MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Metallica - Metallica (1991)

Alternatieve titel: The Black Album

mijn stem
3,91 (1843)
1843 stemmen

Verenigde Staten
Metal / Rock
Label: Elektra

  1. Enter Sandman (5:34)
  2. Sad But True (5:27)
  3. Holier Than Thou (3:50)
  4. The Unforgiven (6:29)
  5. Wherever I May Roam (6:46)
  6. Don't Tread on Me (4:02)
  7. Through the Never (4:07)
  8. Nothing Else Matters (6:31)
  9. Of Wolf and Man (4:19)
  10. The God That Failed (5:10)
  11. My Friend of Misery (6:52)
  12. The Struggle Within (3:56)
  13. So What * (3:08)
toon 1 bonustrack
totale tijdsduur: 1:03:03 (1:06:11)
zoeken in:
avatar van Edwynn
2,5
Vijf hitsingles. Noem het maar radio-onvriendelijk.

Het gaat er mij niet om of je dit nu metal noemt of niet. Mij gaat het erom dat het niet ver af staat van albums als New Jersey of Dr Feelgood. Of dat dan betekent dat het hardrock, metal of Tibetaanse keelklankenblues is, vind ik eigenlijk niet zo heel relevant.

avatar van west
5,0
Ah, hoor ik hier een toenaderingspoging in...
We zouden het kunnen aftikken op Tibetaanse keelklankenblues.

avatar van LucM
4,5
Omdat er 5 nummers op single werden uitgebracht is het nu ineens een minder album. Ik ben ook geen voorstander van het uitmelken van albums maar ik hou daar totaal geen rekening met mijn beoordeling. Blijkbaar is een succesvol album voor sommige users per definitie een minder goed album.

avatar van Kronos
4,0
LucM schreef:
Omdat er 5 nummers op single werden uitgebracht is het nu ineens een minder album.

Wat je er van vindt, dat is weer een andere kwestie. Een louter persoonlijke.

avatar van vielip
3,5
Cured schreef:
Dit is een Metal-album.


Dat is jouw mening! Ik vind van niet. Het is een hardrock album met een metalen randje vind ik.

avatar van Kronos
4,0
west schreef:
Ah, hoor ik hier een toenaderingspoging in...

De toenadering dient te komen van degenen die niet jarenlang dagelijks met metal bezig zijn. Die moeten nederig luisteren naar de metalwijzen want die weten waarover het gaat.

avatar van vielip
3,5
Kronos schreef:
(quote)

Wat je er van vindt, dat is weer een andere kwestie. Een louter persoonlijke.


Juist! Wat kan mij het schelen of een album mega succesvol is geweest of niet? Ik vind bijv. Born in the USA van Springsteen en Hysteria van Def Leppard fantastische albums. Daar werden maar liefst 7 hitsingles van getrokken. So what??!! Het gaat me om het gebodene. En dat is op The black album aardig tot goed.

avatar van Von Helsing
4,0
Dan was Metallica een vreemde eend in de bijt tijdens de grootschallige Monsters of Rock tour (trouwens al in 1988) met Dokken, Kingdom Come, Scorpions & Van Halen. Een hairmetal combi om je vingers bij af te likken, toch? Toen was Metallica 'slechts' de 2e band op de bill.

http://farm6.staticflickr.com/5103/5602089994_c66ce7635e_z.jpg

avatar van Kronos
4,0
We zijn het helemaal eens vielip. Ik vind Born in the USA ook geweldig. Hysteria zou ik eens vaker moeten beluisteren, maar Pyromania is in ieder geval een van mijn favoriete albums. En nog zo iets commercieels, The Final Countdown van Europe. Love it. Maar dit commercieelste album van Metallica doet me weinig. En niet dus omwille van de commercialiteit.

avatar van vielip
3,5
Kronos schreef:
We zijn het helemaal eens vielip. Ik vind Born in the USA ook geweldig. Hysteria zou ik eens vaker moeten beluisteren, maar Pyromania is in ieder geval een van mijn favoriete albums. En nog zo iets commercieels, The Final Countdown van Europe. Love it. Maar dit commercieelste album van Metallica doet me weinig. En niet dus omwille van de commercialiteit.


