Eric Clapton - Unplugged (1992)

Blues / Pop
Label: Warner Bros.

1. Signe (3:13)
  2. Before You Accuse Me (3:44)
  3. Hey Hey (3:16)
  4. Tears in Heaven (4:36)
  5. Lonely Stranger (5:27)
  6. Nobody Knows You When You're Down and Out (3:49)
  7. Layla (4:46)
  8. Running on Faith (6:30)
  9. Walkin' Blues (3:37)
  10. Alberta (3:42)
  11. San Francisco Bay Blues (3:23)
  12. Malted Milk (3:36)
  13. Old Love (7:52)
  14. Rollin' and Tumblin' (4:12)
  15. Circus * (4:28)
  16. My Father's Eyes [Take 1] * (6:22)
  17. Running on Faith [Take 1] * (6:31)
  18. Walkin' Blues [Take 1] * (3:48)
  19. My Father's Eyes [Take 2] * (6:42)
  20. Worried Life Blues * (5:38)
totale tijdsduur: 1:01:43 (1:35:12)
avatar van TEQUILA SUNRISE
Heerlijke relaxte unplugged plaat van Clapton met Tears In Heaven toch wel als een van de hoogtepunten.
Vanavond nog eens de aanleiding van dit hartverscheurende nummer teruggelezen;de tragische en bizarre dood van zijn zoontje Conor door een val uit een flatgebouw.
Ongeloofelijk dat Eric Clapton dat nummer zonder een brok in zijn keel kan spelen, althans dat is niet terug te horen.
De fraaie en aparte uitvoering van Layla mag niet onvermeld blijven, eigenlijk vind ik Malted Milk de enige dissonant op de plaat, dit nummer had gerust achterwege mogen blijven.

avatar van "H."
4 sterren voor dit album. Voor mij een van de eerste unplugged cd' s. Heerlijk relaxed sfeertje. Tears in heaven was natuurlijk de grote hit. Maar ik weet nog dat ik de eerste keer Layla hoorde. Omdanks dat de tekst bekend was leek het voor mij net een nieuwe track. Over iets opnieuw uitvinden gesproken. Eric blijft een grootmeester!

avatar van Boermetkiespijn
Virtuoze gitarist, geweldige plaat. Jeugdsentiment, ben echt opgegroeid met deze plaat... Denk niet dat ik overdrijf als ik zeg dat ik hem honderden keren heb gehoord! Maar hij verveelt (nog lang) niet!

Vooral "Before You Accuse Me", "Tears in Heaven" en "Layla"... Kicken!

avatar van Ronald5150
Met ”Unplugged” staat Eric Clapton aan het begin van een reeks Unplugged albums, waarbij die van Clapton absoluut een van de besten is. Ik zie ”Unplugged” als de terugkeer van Eric Clapton naar de blues. Hij laat de popliedjes achter zich en keert terug naar zijn roots. Na ”Unplugged” komt Clapton namelijk met het fenomenale ”From the Cradle”. Maar terug naar ”Unplugged”. Clapton vertaalt zijn doorgaans elektrische liedjes naar een warme akoestische setting. Je kunt wellicht stellen dat het gitaarspel op ”Unplugged” niet vlammend of spectaculair is, maar ik hoor in de details en nuances toch behoorlijk veel akoestische virtuositeit. Ook de akoestische solo op ”Old Love” is van grote klasse. Over de stem van Clapton valt te twisten. Hij is zeker niet de beste zanger, maar slecht vind ik het allerminst. Naar mijn mening past het prima bij zijn liedjes en in deze setting al helemaal. Niet alle albums uit de Unplugged hype zijn even goed, maar deze ”Unplugged” van Eric Clapton is een topper: intieme setting, prachtig gitaarspel, bluesy liedjes en een Clapton die teruggrijpt naar het genre waar zijn hart ligt.

WPE
Een indringend album van Eric, een van zijn beste. Hij keert inderdaad terug naar de blues en daar is hij goed in. En wat blijft het nummer Tears in Heaven toch een geweldig emotioneel nummer...tijdloos.

avatar van SemdeJong
Unplugged was nog nieuw in 1992. Mijn audio hobby was in volle gang. Je kon geem hi fi winkel inkomen of ze gaven een demo met deze plaat. En na 23 jaar is het nog steeds een topplaat.

avatar van Twinpeaks
Ik heb deze plaat ongeveer een duizend keer gehoord in mijn periode bij de FRS ,en hij is me steeds meer gaan tegenstaan in de loop van de jaren.Gewoon dood gedraaid dus.Ik heb er denk ik 5000 van verkocht en het is zelfs zo erg dat ik nog het artikelnummer in mijn hoofd heb zitten van deze cd.Bij het afzwaaien van mijn baan bij de FRS nam ik mij dus ook voor om dit dan ook nooit meer te beluisteren/kopen.Maar goed,je wordt ouder en er is eigenlijk niks mis met dit album.Sterker nog,na jaren absentie ben ik hem juist wel gaan waarderen,al moet ik zeggen dat de aanschaf van dit album maar 0,50 eurocent was en ik hem voor meer ook niet had meegenomen.Voor op de achtergrond is dit een lekker relaxed album en het doet mij dan ook deugd dat ik van die halsstarrige puberale principes ben afgestapt. Fijnste momenten op deze plaat zijn voor mij Old Love en Layla .Ik ga voor 3 en halve pingel.

Twinpeaks schreef:

Schitterende annekdote

Geef voor de gein nog eens het artikelnummer mee

avatar van Twinpeaks
161853. Zal ik nooit vergeten zolang als ik leef.

Twinpeaks schreef:
161853. Zal ik nooit vergeten zolang als ik leef.

Hij doet het nog ook

Hulde

Voor mij is dit het Clapton album. Prachtige stem, heerlijke gitaarklanken... Het is raar om te zien dat zo'n geweldige plaat voor 7,54 te koop is...

Wat mij betreft de beste unplugged-plaat die er is. De productie is bovendien fantastisch.

Een heerlijke plaat. Mooi ingetogen. Prachtig.

Overigens was het Paul McCartney die met de eerste unplugged plaat op de proppen kwam... Ook errug leuk!

avatar van Brutus
Oersaaie Unplugged album. Boeit me niets.

avatar van heartofsoul
Mooi geproduceerd album en fijn om Clapton onder deze omstandigheden te horen spelen. Maar vaak heb ik het album niet gedraaid, en dat gaat ook in de toekomst niet gebeuren. Een groot deel van het repertoire bestaat namelijk uit bluesnummers, en dat gaat Clapton naar mijn mening slecht af. Het bluesgevoel in zijn stem is namelijk vrijwel afwezig - ik hoor het althans niet. We geloof ik graag dat hij een echte liefhebber van het genre is, maar voor mij is dat niet genoeg. Naar zolder met deze cd.

avatar van HansVon
Draai hem niet vaak dit album. Lekker relaxe muziek en dat kan Clapton absoluut ook.
Krijg wel weer zin in Derek & the Dominos. Morgenvroeg mijn eerste plaat☺️

avatar van gigage
Volgens de wat muziekluwe docu van 's mans leven deze week op tv, kreeg het album de ene na de andere prijs destijds.