Boston - Boston (1976)

Label: Epic

1. More Than a Feeling (4:45)
  2. Peace of Mind (5:02)
  3. Foreplay / Long Time (7:48)
  4. Rock & Roll Band (2:50)
  5. Smokin' (4:20)
  6. Hitch a Ride (4:12)
  7. Something About You (3:48)
  8. Let Me Take You Home Tonight (4:13)
avatar van B.Robertson
Een uitstekend debuut met slechts één minder nummer, namelijk de afsluiter.
Smokin' is de favoriet. Dat rockt er heerlijk op los.

More than a Feeling moet je gewoon op vinyl hard draaien, dan klinkt het mooier dan op de radio. En Foreplay/Long time, het beste nummer van de plaat, ook lekker hard.

Ik lees dat veel mensen hier Let me take you Home Tonight niet mooi vinden, ik vind van wél.
Dit nummer is door zanger Brad Delp geschreven en gecomponeerd. Ik las ergens dat hij nogal een Beatles-liefhebber was en dat kun je m.i. in dit nummer ook wel horen.
Wat ik van dit nummer vooral mooi vind is die tempoversnelling op het laatst naar een snel polka-achtig ritme en dan die verschillende lagen van harde zang en kreten door elkaar. Je hoort dan vooral de stem van Brad Delp meerdere keren over elkaar maar het klinkt echt alsof je meerdere mensen hoort.

avatar van uffing
Probeer die laatste She slipped awaaaaaaaaaay uit More Than a Feeling eens mee te zingen in de juiste toonhoogte. Het deed mij in een flinke hoestbui belanden.

avatar van Lonesome Crow
Hij draait nu rondjes in mijn CD speler, "More Than a Feeling" verveelt nooit.
Het superafwisselende "Peace of Mind" en het bombastische intro van "Foreplay / Long Time" zijn van een grote klasse.
Het overweldigende stadiongeluid en hemelse zang van Brad Delp redden sommige songs van een middelmatig nivo.
Zoals die van "Rock and Roll Band", muzikaal even pretentieus als de titel.
En het swingende "Smokin' " is een gezellig cafe-deuntje wat zo door een feesten en partijen bandje uitgevoerd zou kunnen worden.

Het gevoelige "Hitch a Ride" is mede door zijn mooie opbouw en dynamiek een uitschieter, geweldige lange gitaarsolo hierin.
Het hemels mooie intro en het duo rockman / Delp maken "Something About You" extra lekker.
De afsluiter is laid-back met een beetje country invloeden, een combi wat ik graag mag horen en valt het meest uit de toon met de rest maar ik vind het zeker niet het minste nummer.

Zouden er audio / video-opnames van Boston concerten uit de Brad Delp periode bestaan ?

avatar van Casino Boogie
Er staat op Youtube een filmpje van More Than A Feeling uit de jaren 70. Verschrikkelijk slechte opname, maar ik vind het wel wat hebben.

avatar van Paulus_2
B.Robertson schreef:
Een uitstekend debuut met slechts één minder nummer, namelijk de afsluiter.
Smokin' is de favoriet. Dat rockt er heerlijk op los.

Dit is een van mijn favoriete gitaarrock-albums. Een enorme muzikaliteit, goeie songs. Jammer genoeg waren de opvolgers van wat mindere kwaliteit. Inderdaad Smokin' is een uitstekende rocker. Terechte songtitel! Tom Scholz is een zeer goede multi-instrumentalist. Hij speelt, op de drums na, alle instrumenten. Vooral zijn orgelsolo hier is te gek. Wie zei ook al weer dat een orgel niet kan rocken?
Een "gezellig café-deuntje".... lees ik hier onder. Ben bang dat Rene Froger dit toch niet helemaal zal kunnen bijbenen.
FF de reclame skippen en dan laten blazen: Boston -Smokin

avatar van B.Robertson
Ja geweldig, heb weer volop van Smokin' genoten.

