Prince - 20Ten (2010)

Funk / Pop
Label: NPG

1. Compassion (3:57)
  2. Beginning Endlessly (5:27)
  3. Future Soul Song (5:08)
  4. Sticky Like Glue (4:46)
  5. Act of God (3:13)
  6. Lavaux (3:03)
  7. Walk in Sand (3:29)
  8. Sea of Everything (3:49)
  9. Everybody Loves Me (4:08)
  10. Laydown (3:07)
avatar van Shelter
1,5
ik dacht leuk een nieuwe Prince, lekker funky cd-tje die swingt van alle kanten. Maar helaas het is echt dramatisch slecht. Met vage synthesizer geluiden door de muziek... ik kan echt niets anders dan dit 1,5* geven. Wat een evrschrikkelijke corny teksten ook trouwens.
Ik ben over het algemeen een groot Prince liefhebber maar dit vind ik echt heel slecht.

avatar van djarend
Ik moet mijn mening ook bijstellen, vind hem toch (eigenlijk niet eens teleurstellend want volgens mij is het al 2 decennia geleden dat hij een echt goede plaat maakte) niet echt goed. Vooral die balads zijn tenenkrommend en idd de teksten zijn om te huilen. Heb al 10 jaar geen Prince cd meer aangeschaft en daar komt nu ook geen verandering in. Het blijft bij die 20 of zo die ik wél heb.

djarend schreef:

Ik vond ze wel heel erg prijzig trouwens. En hoe komt het dat jullie de enige zijn die ze verkopen? Volgens mij geen enkele andere keten toch?

djarend schreef:

Ook in een kartonnetje? of in een jewelcase??

Ik zag ze in kartonnetje. Dan vind ik bijna 20 euro voor een cd die gratis is weggegeven erg veel.

Stijn_Slayer
Goedkoop ergens die dingen opkopen, en ze dan voor zo'n prijs verkopen is inderdaad schandalig. Gelukkig heb ik mijn exemplaar al dankzij beaster!

beaster1256
ja, stijn , no problem , maar ik vind het gene vette , waar zijn de goddelijke tijden van purple rain , sign of the times , zelfs lovesexy en voora parade , ach die dagen liggen compleet achter ons , goed dat hij bij de krant zat want ik zou hem zeker niet gekocht hebben , maar dat er mensen zijn die die gratis exemplaartjes verzamelden en nu willen verkopen voor 20 euro , die mensen zouden ze moeten op sterk water zetten !

Nicci
Stijn_Slayer schreef:

Waarom is dat schandalig? Dat begrijp ik niet. Voor zover ik weet heet dat handel.

Stijn_Slayer
Nee, dat heet afzetterij. Het gaat daarnaast nadrukkelijk tegen de wens van de artiest in.

Maargoed, het zal mij verder een worst wezen. Vanaf nu heb ik het weer over dit album.

Father McKenzie
De krant waar ik deze cd bij kreeg, was er lyrisch over, in een groot artikel, je kan moeilijk verwachten dat die de plaat gaan afbreken.
Hier staat echt geen halve gedenkwaardige grootse song op, dit is Prince, die nog wel een vakman is, maar geen spetterende dingen meer kan schrijven, zoveel is me duidelijk. Een plaatje van 13 in een dozijn, vakkundig gemaakt, dat wel, maar zonder een grammetje bezieling.
Ik sluit me dus aan bij Michel's opinie (beaster1256 bedoel ik!), dit is gene vette en ik heb de cd in het schap gezet, denk niet dat ik dit nog gauw zal draaien, blij dat ik er geen € aan besteed heb.

avatar van djarend
aERodynamIC schreef:

Wij hebben ze via een groothandel in USA kunnen inkopen en die vroegen er de hoofdprijs voor. Helaas een andere manier lukte niet, ook niet via die krant of zo, anders hadden we dat écht wel gedaan, ik probeer altijd cd's zo goedkoop mogelijk in te kopen en verkopen. Maar goed, er zijn fans die er blij mee zijn en hem hier gewoon kopen, ben bijna door de voorraad heen en krijg hem dan niet meer, althans voorlopig want volgens die groothandel gaat ie in USA zeker nog een gewone release krijgen.

