Prince - 20Ten (2010)

Funk / Pop
Label: NPG

1. Compassion (3:57)
  2. Beginning Endlessly (5:27)
  3. Future Soul Song (5:08)
  4. Sticky Like Glue (4:46)
  5. Act of God (3:13)
  6. Lavaux (3:03)
  7. Walk in Sand (3:29)
  8. Sea of Everything (3:49)
  9. Everybody Loves Me (4:08)
  10. Laydown (3:07)
Ik ben al sinds 1987 Prince-fan en ik ben wel heel erg blij met dit album. Met dit album gaat Prince weer terug naar zijn Dirty Mind-periode, alleen veel meer genuanceerd. Het gebruik van de drumcomputer is weer aanwezig en de songs liggen stuk voor stuk lekker in het gehoor. We moeten ook niet vergeten dat meneertje Prince 52 jaar is geworden. Hij gaat een beetje qua muziek mee met zijn leeftijd en ik vind niet dat daar iets mis mee is. En natuurlijk is de verborgen track 77 de allerlekkerste en laat Prince toch nog horen dat ie wel degelijk nog vernieuwend kan zijn. Ik heb acht exemplaren gehad, waarvan ik er nu nog twee over heb. Helaas: 1 voor mij en 1 voor een vriend van me. En Werchter was een superconcert!! Ik stond in de Golden Circle en heb waanzinnig genoten, net als mijn vier vrienden die ik bij me had. Ik kan niet wachten tot hij weer in Nederland komt!! 4 * voor deze CD.

avatar van Kill_illuminati
Valt het niemand op dat de getekende Prince op de cover extra lang is.

Nicci
Natuurlijk valt dat op . . .

LoveStoned
Ja, dat valt op. Ik blijf het een lekkere plaat vinden. De nummers zijn goed, niet zo geniaal als zijn oude werk, maar zeker niet slecht. Lekker voor op de iPod, 's avonds met 'n peuk.

Kill_illuminati schreef:
Valt het niemand op dat de getekende Prince op de cover extra lang is.

Was mij nog niet echt opgevallen, maar nou zijn de covers van Prince de laatste jaren ook echt niet om aan te zien, dus besteed ik daar weinig aandacht aan. Deze hoes valt voor mij ook echt onder 1 van de lelijkste die ik ken.

avatar van blur8
Prince grossiert in Albumhoezen met volledige wansmaak. En deze is daar dan ook geen uitzondering op. Doet hij het expres? Hoe dan ook; het heeft ook uitstralling op het oordeel van de muziek.
Anno 2010 gaan we opeens weer terug naar de lekker rouwe electronische sound van DirtyMind en 1999. Absoluut geen muzikale straf. Want het klinkt nergens geforceerd zoals de Funky bedoelde CD van vorig jaar. Ik ben dus verrassend positief over wat er achter die wanstaltige hoes schuil gaat.
Sterker nog: 10 zeer genietbare nieuwe Prince-songs. thank U.

JSF-815
Jeetje, wat is die laatste track 'Laydown' ontzettend slecht. Wat moet het voorstellen? Bij vlagen rap, Slechte R&B! Als een Chris Brown of iets dergelijks dit uit zou brengen vallen we met z'n allen over elkaar heen om te vertellen hoe slecht het wel niet is. Nu is het Prince, en staat hij op de tweede plek bij favoriete nummers. Lekker objectief, ik geloof er geen bal van. Het nummer klinkt de eerste 20 seconden goed, daarna wordt het erg slecht. Jammer dat de cd top begint en bagger eindigt. De laatste track blijft toch hangen.

De andere 9 nummers zijn ok, en een stuk minder slecht. Het begint erg lekker met het nummer 'Compassion' dus wat dat betret zit je er gelijk in, het 2de nummer klinkt ook lekker, de rest grijpt me niet echt, de nummers blijven ook niet echt hangen, maar zijn niet vervelend. Maar ok, met een zo goed als gratis cd kan je je toch geen buil vallen.

JSF-815 schreef:

Denk je niet dat dit misschien met smaak te maken heeft? Als een merendeel dit een lekker nummer vindt, en jij niet, dan liegen wij allemaal?

Beetje rare conclusie lijkt me...

JSF-815
Ik heb niet gezegd dat er gelogen wordt. Ik heb het over objectief zijn. Als één of ander R&B sterretje dit nummer de top40 in geslingerd had vraag ik mij af of het dan nog zo'n lekker nummer zou zijn.. Nu is het Prince en is het ok, ik twijfel alleen aan de objectiviteit. Dat is mijn gevoel. Ik snap echt wel dat mensen verschillende smaken hebben. Alleen dit nummer ontloopt de R&B meuk van tegenwoordig niet. That's my point. Maar om het duidelijker te maken, ik bedoel daar niet mee te zeggen dat het voor iedereen geldt.

OffTopic. Hoe vond je de versie van dat nummer dat ik je had gestuurd?

JSF-815 schreef:

OffTopic. Hoe vond je de versie van dat nummer dat ik je had gestuurd?