Amen!

avatar van vielip
3,5
Von Helsing schreef:
Dan was Metallica een vreemde eend in de bijt tijdens de grootschallige Monsters of Rock tour (trouwens al in 1988) met Dokken, Kingdom Come, Scorpions & Van Halen. Een hairmetal combi om je vingers bij af te likken, toch? Toen was Metallica 'slechts' de 2e band op de bill.

http://farm6.staticflickr.com/5103/5602089994_c66ce7635e_z.jpg


Wat een fantastische line-up was dit zeg!! Wat had k daar graag bij willen zijn...

avatar van Edwynn
2,5
Dat is ook helemaal mijn gedachte bij dit album. Dat het commercieel is, is niet het struikelblok.

avatar van Ronald5150
4,0
Interessante discussie over de definitie van het genre. Ik ben zeker geen grote kenner van het metal genre, maar ik hoor wel duidelijk verschil tussen Metallica van voor dit album en daarna. Voor mij persoonlijk zijn de eerste vier albums van Metallica echt metal. Puur op basis van wat ik hoor (dus zo subjectief als maar kan) zou ik dit album toch kwalificeren als hardrock.

avatar van west
5,0
Kronos schreef:
(quote)

De toenadering dient te komen van degenen die niet jarenlang dagelijks met metal bezig zijn. Die moeten nederig luisteren naar de metalwijzen want die weten waarover het gaat.


Ik buig mijn hoofd diep.

avatar van Kronos
4,0
west schreef:
Ik buig mijn hoofd diep.

Dat begint er op te lijken.

avatar
Cured
De "metalwijzen" zijn niet wijzer omdat ze in hun leven zoveel metal beluisterd hebben, dat ze het verschil niet meer horen en door de bomen het bos niet meer zien .

Dit album is geen meesterwerk, maar iig wel beter dan het vorige, volgepropte en doorgedraaide AJFA dat van mij maar 2 sterren krijgt. Deze zou ik, zoals ik eerder zei zo rond de 3,5 ster krijgen, buiten de genrediscussie om.

avatar van ricardo
3,0
Kronos schreef:
(quote)

Een bericht waar nog niemand op reageerde, maar de nagel op de kop.

Al zou ik het uitbreiden tot de 4 eerste albums. Dat Master of Puppets daarvan het meest gewaardeerd wordt vind ik makkelijk te verklaren, maar dat is een discussie die bij dat album hoort.
Aan de hand van de hele discussie hier bij dit album heb ik hem nog een drietal gedraaid, maar vind het eigenlijk klinken als hele zware en heavy klinkende rock.

Gewoon hardrock dus eigenlijk.

En inderdaad And Justice For All had een heel wat andere en minder toegankelijkere sound.

Dit is gewoon hun meest meanstream album, anders zou ik niet kunnen verklaren waarom zoveel verschillende muziekliefhebbers van dit album houden tot André Hazes toe.

Op veel sites word deze vaak ook het hoogst beoordeeld op master of puppets na van alle Metallica albums.

Maar metal nee dat vind ik echt niet, gewoon de zwaarste vorm van rock, dat zeker.

Enne gewoon doorgaan in de discussie hoor, want jij houd het wel een beetje levendig ook.


avatar van Kronos
4,0
Cured schreef:
De "metalwijzen" zijn niet wijzer omdat ze in hun leven zoveel metal beluisterd hebben, dat ze het verschil niet meer horen en door de bomen het bos niet meer zien

Maar gelukkig ben jij er om helderheid te scheppen.

Metallica wilde op dit album klinken als de hardrockers van Mötley Crüe op Dr. Feelgood en wilde een groove zoals de hardrockers van AC/DC op Back in Black, maar toen kwam daar toch weer een puur metal album uitgerold zekerst?

Ik hoop wel dat je met correcties insturen niet sneller bent dan met het toekennen van je 3,5 ster hier, zodat er bij dit album gewoon metal / rock blijft staan en bij Painkiller van Judas Priest, de hardrock met gekrijs, gewoon metal.

avatar van west
5,0
Toch nog even jouw standpunt samengevat herhalen, eigenwijze Kronos...

avatar van ricardo
3,0
Maar wat vinden jij west en cured hier zo metal aan dan?