Die groothandel moet m haast wel via Europa hebben ingekocht, en dat is dus €1.60 per cdtje geweest (in het geval van Belgie) dan pakken ze er toch een vette winst op..... In de USA is dit album echt nog niet verstrekt.... Het schijnt dat Prince met Warner (jaja die) bezig is voor de distributie

Nicci
@Father
Bij wijze van experiment wil ik hem wel van je overnemen. Wat moet dat kosten?

Je kan dit album voor een hele schappelijke prijs bestellen op Amazon UK bij één van de Marketseller's. Was in mijn geval een cd zaak: voor de prijs van 6,65 euro thuis gestuurd.

Op eBay lukt dat ook: een vriendin had er eentje voor mij en haarzelf besteld (ze greep er naast toen ze in België was vanwege het concert daar). Ik meen dat het omgerekend iets van 3 euro was incl. verzendkosten.

Daar koop je tegenwoordig een brood voor....

Ik heb trouwens vandaag de 2 artiesten die op 1 en 2 in mijn top 10 staan (Prince & the Arcade Fire), op 2 en 1 in mijn rotatielijst staan. Gebeurt niet zo vaak.

aERodynamIC schreef:
Zo, en nu een wijntje pakken en genieten van de stilte en de krekels aan het zwembad.....

Ik had ook zo'n zwembad in Italië met krekels: wat een herrie maken die beesten zeg! We kregen er ook nog een blaffend keffertje bij... Gelukkig smaakt Italiaanse wijn prima, zeker onder begeleiding van Prince.

Ook onder begeleiding van 20Ten trouwens. Volgens mij is HET recept gewoon de ballads overslaan. Dan heb je een echte toch wel wat ouderwets funky Prince te pakken. Regelmatig flitst Controversy door mijn hoofd, natuurlijk door de funk met vlagen heavy synthesizer die op beide albums te horen zijn. En dat is toch niet verkeerd? Ik verbaas mij dan ook wat over de licht negatieve tendens die hier op Musicmeter ontstaan is bij dit album. Trouwens bij al zijn albums uit deze eeuw: die zijn toch heel wat beter dan het meeste werk uit de jaren '90?

Echt ouderwets goed vind ik Compassion, Beginning Endlessly & Laydown. Maar ook Sticky Like Glue, Act of God & Lavaux zijn niet te versmaden. Kortom: met 6 sterke tracks out of Ten is dit 20Ten een aanrader.

Stijn_Slayer
40% is dus niet goed. Een aanrader zou ik dat dan toch niet willen noemen, maar slecht is het album niet.

west schreef:

Nee, vind ik niet. Als ik naar mijn top 39 kijk dan zie ik dat ik daar inderdaad echt zo over denk. Ik zal niet zeggen dat het allemaal zo geweldig was, maar ik grijp makkelijker naar die albums.
Okay, deze eeuw heeft The Rainbow Children en een aantal 'erg goede songs'. Maar qua albums vind ik het matigjes.

Wow, een top 39 aan Prince albums! Ik ga daar ook eens aan werken. (In jouw top 6 kan ik me vinden, alleen zou ik 1999 op 6 zetten.)

Ik ben wel al met je eens dat deze eeuw vooral een aantal erg goede songs heeft opgeleverd, verdeeld over de verschillende albums. Toch vind ik dat op dit album wat meer van die songs staan dan je in de jaren '90 vaak aantrof.

Stijn_Slayer schreef:

60% is dus wel goed: dat is toch meer dan half vol / leeg.

avatar van Janz
djarend schreef:
Even reclame maken, de Velvet Music winkels hebben de cd's vanaf gisteren te koop. Waardeloos hoesje moet ik zeggen, maar goed als je hem toch wilt hebben.....

