Eminem - Recovery (2010)

Label: Aftermath (II)

1. Cold Wind Blows (5:03)
  2. Talkin' 2 Myself (5:00)

met Kobe

3. On Fire (3:33)
  4. Won't Back Down (4:26)

met P!nk

5. W.T.P. (3:58)
  6. Going Through Changes (4:59)
  7. Not Afraid (4:10)
  8. Seduction (4:35)
  9. No Love (5:00)

met Lil' Wayne

10. Space Bound (4:38)
  11. Cinderella Man (4:39)
  12. 25 to Life (4:01)
  13. So Bad (5:25)
  14. Almost Famous (4:52)
  15. Love the Way You Lie (4:23)

met Rihanna

16. You're Never Over (5:05)
  17. Untitled (3:14)
  18. Ridaz * (5:00)
  19. Session One * (4:28)

met Slaughterhouse

totale tijdsduur: 1:17:01 (1:26:29)
avatar van MJ_DA_MAN
pqt schreef:
blijkt gephotoshopped, met bewijs van de kerel die het heeft gemaakt, ik heb even geen zin om het weer op te gaan zoeken, misschien straks. Maar geloof het dus maar niet, sorry.
Dit en dit.

avatar van TheLegacy
KILLERBEE99 schreef:
Zo net besteld op cdwow! Samen met wat andere spullen.

Kijk eens wat ik gevonden heb:

Begint echt spannend te worden.

En je dacht niet: "Goh wat raar dat er Relapse 2 staat terwijl het album Recovery heet"?

avatar van 'State Of Mind'
TheLegacy schreef:

Volgens mij heb jij het verhaal niet meegekregen rondom dat pasje xD

avatar van TheLegacy
dat klopt, maar ik zag dat het bericht onlangs geplaatst was. Ik neem aan dat het een pasje is om het oorspronkelijke Relapse 2 te downloaden? zoiets?

avatar van KILLERBEE99
Wat ik dacht bij het pasje:

Gewoon het album Recovery kopen en dan heb je 17 tracks. In het albumpje it een pasje waarmee je 12 relapse 2 tracks kunt downloaden. De 12 tracks die opgenomen waren voor de Relapse 2 album. Een soort van extratje. Jammer dat het niet zo is.

@Snoeperd

Ik ben ook geen fan van lil wayne, maar die reactie vind ik nogal overdreven. Wij zijn de mensen die meningen geven, een mening geven is altijd makkelijker dan werkelijk iets te doen.

avatar van Silky & Smooth
Toen ik het snel beluisterde vond ik Lil' Wayne echt kut klinken. Toen had ik hem ook midden in zijn verse gezet. Maar als je gewoon vanaf het begin dat nummer luistert vind ik Lil' Wayne eigenlijk wel goed op dat nummer.

The Opinionated
Ik zat vol verwachtingen toen ik voornamelijk positieve commentaar las op de internets. Helaas is het album is naar mijn niet al te bescheiden mening matig geworden.

Cold Wind Blows, Won't Back Down en So Bad vind ik de sterkste tracks. De overige tracks gaan me helaas al snel irriteren:
*De producties vallen tegen. Vooral van namen als Just Blaze en DJ Khalil had ik toch meer verwacht.
*Eminems flow is op een heleboel tracks nogal geforceerd en ronduit irritant.
*Het klinkt niet meer oprecht. Daarnaast ben ik niet meer geïnteresseerd in die emotracks. Het klinkt allemaal zo cliché, of misschien ben ik er te oud voor geworden. Luister liever naar punchlines of komische verses.
*Eminem zou nooit mogen zingen op een track. Vreselijk is dat.

Ondanks mijn negatieve beoordeling geef ik hier toch nog 3* voor. Uiteindelijk wordt het nergens dramatisch, en bij iemand als Eminem merk ik dat ik automatisch toch iets kritischer ben omdat ik zijn werk makkelijk vergelijk met classics als SSLP en MMLP.

Silky & Smooth: Ben ik met je eens. Ik vind dat Lil' Wayne veel natuurlijker en minder geforceerd rapt op dat nummer dan Eminem. Maar blijkbaar is het bij hiphopnerds een trend geworden om Lil' Wayne hoe dan ook slecht te vinden.

avatar van Silky & Smooth
...and call the Slim Shady LP the greatest,
The Marshall Mathers was a classic,
The Eminem Show was fantastic,
but Encore just didn't have the caliber to match it...

En met Relapse heeft hij zijn slechste/minst goede album uitgebracht.

