Bloc Party - Silent Alarm (2005)

Label: Wichita

1. Like Eating Glass (4:21)
  2. Helicopter (3:40)
  3. Positive Tension (3:54)
  4. Banquet (3:22)
  5. Blue Light (2:47)
  6. She's Hearing Voices (3:29)
  7. This Modern Love (4:25)
  8. The Pioneers (3:35)
  9. Price of Gasoline (4:19)
  10. So Here We Are (3:52)
  11. Luno (3:57)
  12. Plans (4:10)
  13. Compliments (4:42)
  14. Little Thoughts * (3:29)
  15. Two More Years * (4:26)
JanBetonde2e
Gang Of Four, Editors, The Strokes, The Libertines etc.
Bloc Party is gewoon een van de vele bandjes die de Punk Rock/New Wave heruitvinden

Dit is zeker geen slecht album hoor, alleen ik zet toch liever andere bands op, en dat betekent dat ik dit niet zo heel geweldig vind, maar ze hebben zeker kwaliteit, al lees ik wel veel dat hun andere albums minder zijn, maar die moet ik nog beluisteren.

avatar van ni slecht
misschien, maar ik vind de sound van bloc party toch nog totaal verschillend dan die van pakweg editors. heb je al eens goed op de drums gelet? en de stem? en de veelzijdigheid van de nummers?

Ik vind ze toch wel iets meer dan 'een van de bandjes die de Punk Rock/ new Wave heruitvinden', wat ik overigens niet de juiste omschrijving vind, maar das weer een andere discussie..

JanBetonde2e
Tuurlijk, de bands zijn niet precies hetzelfde, dat snap ik, maar ze maken duidelijk wel dezelfde soort muziek. Maar de veelzijdigheid in de nummers? Juist hier is het eenzelfde sound door het hele album door. Geen probleem hoor, alleen mij pakken ze niet, zoals een Editors dat wel doen, die ook op bijvoorbeeld The Back Room op het hele album dezelfde sound hebben.

De stem van Kele heb ik ook niet zoveel mee, niet eens zijn accent of zo, maar gewoon zijn stem.
This Modern Love vind ik dan wel een heel goed nummer. Maar voor mij is dit gewoon (tot nu toe) een typisch voldoende album, maar geen album dat ik erg vaak op zal zetten, zoals ik dat wel bij andere artiesten heb.

En wat vind jij wel de juiste beschrijving? Dit klinkt gewoon als een van de vele gitaar bandjes die The Strokes en Interpol zijn gevolgd na hun succes. Waar niks mis mee is natuurlijk.

Van de vele gitaarbandjes die de the Strokes zijn gevolgd, klinkt Bloc Party voor mij een stuk scherper, innovatiever en beter. Ze halen juist een veel hoger niveau dan de meeste bandjes. Ook een mooie afwisseling tussen hard zacht + kritische teksten waar ze iets mee willen zeggen. En tja, de drummer... daar kunnen de editors nog een puntje aan zuigen.

avatar van ni slecht
JanBetonde2e schreef:

bwah die omschrijvingen vind ik altijd moeilijk en sowieso vaak irrelevant omdat bands toch vaak evolueren. maar ik zou dit soort muziek gewoon niet direct een heruitvinding van new wave noemen, vandaar

Lukk0
Ik vind dat Bloc Party meer iets van The Cure en misschien Joy Division weg heeft, terwijl Interpol meer op The Chameleons lijkt. Tussen die bands zit een vrij groot verschil in sound, dat vind ik van Bloc Party en Interpol dus ook. Dat The Strokes hier ook bij genoemd worden snap ik in het geheel niet, The Strokes zijn, om het maar in een hokje te duwen, garage-rock en hebben dus niet zo veel met post-punk van doen.

Ik denk dat je Bloc Party sowieso tekort doet als je ze "één van de vele gitaar bandjes" noemt, daarvoor is de energieke sound toch iets te bijzonder, in mijn ogen althans.

avatar van Mjuman
Het enige dat Jan Beton als muzikale kredietwaardigheid/geloofsbrieven aan de dag kan leggen is het identiek zijn van de initialen van zijn username met die van soulbrother nr 1, James Brown.

Iemand die zo zit te smispelen over een van de duidelijkste energiebands van dit decennium, Bloc party, zou van mij nog even in het middelbaar onderwijs rond mogen lopen als een soort education permanente. Tot nu toe heeft dat blijkbaar nog geen succes gehad.

Interpol (sloom. loom, traag, niet innovatief en creatief meer), Joy Division en Bloc Party svp NIET meer vergelijken. Bloc Party heeft veel meer van energieke power(punkachtige) bands. JD had wél power én impact, maar is geen powerpunk te noemen.

