The Beatles - 1 (2000)

Label: Apple

1. Love Me Do (2:17)
  2. From Me to You (1:54)
  3. She Loves You (2:17)
  4. I Want to Hold Your Hand (2:23)
  5. Can't Buy Me Love (2:09)
  6. A Hard Day's Night (2:30)
  7. I Feel Fine (2:16)
  8. Eight Days a Week (2:42)
  9. Ticket to Ride (3:06)
  10. Help! (2:18)
  11. Yesterday (2:03)
  12. Day Tripper (2:46)
  13. We Can Work It Out (2:13)
  14. Paperback Writer (2:14)
  15. Yellow Submarine (2:36)
  16. Eleanor Rigby (2:05)
  17. Penny Lane (2:56)
  18. All You Need Is Love (3:41)
  19. Hello, Goodbye (3:23)
  20. Lady Madonna (2:15)
  21. Hey Jude (6:57)
  22. Get Back (3:08)
  23. The Ballad of John and Yoko (2:57)
  24. Something (2:58)
  25. Come Together (4:15)
  26. Let It Be (3:48)
  27. The Long and Winding Road (3:32)
avatar van Linius
Ik vind die nieuwe mix van A Day In the Life echt geweldig klinken. Ik heb de oude 1 collectie nooit gekocht dus ik denk dat ik deze nog wel aanschaf. Toch leuk om te hebben.

bawimeko, hoe komt het eigenlijk dat je als Beatles liefhebber slechts 1,5 ster geeft aan dit schijfje?

avatar van bawimeko
Linius schreef:

Dat was voor de eerste uitgave van dit schijfje... Het ging me daarbij niet om de inhoud, maar omdat ze in eerste instantie een slecht gemasterde, luie compilatie uitbrachten. Nu is-ie veel beter gemastered en met de clips erbij is het en solide ****.

In de afgelopen dagen heb ik mijn DVD box goed kunnen bekijken en beluisteren. Laat ik met de positieve punten beginnen (en dat zijn er nogal een aantal). Het boekwerk is zeer de moeite waard, al was het alleen maar vanwege de getailleerde informatie omtrent de opnames in kwestie. Natuurlijk staan er bekende feiten in, echter heb ik genoeg nieuws kunnen lezen. De beeldkwaliteit is in veel gevallen uitstekend, ondanks het vaak matige basismateriaal waarmee men moest werken. Ik heb in het bijzonder genoten van een geweldige live versie van 'A Hard Days Night', dat wat mij betreft nog veel mooier is dan het origineel. Voor mij het hoogtepunt van DVD1. Op DVD2 staan de andere favorieten: 'Rain' klinkt werkelijk fantastisch, evenals 'Hey Bulldog'. Betere versies heb ik op eerdere platen, DVD's en CD's niet kunnen horen. 'Paperback Writer' blaast tevens ook door de kamer/koptelefoon.

Dan een minpuntje. Zoals te lezen valt in het boekwerk, heeft men met de 2015 remasters een balans willen maken van stereo en mono geluid. In sommige gevallen pakt dit fantastisch uit (Paperback Writer als voorbeeld), maar soms ook niet. Ik mis hier en daar een breder stereogeluid dat in de 2009 mix vaak wél te horen is. Misschien komt het wel vanwege het gewend zijn aan datgene waar ik al jaren naar luister. Aan de andere kant kan ik de mono varianten ook waarderen. Misschien dat de 2014 mono's en 2009 stereo's gewoon beter aansluiten op mijn gehoor en is dit iets heel persoonlijks.

Hoe dan ook ben ik heel erg blij met deze box. Hopelijk volgt er nog meer moois uit de rijkgevulde Beatles-archieven.

avatar van Don Cappuccino
Ik was van plan om de re-issue van 1 te kopen wanneer hij eens in de aanbieding zou zijn, maar vanmiddag lag hij op mij te wachten, mijn ouders hadden hem namelijk voor mij gekocht. De clips moet ik nog kijken, daar ben ik ontzettend benieuwd naar, maar vergeleken met de uitgave uit 2000 is de geluidskwaliteit van de CD echt vele malen beter.

avatar van Simon Smith
Is de versie met 2 blu-rays wel algemeen verkrijgbaar? Ik zie m bij Bol niet staan tussen alle varianten.