avatar van Dibbel
Hardrock klassieker uit de 70's.
Ik weet nog dat ik een keer einde 1976 opstond om naar school te gaan,mijn tafelradio aanzette op Hilversum 3 en voor het eerst More Than A Feeling hoorde.
Ongehoorde sound voor die tijd. De week daarna de LP gekocht.
En veel gedraaid..
Deze staat nog altijd als een huis.
More Than A Feeling krijg je nog altijd geen slechte zin van en van Smokin' met zijn geweldige gierende keyboardsound al helemaal niet.
Boston is in feite Tom Scholz die deze wereldplaat zowat in zijn eentje in elkaar zette in een keldertje in Boston. Aangevuld met de wereldzanger Brad Delp (R.I.P.)
Tom Scholz omtwikkelde zelf de Rockman, een apparaatje waarmee hij gitaarlagen 'over elkaar kon stapelen'.
Dat hoor je op deze plaat (en alle volgende natuurlijk) iedere keer terug en geeft alle nummers een warme melodieuze inkleuring.
Verder is natuurlijk Foreplay/Long Time (Foreplay is het werkelijk geweldige intro van Long Time) een prachtnummer.
Ook Something About You heeft zo'n hemels intro.
Peace Of Mind en Let me Take You Home Tonight zijn ook prachtige nummers.
Alleen Rock 'n' Roll Band vond en vind (ook na 35 jaar) ik duidelijk het minste nummer.
Heb hem inmiddels op CD natuurlijk (LP is grijsgedraaid) en wordt nog regelmatig opgezet.
Verplichte kost voor iedereen die van (melodieuze) hardrock houdt.

avatar van Sir Spamalot
Wat een geluid, die Rockman of hoe heet dat ding alweer snijdt door merg en been. Klassieker.

avatar van Metalhead99
Erg lekker rock album. Het begint gelijk herkenbaar met het bekende "More than a Feeling", opgevolgd door 7 nummers die ik nog niet kende, maar die zeker niet minder zijn dan de opener. Heerlijk album voor de Rock liefhebbers.

avatar van kaztor
Metalhead99 schreef:
Heerlijk album voor de Rock liefhebbers.

Onmisbaar wat mij betreft.

Fantastische plaat!

Inmiddels toch naar een 5 opgewaardeerd.
Het laatste nummer is van een mindere slag, maar dan heb je er al een fenomenale rit op zitten.
Dat mag de pret niet meer drukken.

Ideale cd ook (de originele cd, voor zover ik weet) om je geluidsinstallatie mee te testen.
Bij de productie zijn wonderen verricht: Het knalt werkelijk je speakers uit en elke mogelijkheid voor die tijd is benut. Kristalhelder en krachtig.

avatar van Wyverex
Een schande dat ik het album maar zo laat heb beluisterd eigenlijk. Peace of Mind en More Than a Feeling kende ik al, maar nooit de nood gehad aan de hele plaat. En wat en knaller! Heb m op LP en hij is nog niet van de platendraaier geraakt . Het zijn allemaal dijken van nummers, maar ik denk dat mijn favorieten Peace of Mind, en Foreplay/Long Time zijn

avatar van RebelINS
Wat is dit toch een geweldige plaat. Seventies rock op zijn best!
Brad Delp is een perfecte zanger voor deze nummers. Zijn uithalen geven mij keer op keer weer kippevel.
Het gitaarwerk is ook dik in orde, lekkere ritme secties worden afgewisseld met monstervette solo's. Door de geringe speelduur luistert het geheel ook nog eens heerlijk weg.
Dit is rock zoals ik het wil horen.
Mijn favorieten zijn: Foreplay/Long Time, Smokin', Hitch a Ride en Something About You. Eigenlijk doet de rest van de nummers niet zoveel onder voor deze knallers.

Ozric Spacefolk
Ik heb me, gek genoeg, nooit gewaagd aan Boston en ken alleen hun hit More Than a Feeling.

Maar ik moet dit als liefehbber van Journey en Kansas toch wel leuk vinden?

