Metallica - Metallica (1991)

Alternatieve titel: The Black Album

Metal / Rock
Label: Elektra

1. Enter Sandman (5:34)
  2. Sad But True (5:27)
  3. Holier Than Thou (3:50)
  4. The Unforgiven (6:29)
  5. Wherever I May Roam (6:46)
  6. Don't Tread on Me (4:02)
  7. Through the Never (4:07)
  8. Nothing Else Matters (6:31)
  9. Of Wolf and Man (4:19)
  10. The God That Failed (5:10)
  11. My Friend of Misery (6:52)
  12. The Struggle Within (3:56)
  13. So What * (3:08)
totale tijdsduur: 1:03:03 (1:06:11)
avatar van AGE-411
Dit is een echt zwak album.
Behalve 'Enter Sandman' is er niet echt een goed nr. Sad but true, the unforgiven, nothing else matters steken na ene tijd echt tegen, dat ze zelf zagerig en irritant beginnen te worden.

Geef mij maar Kill 'em all, Ride the lightning, Master of Puppets en ...and justice for all.
Zelf Load vindt ik nog beter dan dit album omdat de nr's niet slaapverwekkend zijn. S&M is ook nog leuk omdat het bekan hetzelfde is dan de echte klasiekers, in een ander kleedje.
Van mij ook veel respect voor St.anger ( ik ben geen meeloper die zegt: "het is slecht omdat de meerderheid zegt dat het slecht is"). Nummers die gewoon power uitstralen, heel wat anders dan de slappe nr's van the black album.
Nu uitkijken naar het album met the new song en the other new song.

AGE-411 schreef:
Dit is een echt zwak album.

Nu uitkijken naar het album met the new song en the other new song.
Slaapverwekkend wil ik het zeker niet noemen.Voorgaande albums vond ik ook beter.Load en Reload vond ik geen metal En als er een beter drumgeluid en af en toe een solo in St Anger hadden gezeten was het prima geweest. Volgende Album heb ik meer verwachting van

avatar van Klumpie
rusty nail schreef:
Volgende Album heb ik meer verwachting van

Ik niet, dan kan het altijd nog meevallen. Ik denk dat het weer een Black Album sound wordt. Hebben ze het meeste van verkocht en er moet brood op tafel komen hè.

Klumpie schreef:

Daar heb je ook wel weer een punt . Black album sound ?humm zouden ze dat nog lukken! IK hoop dat er ook een paar snelle nummers tussen zitten zo nu effe wachten op Joy die het komt egaliseren! Met andere woorden met de grond gelijk....

avatar van AGE-411
Het nieuwe album word echt wel iets om naar uit te kijken. (lees: niet te vroeg victorie kraaien). Het niveau van Kill 'em all, Ride the lightning, Master of Puppets, ...and justice for all halen ? Ik denk het niet.
The new song klonk wel fantastisch ( met veel solo's).

Black album is na Reload het slechtste album van Metallica.

Bobiej
Wat vind je dan van St. Anger, deze staat over het algemeen bekent als het minste album van Metallica (wel hebben ze hun aggressie terug )

Bobiej schreef:

St.anger is belange niet zo goed als hun eerste 4 albums. Maar toch veel beter dan the black album en Load/reload.

avatar van The Scientist
Berichten verplaatst naar Metallica

avatar van gemaster
Hier ging het dus helemaal fout met Metallica. De opener is nog een kraker van jewelste, maar wat daarna komt is wel heel erg standaard hard-rock met een metaltintje. Ze hadden nooit met die hans worst van een Bob Rock in zee moeten gaan. Misschien is het wel beter geproduceerd dan '...And Justice For All' in de zin dat je nu alle instrumenten hoort en een voller geluid hebt. Daar staat tegenover dat het nu vaak 1 grote brij wordt van massieve gitaren. Niet echt helemaal mijn ding.

Ik twijfel tussen 3* en 3,5*, maar ik geef ze het voordeel van de twijfel, want er staat eigenlijk ook geen écht slecht nummer op.

avatar van schizodeclown
Ik vind Sat but True anders wel heel erg lekker klinken,lekkerder zelfs dan de 1e,als je het mij vraagt

avatar van gemaster
Sad But True is inderdaad ook een lichtpuntje.

voltazy
eigenlijk is elk nummer gewoon heel goed

avatar van rusty nail
Er staat geen enkel slecht nummer op .Maar een echte uitschieter zit er eigelijk ook niet bij. In tegenstelling tot previeus albums.

avatar van schizodeclown
gemaster schreef:
Sad But True is inderdaad ook een lichtpuntje.

Verkeerd gelezen van mijn kant dus

avatar van frankvankesteren
My friend of Misery vind ik persoonlijk een hele mooie..de minste vind ik nog the struggle within of through the never denk ik..
Sad but True heeft denk ik het meest van de voorafgaande albums in zich zitten (het meest rauwe nummer van deze plaat als je het mij vraagt) dus misschien vandaar...

DonDijk
The God that failed vind ik een geweldig nummer met een heerlijk opgebouwde solo van Kirk.
sad but true vind ik een van hun mindere nummers overall, ook een van hun simpelste

het toppunt van metallica.
Grote nummers omgeven door kleinere, altijd goed klinkende vullertjes. Bij de andere albums was het meer opdringerend; een beetje laten-we-geen-CD-vullertjes-maken en de plaat vol zetten met grote nummers wat soms chaotisch werkt.