De sound?

Het klinkt zwaar, dat zeker, maar daarom is het geen metal meer zoals op hun voorgaande albums.

Luister de 4 voorgaanden maar eens.

Ik ben het niet vaak met Kronos eens, maar nu heeft hij volledig gelijk!

Al kan ik me ook voorstellen als je geen metal gewend bent te luisteren, dat je deze wel als zodanig ervaart, maar dan IS het nog geen metal.

Als je b.v altijd pink Floyd of The Cure luistert, dan klinkt deze misschien wel als metal in de oren.

Dan ken ik wel andere albums.

avatar van west
5,0
Beste Ricardo, lees de pagina's hiervoor maar eens. En het zijn niet alleen west en cured, maar nog heel wat andere users die er zo over denken. Ook jij hebt hierin 'maar' een mening, net als ik.

avatar
Cured
Kronos schreef:
(quote)

Maar gelukkig ben jij er om helderheid te scheppen.

Metallica wilde op dit album klinken als de hardrockers van Mötley Crüe op Dr. Feelgood en wilde een groove zoals de hardrockers van AC/DC op Back in Black, maar toen kwam daar toch weer een puur metal album uitgerold zekerst?

Ik hoop wel dat je met correcties insturen niet sneller bent dan met het toekennen van je 3,5 ster hier, zodat er bij dit album gewoon metal / rock blijft staan en bij Painkiller van Judas Priest, de hardrock met gekrijs, gewoon metal.

Jij moet eens een eigen mening hebben en niet voorlezen uit andermans werk, zoals je altijd doet. Minder lezen, meer zelf luisteren. Ik heb een week geleden al aangegeven dat het album zelf rond de 3,5 stervoor mij zat, dus dat ben je ook al vergeten. Ten derde vind ik painkiller maar een matig trad. rock album en is dit gewoon metal en zeker geen hardrock.. Verder zal ik je maar sparen........

avatar van Edwynn
2,5
west schreef:
Beste Ricardo, lees de pagina's hiervoor maar eens. En het zijn niet alleen west en cured, maar nog heel wat andere users die er zo over denken. Ook jij hebt hierin 'maar' een mening, net als ik.


Uiteraard zijn het maar meningen. Maar wie even terugbladert naar een gelijksoortige discussie in september 2009, ziet dat ook beweringen als dat dit een hardrockalbum met een metalen randje danwel een gepolijst hairalbum zou zijn ook weer niet helemaal ononderbouwd uit de lucht kwamen vallen.

avatar van Kronos
4,0
west schreef:
Toch nog even jouw standpunt samengevat herhalen, eigenwijze Kronos...

Jouw standpunt in deze is veel eigenwijzer dan het mijne. Dat heb ik ook wel duidelijk gemaakt volgens mij. Misschien plaats jij je eigen eigenwijsheid dus onterecht bij mij. Als ik ergens niet heel veel van afweet, bijvoorbeeld van jazz waar ik ook erg van hou, dan luister en leer ik bij als het daarover gaat.

Ik krijg van jou niet de indruk dat je met metal bent opgegroeid of je er heel grondig in hebt verdiept. Je kent het technische en historische verhaal van horen zeggen maar je hebt het niet van dichtbij beleefd lijkt me. Zo moet je zelf bekennen dat je niet begrijpt wat er nu zo metal is aan Iron Maiden en Judas Priest. Als je daarbij ook nog heel even je eigenwijsheid opzij zou kunnen zetten dan zie je ook wel dat er ergens in je perceptie iets niet helemaal klopt.

Je verwijst naar Sabbath als de oersound van metal, maar zoals je schrijft, dat is de sound. En thematisch is Black Sabbath uiteraard ook erg bepalend geweest. Maar louter muzikaal gezien is Black Sabbath eerder bluesgeoriënteerde heavy rock. De genre aanduiding is op MusicMeter vaak een rommeltje, maar bij die albums staat ook terecht metal / rock. Bij minder bekende pioniers zoals Sir Lord Baltimore staat dan weer alleen rock.

