Gazpacho - Missa Atropos (2010)

Noorwegen
Label: HTW

1. Mass for Atropos I (1:43)
  2. Defense Mechanism (6:29)
  3. I Was Never Here (3:09)
  4. Snail (3:35)
  5. River (5:36)
  6. Mass for Atropos II (2:37)
  7. Missa Atropos (8:25)
  8. She´s Awake (3:41)
  9. Vera (7:22)
  10. Will to Live (3:06)
  11. Mass for Atropos III (1:39)
  12. Splendid Isolation (8:33)
  13. An Audience (2:53)
avatar van RensZ
Ik ga weer een halfje omhoog na de nummers gisteren live gehoord te hebben, dit is ook gewoon weer belachelijk goed.

Het is trouwens ook mooi om te zien hoe de band ontwikkeld. Vorig jaar speelde ze het nummer River met een kladblokje omdat Jan de tekst nog niet uit zijn hoofd kende. Toen was het instrumentaal ook nog heel anders, mooi om te zien hoe het nummer uiteindelijk is geworden. Zó goed.

avatar van musicboy2602
Geweldig mooie muziek en live nóg beter! Ik zou niet kunnen zeggen dat het beter is dan Night, maar het komt toch verdomd dicht in de buurt (ondanks het relatief zeer lage gemiddelde).

avatar van juventino
Voor mij de beste van Gazpacho.prachtplaat

Ik wachtte bewust op het geven van een stem voordat ik de liveuitvoering van Missa Atropos heb mogen aanschouwen. Prachtig concert gezien en ik kan niet anders dan deze plaat een 5 te geven.

Ik vind het moeilijk om de nummers afzonderlijk te beoordelen, zo'n muziekkenner ben ik niet, maar deze cd verveelt geen moment en ik blijf nieuwe dingen ontdekken. Zo ontzettend gelaagd is deze muziek.

Gazpacho is pure klasse.

avatar van Etiul
Inmiddels verhoogd tot 5*. Waar ik eind vorig jaar sprak over een lichte teleurstelling, ben ik nu helemaal om. Met de draaibeurt (en dat zijn er inmiddels al heel wat geweest) wordt deze schijf beter. Met terugwerkende kracht alsnog mijn album van 2010.

Op www.progwereld.org staat overigens een interview met deze sympathieke band en daar wordt al weer gesproken over de opvolger. Lange nummers en veel viool

avatar van Rick53
Goh, River zit echt fantastisch in elkaar.

De 3 delen van Mass for Atropos vind ik ietsjes minder, misschien even wat meer tijd geven..
Splendid Isolation is trouwens een grote uitschieter! Geweldigde sfeer levert dat nummer af!

avatar van ad6922
Ayreon84 schreef:

Gazpacho is pure klasse.

Gezien onze overlap in onze eerste 2 top 10 albums moet ik je toch echt wel tot de muziekkenners rekenen

avatar van puppy
Had deze toch al een hele tijd op de computer staan, maar nooit meer bedacht dat ik 'm nog moest beluisteren... Schande voor zo'n goed album als dit is.

Vreemd dat dit album relatief zo'n laag gemiddelde heeft... Ik vind 'm eerlijk gezegd aardig in de buurt komen van de kwaliteit van Night, en zeker niet minder goed dan Tick Tock. Op dit moment misschien zelfs een tikje beter, maar dat kan eraan liggen dat ik deze minder vaak heb beluisterd.

Uitschieters vind ik River, Splendid Isolation (prachtig nummer!) en Missa Atropos. Een slecht nummer staat er naar mijn mening niet op, ze zijn zelfs allemaal van heel hoge kwaliteit.
Snel maar eens aanschaffen, dit album!

avatar van progressive
Ik heb hem nu ook weer eens opstaan. Goed album is het!
Alleen bij Mass for Atropos II denk ik altijd dat ik Even Less van Porcupine Tree op heb staan met die getallen die worden opgenoemd

nicoot
Uit een interview dat ik las op progwereld (denk ik), blijkt dat de keyboardspeler van Gazpacho nog niet eens van Porcupine Tree gehoord had toen ze die getallen (een soort code) gebruikten tijdens het maken van Missa Atropos, dus men kan moeilijk van plagiaat spreken. Ik dacht ook wel direct aan Even Less toen ik Mass for Atropos II voor het eerst hoorde Hoe kan je als progband nog nooit van PT gehoord hebben, was m'n tweede gedachte...

avatar van Brunniepoo
Nou ja, het ging natuurlijk alleen om de toetsenist, niet om de hele band (al hebben die het ook niet opgemerkt), maar slordig is het uiteraard wel.

Overigens: het bedoelde interview

avatar van legian
ik heb me er nooit aan gestoord eigenlijk, snap ergens ook niet dat er zo op gehamerd word dat ze hetzelfde hebben, alsof dat nooit gebeurd in de muziek wereld.

maargoed, heeft iemand mischien een tijdstip waneer je dit album het best kan luisteren, zowel bij night als bij tiktok heb ik wel momenten waneer ik die het best kan luisteren, maar bij deze heb ik dat niet echt.

avatar van Metal-D78
Door de week om kwart over drie 's nachts schijnt deze het beste tot zijn recht te komen...