Don Cappuccino....vanmiddag lag hij op mij te wachten, mijn ouders hadden hem namelijk voor mij gekocht.

Geniet ervan. Geluidstechnisch is '1' ook een behoorlijke verbetering van de 2000 editie. Aardig van je ouders trouwens

Loop je de Blokker binnen: staat de cd/dvd digipak er voor 17 euro.
Goede remastering inderdaad. Ben benieuwd naar de clips.

avatar van nlkink
Net als Marjet ben ik gegaan voor de 1+ collectie waarbij een extra DVD met filmclips was bijgesloten. Het materiaal van de Get Back/Let It Be sessions is inderdaad qua kwaliteit het minste. Het ziet er korrelig uit. Over de geluidskwaliteit kan ik alleen maar zeggen dat het allemaal mooi geremastered is. De filmclips van Rain en Paperback Witer zien er zelfs uit alsof ze gisteren zijn gemaakt en alsof The Beatles een hedendaags indie bandje zijn.
De clip die me het minste bevalt is Come Together. Er bestaat een trailer waarbij de groep Abbey Road oversteekt en de leden praten met voorbijgangers. Zoiets had men wel mogen doen met dit nummer. En het filmpje dat voor Something is gemaakt moet voor fans in 1969 al een vermoeden hebben doen ontstaan dat er iets aan de hand was. De groepsleden zijn individueel met vrouw/vriendin gefilmd en daar is een promofilmpje van gemonteerd. Op geen enkel moment zie je ze gezamenlijk. Een interessant document.

avatar van bawimeko
Maar even een bloggemaakt over deze uitgave....

avatar van paulmccuytney
Vlak na de release in 2000 heb ik deze compilatie ook aangeschaft. Achteraf een beetje overbodig, aangezien ik zowel de "rode" als de "blauwe" verzamel-cd ook in mijn bezit heb gehad en daar staan alle nummers op "1" eveneens op. Maar The Beatles blijven voor mij The Beatles, dus blijf ik genieten van hun muziek, ook al zijn het alleen maar hun nummer 1-hits.
Favoriete Beatles-songs op deze cd: Hey Jude, Let it be, Get back, Yesterday en Eleanor Rigby. Maar eigenlijk zijn ze allemaal wel goed, zelfs (vergeef me) een kinderliedje als Yellow submarine.

avatar van Jan Wessels
west schreef:
Loop je de Blokker binnen: staat de cd/dvd digipak er voor 17 euro.

Loop je de Blokker binnen staat de cd/dvd digipak er voor 10 euro

Ik heb deze meegenomen om te horen hoe de remastering was en natuurlijk voor de bijgevoegde dvd met filmpjes, tv-opnamen, live-opnames en clips die helemaal opgepoetst zijn. Daar had ik niets van in huis.
Bij de CD kun je duidelijk horen dat er flink gesleuteld is aan de nummers. De eerste drie nummers zijn in mono maar bij de rest is het vooral bij de vroegere nummers (t/m globaal Eleanor Rigby) te horen. Waar eerst de stemmen uit één luidspreker kwamen is de zang nu verdeeld over beide luidsprekers. Ook kleine hick-ups zijn er uit gefilterd waardoor het een stukje strakker klinkt.
Maar is het ook een verbetering? Niet altijd, als ik de twannnggg beluister bij het begin van I Feel Fine klinkt deze veel dieper en voller bij de oude opname dan op deze CD. Bij Eleanor Rigby verspringt de solozang op de oude opname na het gezamenlijke gezang bij de intro naar de rechterbox, nu blijft deze in het midden hangen en dat verwacht je niet (kun je nagaan hoe geconditioneerd je bent ). Maar dat is wellicht spijkers op laag water zoeken. Al met al kun je nu wel de nummers eens normaal beluisteren over de koptelefoon.
Voor het geld in ieder geval een zeer aardige dvd met daarbij een mooie verzameling Beatles nummers.

Jan Wessels schreef:

Loop je de Blokker binnen staat de cd/dvd digipak er voor 10 euro

Haha!

Voor mij is het gewoon onmogelijk om uit deze 27 tracks maar 6 favorieten te kiezen ! Dit is eenvoudig 1 uur en 17 minuten kippenvel !