Boston - Boston (1976)

Label: Epic

1. More Than a Feeling (4:45)
  2. Peace of Mind (5:02)
  3. Foreplay / Long Time (7:48)
  4. Rock & Roll Band (2:50)
  5. Smokin' (4:20)
  6. Hitch a Ride (4:12)
  7. Something About You (3:48)
  8. Let Me Take You Home Tonight (4:13)
avatar van LaterLaaf
Lang niet gehoord, maar deze week een tweedehands vinyle versie op de kop getikt. Nog steeds is het een geweldig album.

avatar van RonaldjK
Tegenwoordig kom ik om de haverklap verhalen tegen over Van Halen als dé grote vernieuwer van hardrock in de tweede helft van de jaren ’70. Een incompleet verhaal: men vergeet Boston, de band die debuteerde in augustus ’76.

Januari 1977 werd More than a Feeling een hit in Nederland, piekend in de Top 20. Ik stond op de drempel van de puberteit en mijn oren waren nog niet klaar voor steviger muziekstijlen. Dat veranderde nog datzelfde jaar toen ik in een nieuwe klas kwam, met daarin een grote fan van Status Quo. Via hem rolde ik de hardrock binnen. Met terugwerkende kracht ontdekte ik al spoedig Boston en veel meer namen.
Kerst 1977 kwam het lied nieuw binnen op 75 in Veronica’s Top 100 Aller Tijden met Deep Purples Child in Time op 1. Aan de radio gekluisterd nam ik dit en veel meer op met mijn radiocassettespeler. In ’78 ontbrak die Top 100 (Veronica was slechts een aspirant-omroep op Hilversum 3), in ’79 steeg het naar 33 bij de inmiddels C-omroep.

In de bladen werd hoog opgegeven over de unieke, warme sound en de immense productietechnische kwaliteiten van de plaat. Supermelodieus en toch die muur van geluid. Tom Scholz die dit alles jarenlang in zijn kelder had zitten knutselen; men vond het heel bijzonder. Menig ervaren geluidstechnicus moet verbaasd hebben geluisterd naar deze briljante nieuwkomer, een ruimteschip met warp 7 arriverend.

Ergens in de winter van ’80-’81 was daar het moment dat ik de elpee uit de bieb kon lenen en voor het eerst uit fatsoenlijke boxen hoorde. Een audiofeest. De cover vond ik als fan van sc-fi sowieso mooi, met bovendien de skyline van de stad in de cockpit.
Zwakke nummers kent de plaat niet, zang- en gitaarmelodieën zijn meer dan fraai, de variatie groot. Hier en daar spannend, zoals op Foreplay met enige progressieve rockinvloeden, net als sommige passages in Smokin’. Met Hitch a Ride móet ik altijd meezingen, al veertig jaar, zowel de zang als gitaarpartij. Prachtig blijft het subtiele intro van Something about You, waarover spoedig die prachtige gitaarsound golft. Dat en veel, véél meer, er valt immens veel te genieten.

Jaaaaa, die gitaarmuren van Boston! Bij tijdgenoten Zeppelin (dat jaar: de lp Presence) zijn ze grijs-bluesy, bij Sabbath (dat jaar: Technical Ecstacy) zwart-dreigend, bij Ted Nugent (Free-for-All) testosteron en róck ‘n’ róóóll.
Bij Boston echter zijn ze niet alleen megahoog en -heavy, maar tegelijkertijd gemetseld met warm-rode stenen waarover groene klimop groeit. In de zomer als een knusse stadstuin, waar je comfortabel voor de hitte kunt schuilen. In de winter als een roodgloeiende vuurkorf om je aan op te warmen van de winterkou. Vier seizoenen lang gastvrij, toegankelijk, onbezorgd en optimistisch.

De laatste jaren herwaardeer ik dit soort “gepolijste” hardrock. Pakkende melodieën schrijven, die krachtig zingen, heavy spelen en bovendien zoveel afwisseling in de songs aanbrengen? Dat is niet veel bands gegeven.

avatar van Zagato
Dat gitaargeluid mensen, 1976!!!

avatar van vielip
Ja man, ongekend!