Eels - Blinking Lights and Other Revelations (2005)

Label: Vagrant

1. Theme from Blinking Lights (1:44)
  2. From Which I Came / a Magic World (3:14)
  3. Son of a Bitch (2:27)
  4. Blinking Lights (For Me) (2:01)
  5. Trouble with Dreams (4:33)
  6. Marie Floating Over the Backyard (2:04)
  7. Suicide Life (2:42)
  8. In the Yard, Behind the Church (4:06)
  9. Railroad Man (4:17)
  10. The Other Shoe (2:32)
  11. Last Time We Spoke (2:22)

met Bobby, Jr.

12. Mother Mary (3:22)
  13. Going Fetal (2:21)

met Tom Waits

14. Understanding Salesmen (2:43)
  15. Theme for a Pretty Girl That Makes You Believe God Exists (2:06)
  16. Checkout Blues (2:27)
  17. Blinking Lights (For You) (1:59)
  18. Dust of Ages (2:21)
  19. Old Shit / New Shit (3:17)
  20. Bride of Theme from Blinking Lights (1:52)
  21. Hey Man (Now You're Really Living) (3:03)
  22. I'm Going to Stop Pretending That I Didn't Break Your Heart (3:57)
  23. To Lick Your Boots (3:30)

met Peter Buck

24. If You See Natalie (3:41)
  25. Sweet Li'l Thing (3:27)
  26. Dusk: A Peach in the Orchard (1:17)

met John Sebastian

27. Whatever Happened to Soy Bomb (2:26)
  28. Ugly Love (2:58)
  29. God's Silence (1:26)
  30. Losing Streak (3:52)
  31. Last Days of My Bitter Heart (1:35)
  32. The Stars Shine in the Sky Tonight (3:31)
  33. Things the Grandchildren Should Know (5:21)
  34. Fresh Feeling [Live] *
  49. Losing Streak [Live] *
  50. Climbing to the Moon [Live] *
jeanke schreef:

beste album van 2005.

Kijk, zo hoor ik het graag!

Aap
Eerlijk gezegd begrijp ik niet zo goed waarom deze CD zulke goede kritieken krijgt hier. Ik heb dit album nu twee keer integraal geluisterd maar vind het een beetje onsamenhangend allemaal. Ik heb de indruk dat Mr. Everett materiaal had voor iets meer dan 1 CD en de rest gevuld heeft met probeerseltjes die hij nog op de plank had liggen, en dit met een geforceerd overkoepelend themaatje heeft trachten te maskeren. Bij meer dan een paar tracks kan ik me niet van de indruk onttrekken dat ze onaf zijn, maar zijn anderzins ook volkomen overbodig. Ook ergerde ik mij aan de lyrics van sommige songs, die i.t.t. het andere werk dat ik ken van Eels, simplistisch en sterk egotistisch overkomen. Het feit dat hij zich daar eigenlijk al een beetje voor verontschuldigt met de titel van dit album doet daar niks aan af. Al met al kent dit album voor mij maar een paar goede momenten (o.a. 'Last Time We Spoke'), maar niet genoeg om een hogere waardering te geven dan 2½*.

avatar van mathias
Hmz dat vind ik een vreemde kritiek eigenlijk... E's teksten zijn toch altijd egocentrisch?? (Wat ik eigenlijk nog iets helemaal anders vind dan egoïstisch... E claimt nooit x maar legt enkel zijn gevoelens bloot. Hoeveel groepen en singer-songwriters doen dat niet? Zijn die dan allemaal egoïstisch?)
Bovendien, welke nrs. zijn onaf/overbodig?? Ik begrijp niet zo goed welke je eruit zou pikken... dit is al een half conceptalbum, overbodig lijkt me dus een vreemde kritiek. En onaf? E heeft aan deze plaat bijna 7jaar gewerkt als ik me niet vergis!

mathias schreef:

