The Beatles - 1 (2000)

Label: Apple

1. Love Me Do (2:17)
  2. From Me to You (1:54)
  3. She Loves You (2:17)
  4. I Want to Hold Your Hand (2:23)
  5. Can't Buy Me Love (2:09)
  6. A Hard Day's Night (2:30)
  7. I Feel Fine (2:16)
  8. Eight Days a Week (2:42)
  9. Ticket to Ride (3:06)
  10. Help! (2:18)
  11. Yesterday (2:03)
  12. Day Tripper (2:46)
  13. We Can Work It Out (2:13)
  14. Paperback Writer (2:14)
  15. Yellow Submarine (2:36)
  16. Eleanor Rigby (2:05)
  17. Penny Lane (2:56)
  18. All You Need Is Love (3:41)
  19. Hello, Goodbye (3:23)
  20. Lady Madonna (2:15)
  21. Hey Jude (6:57)
  22. Get Back (3:08)
  23. The Ballad of John and Yoko (2:57)
  24. Something (2:58)
  25. Come Together (4:15)
  26. Let It Be (3:48)
  27. The Long and Winding Road (3:32)
ricardo schreef:
Maar Ad Brouwers, wat vind je nu van deze verzamelaar One dan?
Leuk om te hebben! Heel simpel. Ik ben zo'n fan/verzamelaar. En ach, laten we elkaar nou geen mietje noemen, hoeveel fans, van welke groep dan ook, heeft er nou geen nummers dubbel.
Bovendien vind ik alle nummers goed! Tevreden met het antwoord, ricardo?

avatar van ricardo
Tja het gaat er niet om of ik tevreden met jouw antwoord ben of niet, maar meer om dat jij je min of meer in de discussie mengde zonder een mening over dit album zelf te hebben.

Je stemt ook niet op deze, en jij als groot Beatles fan zal deze waarschijnlijk niet al te hoog beoordelen denk ik, maar dat weet je maar nooit natuurlijk.

Beste Ricardo, ik zal me zo weinig mogelijk meer in Beatlesdicussies mengen. Ik hoopte alleen af en toe nog eens iets leuks of onbekends en leuke 'weetjes" in een discussie in te brengen.
Er zijn wel meer albums en daarmee bedoel ik dus de verzamelaars (ook van ander artiesten), die ik geen waardering in de vorm van sterretjes geef. Dat mag toch? Ik blijf het niet doen, maar als ik deze One een waardering zou moeten geven, wat betreft muziek, zou ik een 5 geven, maar ik doe het niet.

avatar van ricardo
Niet zo verbitterd gelijk Ad, iedere inbreng in wat voor discussie is natuurlijk een welcome.

Ik was alleen benieuwd wat je nu van dit album op zich vond en de waardering in sterren daarbij.

En natuurlijk maakt het niet uit dat je niet overal op stemt, ik stem ook niet overal op.

Oké vriend, ik denk dat we elkaar begrijpen!

avatar van Ducoz
Fijne verzamelaar van de Beatle singles(al mis ik B-kantjes), het gaat dan ook om alle nummer 1-hits van de Kevers.

Ik vind het alleen jammer dat dit toch is geremasterd uit eindelijk, iedereen die het hebben wou heeft dit al in huis. Veder staat het allemaal op
de Past Masters 1&2 en op Past Masters samengevoegd... Love, Blue en Red album.. de gewone Singles/Ep's, de Hey Jude Compilatie.. Beatle Ballads... ga zo maar door..

3,5, want ik vind sommige nummer 1 hits van ze toch niet echt fantastisch, om er een paar te noemen:
- Long and Winding Raod
- Let it Be
- From Me To You
- Ticket To Ride
- All You Need Is Love
- Hello Goodbye
- Get Back is ook niet echt sterk.

avatar van kobe bryant fan
Erg mooie verzamelaar, het is erg leuk hoe je ze ziet evolueren van een beginnende band vol talent naar een band die erg veel op de radio vroeger te horen was en waarvan iedereen wel een nummer kent. Alleen hou ik niet zo van dat opgepoetste geluid. Als ik naar de tracklist kijk is deze niet zo veel slechter als die van The Blue & Red Album samen. Maar ik heb The Red Album op Vinyl (en zoek nog naar The Blue op Vinyl) en ik draai toch eerder mijn originele LP uit 1973.
6 favorieten aanduiden is erg moeilijk maar het zijn dan toch deze geworden: She Loves You, Can't Buy Me Love, A Hard Day's Night, Ticket to Ride, Help! en Yellow Submarine.

Schandelijk dat 'Strawberry fields forever' hier niet op staat! Voor de rest is dit natuurlijk perfect, beste band aller tijden.

avatar van devel-hunt
En waarom staat Please please me er niet op? Hun eerste no.1 in Engeland.

avatar van IllumSphere
Ik zie eigenlijk niet in waarom ik deze plaat zou moeten beluisteren. Ik heb alle platen (remastered) van The Beatles op mijn computer staan en een paar op vinyl, dus eigenlijk brengt dit album niet nieuws onder de zon.

avatar van Linius
Verzamelaars van The Beatles zie ik ook meer als een mooi startpunt voor mensen die onbekend zijn met de band. Voor de fans valt hier weinig nieuws te halen.

