Eels - Blinking Lights and Other Revelations (2005)

Label: Vagrant

1. Theme from Blinking Lights (1:44)
  2. From Which I Came / a Magic World (3:14)
  3. Son of a Bitch (2:27)
  4. Blinking Lights (For Me) (2:01)
  5. Trouble with Dreams (4:33)
  6. Marie Floating Over the Backyard (2:04)
  7. Suicide Life (2:42)
  8. In the Yard, Behind the Church (4:06)
  9. Railroad Man (4:17)
  10. The Other Shoe (2:32)
  11. Last Time We Spoke (2:22)

met Bobby, Jr.

12. Mother Mary (3:22)
  13. Going Fetal (2:21)

met Tom Waits

14. Understanding Salesmen (2:43)
  15. Theme for a Pretty Girl That Makes You Believe God Exists (2:06)
  16. Checkout Blues (2:27)
  17. Blinking Lights (For You) (1:59)
  18. Dust of Ages (2:21)
  19. Old Shit / New Shit (3:17)
  20. Bride of Theme from Blinking Lights (1:52)
  21. Hey Man (Now You're Really Living) (3:03)
  22. I'm Going to Stop Pretending That I Didn't Break Your Heart (3:57)
  23. To Lick Your Boots (3:30)

met Peter Buck

24. If You See Natalie (3:41)
  25. Sweet Li'l Thing (3:27)
  26. Dusk: A Peach in the Orchard (1:17)

met John Sebastian

27. Whatever Happened to Soy Bomb (2:26)
  28. Ugly Love (2:58)
  29. God's Silence (1:26)
  30. Losing Streak (3:52)
  31. Last Days of My Bitter Heart (1:35)
  32. The Stars Shine in the Sky Tonight (3:31)
  33. Things the Grandchildren Should Know (5:21)
  34. Fresh Feeling [Live] *
  48. Novocaine for the Soul [Live] *
  49. Losing Streak [Live] *
  50. Climbing to the Moon [Live] *
jonas-dewaele
There's nothing that i wanna do
More than get alone and be with you
Trouble with dreams is they don't come true
And when they do they can't catch up to you

You don't need a thing from me
But i need something big from you
'cause you know i've got
An awful lot of big dreams

I'm walking down a lonely road
Clear to me now but i was never told
Trouble with dreams is you never know
When to hold on and when to let go

If you let me down it's alright
At least that leaves something for me
'cause you know i've got
An awful lot of big dreams

This is the life that i must lead now
Crossing fingers and wiping brow
Trouble with dreams is you can't pretend
Something with no beginning has an end

Die lyrics zijn zo waar...en jammer genoeg erg toepasselijk op dit moment

avatar van Raoul
Towser schreef:

Toen bestond de band nog uit 3 leden ja. Tegenwoordig is het meer een solo-project van E, met wisselende muzikanten.

Eigenlijk is Eels altijd een solo-project geweest. Mr E begon als E, en dat was een redelijk simpel gebeuren (nog steeds leuk natuurlijk, maar te doen) toen hij na zijn eerste 2 (solo) albums nieuwe liedjes maakte, bestonden deze uit zoveel lagen dat ze live niet uit te voeren waren door 1 persoon. Zijn platenmaatschappij vroeg of hij andere muzikanten erbij wilde zoeken, dat deed hij. De nummers bestonden allemaal eigenlijk al. Op een paar nummers hebben Tommy en en Butch meegeholpen/gezongen/gespeeld. Daarom is hij van E naar Eels gegaan.

Later zijn deze mensen vervangen door andere mensen, Butch doet zo nu en dan nog mee. Tommy is direct na de Beautiful Freak tour ermee gestopt/uit de 'band' gezet.

Mijn punt is: Eels is eigenlijk altijd een solo-project geweest met zo nu en dan gastoptredens. Live lukt dat niet dus dan is er meestal een band of strijkbakje bij.

avatar van Leeds
Raoul schreef:

Vind ik ook. Dus sta ik zeker achter uw redenering. Heel wat muzikanten (zeker al meer dan 30) hebben Mark begeleid waaronder de niet te onderschatten Tom Waits.