Hij schrijft niet "egoïstisch", maar "egotistisch". Egotisme is de drang om over jezelf te spreken, egoïsme is handelen uit eigenbelang. Een niet zo subtiel verschil dus. Neemt niet weg dat ik je mening deel dat er eigenlijk weinig nummers op staan die overbodig zijn. Het is een album dat de ruimte en tijd neemt en geen drang voelt kernachtig te zijn. Het is een album dat als geheel gezien prachtig is, maar zodra het als een collectie van losstaande nummers benaderd wordt verliest het haar schoonheid. De kracht zit hem in de cohesie, niet in de kwaliteit van de individuele songs.

avatar van mathias
Oeps... sorry

Verder geef ik je gelijk 42... dat was ongeveer wat ik ook wilde zeggen (een egotistisch bericht was dat ), maar dan met andere woorden...

Aap
42 schreef:

De kracht zit hem in de cohesie, niet in de kwaliteit van de individuele songs.

Kijk, hier heb ik wat aan. Ik was al bang dat ik geflamed zou worden voor mijn kritiek, maar het is natuurlijk veel constructiever als iemand uitlegt wat hij/zij er nu juist wel zo goed aan vond. En 42 heeft gelijk; zoals ik gewend ben bij 'Eels' luister ik naar de nummers als op zichzelf staand, en ik ben ook van mening dat de andere CD's van Eels daar wel degelijk aanleiding toe geven.
Toch ben ik niet overtuigd dat het veel verschil gaat maken; een fade-out na 1½ minuut blijf ik verdacht vinden, en de lyrics van 'Ugly Love' vind ik op z'n zachtst gezegd irritant.
Maar goed, ik ga nog eens proberen de door 42 genoemde onderlinge samenhang van de nummers te doorgronden. Ik hoop niet dat daar enkel en alleen het terugkerende themaatje om de zoveel nummers mee bedoeld wordt. En dan nog, cohesie geeft toegevoegde waarde, maar slechts dan als de nummers afzonderlijk al enige merites van zichzelf hebben. Als iemand nog wat vingerwijzingen heeft ....

Aap schreef:

Nou, persoonlijk vind ik 'Electro-shock blues' juist een van de samenhangendste conceptalbums die ik ken. Het thema is zijn tragische privéleven (Zijn moeder was net overleden aan longkanker en zijn zus had zelfmoord gepleegd) en je voelt de pijn en de verwerking daarvan bijzonder goed. Dit album is ook een prachtig conceptalbum trouwens, gebaseerd op 'Smultronstallet (Wilde aardbeien)' van Bergman, dat zijn levensloop eigenlijk beschrijft. Maar 'Electro-shock blues' vind ik nóg beter (en cohesiever)...

Paalhaas schreef:
Maar 'Electro-shock blues' vind ik nóg beter (en cohesiever)...

Electro-shock Blues is nog steeds Eels' beste.

Ik ga toch voor de eerste. ESB staat bij mij op 2.

avatar van cichlisuite
Ik hou het nog steeds bij Daisies of the Galaxy als favoriete Eels album, daarna ben ik dus compleet afgeknapt.
Ik hoor echter alleen maar goede dingen over deze en hoewel ik helemaal eruit ben geweest ga ik Eels nog een 2de kans gunnen.

avatar van dynamo d
Beste nummers van dit album:
In the Yard, Behind the Church
From Which I Came/A Magic World
If You See Natalie
To Lick Your Boots

avatar van The Scientist
Vind Railroad Man en Trouble With Dreams toch ook wel hoogtepunten hoor. Live was vooral Railroad Man geniaal, echt kippevel.... Ook If You See Natalie was live erg mooi!!

avatar van pauljojo
Dit album moet je eigenlijk meerdere keren horen voordat je er wat over schrijft hier. Ik heb hem tot nu toe 2x gehoord en beide luisterbeurten waren zeer geslaagd. Tot nu toe 4,5*, net zo goed als Beautiful Freak dus naar mijn mening. (ESB vind ik minder...) Mother Mary, Hey Man (Now You're Really Living), zijn tot nu toe mijn favorietjes. Maar eigenlijk is alles wel mooi. Toch nog maar vaker luisteren voordat ik definitieve *en ga uitdelen...

