Sigur Rós - Ágætis Byrjun (1999)

IJsland
Label: Smekkleysa

1. Intro (1:36)
  2. Svefn-G-Englar (10:06)
  3. Starálfur (6:46)
  4. Flugufrelsarinn (7:47)
  5. Ný Batterí (8:10)
  6. Hjartað Hamast (Bamm Bamm Bamm) (7:10)
  7. Viðrar Vel Til Loftárása (10:17)
  8. Olsen Olsen (8:02)
  9. Ágaetis Byrjun (7:55)
  10. Avalon (4:02)
  11. Intro [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (5:05)
  12. Von [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (7:44)
  13. Syndir Guðs [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (5:47)
  14. Flugufrelsarinn [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (9:07)
  15. Olsen Olsen [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (6:07)
  16. Ágaetis Byrjun [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (7:33)
  17. Viðrar Vel Til Loftárása [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (8:32)
  18. Svefn-g-englar [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (9:26)
  19. Ný Batterí [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (5:58)
  20. Nýja Lagið [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (9:29)
  21. Hafsól [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (15:21)
  22. Svefn-g-englar [Live at Popp í Reykjavík, 1998] * (11:50)
  23. Starálfur [Original Speed Version] * (6:26)
  24. Flugufrelsarinn [1998 Demo] * (8:47)
  25. Ný Batteri [First Mix] * (7:06)
  26. Hjartað Hamast [1995 Demo] * (9:16)
  27. Viðrar Vel Til Loftárása [Alternative Ending] * (11:04)
  28. Olsen Olsen [1998 Demo] * (7:26)
  29. Ágaetis Byrjun [1998 Demo] * (8:02)
  30. Hugmynd 1 [1998 Demo] * (6:58)
  31. Hugmynd 2 [1998 Demo] * (4:02)
  32. Hugmynd 3 [1998 Demo] * (9:50)
  33. Debata Mandire [Live at Laugardashöll, 1999] * (3:48)
  34. Rafmagnið Búið * (6:00)
totale tijdsduur: 1:11:51 (4:22:35)
Ik vind het juist een hele prestatie als je bij ( ) wakker kunt blijven

avatar van Eveningguard
Meer dan duizend stemmen, en dat voor een band uit IJsland.

avatar van king_pin
Het is dan ook niet zomaar een band he, het is t geluid van IJsland geworden.

Nou ja, "het geluid van IJsland"... ook alleen maar bij mensen die een beetje van cultmuziek houden... voor de rest van de wereld heeft IJsland helemaal geen geluid.

Echte mainstream-artiesten komen er niet uit IJsland. Björk is geloof ik ook niet echt mainstream. Maar, correct me if I'm wrong, uiteraard.

avatar van Eveningguard
Björk wordt ook gewaardeerd door een flinke groep, maar helemaal mainstream zal ik het niet noemen.

avatar van Guinness1980
Ik heb lang moeite gehad om naar Sigur Rós te luisteren.
Was destijds begonnen met ( ) Na weet ik hoeveel luisterbeurten viel het kwartje alsnog en vind er nu zelfs een van de mooiste (rock)nummers op staan die ik ken, Untitled (Popplagið)

Een hele tijd geleden had iemand mij getipt om Ágætis Byrjun te beluisteren.
Ook bij dat album heb ik in het begin moeite gehad.
De laatste tijd ben ik weer veel naar dit album aan het luisteren.
Ik vind het nog steeds geen ( ) maar het lijkt wel alsof het met elke luisterbeurt beter wordt en er steeds weer nieuwe dingen hoor.

Omdat ik uiteindelijk ook over dit album enthousiast ben geworden ga ik beginnen met 4 sterren als waardering.

avatar van Co Jackso
Ik neem momenteel alle tijd om de albums van Sigur Rós voldoende tijd te geven om te groeien. Dat pakt voor dit album in ieder geval goed uit. In eerste instantie was ik al snel betoverd door het tweeluik Svefn-G-Englar en Staráflur, maar nu beginnen ook andere parels steeds duidelijker te worden en blijkt dit album amper een zwak nummer te bevatten. Het valt mij wel op dat de lichtere nummers mij iets meer bevallen, ik ben benieuwd of die ontwikkeling zich doorzet.

avatar van chevy93
Deze wisselde de hele tijdje stuivertje met ( ) in de race om de beste Sigur Rós-plaat. Deze begon op 3,5* en ( ) op 4,0*. Daarna werd deze langzaam 4,5*, maar ( ) is nu een 5,0* geworden. Logischerwijs zou deze nu een top 10-plaat worden, maar bij beluistering gisteren ben ik toch minder onder de indruk van deze dan van ( ). Deze opent wat minder goed (nog steeds een 4,0* waard), maar eindigt echt magistraal (dikke 5,0!*).

