Eels - Blinking Lights and Other Revelations (2005)

Label: Vagrant

1. Theme from Blinking Lights (1:44)
  2. From Which I Came / a Magic World (3:14)
  3. Son of a Bitch (2:27)
  4. Blinking Lights (For Me) (2:01)
  5. Trouble with Dreams (4:33)
  6. Marie Floating Over the Backyard (2:04)
  7. Suicide Life (2:42)
  8. In the Yard, Behind the Church (4:06)
  9. Railroad Man (4:17)
  10. The Other Shoe (2:32)
  11. Last Time We Spoke (2:22)

met Bobby, Jr.

12. Mother Mary (3:22)
  13. Going Fetal (2:21)

met Tom Waits

14. Understanding Salesmen (2:43)
  15. Theme for a Pretty Girl That Makes You Believe God Exists (2:06)
  16. Checkout Blues (2:27)
  17. Blinking Lights (For You) (1:59)
  18. Dust of Ages (2:21)
  19. Old Shit / New Shit (3:17)
  20. Bride of Theme from Blinking Lights (1:52)
  21. Hey Man (Now You're Really Living) (3:03)
  22. I'm Going to Stop Pretending That I Didn't Break Your Heart (3:57)
  23. To Lick Your Boots (3:30)

met Peter Buck

24. If You See Natalie (3:41)
  25. Sweet Li'l Thing (3:27)
  26. Dusk: A Peach in the Orchard (1:17)

met John Sebastian

27. Whatever Happened to Soy Bomb (2:26)
  28. Ugly Love (2:58)
  29. God's Silence (1:26)
  30. Losing Streak (3:52)
  31. Last Days of My Bitter Heart (1:35)
  32. The Stars Shine in the Sky Tonight (3:31)
  33. Things the Grandchildren Should Know (5:21)
  34. Fresh Feeling [Live] *
  48. Novocaine for the Soul [Live] *
  49. Losing Streak [Live] *
  50. Climbing to the Moon [Live] *
avatar van Chameleon Day
Dit was de eerste die ik van Eels kocht. Bij toeval ontdekt door een kleine advertentie waarin een concert van E. werd aangekondigd. De korte omschrijving beviel me wel. Vrij kort daarna beluisterd en meteen aangeschaft. Geen enkele twijfel. In korte tijd daarna de overige studio-albums aangeschaft. Imo allemaal van hoog niveau.

Bij mij was de volgorde wat anders, maar in één klap ben ik een EElSfan geworden tot op de dag van vandaag. En hij is van uitzonderlijk hoge klasse. Ik ben het dus helemaal met je eens Chameleon Day!!!!!!!

avatar van polydor
Wat zijn Ugly Love, Things the Grandchildren Should Know en Railroad Man toch bijzonder prachige nummers.
Enkel de persoon die naar de naam Mark Everret luistert kan zulke mooie nummers schrijven.
In zijn totaliteit een prachtig, meeslepend album.

4.5*

avatar van Niek
Is dit gewoon een anderhalf uur durend studio-album of zit er nog een verhaal vast aan een plotselinge dubbelaar tussen allemaal driekwartiertjes?

Edit: Heb vanmiddag Beautiful Freak (voor 5 e!) aangeschaft en ben benieuwd geraakt naar deze mannen. Vooral teksten zijn tof. Dus verdere aanvullende info is welkom .

Niek schreef:
.....en ben benieuwd geraakt naar deze mannen.

Zeg maar "man". Eels is een project van "Mark Oliver Everett" a.k.a "Mr. E".

avatar van Niek
Oh! haha. Dr staan drie gasten op de achterkant, dus ik dacht.... naja. Ok, man .

Edit: achterkant van Beautiful Freak, that is.

avatar van Chameleon Day
Zie voor wat meer info over Mr E en zijn leven en muziek:

hier

en

hier

avatar van Niek
wiki.. Had ik op kunnen komen .
Nee, das flauw. Bedankt . Ik ga het lezen.

Niek schreef:
Edit: achterkant van Beautiful Freak, that is.

Toen bestond de band nog uit 3 leden ja. Tegenwoordig is het meer een solo-project van E, met wisselende muzikanten.

avatar van Mastroianni
Naar aanleiding van de nieuwe plaat van Eels deze maar weer eens opgezet.
Het kwartje is gevallen: dit is absoluut zijn meesterwerk. Kippenvel.
Meteen maar in mijn top 10 gezet, want Blinking Lights ... hoort zeker in de MuMe top 250.

haveman
Staan zeker wat mooie luisterliedjes op, maar mis soms wat afwisseling. Bijvoorbeeld wat stevigers als My Beloved Monster.

avatar van opperhex
Ik was bang, heeeeeeel bang toen ik de recensie over deze cd las. Mr. E. had het licht gezien en in muziek en woorden omgezet. Het kon niet, hij kon juist zo goed in woorden en muziek vangen hoe diep en duister en leven kon zijn.

Mijn angst was geheel ten onrechte .... met een grote glimlach en soms nog meer tranen heeft hij met dit meesterwerk bewezen, dat ook opstaan uit de dood in je geest prachtige muziek en teksten opleveren. De echtheid van al deze schoonheid is uniek in zijn soort.

Amen

Elk negatief woord over dit album zou idd echt heiligschennis zijn. Ik vrees echter dat hij dit "meesterstuk" nooit meer zal evenaren

Ad Brouwers schreef:
Ik vrees echter dat hij dit "meesterstuk" nooit meer zal evenaren

Vandaar dat hij er maar meteen een dubbelaar van gemaakt heeft.

