Kyuss - Welcome to Sky Valley (1994)

Label: Elektra

1. Movement I: Gardenia / Asteroid / Supa Scoopa and Mighty Scoop (17:46)
  2. Movement II: 100° / Space Cadet / Demon Cleaner (14:50)
  3. Movement III: Odyssey / Conan Troutman / N.O. / Whitewater (18:19)
  4. Lick Doo (0:58)
avatar van Agony
Deze is zelfs nog net iets beter dan "...and the circus". De volle 5 sterren. (voor de liefhebber; de gitarist die je op de platen van Kyuss hoort is nu de frontman van Queens of the Stone Age)

avatar van HammerHead
Bij mijn weten is de officiele naam van dit album Sky Valley (zonder het welcome to ervoor dus). Overigens inderdaad het beste album van Kyuss. Space Cadet: lekker onderuitzakken, volume knop flink open en genieten.

avatar van ManicM
Lekker plagerig ook, die meerdere songs in één track stoppen. Buiten dat laatste onbenullige pretliedje een lekkere, ronkende, brommende, zoemende plaat. Minder gevarieerd dan ...And the Circus, maar desondanks toch ietsje beter

JonnieBrasco
Die vier tracks... bij mij zijn het er toch echt 10... Alleen achter op de cover staan ze onderverdeeld in vier, maar daar heb ik verder geen last van...

Van deze c.d. prefereer ik het rustigere werk, zoals 'Space Cadet'. De gitaargeluiden die je daar hoort, en ook in het nummer 'Asteroid' vanaf 2.15 min. zijn magnifiek. In het ruigere werk komt de leadgitaar niet altijd even goed uit de verf, maar de good-gained bas-loopjes vind ik echt om te smullen, en de Deep Purple/Black Sabbath-achtige gitaar geeft het album een mooi donkerbruin tintje.

avatar van tims
Voor mij allemaal wat te zwaar...te dof (te stone??). Kan het rockpalastoptreden nog voor de geest halen ( 94? ). Begrijp wel dat ze grondleggers waren voor vele opvolgers (queens of the stone age), maar heb er geen gevoel bij. Het psychedelische (asteroid) in hun muziek kan ik wel weer waarderen..daarom toch nog 2 sterren.

Sorry HammerHead

Stallone
Geen twijfel mogelijk: gewoon vijf sterren. Zwaar en dof zoals het hoort.

Wat de titel betreft: als je de zijkant (de 'rug') van de cd bekijkt, zou je ook nog kunnen concluderen dat het album titelloos is.

avatar van De Geu$
Geweldige cd, maar dat abrupt stoppen en later in het nummer weer doorgaan vond ik doorgaans weer een tikkeltje irritant.

Of het moet aan mijn niet zo legaal verkregen copietje gaan; voorlopig dikke 4*....

Voor mij een van de beste albums in dit genre!

miloz
Zeker een heerlijke cd.

Omdat ik queens of the stone age een geweldige band vind heb ik besloten om Kyuss ook maar eens te gaan beluisteren. En zo kwam ik dus op dit album. Je hoort wel dat Josh Homme hier in speeld maar het klinkt allemaal een stuk zwaarder en doffer dan QOTSA en dat vind ik echt super vet.

Het enige irritante is dat alle nummers in 3 nummer zijn gepropt. Ik snap echt niet waarom ze dat gedaan hebben. Maar ondanks dat voorlopig 4 ster. Misschien dat ik het na meerdere luisterbeurten nog ga verhogen.

Fantastische plaat van de grondleggers van de Stoner Rock. Zoals hier wel al zal vermeld staan: Josh Homme (frontman Queens of the Stone Age) speelde hier gitaar. Ik vind ze zelfs een tikkeltje beter dan Queens of the Stone Age, die ik ook ontzettend goed vind.

Joy
wat een reetevette plaat zeg, dat moet uit de speakers blazen om tot zijn recht te komen

hoogtepunt:

alles!

avatar van orbit
Kyuss blijft klassiek natuurlijk, dé stonerrock band bij uitstek! Lekkere grooves, zompige stofzuigersound en raggen met die hap! Ik heb de zang altijd wat minder gevonden van kyuss (alhoewel ik hem ook niet meer los kan zien eerlijk gezegd). Deze en Circus vind ik de twee vetste platen, op de voet door hun derde. Niveau is eigenlijk steeds wel hoog. Ik luister er alleen vrijwel nooit meer naar, ik heb het wel weer gehad met de hardere rock en metal. Vooral dat doorjammen van die stonerbands irriteert me tegenwoordig vrij snel. Live is dit soort muziek een ander verhaal, jointje en biertje erbij en dolle pret. Maar thuis... neuh.
3.5* derhalve

Joy
vergelijk dit met qotsa en dan blijkt laatstgenoemde behoorlijk eentonig, kan mij iig niet bekoren

kyuss doet me ook denken aan een eindhovens bandje :7zuma7

leerde ik kennen voordat ik kyuss kende, en das 100 %leentjebuur van 7zuma7, maar maakt allemaal niet uit, ook 7zuma7 klinkt erg lekker, schort alleen aan het matige geluid helaas

avatar van Mart
Ook ik vind dit een geweldig album (ben sinds kort helemaal gek van Stonerrock). Alleen het opeens stoppen en later in het nummer weer doorgaan vind ik een beetje irritant worden (zoals De Geu$ al zei). Verder een geweldige plaat, met de eerste twee tracks als mijn favoriete tracks van dit album.

avatar van Bighead
Ben het met je eens Mart.