Ik ben eigenlijk niet zo'n liefhebber van dubbel CD's omdat ik het vaak te veel vind om te behappen. Dit album met 33 (!) nummers is ook nauwelijks te overzien. Daarom heb ik vooralsnog alleen de eerste CD beluisterd en ik moet zeggen, na zo'n 4 draaibeurten begint het al behoorlijk te boeien.

Er staan de nodige niemendalletjes op maar als geheel (dwz de helft, dus) is dit toch wel een erg mooi album. A magic world, blinking lights (for me), Trouble with dreams, In the yard, Mother Mary............ Bij elke keer beluisteren blijken er meer pareltjes op te staan.

Vier punten vooralsnog; de komende tijd wil ik CD 1 nog wat beter doorgronden en zal daarna ook CD 2 gaan beluisteren. Ik sluit zeker niet uit dat het uiteindelijk 5 punten worden.

Beautiflul freak and Daisies of the galaxy vond ik al fascinerend maar Eels heeft me dit jaar, met het optreden in Tilburg en deze CD, definitief voor zich gewonnen.

Pim
Het is alsof alle voorgaande albums nodig waren als opstapje naar dit sublieme hoogtepunt van Eels.
Dit album is een meesterwerk.

Zojuist mijn stem verhoogd van 4 naar 4,5 want wat een prachtig album is dit.

Het openingsnummer is niet meer dan een opening. Een kort kabbelend riedeldje met wat dadada-gezang. Een niemendalletje maar het geeft wel direct aan dat we hier niet met losse nummers te maken hebben maar met een heus concept-album.

"From which I came" begint weird maar na een minuutje wordt het plots een lekker deuntje. We zijn begonnen.

"Son of a bitch" is een langzaam nummer, niet erg spannend, maar een leuke tekst: "she was my mom, and I was no sun of a bitch".

"Blinking lights" is het eerste hoogtepunt. Het themanummer van het album. Met minimale begeleiding wordt een prachtig sfeertje neergezet.

"Trouble with dreams" is van hetzelfde nivo. Mooie overgangen in gebruik van verschillende zangstemmen, pakkend refreintje en een werkelijk schitterend slot met een op hol slaand orgeltje.

"Marie floating" is een pauzenummertje van 2 minuten.

Dan begint een gedeelte met nummers waarin Eels soms terug lijkt te grijpen naar de tragische gebeurtenissen in z'n privéleven (dood van vader, moeder en zus binnen een jaar):

"Suicide life" vind ik één van de mindere nummers. Beetje saai.

"In the yard" daarentegen is een prachtige sfeerbeschrijving van een begraafplaats. Je ziet hem voor je, deze man met baard, 's nacht weemoedig op een bankje.

"Railroad man" laat een ongelooflijk aanstekelijk country-deuntje horen. Ik galm mee, terwijl ik niet eens van country hou.

In "The other shoe" een lekker dreigende gitaarriedel met een mooie sfeerbeschrijving van het stedelijke leven. "and soon they'll wake up to the stink of life passing them by. wake up and smell the stink of their lives". Goedemorgen!

"Last time we spoke" is uiterst breekbaar en daardoor indrukwekkend. Gaat over het laatste gesprek met een dierbare. Eén van de hoogtepunten.

"Mother Mary" is qua instrumentarium een weird nummer, met een heftig refrein "I did not mean to let you go so quick". Aan het slot lijkt het alsof hij er inderdaad niet in slaagde een einde aan dit nummer te maken.

In "Going fetal" probeert Eels een international dansje te introduceren. Dit gaat hem niet lukken. Een feestnummer dat zo van Talking Heads zou kunnen zijn.

"understanding salesman" is een schitterende ballad waarvan ik niet echt kan doorgronden waar het over gaat. Ja, over z'n vader, maar verder? Geeft niet, misschien komt het ooit nog.

"Theme from a pretty girl", het laatste pauzenummer. Had voor mij niet persé gehoeven, maar duurt ook maar weer 2 minuutjes.