Lukk0
Vergelijkbaar is wel dat Bloc Party en Joy Division met vrij droeve nummers toch iets dansbaars neer kunnen zetten. Neem Love Will Tear Us Apart van Joy Division, Positive Tension van Bloc Party. Het gaat dus niet zozeer om de stijl bij die vergelijking, maar meer om het gevoel dat ik erbij heb.

Mjuman schreef:

Ik zei alleen maar dat Bloc Party een van de vele post punk revival bandjes is. Ik vergelijk Bloc Party nergens met Joy Division, eerder met bands als Gang Of Four, The Strokes, Libertines etc.

En bovengenoemden vind ik duidelijk beter, leuker, creatiever. Ik zeg ook nergens dat ze precies hetzelfde klinken als de andere bands die ik noem, alleen ze horen wel bij elkaar, net zoals Interpol en The Strokes bij elkaar horen, niet qua sound van de muziek, maar wel qua muziek stijl. En Interpol loom en traag? Wel is naar Antics geluisterd? En zoals ik zei, ik vergelijk Bloc Party juist met punk achtige bands.

Het is trouwens ook wel heel makkelijk iemand neer te halen die een andere mening heeft, best sneu eigenlijk, maar dat zegt meer over jou dan over mij.

JanBetonde2e schreef:
[. En Interpol loom en traag? Wel eens naar Antics geluisterd? En zoals ik zei, ik vergelijk Bloc Party juist met punk achtige bands.

Antics: imo het beste Interpol album (het debuut net iets minder); toen zat er nog wat vaart in. Met name voor het vierde album (het derde ietsjes minder) geldt ide kwaliificatie.

Overigens moet Blocparty zichzelf ook nog weer zien terug te vinden na het ietwat tegenvallende Intimacy (maar niet zo tegenvallend als Interpol 3 en 4).

Gang of Four - alleen de eerste 2 albums (ik betwijfel of je hun derde en vierde ooit hebt gehoord) heeft zijdelings iets met BP te maken; overwegend dan nog de snerpende gitaaraanslag.

BTW: je hebt je al eerder strijdvaardig getoond, maar ik erger me gewoon aan je stelligheid waarmee je dingen beweert, en dat als een saus over je gebrek aan feitelijke kennis heen: ter illustratie, een parallel met The Arctic Monkeys had bijv. ook goed gekund; en ook een verwijzing naar XTC in de begintijd was heel reëel geweest, alsmede een link naar Talking Heads - m.n. More Songs ...

JanBetonde2e
Ach, en in mijn ogen kwam jij juist precies zo over.
En dan zijn we het ook nog is niet eens over Interpol, want drie en vier minder? godslastering!
Bloc Party, ik heb het album speciaal nog opgezet, en ik vind het nog steeds niks bijzonders.
Inderdaad ik heb van Gang Of Four alleen de eerste twee albums beluisterd, en daar vind ik Bloc Party wel wat van weg hebben, qua gitaar en basgitaar.
En mijn excuus als dat zo overkomt voor andere mensen, maar ik vertel gewoon hoe een album in mijn ogen is. En inderdaad Arctic Monkeys had ik ook kunnen noemen, maar die passen ook gewoon in dat rijtje. Misschien noem ik bands die wel verschillen van elkaar, maar in mijn ogen maken ze dezelfde muziek, misschien in een iets andere vorm verschillend per band, maar gebaseerd op hetzelfde.

Talking Heads, ik heb hun tweede album nog niet heel vaak beluisterd dus die ken ik zo niet een twee drie uit mijn hoofd, maar ik zal daar zeker nog gaan luisteren.

JanBetonde2e schreef:
(...) ik vertel gewoon hoe een album in mijn ogen is. En inderdaad Arctic Monkeys had ik ook kunnen noemen, maar die passen ook gewoon in dat rijtje. Misschien noem ik bands die wel verschillen van elkaar, maar in mijn ogen maken ze dezelfde muziek, misschien in een iets andere vorm verschillend per band, maar gebaseerd op hetzelfde.

Ik pretendeer ook helemaal geen verstand van muziek te hebben hoor, al bespeel ik wel veel instrumenten, maar ik schrijf gewoon mijn gevoel op. Nu maar mijn bed in, morgen maar weer m'n middelbare school afmaken (Havo) maar misschien hoor ik daar wel helemaal niet thuis! En kan ik beter opnieuw beginnen, speciaal voor Mjuman!

Ok - voortaan zal ik een smiley bij hyperbolen (schromelijk overdrijven) & humor gebruiken. Ik zie het het hele leven als een education permanente, je blijft bijleren, hoe oud je ook bent. En gek genoeg heeft die enthousiaste muziekleraar (die hadden wij nog) op de middelbare school er wel voor gezorgd dat ik uiteindelijk ook naar klassiek ging luisteren (en het ging waarderen). Succes op school dus!