Hoppa, van 3,5 naar 4*

ForzaRob
deze plaat heel de tijd in de auto gedraaid toen ik op vakantie was in USA. Heerlijk die muziek als je in zo'n amerikaanse bak door de desserts van arizona rijdt en het letterlijk over de 100 degrees is.

4,5 *

avatar van jurado
wat is dat toch met 3 nummers in één? OP mijn versie staan er gewoon 10 , ook op de achterkant..en alleen het laatste nummer ,hier lick doo geheten , zit verstopt en heeft geen titel.

raaaaaaar

avatar van Mart
jurado schreef:

raaaaaaar

Zie hier de reden (bron: wikipedia):

The above tracklist (with 10 tracks) is from the promo version and some of the European issues, used here for ease and accuracy. Most of the commercially-sold versions of the CD contain only four tracks, which is meant to encourage listeners to experience it as a full album instead of as a collection of separate songs (although in some interviews, band member Josh Homme claimed that it was done this way just so it would be "like hell to play on a CD player").

avatar van cornucopia
Wat een album blijft dit toch... Fantastsich... Wat een groove... Je blijft er bijna in hangen... Het begin van Whitewater is een ongelooflijke muur van geluid die je weg blaast...

avatar van gemaster
Lekker album. De sound is heerlijk en de groove die het geheel uitstraalt spreekt me ook aan. De zang kan me iets minder bekoren en dat is ook de reden waarom ik dit ietsje minder vind dan de goede platen van QOTSA.

Kleine 4*

avatar van Ploppesteksel
Is de titel niet: Welcome to Sky Valley?

avatar van HammerHead
Nee, hoewel veel sites die naam wel aanhouden.

Joy
wrom staat er op de hoes dan:

Welcome to Sky Valley?

avatar van gemaster
Omdat het een plaatsnaam bord is. In Amerika staat er dan ' Welcome To' bij.

Gardenia is misschien wel mijn favoeriete Kyuss-track ooit. Wat ee heerlijk zwaar en stampend nummer. het hele album is gewoon steengoed en krijgt van mij een 4,5!

avatar van kaztor
Ook weer een geniale plaat om je stereo mee te teisteren. Lekkere zware, lompe grooves (met de nadruk op 'grooves') en veel instrumentaal, psychedelisch aandoende geweld. Het gevoel van de muziek van Kyuss kan ik zo'n beetje omschrijven als 'ruimtelijk', 'desolaat'...

Wat me hier ook weer opvalt is hoe de heren er een duivels genoegen in scheppen om de luisteraar op het verkeerde been te zetten. Zo is Asteroid eigenlijk een aanzet tot een nummer dat tot het breekpunt wordt doorgevoerd om vervolgens in versneld tempo te eindigen. Dat soort fratsen hoor je later dus ook weer terug in nummers van QOTSA en dat is gelijk wat Kyuss/QOTSA zo typerend en 'eigen' maakt.

Deze is, net als Red Sun en opvolger Circus, van zeer hoog niveau en ik raadt het iedereen aan die ook maar een beetje van goede rockmuziek houdt.

avatar van kaztor
miloz schreef:

Het zijn eigenlijk 3 'suites' ofzo.
Maar bij mij zijn het gewoon 11 losse nummers op de cd, hoor, dus snap ik je klacht niet zo.

avatar van Ploppesteksel
Ploppesteksel schreef:
Is de titel niet: Welcome to Sky Valley?

Is de titel nu veranderd dan uiteindelijk toch ?

Ploppesteksel schreef:

Is de titel nu veranderd dan uiteindelijk toch ?

Weer terugveranderd.
Nogmaals, de officiële titel is Sky Valley zonder "welcome to" ervoor.

avatar van Pantaviar
Beste Mume's,

Ik had "Blues for the Red Sun" al een tijdje en heb nu "Sky Valley" en "... and the Circus Leaves Town" aangeschaft.

Mijn God: hoe kunnen zulke goede cd's zo onbekend zijn?

Ik bedoel: ik denk dat Kyuss veel baat heeft bij het feit dat Queens of the Stone Age nu zo bekend is (met Josh Homme als de verbindende factor tussen de twee bands). En gelukkig maar! Want anders had ik deze juweeltjes nooit ontdekt.

Voor een eindordeel moet ik de cd's nog vaker luisteren, maar op dit moment:
Blues for the Red Sun: 4*
Sky Valley: 4,5*
... And the Circus Leaves Town: 4*

En het zal alleen maar hoger worden...

Met vriendelijke groet,
Pantaviar