Na het horen dat er een Relapse 2 uitkwam bleef men hopen dat Relapse een grapje was en de vette tracks op Relapse 2 zouden komen. Al hadden de meesten de hoop al opgegeven: de oude, psychopathische Eminem zou nooit meer weder keren...

Dit heeft mij wel aan het denken gezet. Ik ben sowieso van mening dat een artiest vooruit moet kijken en nieuwe uitdagingen moet aangaan. Eminem heeft dit zeker wel gedaan. Encore stond vol met nummers als Big Weenie, waardoor het te kinderachtig werd. Het concept van Relaspe vond ik erg goed en toepasselijk. Helaas was Eminem niet in staat het goed uit te werken. Daar vond ik hem pas echt te hard zijn best doen om de gestoorde Eminem weer te zijn (over geforceerd gesproken).
Daarnaast vind ik dat je niet meer mag verwachten dat Eminem gaat terugkeren naar de tijd van zijn eerste twee albums. Hij was op dat moment in een staat waar hij net zo zijn best voor heeft gedaan om er af te komen.
Met dit in mijn achterhoofd bleef ik, net als velen, uitkijken naar de nieuwe cd van Eminem. Hij blijft toch een van de beste rappers ter wereld en hij is nooit enorm slecht geweest.

De meningen vooraf waren verdeeld. Producers als Jim Jonsin en Boi-1da gingen beats leveren. Daartegenover waren er ook Just Blaze, Dr. Dre en Mr. Porter die hem gingen helpen. Ik probeer altijd zo onbevooroordeeld mogelijk te blijven van te voren, maar ook ik had twijfels. Mogelijke trackslists doken op waarop nummers met P!nk, Rihanna en Lil' Wayne te zien waren, waar ik gehoopt had op D12 en Obie Trice.

En daar is hij: RECOVERY

Voordat ik mijn mening hierover gegeven heb ik de discussies hier wel gevolgd:
De oude Eminem is terug!... Hij klinkt te geforceerd!... Kutproducties!... Hij moet ophouden met zingen!... LIL' WAYNE?!?!?... etc. etc.
Dit zijn een aantal punten die mij opvielen. Zoals al gezegd komt de oude Eminem niet terug en ik vind dat je dat ook niet mag verwachten. Hij klinkt af en toe geforceerd ja, maar lang niet zo erg als zijn pogingen om gestoord te zijn op Relapse. Daarnaast vind ik Eminem erg oprecht overkomen in zijn nummers op Recovery. Ik kan zijn eerlijkheid en zijn verhalen op o.a. Going Through Changes, Space Bound, 25 to Life zeker wel waarderen! Zijn excuses op Not Afraid laat zien dat hij zelfkritisch is en naar zijn fans luistert. Voor degenen die zeuren dat het niet oprecht is: hoe moet hij dan duidelijk maken dat hij zijn fout inziet en hij hem niet weer wil maken?

Ik ben alleen bang dat zijn manier van naar zijn fans luisteren is om populaire producers en gastartiesten in te huren. Het verrassend vind ik is dat juist Jim Jonsin en Boi-1da degelijk tot goede producties neerzetten en dat voornamelijk Just Blaze onder zijn maat presteert. De gastartiesten hebben naar mening zeker wel een toevoegende waarde. Het nummer met P!nk vind ik toch wel erg cool. Rihanna verrast mij door zich goed aan te passen aan de muziek van Eminem op Love the Way You Lie en Lil' Wayne vind ik hier ook goed komen. Alleen op een nummer als W.T.P. was een toevoeging van D12 of Obie Trice inderdaad een goede keuze geweest.

Al met al vind ik dit een zeer degelijk geheel. Het is toch een bijzonder album. Geen eerste single a la We Made You, Just Lose It of Without Me. Cinderella Man komt nog het meest in de buurt van nummers als Big Weenie, Rain Man of Bagpipes from Baghdad en dan is het verschil nog erg groot. Alleen maar redelijk overeenkomende nummers qua stijl. Eminem rapt goed genoeg om de producties te laten verdwijnen, wat mij op nummer voor Recovery ook opviel. Zijn nieuwe stijl vind ik een beetje vergelijkbaar met zijn flow op zijn serieuze disstracks. Het blijft nog wel minder, maar de agressiviteit en delivery is zeker weer terug!

En dan nog even over het zingen... Heerlijk. Voor mij getuigt zingen van puurheid en gevoel. Soms moet iets gezongen worden omdat het rappend simpelweg niet kan. Dan maakt het voor mij niet meer uit of het vals is of niet. Er zijn zoveel rappers (Mos Def, Slug, Q-Tip etc.) die stukjes zingen om hun gevoel in de track te leggen.

