Korn - KoЯn (1994)

3. Need To (4:01)
  4. Clown (4:37)
  5. Divine (2:51)
  6. Faget (5:49)
  7. Shoots and Ladders (5:22)
  8. Predictable (4:32)
  9. Fake (4:51)
  10. Lies (3:22)
  11. Helmet in the Bush (4:02)
  12. Daddy (17:31)
heel goed .. ben ook fan van hun geweest.
dit was een van mijn leukste albums

avatar van chansadres
Ik vond dit juist niet één van hun sterkste albums. Behalve dan het meesterlijke Blind!

teutoon
buffelamigo schreef:
Ja natuurlijk, maar je kunt toch onmogelijk beweren dat The Rolling Stones en The Who minder goed zijn dan Korn en Green Day?

De woorden mooi en goed worden vaak door elkaar gehaald. Dat The Who niet hoog in de top 100 staat heeft niet 100 % wat te maken met of ze goed/slecht zijn. Het zijn gewoon de favoriete platen en dat heeft niet per definitie te maken met of een plaat goed is.

Hobbes schreef:

Verkracht worden door je buurman. op je 13e werken in een mortuarium waarin een babylijkje wordt gebracht dat gemolesteerd is door d'r vader (het complete verhaal is nog veel gruwelijker...niet lezen als je zwak van maag bent...hij had d'r beentjes naar achteren gebroken om de baby te verkrachten en heeft haar daarna in de hoek van de badkamer gesmeten)

't is maar wat je puberale onderwerpen noemt...

welk nummer is dat?

Verkracht door je buurman: Daddy (van deze plaat),
Mortuarium-verhaal: Pretty (van Follow The Leader).

En dan mijn mening: Dit is een steengoede plaat, klinkt al heel anders dan Follow The Leader en Issues. Dit klinkt meer als Metal en met minder Hip-Hop. En een mooie menging tussen Metal en doedelzak in Shoots And Ladders (persoonlijk favoriet). Het klinkt allemaal prachtig. van het Are You Ready!? in Blind tot het hysterische gehuil van Daddy.

4,5****

Ik ben niet zo into Korn, maar deze is de enige plaat die ik nog kan waarderen.
3.5*
Blind en Daddy zijn imo de beste nummer van deze plaat, en wat een tekst overigens!

0,5
vreselijk dat hiermee labiele puberzielen nog verder de verderfenis in worden gejammerd.. naast de 'boodschap' van de teksten heeft dit namelijk niets met muziek te maken

sxesven
rdevreugd schreef:

brecht geers
Ball tongue , Clown en Lies zijn echt wel toppers.
der rest: wat futloos naar mijn mening.
niet dat het een slechte cd is,dat niet , maar deze cd zal voor mij aleen gebruikt worden als achtergrond muziekje voor de sfeer. Als je echt wilt rammen en Korn op z'n best wilt horen: koop Take A Look In The Mirror.

avatar van orbit
Blind is wel het ramnummer bij uitstek zou ik zeggen, daarnaast zijn Shoots and Ladders, Faget en Daddy ook van hoge klasse!

brecht geers schreef:
Ball tongue , Clown en Lies zijn echt wel toppers.
der rest: wat futloos naar mijn mening.

Mee eens, hoewel deze ook ontiegelijk vet is met nummers als Shoots and Ladders, Clown en Helmet In The Bush.

avatar van SlipKorn
Ik vind het album echt onwijs goed, vooral het intro met het nummer 'Blind', en dan het einde van het album dat JD in huilen uitbarst, dat maakt een album als dit op zijn juiste plek uitkomen! En het is ook al 12 jaar geleden dat dit album uit kwam, dus de gasten van Korn waren nog hardstikke onervaren, met hun eerste gezamelijke album, waarbij ze alle vijf; Jonathan Davis, Head, Munky, Fieldy en David samen speelden. Faget vind ik ook een goed nummer omdat het gaat over het verleden van JD waarin hij vertelt hoe mensen om hem heen vroeger behandelden, en dat ze hem uitscholden voor Faget en voor Queer.

avatar van Facedown
Eén van de meest emotionele albums die ik ken... zoniet dé emotioneelste.

avatar van Status Seeker
Laat ik eerst maar zeggen dat ik vrijwel nooit meer Korn draai. Ik vind dat Korn een beetje aan zijn eigen succes ten onder gegaan is. Na het vierde album (T)Issues had ik het wel weer gezien, want er zit totaal geen rek in de muziek van Korn en ik vond Korn behoorlijk eentonig worden. Het eerste album daarentegen vind ik nog steeds sterk.

Het eerste album heb ik (zoals zovelen denk ik) op de middelbare school leren kennen, net als de eerdere albums van Deftones, Limp Bizkit, etc. . Ik zat destijds nog niet echt in de metal, maar vond de nummers lekker stevig en catchy. Ook om de teksten (vooral Faget en Daddy) kon ik wel lachen en de cd blijft ideaal om wat stoom af te blazen. Hoogtepunten zie ik in het hartverscheurende Blind, Clown en Faget. Alleen op het einde heb ik wat skipmomenten, totdat het "zieke" Daddy begint.