Ad Brouwers schreef:

Als dit al een meesterstuk is, hoe moet je Electro-Shock Blues dan wel niet noemen?

avatar van opperhex
Elektro-Shock Blues was mijn eerste kennismaking met E. Ook deze ligt mij na aan het hart om andere redenen. Maar zeldzaam blijft het dat je het 'zwarte' in het leven kunt ondervangen in woorden en muziek en ook je wederopstanding op die manier neerzet. Daarvoor meesterstuk. ... Voor mij dan ...

Blinking Lights & Other Revelations is voor mij hét album van het decenium. By Far!!!!!!

avatar van My Addiction
het schrikt me echt af dat er 31 nummers op deze cd staan :s

avatar van Lennonlover
idem... meer dan anderhalf uur aan muziek. Hoe vind ik ooit de tijd...

avatar van Arrie
Het is een dubbelalbum, dus luister hem in tweeen. Ik snap dat nooit, op een of andere manier zie ik vaak het fenomeen dat mensen dubbelalbums in een keer willen afluisteren. Splits zoiets dan gewoon in tweeen, doe ik ook altijd bij dubbelalbums. Wat deze betreft, ik ken alleen nog de eerste cd.

avatar van My Addiction
Ik splits al cd's met 11 nummers op in twee -_- Eerst de eerste 6 en de volgende dag de 7 ;p

avatar van woutorrmusic
Wat een práchtige hoes! en mooie muziek natuurlijk : )

Lennonlover schreef:
idem... meer dan anderhalf uur aan muziek. Hoe vind ik ooit de tijd...
Voor goeie muziek moét je gewoon de tijd en de rust nemen, dan vliegt de tijd zo om. Op de "witte" van de Beatles staan ook 30 nummers en daar heb ik nog nooit iemand over tijd horen klagen. Blinking Lights is juist het mooist als je hem in zijn geheel beluistert en niet versnippert.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Helemaal mee eens Ad, dit juweeltje moet je inderdaad in zijn geheel beluisteren, sterker nog ik heb nog nooit anders gedaan.
Dit geldt trouwens ook voor de witte dubbelaar.

Father McKenzie
Hun beste, punt.

TEQUILA SUNRISE schreef:
Dit geldt trouwens ook voor de witte dubbelaar.

Gevaarlijk! Ik ben deze plaat nu pas aan het ontdekken. Sedert de beginperiode absoluut vermeden omwille van die lengte. Nochtans ben ik een grote Eels-fan. Maar ik weet dat meneer E nogal eentonig durft te zijn. Uiteraard mag dit geen excuus zijn maar het kan redelijk vervelend worden. Blinking Lights is voor mij nu in 2 delen opgesplitst. Dus beluister ik ze het best apart. De eerste luistbeurt heb ik nog in z'n volledigheid gedaan. Nu echter niet. Eens je de plaat echt onder de knie krijgt, dan ligt dat helemaal anders. Je weet wat komen zal en je weet wat geweest is.

Nu. Wat de langdradigheid betreft van die ozo gekende witte dubbelaar of andere langdradige platen. Deze heb ik in 4 aparte stukken beluisterd want het voordeel hiervan was dat ik ze op LP beluisterde. Nog meer eenvoudiger dan de Blinking Lights op CD. Al geloof ik dat er een LP versie van is. Van zodra je kant A van plaat 1 onder de knie hebt, dan kan je verder met kant B. En daarna herhaal je plaat 2 op dezelfde manier.

Nu, ik kom hier nog zeker op terug.

"A love letter, to life itself, with all its beautiful and horrible glory" Mooi omschreven op Wikipedia.

Nummers, die in in een tijdspanne van 7 jaar zijn opgenomen door Eels, m.n. door Mark Oliver.
Songs, waarin hij door donkere periodes van zijn leven ging, maar desondanks optimistisch tegen dat leven aan bleef kijken.

Om eentonigheid en langdradigheid te voorkomen liet Mark Oliver, gastspelers meedoen op enkele songs. Met name Tom Waits, Pete Buck (REM) en John Sebastian (Lovin'Spoonful).

Van al de opgenomen nummers heeft Mark zorgvuldig een éénheid gesmeed, wat uiteindelijk leidde tot Blinking Lights & Other Revelations.

Om die gevoelens goed op je in kunnen laten werken, kun je m.i. de dubbelcd het best in één keer beluisteren. Een brief (loveletter) kun je het best ook in één ker uitlezen, lijkt me.
Dar Mark er een periode mee afsluiten blijkt ook wel uit het feit dat hij na dit album een boek getiteld, Things My Grandchildren Should Know.

Ik het wat mij betreft één van de beste albums van de laatste decennia geworden, dat hij moeilijk zal kunnen evenaren of overtreffen, vrees ik, alhoewel Eels mij steeds aangenaam blijft verrassen.
Ik kijk dus ook nu al weer uit naar het nieuwe album Tomorrow Morning, dat in augustus uit gaat komen

avatar van Leeds
Lijkt me ergens wel heel goed verduidelijkt. Toch zal mijn beoordeling over de volledige plaat gaan en niet over het eerste of tweede gedeelte. Ik zie het meer als een Part I en Part II zoals de film It van Stephen King om maar een voorbeeld te geven. Maar overduidelijk, dit vormt 1 geheel.

Trouwens, het eerste gedeelte is me zeer prima bevallen. Het overige ligt klaar voor morgen.

Dan heb nog een goeie tijd "ahead" Leeds. Enjoy!!!

Ad Brouwers schreef:
Dan heb nog een goeie tijd "ahead" Leeds. Enjoy!!!

En of ik een leuke tijd had met deze plaat. Schitterende en met momenten o zo gevoelige plaat. En zelfs al een paar keer volledig beluisterd. Schitterende plaat.

Naast Beautiful Freak, Electro-Shock Blues en Daisies of the Galaxy weer een schitterende plaat bij.