Metal-D78 schreef:
Bij mij doet-ie het op zondag voor dag en dauw best goed!

avatar van Protonos
legian schreef:

Gewoon altijd . Mijn favoriet van deze band.

avatar van Ludakris
Ik heb dit album een paar keer geprobeerd en tot mijn grote spijt pakt het mij niet. Ik vind de zang, hoewel technisch perfect, echt storend en deprimerend. Het doet mij denken aan Jeff Buckley, maar ik mis diens uithalen. Het blijft wat in het ijle zweven. Ook muzikaal word ik er niet wild van, het grijpt mij nergens. Uit respect voor de band en aan de reacties hier te zien, ga ik niet stemmen. Ik kan het waarderen, maar het zal mijn ding niet worden.

avatar van Ayreonfreak
Ludakris schreef:

Geen probleem toch? Smaken verschillen nu eenmaal. Ik zou overigens niet weten waarom je niet kan stemmen. Als ik jouw favorieten zo bekijk heb je verstand van zaken en sta je stevig met je enkels in de prog/metal/rock zand, dus zou ik je (lage) stem respecteren.

avatar van Ludakris
Eigenlijk heb je wel gelijk, bedankt. Ik geef 'm een 3, een 2,5 vind ik toch te laag. Het concept is ook wel mooi maar verklaart deels mijn sombere indruk. Laat me eindigen met de positieve noot dat ik de albumhoes echt wel knap vind!

nicoot
Misschien moet je een iets steviger album proberen? Mijn persoonlijke favoriet van Gazpacho is Tick Tock en die rockt wel wat meer dan MA en zeker meer dan Night (die trouwens ook quasi perfect is, met die prachtige vioolstukken en zoveel meer). Desert Flight heeft prominente gitaren en The Walk en Tick Tock (song) zijn wat mij betreft toch bij de betere kunstwerkjes.

Ik check het eens!

avatar van Brunniepoo
Zou ik zeker doen, al maakt dat stevigere voor de jou niet echt gewaardeerde zang niet veel uit. Wel is Tick Tock wat minder sferisch en ook wat opgewekter.

avatar van strebge
Our 7th studio album "March of Ghosts" will be available on Kscope from 27th February 2012

"March Of Ghosts" is the band's follow-up to "Missa Atropos", which was released on Kscope in 2011 along with the live album, "London".

While "Missa Atropos" was a long story about one person leaving everything behind, "March of Ghosts" is a collection of short stories.

The idea was to have the lead character spend a night where all these ghosts (dead and alive) would march past him to tell their stories. Characters include Haitian war criminals, the crew of the Marie Celeste, a returning American WWI soldier who finds himself in 2012 and the ghost of an English comedy writer who was wrongly accused of treason.

They are short stories. They are a march of ghosts. They are tales that need to be told. And these tales can be heard from February 27th 2012.

Bron: http://www.gazpachoworld.com

Nu maar hopen dat het niveau van "Tick Tock" en met name "Night" weer gehaald wordt.

avatar van legian
ach ik heb er alle vertrouwen in, dat ze wel weer iets goeds neerzetten.
maar ben meer benieuwd naar wat voor soort album het word, qua sfeer zeg maar.

ach heb me kaartje binnen, ben allang bij dat ik ze nu eens live kan zien

avatar van strebge
Gazpacho heeft net zoals Missa Antropos destijds wat snippets van de nieuwe cd online gezet:

Gazpacho's 'March of Ghosts' - kscopemusic.com

En jawel het klinkt fantastisch.. Nu kan ik al helemaal niet meer wachten..

avatar van Broem
Afgelopen week mijn Gazpacho albums weer eens de revue laten passeren. Wat een makkelijke, toegankelijke muziek maken deze vakbroeders Noorwegen toch. Vol verrassingen. Ik vind deze Missa Atropos samen met Night toch wel het beste uit hun oeuvre. Topkwaliteit. Lekker om allle albums verspreidt over een paar dagen weer eens te luisteren. Zorgt voor een goeie referentie.

avatar van Ayreonfreak
Broem schreef:

"Makkelijke muziek"? Ik denk dat veel mensen een andere definitie gebruiken. Het is niet specifiek toegankelijk...

avatar van Broem
Gazpacho is niet het type (prog)rock dat bol staat van de gelaagdheid in haar composities. Vergelijk het met bv Steven Wilson. Eigenlijk is het niet te vergelijken. Gazpacho blijft knap in haar structuren zodat de muziek en composities goed en makkelijk te volgen zijn. Ook voor niet progrock liefhebbers. Dat is wat ik onder makkelijk versta...

Misterfool
Gazpacho is toch wel een van de betere moderne progbands. De band legt meer de nadruk op sfeervolle geluidsfresco's dan op technische moeilijk doenerij. De muziek is dan ook altijd erg toegankelijk, maar soms net iets te schetsmatig. Te vrijblijvend!. Gazpacho doet mij niet vaak op het randje van mijn stoel balanceren. Hierdoor ben ik de band een jaartje uit het oog verloren. Aan het gebrek aan reacties te zien ben ik niet de enige.

Toch moet ik opmerken dat er een aantal verdomd mooie composities op dit album staan. De band zet hier in op korte puntige nummers. Dit werkt een stuk beter dan ik onthouden had. De heren hebben een goed oor voor pakkende melodieën. Een Leuke hernieuwde kennismaking!!

avatar van Etiul
Splendid Isolation. Wat mij betreft een vd mooiste nrs ooit gemaakt. Iedere keer weer kippenvel....

avatar van smoozycat
Titel nr.is echt prachtig

Ik heb deze band leren via de plaat Tick Tock. Ondertussen is deze al de 5de plaat van Gazpacho die ik heb aangeschaft. Het is één van de prog bands die ik hoog op mijn lijstje heb staan. Heel sferisch en dromerig. Nog maar een eerste keer aan het beluisteren, maar klinkt alvast weeral zeer positief.
Ik kom er nog op terug ..........