"Checkout blues"; alweer een mooie ballad. "Things won't get better, until they get much worse".

Tot slot de een instrumentaaltje met de melodie van Blinking lights. Dit als opmaatje voor CD nr. 2, die ik hier nog niet ga recenseren.

Ik had het vooraf niet voor mogelijk gehouden maar ik vind deze CD minstens net zo goed als Beautiful Freak.

avatar van The Scientist
Held schreef:

"Suicide life" vind ik één van de mindere nummers. Beetje saai.

, Voor mij is dat juist veruit het beste nummer (Samen met Railroad Man trouwens)

avatar van HiLL
Ik kon het niet laten...heb deze net besteld bij wow voor 14.99! De laagste prijs die ik kon vinden. Ben benieuwd.

Daisies overtreft Freak nu al bij mij. Heerlijke band dit!

HiLL schreef:
Daisies overtreft Freak nu al bij mij. Heerlijke band dit!

Blues is nóg beter, HiLL!

avatar van HiLL
Hmm ja maak het me maar moeilijk! Ik denk dat die ook wel eens wordt aangeschaft. Deze band zit nu al een beetje in mijn hartje..en dat is snel!

Bij nu op bol.com deze cd aan het luisteren en het klinkt echt super! Ik kende deze hele band eigenlijk niet zo goed. Heb net ook 'Beautiful Freak' geluisterd en dat klonk ook erg goed, ga die maar eens aanschaffen denk ik.........8 euro maar.

avatar van HiLL
Heja Music4ever...Beautiful Freak is heel goed, maar kan je meteen ook Daisies aanraden. Echt een verdomd goede band.

Overigens deze cd of bij Mediamarkt kopen (14.99) of bij Cd Wow.

avatar van Koenr
Ik zou Electro-Shock Blues aanraden, hun beste.

HiLL schreef:

Overigens deze cd of bij Mediamarkt kopen (14.99) of bij Cd Wow.

Ok, bedankt voor de tip!
Alleen bij ons is er helaas geen mediamarkt in de buurt.
Zal eens kijken op hun site of je daar kan bestellen.

Heb even gekeken op de site van mediamarkt maar daar kan je helaas geen cd's bestellen.
Dan ga ik wel voor Beautiful Freak, die is maar 8 bij bol.
Maar niet direct want ga eerst nog effe lekker Mike Oldfield en Supertramp draaien!

avatar van HiLL
Zo deze is ook binnen! En ik moet zeggen ook deze is erg, erg mooi! Wat een band. Ik heb nu 4 cd's en ik ben er verdomde blij mee. Wat een heerlijke, originele band. Favorieten:

1. Beautiful Freak
2. Daisies

Drie en vier dat moet ik nog bepalen. Electro Shock is het moeilijkst op het moment, maar is aan het groeien. Dit album heb ik echt net, dus.....

avatar van BoordAppel
Mooie plaat weer van Eels, maar toch een tikkie te lang denk ik. Zal op een 3,5 of 4 uitkomen maar mn eindlijstje niet halen.
Hey Man (Now You're Really Living) vind ik denk ik een van de leukste nummers.

Toine Rorije
Hey Man vond ik een flutsingel en was voor mij juist de reden om dit album maar links te laten liggen. Onterecht blijkt nu, want dit is (ondanks mijn lichte allergie voor zowel dubbelaars als eels) gewoon een van de betere platen van het jaar. Vooralsnog vind ik de eerste de betere en houd ik het op 4 sterrih. Al gaat dat hoe dan ook nog veranderen.

Theme from Blinking Lights wordt trouwens gebruikt in de serie 'de avonturen van roeland de kasplant'.

Toine Rorije schreef:

Goed, klinkt interessant. Wanneer is het op TV? Dan kan ik eens kijken wat die dekselse kasplant dit keer weer gaat uitvreten.

avatar van andré
Toine Rorije schreef:

...da's ook meteen het hoogtepunt van de Roeland-sketches, De Panters kunnen beter..