5/5

avatar van frankvankesteren
Wat noem jij op dit album dan de vullertjes?

alleen al voor nothing else matters is dit een uniek album!!
maar ik begrijp sommigen wel... dit album herinner ik me ook vooral van die enkele vlaggeschepen zoals sandman, sad but true, unforgiven, wherever i may roam en natuurlijk nothing else matters
de rest begint alvast te vervagen en dus durf ik het vooralsnog niet een top 10 album noemen, ook al heb ik veel respect en sympathie voor die mannen!
via dit album heb ik hen leren kennen en pas jaren later bleek ik klaar te zijn voor master of puppets en al hun vroegere en hardere werk!
over st anger kan ik kort zijn... niks voor mij, heb ik paar keer geprobeerd, maar het is nooit tot een klik gekomen!

DonDijk
ja, ook niet mijn favoriete album van de heren.weet nog wel dat het in die tijd toch wel een redelijke impact had, niet alleen op mij maar op veel kids en oudere jongeren.
dit is trouwens geen slecht album natuurlijk, er staan zeker nummers op waar ik wel wat mee kan maar vooral de singles vind ik te meezingbaar en daardoor verliest het hun geloof en integriteit.

kobus schreef:
absoluut het beste album van metallica, na 1 keer luisteren ben je verkocht

ben neit echt zo,n mettalica fan maar vind dit een mooi album

vooaral the unforgiven zeer apart

Berzerker
Metallica, elke Metal-liefhebber heeft ervan gehoord, en eigenlijk ook iedereen die geen metal-liefhebber is, ikzelf was ook erg enthousiast toen ik deze cd voor het eerst hoorde, en ze hebben er een hele lading nummers op gezet die iedereen tot de dag van vandaag kent. Een hele prestatie dus.

Ik denk persoonlijk dat het gebeurde omdat dit een van de weinige albums was die hard en zacht op zo'n manier konden samensmelten, ook het feit dat ze na dit succes alleen maar commerciëler zouden worden.

Toch ben ik nu niet meer echt te spreken over dit album, de liedjes lijken mij een beetje te gemaakt, en teveel gericht op succes, ook het feit dat ze maar liefst 5 singles zouden uitbrengen wijst hierop, waar ze bij het vorige album maar 1 single hadden, hadden ze hier de smaak goed te pakken (zo lijkt het tenminste)

Ik vind dit dus een beetje een overschat album, leuk om een jaartje te luisteren, misschien twee, maar dan word het toch erg saai, dat punt is bij mij nu al een tijdje gekomen, en ik kan er niet meer dan 1,5* van maken, sorry....

Feeder
Berzerker schreef:

Ik ben nu ook niet de grootste metallica fan maar een 1.5* vind ik wel héél erg weinig

slaemperayreon
Als ik eerlijk mag zijn, heeft Berzerker wel geprobeerd neutraal de cd te beoordelen en ook gewoon duidelijk gemaakt wat hem niet bevalt aan deze cd, dus wat mij betreft mag hij.

avatar van james_cameron
Geweldig Metallica-album, waarvan de minder bekende tracks (zoals Wherever I May Roam en The God That Failed) absoluut tot het beste werk van de band behoren. De produktie is wat klinisch en kaal, maar vol detail en zeer helder. Weinig mindere tracks, of het zouden de meer doorsnee Don't Tread On Me en The Struggle Within moeten zijn. Met terugwerkende kracht een van de beste en meest uitgebalanceerde albums van de band.

james_cameron schreef:

zó minder bekend is Wherever I may Roam niet verder heb je wel een punt

frankvankesteren schreef:

zó minder bekend is Wherever I may Roam niet verder heb je wel een punt

Ik durf het bijna niet te zeggen maar de heiligdom die hij voor mij eerst had is nu wat verminderd en daarom wordt het een 4,5.

Waarom? omdat ik waarde hecht aan 'albums' en ik Metallica geen goede albumschrijver vind... de singles zijn echter nog zo super en subliem, alleen hij zakt eventjes

avatar van Jochempie
Het belangrijkste album aller tijden. Voor mij ja. Nee echt.

Hiermee ben ik de muziek in gekomen samen met Nevermind trouwens. My friend of Misery is nog steeds mijn favoriete Metallica nummer!

avatar van orbit
Jochempie schreef:
Het belangrijkste album aller tijden. Voor mij ja. Nee echt.

Grappig, ik vond metallica daarvoor al fantastisch (vooral Ride The Lightening, die ik schandelijk laat in de jaren 80 ontdekte).. toen Metallica eindelijk de vruchten plukte van zo'n 10 jaar hard werk, kwam daar ineens zo'n klotebandje uit Seattle aanzetten met een plaat die eroverheen kwam (alhoewel het best een goede plaat was hoor). Eerlijk gezegd baalde ik er toen een beetje van. Alsof Nirvana Rock had geredefinieerd..

orbit schreef:

haha, zo kan je het ook opvatten

Overigens denk ik niet dat Metallica zoveel had te lijden onder de opkomst van Nirvana hoor..