Eerlijk is eerlijk - ik heb gisteren en vanochtend 2 albums van BP gedraaid en dat viel eigenlijk niet mee (daarom: een halfje eraf). Het rauwe, energieke (het powerdrummen ook) ging na een tijdje vervelen. En dat is een euvel waar meerdere bands (ook Interpol, sorry!) last van hebben: ze beginnen enthousiast, klinken anders, maar op een gegeven moment zijn ze niet innovatief meer en herhalen ze zichzelf. Uitzonderingen imo: Arctic Monkeys (Alex Turner gaat beduidend betere songs schrijven, die ook ontroeren) en Franz Ferdinand (die geheel gedurfd een andere richting ingaan). Voor mijn gevoel zit dit Bloc partij in dezelfde doodlopende steeg als Interpol - daarbij komt nog dat imo Interpol qua klankbeeld heel vlak is geproduceerd: er zit geen dynamiek in, geen afwisseling; het geluidsspectrum is ech te vlak en smal.

Qua powerpunk zou je vanuit BP ook naar het derde en tweede album van Stiff Litlle Fingers kunnen luisteren; daar zit ook veel ongepolijste energie in - met ook nog een politiek tintje, maar beware SLF is echt wel rauw!

En die neurotische onrust van BP vind je ook wel terug in Go2 (XTC) en Talking Heads (More Songs About Buildings and Food) - en dat zijn imo essentiële albums. De weg van hedendaagse bands naar oudere stijlvoorbeelden (Robocop Kraus >>>> Talking Heads) kan een afwisselende zijn.

avatar van Arrie
Raar dat je dat vindt, Mjuman. Vind je Intimacy een herhaling van dit album? Ik vind dat ze met Intimacy juist compleet een andere weg zijn in geslagen.

Arrie schreef:

Die heb ik net vanochtend gedraaid en die hing me na 6 - 7 nummers echt de keel uit. Dat kan heel goed komen, omdat ik - technicaliter - nu veel én vaak Dead can Dance (wave top5) heb gedraaid, veel nieuwe muziek (wo veel electronic) en klassiek. Dat kan tijdelijk zijn, maar ik vrees van niet - ondat ik die cd al moest zoeken tussen de cd's die ik het laatste jaar weinig draai - en da's op zich al een indicatie. Ter vergelijking: de nwe Interpol ben ik maar mee gestopt, om niet verdrietig te worden, wat een matige qualiteit. Ik zit zeg maar nu meer in een Kanye West, Gorillaz etc. fase

avatar van Arrie
Ja, ik kan ook erg weinig met die cd hoor. Maar het ging me er om dat jij zei dat Bloc Party zichzelf herhaalt. Ik vind dat onterecht als ik de derde cd van BP met de eerste twee vergelijk. Daarbij heb ik het dus niet over de kwaliteit. Ik vind Bloc Party op hun derde een stuk innovatiever dan bijvoorbeeld Franz Ferdinand (maar geef mij ook maar die van Franz Ferdinand hoor).

Amai, ik heb deze CD nu pas ondekt en wat een zonde! Ik ben er echt van verschoten.. een echte groeiCD. Echt veel goede nummers erop en het tempo blijft er toch altijd iet of wat in.. fantastisch! Echt veel kippenvelmomenten..

avatar van Shinobi
Op zich wel een aardig album om naar te luisteren. Eerste helft vind ik alleen niet al te sterk klinken, gelukkig brengt de tweede helft met het beginnen van 'She's Hearing Voices' daar verandering in. En dan zit het er wel goed.
Verder ben ik met name erg te spreken over de sterke drumpartijen, klinkt lekker energiek.

Voor nu 3,5 sterren, kan wellicht hoger worden.

Servaas D.
Raar hoe ik deze plaat maar niet beu word... Jammer genoeg zijn onze fuifblokkers sindsdien langzaamaan teloorgegaan in indieland. Het helpt ook weinig om ze de band alsnog een warm hart toe te dragen als je Kele Okereke in een interview hoort zeggen dat ze na Silent Alarm zo snel mogelijk een nieuwe cd wilden uitbrengen omdat ze zoveel mogelijk wilden profiteren van de hype die bij hun debuut kwam kijken. In plaats van inspiratie, kwaliteit, af te wachten zoals het hoort, weet je wel. Maar hé, Silent Alarm bestaat tenminste. Een buiging is dan ook op z'n plaats.