Ik ben een vrij kritische Prince fanaat, maar ik vind m erg lekker hoor
Heb ook zat van de man helemaal afgefikt.. maar ik denk wel dat als inderdaad een ander dit nummer gezongen zou hebben, ik m een stuk minder zou vinden.. maar ik hou nou eenmaal van de man zijn stem, en daarom is het ook gelijk een stuk beter.. eigenlijk best logisch toch?
Ik denk dat als SOTT (het album) door de Backstreet boys was gemaakt ik deze echt niet goed had gevonden (om maar even in extremen te gaan) dus of objectief het goede woord is....

Die versie heb ik nog niet kunnen luisteren (ben net getrouwd, en net terug van een reis) maar dat ga ik vanavond doen! En uiteraard zal ik je laten weten wat ik er van vind,.. Ben erg benieuwd!

JSF-815
Ik zie dat toch iets anders, ik begrijp dat je van een stem houd, maar een nummer is goed of niet. Snap je? Ik ben enorm Michael Jackson fan, maar als hij Bad Romance van Lady Gaga zou hebben gezongen (om een voorbeeld te noemen) was ik daar niet echt van gecharmeerd geweest, ongeacht zijn mooie stem. Omdat het nummer bagger is.

Je gaat toch ook op kwaliteit af lijkt me, als Backstreet Boys SOTT gemaakt hadden zoals dat voorbeeld dat jij gaf had ik de muziek waarschijnlijk van dat album ook fenomenaal gevonden. Ben het wel met je eens dat een zanger als Prince of MJ een album/nummer naar een hoger niveau kunnen tillen. Maar dan was het muzikaal wel top geweest. Heeft toch met objectiviteit te maken denk ik. Maar goed, verschillende mensen, verschillende gedachten. Laten we het daar op houden.

ps. Wat betreft je laatste alinea, ik heb je een private message gestuurd!

Nicci
Hoezo is een nummer goed of niet? Ik ben bang dat je zal merken dat je vrij eenzaam staat in dat standpunt.

JSF-815
Handig, één zinnetje eruit pikken en daarop reageren, als je het hele stuk nou leest.

Ik heb het volgens mij erg goed uitgelegd in mijn laatste post. Heb gezegd dat een zanger(es) een nummer naar een hoger niveau kan tillen, maar kwaliteit is kwaliteit. En zo zijn er meer mensen die er op die manier over denken, en zo zij er ook mensen die er anders over denken.

Daarbij zei ik dat als bijv. SOTT door een andere artiest identiek was gespeeld (instrumentatie) maar door een 'mindere' of andere zanger was gezongen, het album muzikaal nog steeds sterk is, maar vocaal wat minder. Volgens mij is dat zo logisch als wat.

Nicci schreef:

Wou er nog wat aan toe voegen, ik snap wat jij bedoelt. Maar ik had het over identieke instrumentatie.

Jij bedoelt waarschijnlijk dat als iemand covert hij of zei het nummer compleet om zeep kan helpen, en dat daarom een nummer niet per definitie goed is. Begrijp ik je goed? Dat ben ik met je eens dan. Maar ik bedoelde het anders, misschien heb ik mij niet goed verwoord.

Het is niet zo dat ik per definitie een cover goed vind als ik het origineel top vind. Dat wou ik nog even duidelijk maken om eventuele misverstanden in andere topics te voorkomen haha

Er schijnt een deluxe editie uit te komen. de franse radio draaide een snippet van een nieuwe track ' rich friends ' weliswaar 40 seconden, maar het klonk goed!
Deze release bevestigt het idee dat de krant release dus toch een sampler was

Weet je ook wanneer? Dit jaar nog? (gezien de titel van het album).

Nicci schreef:

Ik heb 'maar' 45 albums van de man . . .
Hoe kom je er in vredesnaam bij dit album geniaal te noemen. Ik vind het prima dat smaken verschillen enzo, maar hier moet ik om lachen.

Hahaha.... Ik heb zo'n 900 CD's van de goede man. Niet allemaal retail-CD's natuurlijk, maar ik heb ze wel!

Nou dit zit er duidelijk niet meer in...

Ik heb wel een halve ster erbij gedaan,want ik heb het album de laatste tijd weer wat vaker gedraaid (blijf in een enorme Prince fase hangen sinds Viage 2010) en het is natuurlijk geen geniaal album, maar het blijkt toch een leuk album, met toch een groot deel aardige tracks!!

Prince's slechtste album samen met Kamasutra

Schnee
Ja, begrijp me niet verkeerd, ik ben al 25 jaar princefan, maar wat ie hier voor een ontzettend ondermaats gedrocht heeft afgeleverd...

avatar van Twinpeaks
Deze moest ik nog altijd beoordelen.Eigenlijk is ie aan mijn aandacht ontsnapt al heb ik hem al jaren.Ik draai hem heel zelden moet ik zeggen ,maar dat komt meer omdat vrouwlief niet zo heel veel met onze kleine plintkabouter heeft.Een degelijk album zou ik willen zeggen ,zonder al te grote uitglijders of uitschieters.Daar wringt ook de schoen ,van een artiest als Prince verwacht je ontstijging van de middelmaat,maar daar ontkomt hij hier niet aan.Toch kan ik er wel een 3 en halve ster aan kwijt.Ook vind ik de productie van dit album beter dan de voorgaande twee.Het klinkt wat voller allemaal.Het is trouwens wel weer eens tijd voor een nieuwe zet van His Royal Dwarfness.