Hendrik68
Ja dan wel ja. Ooit toen ik nog klein was was Boston een van mijn favorieten, maar dat zijn ze niet lang gebleven. Tegenwoordig draai ik Boston nooit meer, deze en Don't Look Back zwerven ergens op zolder in een platenkoffer. Third Stage heb ik ook op CD, maar draai ik hooguit eens in de 5 jaar. Als ik naar jouw top 10 kijk en zie daar Lynyrd Skynyrd en The Outlaws staan dan kan ik je melden dat die wel een behoorlijk stukkie beter zijn. Toch is dit zeker niet verkeerd.

Ozric Spacefolk
Mijn top10 wijzigt per week. Daar zal ik niet teveel op letten.

Ik houd van alle soorten muziek, behalve gabber en smartlappen.

Ik houd erg van Southern Rock maar ook van amerikaanse AOR/Arena/Poodle-rock.

Ik probeer het gewoon. Vind het zonde om het niet te doen.

Hendrik68
Je moet deze ook zeker proberen, want hij is bepaald de moeite waard. Mensen die van AOR houden moeten deze gehoord hebben. Vooral de eerste 3 nummers zijn geweldig. Probleem van Boston is dat ze altijd zijn blijven vasthouden aan hetzelfde concept zonder ook maar een greintje variatie. Dat stoort op hun debuut uiteraard nog niet. Probleem bij mij met AOR is een beetje vergelijkbaar met een iets te grote zuurstok die erg lekker begint, maar je raakt steeds voller en voller, je blijft dooreten, maar je vindt het allang niet lekker meer. Toch eet je hem op en besluit nooit weer een zuurstok te nemen. Zo ongeveer is het mij met de AOR vergaan. Maar dat is geheel mijn probleem uiteraard.

Ozric Spacefolk
Leuke metafoor. Maar is dat niet met alle muziekstijlen.
Een teveel aan watdanook is nooit goed.

Goed, ik 'm proberen. Dank!

avatar van henk01
Deze gaat je wel bevallen.

Ozric Spacefolk
Het magistrale aan deze plaat is toch dat Scholz zowat deze hele plaat in zijn eentje heeft ingespeeld.
Al moet ik wel zeggen dat de orgelpartijen soms wat gelickt overkomen, als ik het vergelijk met Kansas, Journey, Deep Purple, Uriah Heep etc.
Ik vind het lekkerder als er flink op zo'n orgel wordt geragd.
Maar verder is het waanzinnig, en ben ik ook erg onder de indruk van zanger Brad Delp.

Scholz heeft wel ingenieuze gitaarpartijen, en doen niet onder voor Neil Schon of Rik Emmett, om nog maar een tijd/genre-genoot te noemen.

Drumpartijen op Foreplay zijn te gek ook (Sib Hashian).

Ik zou wel liveopnamen uit deze periode van Boston willen horen.

Artwork is van ene Roger Huyssen, die ik niet vaker tegenkom bij albumhoezen.

avatar van vielip
Vergeet niet om het ietwat vergeten en ondergewaardeerde 'Walk on' te luisteren! Een schitterend album dat, althans dat vind ik, veel beter is dan bijv. 'Don't look back'.

avatar van Wyverex
Waar is de tijd dat ik enkel (en naief) naar More than a Feeling luisterde? Ik kan me die periode zelfs niet meer herrineren.. Niet sinds ik deze plaat genoeg heb beluisterd. Deze sound blijft me gewoon bij, en ik krijg er geen genoeg van. Long Live Tom Scholz! Long Live Brad Delp! Wat een prestaties hebben deze heren hier toch neergezet. Laat ik de meerderheid die aan dit album heeft meegewerkt niet vergeten, maar hun prestatie was uitzonderlijk en zoals uit zovele perikelen bleek: onherhaalbaar.

avatar van Dream Theater
Albums als dit worden tegenwoordig eigenlijk niet meer gemaakt en zeg nou zelf in de hele top 40,50 of hoe het ook mag heten is er tegenwoordig geen fatsoenlijk rocknummer te horen. More Than a Feeling was zo`n nummer dat toendertijd er wel in te vinden was en is nog steeds een tijdloos nummer. Mijn favoriet is nog steeds het instrumentale meesterwerkje Foreplay gevolgd door Long Time.

avatar van JelmerHolwerda
Woest fantastisch album. Vind alleen het laatste nummer echt en stuk minder, voor de rest is alles echt briljant. Vooral die Hammond in Smokin'...