Ik heb Relapse in het begin met een 4.5* becijferd. Hier ben ik na een tijdje op teruggekomen (3*). Ik heb daarom ook even gewacht met een beoordeling van Recovery en het album vaak en op verschillende momenten beluisterd. Ik denk dat mijn 4* blijft staan en alleen maar kan groeien!

Eminem is niet terug, maar er is een nieuwe Eminem! En hij bevalt mij zeker weten!

pqt
stiekem vind ik de bonus track ook erg leuk

mee eens met daarboven

Rizz
Silky & Smooth schreef:
[i]

Amen

avatar van Exfrozen
Ik ben nooit fan geweest van Eminem en zal het ook nooit worden. Maar toch trok hij altijd mijn aandacht met bepaalde nummers en flows. Noem "Mockingbird", eerste couplet "When the Music Stops", "The Way I Am". De teksten die hij daar in een heerlijke flow overzet zijn geniaal en ik dacht altijd dat dat de uitschieters van Eminem bleven. Vooral na Relapse had ik er echt bijna geen vertrouwen meer in. Tot dat "Not Afraid" verscheen. Eerste keer luisteren trok hij toch weer de aandacht. Na twee tot meerdere keren luisteren durf ik met verbazing te zeggen dat hij het nog steeds kan. "Not Afraid" Em's beste nummer? JA!!
Ik wil meer!! Eminem zet hier gewoon een album neer dat ik altijd al wilde. Uitschieters: No Love, toch een zeer fijne bijdrage van Lil' Wayne, Won't Back Down, Almost Famous, Seduction en Cinderella Man (behalve het refrein). Bij het nummer So Bad, zegt de titel genoeg. Al met al een zeer strak album. Nu wil ik hem live zien, ben ik nu een fan?

avatar van René.
Love the Way You Lie wordt de volgende single btw.

Damn. Geniaal. Ik had stille hoop dat Eminem eindelijk weer eens een goede album zou uitbrengen, maar dit had ik niet verwacht.

Ik geef 5 stemmen omdat echt elke track goed uitgevoerd is. Eminem owned lil wayne sowieso in het nummer No love.

Klinkt misschien stom, maar ik heb er gewoon haast geen woorden voor.

Mensen die hopen dat de oude Em terug komt (SSLP MMLP) kunnen lang wachten want die komt niet meer terug. Simpel omdat hij geen risico's voor zijn dochter wil en er genoeg van heeft gehad. Er komen wel disses MITS hij zelf gedisst wordt.

Rizz
Volgens mij ben ik de enige die 'You're Never Over' in z'n geheel een super nummer vind

ShadyBase schreef:
. Er komen wel disses MITS hij zelf gedisst wordt.
Zelfs dat lijkt me sterk, anders had hij wel op Canibus gereageerd. Blijf het jammer vinden dat hij dit niet heeft gedaan.

Rizz schreef:
Nee. Was zelfs verbaasd dat er zoveel kritiek op was.

avatar van VforVictor
Ben nu op de helft met t beluisteren van deze (zo snel alweer) nieuwe plaat, en moet zeggen Eminem klinkt gretig, oprecht en schaamteloos (Not Afraid). De "oude" Eminem (SSLP/MMLP) zullenw e niet meer horen, ben ik het mee eens maar de "nieuwe" Eminem is iig stukken beter dan wat ie op "Relapse" liet horen (alles klonk daar geforceerd en overdreven). Ik vind alleen net als zoveel andere de beats veel minder dan wat we van em gewend zijn (de beats op "Relapse" vond ik beter). Hij had idd Dr. Dre op de producers stoel moeten zetten. Ook vind ik er een overkill aan emotionele nummers op dit album, 1 of 2 van die tranentrekkers zijn nog wel leuk maar 4?. En idd die refreintjes, staan er ook teveel van op. Ik moet em nog helemaal beluisteren maar tot nu toe zit ik een beetje met een gemengd gevoel: hij is weer op dreef, maar de producties en refreintjes trekken het geheel weer omlaag. Cijfer volgt nog.

avatar van raafmau
Not afraid krijgt iig al 5 * van mij, kreeg kippenvel dus dat is goed.

avatar van xXNew-EraXx
Ik ben echt verast door Recovery ik vind dit al een hele vooruitgang,
natuurlijk willen we betere producties maar ik vind dat we hier ook al blij over mogen zijn,
eminem rapt weer zonder de wel bekende accent en dat is al geweldig!!