Het is geen redenering, het is gewoon de waarheid.

avatar van Joren999
Hier staan toch ook weer een aantal prachtige nummers op, waaronder Railroad Man, The Other Shoe, Bride of Theme for Blinking Lights (ondergewaardeerd!), Ugly Love en The Stars Shine in the Sky Tonight.

Beoordeling volgt later.

zopu heel graag de LP hebben , alleen 250 euro is me iets te gortig. wacht op een heruitgave

avatar van Ducoz
Draai hem nu voor de 6e keer, hij pakt me toch wel.
In eerste instantie had ik het gevoel dat er toch wat mis kleumen bij zaten, maar toch pakken ze me allemaal.
Hij duurt misschien wat lang, maar E heeft hiermee wel aangetoond een klasse artiest te zijn.

avatar van Eveningguard
Zag 'm liggen bij fame, is 23 euro goedkoop voor deze plaat? Heb 'm niet gekocht.

avatar van Rogyros
Mwah, vind ik niet echt goedkoop. Het is wel een dubbelcd, maar bij cdwow kun je hem voor een tientje goedkoper aanschaffen. Gaat altijd wel een week of twee overheen voordat je hem daadwerkelijk ontvangt, maar dat is een ander verhaal.

Bij cosmox is ie bijna even duur als bij Fame, en bij bol.com betaal je twee tientjes.

Deze plaat staat sinds kort in mijn top tien. Ik geef 4,5 ster en vind het wel een meesterwerk. Een dubbelalbum wat van mij niet ingedikt hoeft te worden. Hij boeit ruim anderhalf uur lang. Een zeer hoog en constant niveau. Dus is 23 euro in ieder geval zeker niet teveel geld. Het album is het geld dubbel en dwars waard. Maar als het goedkoper kan, zou ik het niet nalaten. Moet iedereen natuurlijk voor zich weten.

avatar van Shangri-la
Eveningguard schreef:

Dit is een stuk goedkoper.

avatar van Rogyros
Dat is idd nog goedkoper dan wat ik aangaf.
Conclusie: 23 euro is enkel te duur omdat hij voor veel minder kan worden aangeschaft. Het album zelf is het geld meer dan waard!

Vandaag het album in mijn persoonlijke top 10 toegevoegd na hem een aantal weken goed beluisterd te hebben. Het album is een prachtig geheel met een aantal pareltjes zoals Railroad Man, Whatever Happened to Soy Bomb en Blinking Lights. Erg ingenieus in elkaar gezet dubbelalbum dat echt blijft hangen bij mij.

avatar van Ronald5150
"Beautiful Freak" van Eels vind ik een prima plaat, maar eerlijkheid gebied te zeggen dat ik bij deze "Blinking Lights and Other Revelations" toch echt moeite heb mijn aandacht vast te houden. Het zal denk ik ook te maken hebben met de grote hoeveelheid nummers. Ik vraag me af een enkele cd met een selectie van de beste nummers niet beter was geweest. Het geluid op deze plaat vind ik ook echt afwijken van "Beautiful Freak". Dat is niet per definitie slecht, misschien juist goed en het bewijs dat Eels zich verder heeft ontwikkeld. Ik moet alleen concluderen dat die ontwikkeling niet aan mij is besteed. "Blinking Lights and Other Revelations" bevat een aantal sterke songs, maar over het geheel ben ik niet onvertogen enthousiast.

avatar van Ernie
Blijven luisteren! Had ook wat moeite met deze omwille van de hoeveelheid songs maar ze zijn echt allemaal goed tot zeer goed met als grote uitschieter I'm Going to Stop Pretending That I Didn't Break Your Heart! prachtig nummer.

avatar van Eveningguard
Disc One klinkt alvast geweldig! Even een vraagje: Heeft E de nummers bewust opgenomen om er later dit dubbelalbum van te maken of zijn het 'leftovers'? Als het het laatste is maakt het uiteraard niet uit.

avatar van oceanvolta
Hij heeft het bewust zo opgenomen, geen leftovers dus.

avatar van Eveningguard
Ik heb nog niemand gehoord over The Stars Shine in the Sky Tonight. Misschien wel E's mooiste ballad.

avatar van Screenager
Dit album voor 3 voor 20€ bij Fnac! Dat lijkt me alleszins niet te veel voor anderhalf uur E!