4,5* (een halfje af omdat de plaat een paar nummers te lang duurt - nummers die op zich echter de moeite zijn, daar niet van)

avatar van oceanvolta
Dit blijft een erg lekker album. Lekker hoekig en retestrak. De plaat barst van de leuke riffjes en heerlijk stuiterende drums. Een van de leukste platen (samen met Franz Ferdinand en A Certain Trigger) die toen uit GB over kwamen waaien met die hele golf van indie bandjes.

Ik vind het ook net een paar nummers te lang duren terwijl de nummers op zich gewoon van hetzelfde niveau zijn.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Na een intensieve herbeluistering kom ik tot onderstaande conclusie:
Blijf op 3.5 sterren steken, ik vind het ook geen overweldigend debuut.
De opvolger A Weekend In The City vind ik in ieder geval beter.
Dit album maakt een gejaagde wat geforceerde indruk op mij.
Price Of Gasoline springt er momenteel in positive zin uit.
Puik drumwerk overigens.

FightForMore
Een heel erg goed debuut van Bloc Party met uitschieters als 'Helicopter', 'Like Eating Glass' en 'Positive Tension'.

avatar van Co Jackso
Wat staan er veel prachtige nummers op dit debuut van Bloc Party. Banquet is uiteraard de klassieker, maar wat te denken van Like Eating Glass, Pioneers, Blue Light, Helicopter, This Modern Love en uiteraard het ontroerende So Here We Are. Dit maakt het extra zuur dat ze niet een paar nummers geschrapt hebben die duidelijk minder zijn. Plans en met name Price of Gasoline blijven qua niveau ver achter op het rest van het album en dat is zeer jammer.

Net geen 4,5*, wie weet verandert dat in de toekomst nog.

avatar van Streup
Grappig dat Bloc Party genoemd wordt als Interpol-volgers, want volgens mij zijn ze tegelijk groot geworden. Interpol iets sneller: Mijn eerste kennismaking met Bloc Party was in het voorprogramma van de eerste keer Interpol in de Paradiso (ten tijde van TOTBL).

On topic:
Ik had een tijdje dit album in mijn top 10 staan maar na herluisteren bleek dat het niet een blijvertje is. Toch nog goed voor 4 sterren, maar niet top.

avatar van Madjack71
Interpol volgers? Dat is een link die ik zelf helemaal niet heb, zowel de zang, drums en drijfkracht achter deze nummers zijn toch van een andere orde als die van Interpol naar mijn mening.

avatar van legian
nadat ik laatst intimacy al gehoord heb, was nu deze aan de beurt.
en het klinkt allemaal goed, mooi en lekker.
vind hem beter klinken dat intimacy maar toch weet ook dit album me niet helemaal te raken.
kan niet precies zeggen wast maar iets mist er, en dat maakt het voor mij toch net dat kleine beetje minder.
ik zal het nog even de tijd geven, mischien is het wel een groeiertje maar voorlopig dan toch maar een 3*

avatar van kobe bryant fan
Een redelijke plaat, de gitaarifjes zijn meestal niet zo speciaal maar passen wel goed bij die hele sound.
Ook de drummer doet zijn werk goed, alleen ben ik niet zo enthousiast over de zanger.
Ik erger me soms aan hem, hij zingt de refreinen slecht in en ook bij de verzen laat hij soms wat steken vallen.
Gelukkig zijn er nog een paar songs die ik wel fantastisch vind: Helicopter, Price of Gasoline en She's Hearing Voices. Ik start met een magere 3*.

avatar van IllumSphere
Blijkbaar delen we niet dezelfde mening, want ik vind Kele wel goed zingen, vooral bij een nummer als 'Like Eating Glass'.

avatar van IllumSphere
En nadat ik op 9 oktober een bericht plaatste, heb ik hem vandaag eens opnieuw beluisterd. Het enige album van Bloc Party die ik in zijn totaal kan beluisteren en niet voortdurend moet skippen (zoals wel vaker gebeurd bij hun twee laatste albums). Het klinkt goed, maar niet geweldig. Dit komt omdat er een aantal nummers zijn waarvan ik denk 'hé, wat doen die hier ?. Ik noem een nummer zoals 'Price of Gasoline' of 'Plans'. Alle andere nummers zijn goed tot zeer goed. Favorieten zijn vooral de eerste vijf nummers.

avatar van JVT
JVT
Wat een fantastisch album blijft deze Silent Alarm van Bloc Party toch, alleen Compliments vind ik een minder nummer, de rest is allemaal goed tot zéér goed. En wat is die laatste 1,5 minuut van Positive Tension toch geniaal, heerlijk hoe dat nummer ontploft!

Heerlijk album. Eén van de weinigen die ik vroeger draaide en nu nog steeds regelmatig opzet. Het klinkt wat mij betreft 7 jaar na release nog steeds hartstikke modern. Ik zou dit bijna een tijdloos album durven noemen.