1.The Marshall Mathers LP *5
2.The Slim Shady LP *4/5
3.The Eminem Show *4
4.Recovery *4
5.Relapse *3/5
6.Encore *3

Mijn review volgt nog ik wil Recovery nog een paar luister beurten geven.

avatar van Tyraelxy
Prachtig nieuw album van eminem met als absolute uitschieter Not Afraid, het hoge niveau van dit nummer wordt helaas niet doorheen de gehele plaat gehaald maar ik kan deze plaat blijven luisteren, mooi
PS: Dit is het eerste nummer met rihanna dat me geen zin geeft om van het dak te springen, klasse Marshall!

Berichten die niet meer over dit album gingen verplaatst naar Eminem

Hier graag over Recovery discussiëren...

avatar van Nieekk
Tyraelxy schreef:

Niet mee eens. Ik ben nog niet lang met het album bezig, maar ik moet zeggen dat Talkin 2 Myself ook echt fantastisch is. Ik moet zeggen dat ik het totaalplaatje van dit album meer voel als dat van Relapse.

Ik heb het idee dat Eminem toch echt weer wat heeft neergezet. Ik ga dit album nog eens goed de tijd geven.

op itunes staan 2 extra tracks, mooizo

itunes

LoveStoned
thgryda schreef:

Ga toch bloemkolen plukken, je wilt gewoon een polemiek starten ofzo denk ik. Dit kan je niet serieus nemen, beide zijn commerciele artiesten. Maar lil wayne rapt wel altijd op dezelfde manier met zijn nasale geluidje terwijl eminem in het verleden toch bewezen heeft veel meer aan te kunnen. Hij kan verschillende tempos , verschillende schema's probleemloos aan en rapt zowel lil Wayne als pakweg zo een 80 a 90 procent van alle mc's onder de mat... Ik begrijp wel dat je Eminem haat, en daarom hem ook oprecht meer haat dan lil wayne maar dat is gewoon niet objectief... Je vind hem niet beter, je haat hem minder.

Dan over het album tja jammer eigenlijk. Eminem rapt weer lekker agressief en flowt lekker. Alleen zoals hier al werd aangehaald geen superproducties, er staan wel een paar lekkere beats zoals bijvoorbeeld so bad, hetgeen ik het beste nummer vind. De gezongen refreinen door em zelf en door de gasten zijn veel te soft maar itt R&P stoort het met niet zo fel dat ik het album zwaar onvoldoende ga geven. Het zingen stoort me niet, meer nog in combinatie met die agressieve manier van rappen klinkt dat zoals vroeger. Alleen wordt het wat gay op den duur en had er met meer variatie een ruime vier ingezeten. Een 3 of 3.5 zal het worden net als bij relapse en encore (dus ben ik wel een fan denk ik)...

Ja, goed. Recovery is volgens mij, na twee keer beluisteren, gewoon een minder commercieel album. Ik weet nu al dat dit veel minder succesvol gaat worden dan vorige werken, neemt niet weg dat "Recovery" een van Shady's hoogtepunten zal zijn.

avatar van J.M.
Dit album wordt beter en beter. Ik blijf er maar naar luisteren. Hij levert op bijna elke track goede verses af, toch wel netjes . Al is het gemiddelde wel veel te hoog als je het met zijn andere platen vergelijkt.

avatar van thgryda
Vind ik stiekem ook J.M. der zit missch nog een vier in. Dit album komt natuurlijk niet in de buurt van de MM en SS LPs en ook the eminem show is een tikkeltje beter. Het is echter zeker niet minder als relapse en encore, allicht zelfs ietsje beter

thgryda schreef:
Mag ik vragen wat je beter vindt aan de Eminem Show? Ik vind dit album juist veel beter. Op de Eminem Show staan heel veel matige tracks. (Drips, Without Me, Hailie's Song, When the Music Stops, Say What you Say,... Ik vind juist dat dat album over het algemeen nogal overschat wordt.

avatar van KILLERBEE99
René. schreef:

Ik vind the eminem show juist eminem's beste cd, staan alleen maar goede tracks op, the marshall mathers komt er ook dicht in de buurt maar daar staan toch een paar tracks op die ik net iets minder vind.

avatar van Game
René. schreef:

The Eminem Show heeft veel betere producties. Het album is ook veel makkelijker af te luisteren. Het heeft ook Em's beste nummers, ik mis hierop gewoon weer een track zoals Sing For The Moment of 'Till I Collapse, Eminem heeft op dit album veel agressie, maar nergens klinkt hij zo getergd als op die tracks.

Maar dit maak ik allemaal duidelijk in een (lange) review die ik binnenkort ga posten. Ik ben niet echt tevreden over dit album.

avatar van fabblwaps
Ik moet zeggen dat ik erg positief verrast werd door de track met Rihanna. Em en Rihanna leek me nou niet echt een goede combi maar het klinkt toch wel erg aardig.