En Please Please Me staat er niet op omdat dat nummer nooit de nummer één positie heeft gehaald in de hitlijsten in Engeland en Amerika. Dit album bevat alleen nummer één hits die The Beatles hebben gescoord tussen 1962 en 1970 in zowel Engeland als Amerika.

avatar van gaucho
IllumSphere schreef:

Dat zegt niet alles. The Beatles bracht, zoals zoveel bands in de jaren zestig (en in mindere mate in de jaren zeventig) natuurlijk ook veel nummers uit die destijds alleen op single verschenen en niet op een LP. Dus met alle reguliere Beatles-albums is je collectie nog niet compleet en kán dit een aanvulling zijn.
Aan de andere kant: als je de rode en de blauwe dubbelaar ook hebt, mis je niks als je deze links laat liggen.

Jocharo-T
De meeste mensen die thuis de remasters hebben liggen, hebben waarschijnlijk ook Past Masters liggen. Die zat er nameijk bij in die mooie remasterbox. Dan heb je inderdaad vrij weinig aan dit album of de andere verzamelaars. Neemt niet weg dat het op z'n tijd wel leuk is om een verzamelaar te draaien.

avatar van gaucho
Jocharo-T schreef:

Oh ja, da's waar ook. Die heb ik niet gekocht, ik heb me beperkt tot de eigenlijke studio-albums. Maar ik geloof dat daar alle losse singles op verzameld waren, is het niet? Dan ben je met die complete geremasterde box toch tamelijk compleet.

Linius schreef:

Dat is het verhaal, maar Penny Laine, die een dubbele A kant vormde met Strawberry fields forever, heeft in Engeland nooit de no1 notering gehaald. Het nummer bleef in Engeland op een 2de plaats steken, vlak achter Engelbert Humperdinck's "Release Me.

avatar van brain75
Dit album laat mooi zien hoe The Beatles muzikaal gegroeid zijn tijdens hun carriere.

Zelf vind ik de eerste nummers nog weinig unieks hebben: dat geluid hadden meerdere bands in die tijd. Maar het niveau gaat snel omhoog en komt dan echt op een eenzame hoogte te staan.

Persoonlijke favorieten zijn Hey Jude, Penny Lane, Lady Madonna (geniaal ritme), Come Together en vooral Eleanor Rigby. Dat nummer hangt van pure genialiteit aan elkaar.

Dit album heeft mij zover gekregen dat ik mij meer in The Beatles ben gaan verdiepen. En hoewel ik nog niet echt een hele grote fan (ben geen verzamelaar) ben, heb ik een paar juweeltjes ontdekt die ik zonder dit album nooit had gezocht of had gevonden.

avatar van bawimeko
De opgepoetste/geremixte versie, compleet met videoclips op DVD of Blu-ray komt er over twee weken aan! Een volledige upgrade!

bawimeko schreef:

Via Beatles.com kreeg ik al een link naar een filmpje met de gerestaureerde videoclip van Revolution. Fantastisch! De set Beatles 1+ bevat een extra DVD/Blu-ray met alle andere videoclips die niet op de eerste plaats hebben gestaan. Ik verheug me bijzonder op deze release.

avatar van bawimeko
Niet alle filmpjes zijn zo mooi opgepoetst; er zijn nogal wat tv-optredens en de beelden uit Let It Be zien er nogal korrelig uit, maar vooral samen met de bonus-disc heb je een mooi compleet overzicht over al hun promo-clips!

avatar van nlkink
Van Let It Be heb ik begrepen dat de film op 35 mm is opgenomen. Vervolgens zijn er 16 mm copieen getrokken die gedistribueerd zijn voor vertoning in bioscopen. Als je scherp beeld wilt zul je terug moeten naar de 35 mm prints. Het zal toch niet zo zijn dat men de 16 mm prints als uitgangspunt heeft genomen voor beeldrestauratie?!?

nlkink schreef:

Het ''basismateriaal'' van de Let it Be-clips was opvallend matig...sowieso veel korreligheid (donkere studios), af en toe een haar in het frame. En de Let it Be was gefilmd in 16mm en in 4x3-formaat; later werd de film opgeblazen tot 35 mm en breedbeeld maar het originele materiaal was al niet geweldig....

avatar van nlkink
Oh het was net andersom! Van 16 mm naar 35 mm. Jammer. Een groep als The Beatles verdient meer.

avatar van teus
DVD/CD opgepoetst , denk niet dat ik dit ga aanschaffen, in bezit van al hun reguliere albums + the Red en Blue albums(die 2 zijn 10x beter samengesteld dan deze) wat DVD uitgave, s betreft. ..heb nu bootleg met Let It Be beelden
Die (the movie) heb ik liever opgepoetst (zover dat mogelijk is) op DVD
Zover ik weet bestaat deze nog niet op DVD
Zo ja dan hoor ik dat wel hier

teus schreef:
Die (the movie) heb ik liever opgepoetst (zover dat mogelijk is) op DVD
Zover ik weet bestaat deze nog niet op DVD
Zo ja dan hoor ik dat wel hier

Dat van die samenstelling klopt. Maar als je de clips in de best mogelijke kwaliteit wil zien is dit een aanrader en dit bevat de beste stereo-mixen van Paperback Writer en Get Back.....

teus,

Over een eventuele offisjele rielies van Let It Be op DVD zijn op het internet diverse berichten te vinden. Helaas spreken ze elkaar allemaal tegen. Hier is een link naar een pagina uit 2013:
Beatles ?Let It Be? Film Arrives on Blu-ray - Blurt Magazine - blurtonline.com
Volgens dit bericht is de film geheel en al gerestaureerd, en uitgebreid met extra materiaal.

