar van RensZ
Allereerst sluit ik me aan bij de recensie van aERodynamIC. Een erg mooi geschreven recensie!

Nou ja, naar een aantal keren het album beluisterd te hebben kan ik er eigenlijk niet omheen dat ik voor dit album de volle mep van 5 sterren ga geven, dit is werkelijk waar zo mooi.

Jónsi is echt in zijn element op dit album, ik kan niets anders zeggen dan dat dit een perfect album is, tenminste voor mij dan. Ik heb in een lange tijd niet zo een mooi album gehoord.

Welverdiend, 5*!

Nihilisme
Ja, mooi hoor dit. Erg fraaie popliedjes maar dan net wat vreemder. Vooral Boy Lilikoi en Around Us zijn fraai. Laten we maar eens beginnen met 3,5*!

avatar van rustugan
Tsja... is weer een 5* sterrenalbum dit. Album pas aantal malen beluisterd. Als ontzettend groot Sigur ros fan kan ik zeggen dat Jonsi het ook afkan zonder zijn maatjes. Echt top!

Ik ben echt onwijs benieuwd, de laatste 3 platen van meneer Jonsi zonder twijfelen gekocht, 'Boy Lilikoi' is beestachtig mooi!