Met Viðrar Vel Til Loftárása en Olsen Olsen als absolute hoogtepunten. Het veelgeroemde tweeluik Starálfur en Svefn-G-Englar vind ik ook wel goed, maar pakt me een stuk minder dan eerdergenoemde 2 nummers. Het titelnummer en de afsluiter maken de plaat helemaal af en zorgen ervoor dat deze toch redelijk makkelijk de 4,5* haalt.

Mooie, dromerige composities. Alleen de nummers vind ik iets minder samenhangend dan ( ). Daar waar ( ) echt één lang nummer is, merk ik dat ik hier wel makkelijk onderscheid kan maken tussen de nummers.

avatar van shimahero
zeer sfeervol en intiem album met goede composities. In het begin had ik heel wat problemen met de stem en misschien draaide ik hem op de verkeerde moment. Maar toen is het kwartje gevallen tijdens een koude kerstvakantie en toen heeft het album mij kunnen ontroeren. Een album dat je op het gepaste tijdstip eens moet opleggen en een parel die niet direct zijn schoonheid prijsgaf. Maar ik geef hem 5 sterren.

avatar van AOVV
Ik ga 'm nog geen score geven, deze plaat. Ik twijfel al te zeer aan het cijfer dat ik er op moet plakken. Sfeervolle muziek, maar de stem van Jonsi weet ik niet altijd te trekken. Het gaat in uitersten bij mij. Het ene moment vind ik het adembenemend mooi, een andere keer weer ronduit vervelend. Ook zitten er bepaalde stukken in waarbij ik echt indommel, en dat is dan niet positief bedoeld. 'Flugufrelsarinn' is wat mij betreft een zwakker nummer, maar de twee songs daarvoor zijn natuurlijk wel van wereldklasse. Wat ook geldt voor het langste nummer op de plaat en vooral 'Olsen Olsen'. Wat een machtig nummer is dat, met een naadloze overgang naar het titelnummer. Ook niets dan lof daarover.

Maar zoals gezegd, niet het hele album is sterk, en dat kan wel wat tijd kosten om ook de laatste twijfel uit m'n hoofd te zetten en me helemaal over te geven aan de IJslandse gigant.

avatar van kobe bryant fan
Ik vindt Jonsi zijn stem niet echt goed klinken op Staráflur, op de andere songs vindt ik zijn stem dan weer wel mooi. De composities zijn opnieuw fantastisch, de opbouw van sommige songs zijn heerlijk en deze plaat verveelt me ook geen moment, dit gaat een hoog cijfer worden.
Naar mijn mening is hij niet even goed als ( ) maar hij is ook anders en misschien is dat maar goed ook. Ook leuk is dat deze plaat uit mijn geboortejaar komt.

nicoot
Twaalf jaar en al zo'n goeie smaak (no offense), keep up the good work! Heb ze zelf zo'n 4 jaar geleden ontdekt met deze plaat en ze staan nog steeds erg hoog in mijn aanzien. In november komt 'The definitive live experience' uit, meer info: hun officiële website. Dat belooft een pareltje!

Mijn favorieten hier zijn Svefn-g-Englar en Viðrar Vel Til Loftárása. Oh en Flugufrelsarinn! Mja eigenlijk een muzikaal epos dat je in z'n geheel moet beluisteren hé. Tijdens een road trip door de woeste en desolate edoch tot de verbeelding sprekende landschappen van IJsland (which I've done, aanrader).

avatar van Gloeilamp
Deze is voor mij ook goed om bij in slaap te vallen, en dat is helemaal niet negatief.
Een prachtig album, na () mijn favoriete Sigur Ros plaat.

avatar van kobe bryant fan
Ik vraag me nog altijd af hoe je bij deze plaat in slaap kunt vallen. Ook al is het positief, bij deze plaat blijf ik gewoon de volledige speelduur geboeid.

avatar van Gloeilamp
Dat is ook zeker zo, maar s'avonds laat werkt deze bij nou eenmaal erg goed. Het album is geweldig begrijp me niet verkeerd!

avatar van kobe bryant fan
De enige Sigur Ros plaat waar ik in slaap zou kunnen bijvallen is: Takk maar ook die vind ik zeker niet slecht. Maar die boeit me toch niet de volledige speelduur.