Dankzij Korn heb ik metal ontdekt, waar ik ze dankbaar voor blijf. Aan de andere kant zou ik binnen Korns genre nooit meer wat draaien, aangezien de muziek toch wel erg puberaal is en er wel technisch begaafdere artiesten binnen het metalgenre terug te vinden zijn.

4* voor een voor het genre baanbrekend album

avatar van Yak
Yak
Berichten verplaatst naar Korn

avatar van AGE-411
Goed album,
maar geef mij maar Slayer/Metallica/Iron Maiden/ ...

bro
middelmatig debut die ik eigelijk nooit beluister. enkel Ball Tongue, Clown en Lies beluister ik soms nog op mijn computer maar de rest van de cd laat mij redelijk koud.

PS: blind en Fagot vind ik de slechtste nummers. waarom staan die zo hoog gerangschikt ?

avatar van Facedown
bro schreef:

Omdat ze goed zijn

Bobiej
Hoe meer ik hem luister, hoe minder ik hem waardeer. Dit was natuurlijk wel een goede uitlaat voor de frustratie voor Jon, maar verder is het naast Blind, Clown, en Shoots And Ladders een beetje té veel van hetzelfde.

3.5*

Raekwon the chef
ik vind het juist een heel goed album, hier is het echt 1 geheel en niet zoals Follow the Leader alleen maar een paar goede nummers. Deze vind ik overall juist heel goed.
favorieten:
- Shoots And Ladders
- Daddy
- Ball Tongue

Bobiej schreef:
Verkracht door je buurman: Daddy (van deze plaat),
Mortuarium-verhaal: Pretty (van Follow The Leader).

4,5****

is het in 'Daddy' niet de vader die z'n kind verkracht?

ik heb trouwens nog een nummer 13 op mijn versie, wat de eerste paar minuten niks is maar ineens hoor je allemaal gelul

Al heel lang geen fan, maar dit is en blijft hun sterkste album!

Raekwon the chef schreef:
favorieten:
- Shoots And Ladders
- Daddy
- Ball Tongue

is het in 'Daddy' niet de vader die z'n kind verkracht?

Ja, dat van die nummer 13 heb ik ook heel vaag en totaal niet boeiend. En 'Daddy' gaat zeker wel over zijn buurman, kan je ook op veel Korn fansites lezen.

Raekwon the chef
Daar kom ik dan ook zo goed als nooit, maar ik neem het wel aan dan

avatar van kaztor
Korn doen hier Helmet na, maar niet eens zo slecht.
Koop deze en Life Is Peachy en download die 2 leuke nummers van Follow The Leader, dan ben je eigenlijk wel klaar met Korn, mijns inziens.

avatar van orbit
Ik vind Korn helemaal niet op helmet lijken eigenlijk..? Helmet heeft een veel gepolijster sound en ook de zanger zit toch wel in heel andere regionen. Waarin vind je dit op helmet lijken?

orbit schreef:

Gepolijster? Zeker nooit Strap It On, Born Annoying of Meantime beluisterd?
Als je goed naar Meantime (of Betty, dat een half jaar voor dit album verscheen) luistert kan je zeker vergelijkingen horen. De gitaren zijn, zoals bij Helmet, in een 'Dropped D' tuning en de ritmesctie is gelijkend, met dit verschil dat Korn iets meer hiphop-invloeden daarin verwerkt. Een nummer als Rollo had zo op Life Is Peachy kunnen staan en Clown, Blind, Shoots And Ladders etc. lijken erg veel op nummers als I Know, Ironhead, Tic, Wilma's Rainbow etc. maar dat denk ik dan dus persoonlijk en daarmee wil ik beslist niet dit album, om het maar op z'n Hans Teeuwen's te zeggen, 'in een kwaad daglicht stellen.'

Timothebizkit
Vond dit vroeger hét album. Daarna vondt ik 'm weer wat te zwaar. Ik zet 'm nu nog maar zelden op, maar áls ik 'm op zet dan is íe ook gewoon goed. Moet ik alleen niet te vaak doen want ik word er wel somber van...

avatar van Lukaz
vaak geluisterd vroeger, het enige goede korn album als je het mij vraagt, of in ieder geval beter dan hun nieuwste albums

Lukaz schreef:

Life Is Peachy is ook zeer zeker de moeite waard.

avatar van Suicidopolis
Noem het jeugdsentiment, of wat je ook maar wil, maar ik vind dit een steengoede plaat. Jon klinkt hier nog legitiem psychotisch, de productie is lekker rauw en ruw, en de nummers klinken gewoon alsof de groep echt nood heeft om ermee naar buiten te komen, dit in tegenstelling tot latere Korn platen, waar ze het hele gedoe bijna zijn gaan beginnen parodiëren, ongetwijfeld ongewenst.

Effe nog aan toevoegen: Jon's stem klinkt hier ook niet zo irritant nazaal als op Korn's laatste platen. Misschien heeft hij zich een gat door z'n neusbeen gesnoven ofzo, ik weet het niet, maar vanaf Untouchables heeft ie dat irritante toontje in z'n stem gekregen...