avatar van IntoMusic
Zoals altijd ga je artiesten die net zijn overleden weer wat vaker draaien en ontdek je albums die je nog niet in het bezit had. Zo ook dit album en wat een lage beoordeling op MuMe voor een toch heerlijk funky album. Een keer gedraaid en heb nog geen zwak moment gehoord. Beginning Endlessly en Act of God zijn geweldige funky tracks. RIP Prince!

avatar van Funky Bookie
Prince doet weer een solovoorstelling. Alle instrumenten, met uitzondering van de blazers en ondersteund door achtergrondzangeressen. Dit album had wederom een bijzondere distributiemethode: via een Belgische krant op de dag van zijn optreden op Werchter. De Belgen keken raar toen Hollandse Prince fans in supermarkten langs de snelweg de krant in grote hoeveelheden kwamen kopen. Muzikaal had deze best iets traditionele gereleased mogen worden, want dat zou commercieel best succesvol geweest kunnen zijn.

Compassion
We beginnen lekker. Een poprock nummer waar Prince patent op heeft. Heerlijke gitaren en veel dynamiek. We zijn begonnen.

Beginning Endlessly
We gaan lekker verder met goede, standaard Prince tracks, Dit is een strak, kaal funknummer. Zeker in de 21e eeuw bevallen deze nummers mij veel beter dan de rijker gearrangeerde nummers.

Future Soul Song
Dit vond ik altijd een wat standard R&B-ballad. De opener geeft daar ook alle aanleiding toe. Aan het eind redt de gitaar de studioversie van dit nummer. Dit nummer kreeg na Werchter echter een andere dimensie. Na de main show was er een aftershow in Viage en daar werd dit nummer gespeeld en toverde Prince een standaard ballad om naar een schitterend hoogtepunt van de show.

Sticky Like Glue
Weer een lekker funky nummer, vooral door de heerlijke gitaar.

Act Of God
Hier lijkt de Linn-drum in te zitten. Het nummer heeft een typisch jaren ’80 geluid en het doet mij aan Sex Shooter denken.

Lavaux
Het Linn-achtige geluid blijft en er komt nu ook nog een funky gitaartje overheen. Dit klinkt daardoor heerlijk vertrouwd in de oren.

Walk In Sand
Muzikaal is dit absoluut geen uitschieter, maar het is wel schitterend gezongen.

Sea Of Everything
Van het zand naar de zee. Het nummer is voor mij te glad, maar het is wederom de prachtige stem van Prince die het nummer redt.

Everybody Loves Me
De officiële afsluiter is typische jaren ’80 funk van de meester. Niet spectaculair, maar helemaal niets mis mee.

Laydown
Bonustrack op track 77. Hier introduceert Prince de Purple Yoda from the heart of Minnesota. Schitterend gevonden. Het nummer funkt als een dolle met name door de bas en de gitaar. Prince rapt / praat de tekst. Beste track van het album en de moeite waard.

Aan de ene kant lijkt dit album een routineklus, maar het is catchy en toegankelijk. Future Soul Song en Laydown trekken het uit de middelmaat en zorgen ervoor dat ik naar boven afrond in mijn beoordeling.

avatar van CWTAB
Matig album van Prince, best wel raar dat dit zo moeilijk te vinden is, mijn exemplaar komt vanop een rommelmarkt en heeft mij 50 cent gekost (ik heb daarnaast nog 2 maal een exemplaar tegenkomen in enkele kringwinkels).

Jammer van het papieren hoesje, ik had liever een gewoon cd doosje (wat dan weer duurder ging zijn wss).

Stiekem vind ik het eigenlijk wel een coole cd cover (überfout maar Prince heeft zelfden prachtige hoesen, buiten dan SOTT, Rainbow Children, & 3121)

avatar van Kronos
CWTAB schreef:
best wel raar dat dit zo moeilijk te vinden is

Was niet los te koop maar zat als promo bij enkele kranten en magazines. Alleen nog tweedehands te koop dus. En niet moeilijk te vinden. Op Discogs meer dan 70 exemplaren te koop vanaf € 2,59.

avatar van Kronos
Naast een exemplaar in cardboard sleeve heb ik er trouwens ook een in jewelcase.

voorkant

achterkant

Kostte me alleen een leeg doosje, een stuk mooi wit karton, wat lijm en een kleine creatieve inspanning.

avatar van CWTAB
Kronos ik had in al de opmerkingen in het forum gelezen dat de verkoop in Nederland moeilijk was via de kranten, dat er in die tijd veel geld werd gevraagd op discogs (nu wel een pak goedkoper, heb wel nog geen verzendingskosten gezien...

Dapper om zelf een doosje in elkaar te knutselen, ik ben nog aan het overwegen om deze bootleg artwork te gebruiken:

Prince - 20Ten Xtended (CDr, Album, Unofficial Release) | Discogs