Bij mij verder Baba Tiki Dido maar dat is een soort van speeldoosje
Svefn-G-Englar blijft mijn favoriet, wat een heerlijk nummer blijft dat toch!

avatar van muziek-fan
Mooie album maar erbij in slaap vallen?.... Hoe kan dat nu? Zo een mooie plaat waar heel veel emotie in zit zou ik er niet bij in slaap kunnen vallen.

avatar van Gloeilamp
Die zag ik aankomen herman

Deze begint misschien toch wel mijn favoriete Sigur Ros album te worden, staat nu samen met () op nummer 1.

1988
Een topplaat.

Jocharo-T
Zo, knappe mening. Daar heb je vast een behoorlijke tijd over nagedacht.

avatar van Gloeilamp
Dit soort berichten plaatst hij bij veel meer albums Jocharo-T.
Daarom is hij waarschijnlijk geband.

avatar van Eveningguard
Hebben jullie 'm nou weggepest?

avatar van chevy93
Nee, de mods hebben hem weggebasht.

avatar van Eveningguard
Hjartað Hamast (Bamm Bamm Bamm) Ik begrijp niet wat mensen minder aan dat nummer vinden. Jonsi, die hier bewijst dat hij mijn favoriete zanger is, zingt machtig mooi hier.

avatar van kobe bryant fan
Sigur Rós een band die het nu goed doet bij mij het wordt koud, sneeuw dwarrelt naar beneden.
Mensen zijn kwaad omdat ze met hun wagen niet door het zogenaamde slechte weer kunnen.
De wind waait erg hard en je zou zeker niet naar buiten komen als het niet moet. Terwijl dit allemaal gebeurt zit ik op mijn kamer een deken over me en ik start Ágætis Byrjun.

En ze nemen me opnieuw mee naar sneeuwwitte landschappen.
Ik droom weg met de prachtige violen van Starálfur op de achtergrond.
Jonsi blijft een van mijn favoriete zangers allertijden, hoe die iedere keer me weet te raken.

Deze is net iets minder dan ( ) maar deze is wel een stuk dromeriger.
Er zijn genoege mooie songs te vinden want haast iedere song is fantastisch.
Maar mijn favoriet blijft Ný Batterí, die hoorn (?) die de song sfeervol opent.
Je hoort al direct dat er je wat te gebeuren staat, en dan Jonsi die fantastisch zingt maar wat onzeker tot de drums invallen. Met die fantastische cymbalen die ze van straat geplukt hebben nadat er een wagen over heeft gereden. De uithalen van Jonsi zijn schitterend.

Conclusie: net niet de beste Sigur Rós plaat naar mijn mening, wel staat er hier genoeg moois op om bij de herfst en winter maanden weg te dromen, en af en toe wakker geschud te worden door sterke uitbarstingen.

avatar van Teunnis
kobe bryant fan schreef:
Maar mijn favoriet blijft Ný Batterí

Ik was al bijna bang dat ik de enige was, in de statistieken staat hij veel te weinig als favoriet aangevinkt. Ik zie trouwens wel een stijgende lijn in je recensies Al blijft het grammaticaal af en toe puzzelen, maar je bent nog jong

avatar van kobe bryant fan
Bedankt, ik merk ook dat het wat vlotter gaat.
Natuurlijk zijn ze nog niet erg goed, maar ik doe zeker mijn best.

avatar van laxus11
voor de 3e keer geluisterd en het kwartje viel eindelijk, wat een prachtig album vooral de nummers Starálfur, Ný Batterí en Viðrar Vel Til Loftárása vind ik prachtig.
Voor nu een 4.5 maar wie weet ooit nog een 5