Volgens mij staat er achterop: For promotional use only. Not for resale.

avatar van Janz
Ik beken maar meteen: ik heb het niet zo op Prince. Eigenlijk heb ik hem altijd maar een klein krols katertje gevonden.
Rustig maar, eerst verder lezen:

Mijn eerste kennismaking met Prince zal het nummer When doves cry wel zijn geweest, toen dat in de top 40 kwam. Ik heb dat nummer altijd een soort valse start gevonden. De 2e single Purple rain maakte meer indruk. Dit nummer en de overige hits van die LP (bijkans de hele plaat dus) behoren tot mijn jeugdherinneringen.
Daarna was de belangstelling snel over. Raspberry Beret en Paisley Park schopten het niet ver in de hitparade, in mijn ogen terecht. Nummers als Kiss en If I was your girlfriend bevestigden mijn bovengenoemde visie op het fenomeen.

Toen ik eind jaren 80 een vriendinnetje kreeg die 's nachts droomde van Prince, heb ik me nog serieus verdiept in Parade, Sign of the times en Lovesexy, maar ik heb het licht nooit mogen aanschouwen. Ieder zijn smaak zullen we maar zeggen.

Op vrijdag 9 juli j.l. passeer ik rond de middag de grens bij Hazeldonk, op weg naar vakantiebestemming ergens aan de Belgische kust. Al snel valt Radio 2 weg en schakelen we over op een Belgische zender. Een reclamespotje meldt ons dat een Belgische krant de andere dag de nieuwe CD van Prince gaat weggeven. Ik ben verbaasd. Dit kan niet waar zijn.
Omdat het die dag en ook de bewuste zaterdag bloedheet is, besteed ik er verder geen aandacht meer aan. Ik heb op dat moment meer behoefte aan verkoeling dan aan Prince en lig de hele dag voor pampus op het strand.
Een paar dagen later passeer ik een tijdschriftenwinkel en zie dat je bij Het Nieuwsblad een flesje bier kado krijg. Ik koop de krant met bier en herinner me plots het reclamespotje. Dus ik vraag: hebben jullie die CD nog? Nee heb je, ja kun je krijgen, tenslotte. Prompt krijg ik er 2 mee. Een krant, een flesje bier en 2 CD's voor 1 euro. De Belgen kunnen voor mij niet meer stuk.

Als ik de CD in de CD speler stop, volgt de volgende verrassing. Ik weet niet wat ik moet verwachten en ergens houd ik er rekening mee dat er alleen maar korte stukjes op staan. Het is tenslotte een promo. De CD speler geeft echter 77 nummers aan. Ik denk nog: zeker een foute persing, maar het andere exemplaar zegt precies hetzelfde. Afijn, jullie zullen dezelfde ervaring hebben.

Maar om een lang verhaal kort te maken: Prince heeft mij met dit plaatje toch wel aangenaam verrast. Inmiddels heb ik het CD'tje een aantal maal beluisterd. Als niet-Princefan vind ik dit een genietbaar plaatje. Muzikaal tamelijk toegankelijk, een leuke vakantieherinnering. En als ik dan zie dat er mensen zijn die 20 euro's over hebben voor dit plaatje, voel ik me een soort prijswinnaar. Ik was op het juiste moment op de juiste plaats. Eerlijk gezegd begrijp ik de kritieken daarom ook niet zo. Jullie lijken wel Hollanders. Ik zeg maar zo: een gekregen paard moet je niet in de bek kijken. En daar wilde ik het maar bij laten.

Ja hallo daar Prince fans op Musicmeter! Hebben we een stiekeme gezamenlijke aversie ontwikkeld tegen de 'moderne' Prince, die op dit album eigenlijk helemaal niet modern is. Een aantal van jullie geven dit album 20Ten vol met oh zo lekkere jaren '80 electro-funk zelfs een onvoldoende...