Filmer Michael Lindsay-Hogg over de nieuwe versie:

We have been working on it pretty much every year for the last couple of years. And the plan is, at the moment, to have it come out, I think, in 2013. Also, when we first put Let It Be out, I had to cut out a lot of stuff that I really like and wanted to stay in there. The stuff in the new DVD has a lot of the stuff that had to be cut out. So for me, it’s like the egg is now complete

Hier is ook nog een pagina die wat dieper ingaat op de vraag waarom Let It Be nog niet op DVD is uitgebracht. De individuele groepsleden waren zelf ook niet bijzonder gecharmeerd van de film, George Harrison voorop. De bekendste scene met George en Paul is wel die waar Paul hem noot voor noot instrueert hoe deze een loopje moet spelen in I've Got A Feeling. Enniewee, hier is de link:
The Beatles Through The Years: Is 'Let It Be' Finally Coming to DVD & Blu-Ray? - thebeatlesthroughtheyears.com

Als je een beetje zoekt vind je nog veel meer op het internet. Er zijn zelfs mensen bezig met een soort on line petitie om de film op DVD te krijgen. Sluit je maar bij ze aan, zou ik zeggen

nlkink schreef:
De indivieduele groepsleden waren zelf ook niet bijzonder gecharmeerd van de film, George Harrison voorop.

Volgens mij is het Sir Paul die het meeste bezwaar maakt tegen de release van Let it be. Hij is toch de positivo van de band en wil het imago van vriendschap en harmonie kosten wat kost in stand houden. Terwijl in de film let it be duidelijk is dat ze elkaar uitkotsen. In de film Let it be is een hele bazige en dominante McCartney te zien, een ongeintresseerde Lennon, een rebellerende Harrison en een chagrijnige Starr, weg was de mythe, terwijl McCartney dat beeld uit the Beatles geschiedenis wil zien te krijgen.

avatar van bikkel2
Het is hoe dan ook wel een stuk geschiedenis die zeker imponeert.
En alles is bekend natuurlijk. Je kunt deze grimmige periode ook niet zo maar wissen.
Natuurlijk zien we hier Beatles die eigenlijk niet meer op elkaars lip willen zitten.
Het verhaal was wel zo'n beetje klaar......al doet McCartney ( wat onhandig) zijn best om het heilige vuur nog aan te wakkeren.
Ironisch genoeg zijn de heren in hun sas als ze het dakconcert doen.
Weg van de deprimerende studiosessies en de klok op rock zettend.
Alleen al vanwege het dakconcert graag uitbrengen op dvd wat mij betreft.

bikkel2 schreef:

Alleen al vanwege het dakconcert graag uitbrengen op dvd wat mij betreft.

Zeker! Er liggen nog 200 uur aan filmmateriaal op de planken waarvan heel af en toe op YouTube iets opduikt. Zoals een Beatles Jam van 20 minuten waarin Yoko Ono mag 'zingen'. Ongegeneerd neemt ze de microfoon en begint ze the Beatles sessie te domineren, terwijl Lennon zijn adoratie kwijlt laten de andere drie en Billy Preston het gelaten over zich heen komen. Historisch interessant materiaal.

avatar van teus
Oke bedankt bawimeko voor de tip ik zal de evt aanschaf toch nog overwegen
en ook bedankt nlkink voor de duidelijke info,ligt me toch ook iets van bij dat ze opgepoetst filmmateriaal klaargestoomd hebben en dat het nog niet los komt,best jammer,of ze nu in de klins met elkaar lagen of niet blijft heel interessant om hun in de studio aan het werk te zien ,en idd het dakconcert is een gaaf hoogtepunt en natuurlijk allemaal in de bios gezien destijds, maar het is en blijft een boeiend tijdsdocument voor de muziekfielen onder ons ,dus we willen de film graag op DVD!
I've Got A Feeling dat zo,n online petitie meehelpt

avatar van bawimeko
Als de clips bij de nieuwe "1" een indicatie zijn gaat Let It Be qua Blu-Ray geen spectaculaire beeldkwaliteit geven. De remixen zijn (nu al) hier en daar omstreden; voor de één gaat het lang niet ver genoeg, voor de ander is het allemaal te ruig en teveel. Ikzelf heb het idee dat het materiaal van 1965 tot 1968 qua mix hier zeer goed klinkt. Alles daarvóór is te ''primitief'' opgenomen om er veel mee te kunnen. Alles erna staat al aardig goed op de plaat (Come Together, etc.).