RagnöroK
Onvoorstelbaar dat dit album gemiddeld maar 3,71 heeft... gewoon onvoorstelbaar.

avatar van musician
Ik had mij tot voor kort nooit gewaagd aan het kopen van een Boston cd. Ja, een Greatest Hits.
Dat staat je dan netjes, op je muzikale cv, lijkt mij een logische constatering.

Ik heb wel een verklaring. Dit debuut is uit 1976, het volgende album kwam uit 1978. Net even te vroeg om alle albums te kopen die ik graag wel eens zou willen hebben in die tijd. Anders dan andere bands, was het daarna echter afgelopen met Boston. Dat wil zeggen, pas in 1986 volgde Third Stage en toen had ik mijn belangstelling voor Boston grotendeels verloren.

Toch zou ik wel de stelling willen ondersteunen dat je toch minimaal dit album moet kennen/gehoord moet hebben als je praat over met name de geschiedenis van de Amerikaanse rockmuziek. Je praat over een onvervalste klassieker die geweldig klinkt (remaster 2006) en eigenlijk nog maar weinig aan kracht heeft ingeboet, in 36 jaar tijd.

Het begin spat je kamer binnen, met het overbekende More than a feeling, Peace of mind (beide op single gezet) en Foreplay/Long Time. Ik lees dat Tom Scholz vlak voor het uitbrengen van dit album ten einde raad was, financieel platzak en genoodzaakt zijn studio te verkopen.

Dat ten einde raad zijn, dat hoef je met enig zelfvertrouwen toch bepaald niet te zijn, als je deze muziek in je handen hebt?
Hoe dan ook, het is een prima, strak (hard-)rock album uit de AOR-wereld dat een behoorlijk stempel op de muziekgeschiedenis heeft gedrukt. Ben blij dat Kaztor mij nog eens op het bestaan heeft gewezen...

avatar van uffing
Tom Scholz was natuurlijk de grote man achter Boston, maar wat mij betreft is de echte ster op dit album Brad Delp. Wat een heerlijke stem had die man toch.

Het openingstrio op dit album is van ongekend hoog niveau. More than a Feeling is natuurlijk de eeuwige klassieker en in mijn ogen één van de beste nummers aller tijden. Piece of Mind hakt er daarna heerlijk in. Daarna een nummer met een werkelijk fantastisch intro. Vanmorgen in de auto het ik het Foreplay gedeelte een keer op 4 achter elkaar afgespeeld alvorens ik verder ben gegaan met Long Time. Heerlijk!

Het is toch wel jammer dat het hoge niveau bij de laatste drie nummers niet meer gehaald wordt. Vandaar slechts 3,5 sterren. Maar dit blijft toch een klassiekertje hoor.

avatar van marathonman
Vond het in de 70er uitgaansjaren geweldig, nam de lp's mee naar onze blokhut waar we met onze vrienden alleen de draaitafel bevolkten met dit soort muziek en veel knalpotten dronken waardoor dit album en de opvolger nog beter klonk, helemaal grijsdraaien maar het bleef geweldig. Bradley Delp is meende ik vorig jaar overleden?? Vond foreplay/longtime ietsie beter dan more than a feeling en ook peace of mind was een prima nummer.

marathonman schreef:

Ik had zo graag in die blokhut eens aanwezig geweest! Want tegen dat je nu nog iemand in een jeugdhuis Foreplay/Longtime zal horen spelen...

Enfin, ik blijf hopen . Maar Brad Delp heeft zelfmoord gepleegd in 2007 al, jammer genoeg. Maar ondanks dat de stem is komen te gaan, ging Boston door!

avatar van Working Man
Fantastisch album, heb ik al sinds de release in mijn bezit. Het absolute hoogtepunt van deze plaat is toch wel het nummer "Hitch A Ride". Luister maar eens naar die schitterende gitaarsolo. De cd beland nog geregeld in mijn cd speler en gaat NOOIT vervelen.

Als ik naar een onbewoond eiland moet dan is dit de eerste cd die mee gaat.