Jongens, de zon schijnt buiten en een album van Prince moet je altijd meerdere keren draaien. Daarom mijn advies: probeer het nog een keer, zet 'm keihard aan en sla vooral de ballads over, behalve Walk In Sand. (En pas daarna je score aan naar boven )
Ik kom inmiddels tot drie ouderwetse oh zo lekkere funknummers: Sticky Like Glue, Act of God, Lavaux en drie instant classic Prince songs (wat zijn die geweldig zeg!): Compassion, Beginning Endlessly & Laydown en verhoog mijn score naar 4,0*

Ik heb alleen één probleem: ik wil naar een Prince concert! Dit album triggert allerlei oude Prince 'genen' in mij. En ik was op vakantie toen de grote kleine mijnheer optrad.

west schreef:
En ik was op vakantie toen de grote kleine mijnheer optrad.

Ik huil met je mee: ik had precies hetzelfde. Sterker: vrienden gingen wel en hadden golden circle plaatsen. Nog erger.... ze belden me op en ik kon rechtstreeks een stuk 'Kiss' meeluisteren (wat natuurlijk wel degelijk gaaf was ).

20Ten? Ik draai het best regelmatig. Voor mijn gevoel zelfs wat vaker dan de vorige albums. Maar of ik het daardoor nu beter ben gaan vinden? Een onvoldoende is het niet, maar ik kan er ook niet erg warm of koud van worden. Ik denk ook dat het te maken heeft met het feit dat andere muziek mij al jaren veel meer doet dan Prince zoals hij dat in de jaren '80 deed.

Het mooie bij en voor mij is, dat de electrofunky nummers van dit album een beetje het oude Prince gevoel hebben losgemaakt bij mij. Een verdienste van dit album.

Daar ben ik blij mee, alleen doet het missen van het concert dan wel extra pijn. Golden circle plaatsen..... dat zou ik dus ook wel willen! Wel gaaf inderdaad, een stukje meeluisteren terwijl je op vakantie bent. Dat kan allemaal in het jaar 20Ten.

Tja, ik had mee kunnen gaan en dan had ik daar ook gestaan. Maar een vakantie is natuurlijk ook erg lekker. Je wil niet weten hoe erg ik heb lopen balen dat de kleine man juist na jaren (Ahoy ten tijden van Rainbow Children toch?!) weer eens kwam en ik uitgerekend op dat moment echt niet kon. Op YouTube gelukkig erg veel nummers kunnen zien achteraf en wat me daar opviel was dat er geen blazers aanwezig waren. Dus die synthsaus waar hij zo bekend om is staat weer helemaal in de spotlight. Ook de mondharmonica was een opvallende toevoeging.

Zelf hoop ik nog steeds op wat meer livealbums van de man.
Een nummer als Compassion benadert dat live-gevoel wel een beetje en dan vind ik ze ook gelijk een stuk leuker

west schreef:

Ik ben wel geweest, terwijl ik in 1e instantie wilde overslaan.. Ben toch blij dat'k gegaan ben, zeker omdat er ook nog een enorm gave aftershow op volgde

Echter... wees gedudlig, want het lijkt erop (zeer betrouwbare bron) dat er nog een vervolg komt op de 20ten tour in Europa, waarbij ook NL aangedaan gaat worden. In het najaar.. dus.. blijf duimen!

aERodynamIC schreef:
Ook de mondharmonica was een opvallende toevoeging.

Leuk in 1 nummer, maar irritant als ie bij alle nummers voorbij komt. Ik mis de blazerssectie zeker wel in deze tour. Waar overigens geen 1 nieuw nummer wordt gespeeld (misschien een fragment van 10 seconden)

Ik ben er helemaal klaar voor! (maar dat zullen jullie wel begrepen hebben... )

Laten we elkaar vooral op de hoogte houden daarvan: dat wil ik niet missen