Eels - Blinking Lights and Other Revelations (2005)

Label: Vagrant

1. Theme from Blinking Lights (1:44)
  2. From Which I Came / a Magic World (3:14)
  3. Son of a Bitch (2:27)
  4. Blinking Lights (For Me) (2:01)
  5. Trouble with Dreams (4:33)
  6. Marie Floating Over the Backyard (2:04)
  7. Suicide Life (2:42)
  8. In the Yard, Behind the Church (4:06)
  9. Railroad Man (4:17)
  10. The Other Shoe (2:32)
  11. Last Time We Spoke (2:22)

met Bobby, Jr.

12. Mother Mary (3:22)
  13. Going Fetal (2:21)

met Tom Waits

14. Understanding Salesmen (2:43)
  15. Theme for a Pretty Girl That Makes You Believe God Exists (2:06)
  16. Checkout Blues (2:27)
  17. Blinking Lights (For You) (1:59)
  18. Dust of Ages (2:21)
  19. Old Shit / New Shit (3:17)
  20. Bride of Theme from Blinking Lights (1:52)
  21. Hey Man (Now You're Really Living) (3:03)
  22. I'm Going to Stop Pretending That I Didn't Break Your Heart (3:57)
  23. To Lick Your Boots (3:30)

met Peter Buck

24. If You See Natalie (3:41)
  25. Sweet Li'l Thing (3:27)
  26. Dusk: A Peach in the Orchard (1:17)

met John Sebastian

27. Whatever Happened to Soy Bomb (2:26)
  28. Ugly Love (2:58)
  29. God's Silence (1:26)
  30. Losing Streak (3:52)
  31. Last Days of My Bitter Heart (1:35)
  32. The Stars Shine in the Sky Tonight (3:31)
  33. Things the Grandchildren Should Know (5:21)
  34. Fresh Feeling [Live] *
  48. Novocaine for the Soul [Live] *
  49. Losing Streak [Live] *
  50. Climbing to the Moon [Live] *
avatar van james_cameron
Leuk, afwisselend concept-album, verdeeld over twee schijfjes. Het zwaarmoedige navelstaren van zanger E is ook ditmaal verpakt in luchtige, vaak verraderlijk vrolijk klinkende liedjes voorzien van droogkomische teksten. Een zwartgallige verhandeling over de zinloosheid van het bestaan, verrassend optimistisch gebracht. Eén van de betere albums van Eels, wat mij betreft.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Weergaloos werkstuk van Mark Oliver Everett. Je kan er allerlei superlatieven op loslaten, het luistert als een verhaal, losse nummers beluisteren zal minder indruk maken. Het is donker, hilarisch ( It Was A Beautiful Day, The Sky Was Black As Ink ) ontroerend ( Ugly Love ) en luchtig en allerlei thema"s komen voorbij zoals liefde, dood, zelfmoord, hoop, vrees en geloof. Tekstueel ijzersterk, wereldplaat.

Arbeidsdeskundige

avatar van Poles Apart
In mei verschijnt de reissue op 3LP.

avatar van Tonio
Ik zag net tot mijn grote schrik dat ik nog nooit iets heb gepost bij dit prachtalbum. Komt omdat ik pas de laatste jaren dingen post.

Maar ja, wat valt er nog te zeggen over dit album, dat hiervoor al niet door anderen is geschreven? Daarom onderschrijf ik van harte de ultrakorte recensie van Arbeidsdeskundige hierboven: "Het leven trekt aan je voorbij op dit bijzonder intense album van deze geniale artiest.".

Zijn eerste twee albums vind ik ook zeer goed, maar alles wat hij daarna heeft geproduceerd haalt bij lange na niet het niveau van deze drie albums. Zeker: wel altijd een aantal goede nummers, maar ook veel mislukte experimentjes, overbodige herhalingen en soms ook wat opvullertjes.

Doet echter niets af aan dit prachtalbum. Valt nèt buiten mijn top 10, en staat op de elfde plaats, samen met nog zo'n 30 andere platen

avatar van konijnmuziek
De beste man kende ik alleen van het wel bekende Beautiful Freak. Dit persoonlijke album overtreft wat mij betreft Beautiful Freak. Alles is mooi aan dit album. Persoonlijke verhalen, mooie stem en prachtige muzikale invulling. Zou Eels graag eens live willen horen.

Er is in 2023 een hele fraaie uitgave op 3LP verschenen van dit geweldige album. In een extra dikke uitklaphoes met boek met foto's en teksten. De LP's zijn geperst op paars of paars/roze swirl vinyl. Die laatste heb ik en die ziet er wel heel mooi uit. Bovendien klinkt het ook nog eens erg goed.

Momenteel bijvoorbeeld nog hier te koop:
EELS - Blinking Lights (25th Anniversary Edition) Vinyl at Juno Records. - juno.co.uk