Maar metal als genre op zich ontstond pas eind jaren 70, juist met Iron Maiden en Judas Priest als belangrijkste bands. En pas begin jaren 80 werd metal stilaan een overkoepelende term voor allerlei subgenres. Zo bekeken snap je misschien dat The Black Album gevoelsmatig wel dichter bij Sabbath kan liggen maar toch minder metal is dan Unleashed in the East en The Number of the Beast.

avatar van korenbloem
3,5
Cured schreef:
(quote)

Jij moet eens een eigen mening hebben en niet voorlezen uit andermans werk, zoals je altijd doet. Minder lezen, meer zelf luisteren. Ik heb een week geleden al aangegeven dat het album zelf rond de 3,5 stervoor mij zat, dus dat ben je ook al vergeten. Ten derde vind ik painkiller maar een matig trad. rock album en is dit gewoon metal en zeker geen hardrock.. Verder zal ik je maar sparen........


wat is dit dan wel?

Want metal is het niet! Het is een rock album met wat hardrock elementen, gemaakt door een voormalig speedmetal band. "In the taxonomy of popular music, heavy metal is a major subspecies of hard-rock—the breed with less syncopation, less blues, more showmanship and more brute force." En laat metallica juist nu precies het omgekeerde doen op dit album vergeleken met hun vorige albums. Hier zoeken ze meer blues, harmonie en zijn minder gewelddadig.

waarom is dit metal volgens jou?

avatar van Kronos
4,0
Cured schreef:
Jij moet eens een eigen mening hebben en niet voorlezen uit andermans werk, zoals je altijd doet. Minder lezen, meer zelf luisteren.

Jij bent gewoon geïrriteerd dat ik mijn eigen mening gevormd door jarenlange luisterervaring kan onderbouwen met relevante achtergrondinformatie.

Cured schreef:
Ik heb een week geleden al aangegeven dat het album zelf rond de 3,5 stervoor mij zat, dus dat ben je ook al vergeten.

In mijn schrijven verwijs ik daar juist naar. Je hebt het maar over 3,5 ster, maar je geeft ze niet. Evenzo hoop ik dat je geen correcties doorstuurt. Beetje beter begrijpend lezen zou helpen hè.

avatar
Cured
Ik moet juist erg lachen om jou; Edwynn snapt mijn mening over de plek van dit album direkt en jij blijkbaar nog steeds niet. Het lijkt hier wel een kleuterklas verder lees je net zo slecht als je luistert blijkbaar met je hair-metal....

avatar van Snakeskin
4,5
Ik met het met Kronos en Cured eens. Met echte metal heeft het weinig van doen, tenminste dat is mijn mening. Maar wat had jij verwacht als je een producer aantrekt luisterend naar de naam Bob Rock.

avatar van west
5,0
Kronos schreef:
(quote)

Ik krijg van jou niet de indruk dat je met metal bent opgegroeid of je er heel grondig in hebt verdiept. Je kent het technische en historische verhaal van horen zeggen maar je hebt het niet van dichtbij beleefd lijkt me. Zo moet je zelf bekennen dat je niet begrijpt wat er nu zo metal is aan Iron Maiden en Judas Priest. Als je daarbij ook nog heel even je eigenwijsheid opzij zou kunnen zetten dan zie je ook wel dat er ergens in je perceptie iets niet helemaal klopt....




En wederom is jouw commentaar weer om zowel om te huilen als te lachen. Je presteert het nu zelfs om een verhaal over mij persoonlijk te houden wat kant noch wal raakt...... hoe laag kan je zinken?

Over Maiden en Priest: goed lezen wat ik schrijf.

avatar van Kronos
4,0
Cured schreef:
Ik moet juist erg lachen om jou; Edwynn snapt mijn mening over de plek van dit album direkt en jij blijkbaar nog steeds niet. Het lijkt hier wel een kleuterklas verder lees je net zo slecht als je luistert blijkbaar met je hair-metal....

Een hoop argumenten ad hominem en een paar loze stellingen. Uit meer bestaat jouw discours niet.

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 00:37 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 00:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.