Jij hebt geluk kerel!

avatar van Amicus
Ik betaalde volgens mij 20 Euro voor dit album, 20 Euro waar ik nog steeds geen spijt van heb om uit te hebben gegeven

Beetje laat om te vragen aangezien jouw post bijna een jaar geleden was, maar wat waren die andere 2 albums ? Screenager

avatar van Screenager
Ik had geen flauw idee, maar kreeg de "briljante" ingeving om eens in mijn Itunes te kijken naar de 'date added' en dan zag ik dat ik ze samen heb ingegeven met Massive Attack - Mezzanine en Richard Hawley - Cole's Corner.
Deze Eels is daar toch zeker mijn favoriet van. Best wel vreemd dat hier nog geen stem bijstaat, komt er binnenkort zeker aan, nog even mijn geheugen opfrissen

avatar van spinout
Op Last time we spoke doet eels wel erg Sparklehorse na. Deze dubbelaar duurt veel te lang; er valt niet door te komen. De 3.5 is meer voor de kwantiteit, dan voor de kwaliteit. Die kwaliteit is er wel, maar anderhalf uur vaak zeurderige liedjes aanhoren, nee dank je.

avatar van perrospicados
Ik vind dit album in totaal niet mindblowin' maar er staan een paar nummers op die tot de absolute top van Eels kunnen worden gerekend: Suicide life, Understanding Salesmen, Checkout Blues, Dust of Ages, I'm Going to Stop Pretending That I Didn't Break Your Heart, If you see Nathalie en Ugly Love...man oh man wat zijn dat prachtige songs

avatar van ArthurDZ
Leuk album! Op voorhand verwacht je dat hij wel te lang zal duren, of dat je heel wat luisterbeurten nodig gaat hebben om met het album te klikken, maar niets van dit alles! En net als je denkt dat de kwaliteit wat gaat inzakken, komt E weer met een pareltje van een nummer aanzetten. Zalig!

Heeft iemand enig idee waar ik deze (nieuw) op lp kan kopen, zonder gebruik te hoeven maken van een creditcard?

avatar van Shangri-la
bij Discogs als met Paypal betalen geen probleem is, maar je zult er wel diep voor in de buidel moeten tasten.

avatar van Ducoz
Nicolaib88 schreef:

Inmiddels gelukt?

Wil hem ook.. maar wat isie duur.. voor 3 lps..

Ducoz schreef:

Inmiddels gelukt?

Wil hem ook.. maar wat isie duur.. voor 3 lps..
`

Nee, ik heb hem ook niet nog niet voor een redelijke prijs gevonden. Als ik hem vind, dan stuur ik je een bericht.

avatar van Ernie
Na zoveel jaren nu aan het herbeluisteren en deze blijft toch schitterend van begin tot einde.

Trouble with dreams, Going Fetal, Hey man (now you're really living), Sweet litlle thing, to lick your boots en Losing streak zijn voor mij de favorieten.

avatar van Niek
Wat mij betreft duidelijk de beste van Eels (ik ken niet alles overigens, enkel Beautiful Freak, Elektro-Shock Blues, Daisies of the Galaxy (een beetje), Shootenanny, Hombre Lobo en deze dus). Heb totaal geen moeite met de lange speelduur, terwijl ik bij andere Eels-platen wel weer even verzadigd ben aan het einde, raak ik dit niet zat. Voorlopige favoriet is In the Yard, Behind the Church.