Gazpacho - Missa Atropos (2010)

Noorwegen
Label: HTW

1. Mass for Atropos I (1:43)
  2. Defense Mechanism (6:29)
  3. I Was Never Here (3:09)
  4. Snail (3:35)
  5. River (5:36)
  6. Mass for Atropos II (2:37)
  7. Missa Atropos (8:25)
  8. She´s Awake (3:41)
  9. Vera (7:22)
  10. Will to Live (3:06)
  11. Mass for Atropos III (1:39)
  12. Splendid Isolation (8:33)
  13. An Audience (2:53)
avatar van Rhythm & Poetry
De intro van dit album doet er trouwens sterk aan denken dat je naar een hiphopalbum zit te luisteren.

avatar van tribaltyn

tribaltyn schreef:
wat de hell?
release date 26 november,
en nu al gelekt?

Anders doe je ff onderzoek voor je gaat lopen zeiken, het gaat hier om de voorverkoop, staat onder andere gewoon op de website van de band en wordt in sommige bovenstaande reacties ook al gezegd.

Anamorph schreef:

In mijn optiek geen overkill. Vind deze beter dan Tick Tock. Die viel mij wat tegen en die hadden ze van mij eerder mogen skippen...

Idem hier. Waar ik vond dat Tick Tock teveel op Night leek, ben ik hier meer van onder de indruk. Mooi album en enorm sfeervol. Hoewel het idd een beetje veel van hetzelfde is, "pakt" dit mij veel meer....

avatar van prodi9y9
net binnen. klinkt toch wel anders dan tick tock, wat ik toch echt een suuupper album vindt. maar goed, ik ga deze een eerlijke kans geven!

avatar van strebge
Damn wat heeft het lang geduurd.. Na zo'n 15 luisterbeurten begint het eindelijk ergens op te lijken. Wel blij dat dat moment toch gekomen is...

avatar van legian
ik begin maar met een 4,5*
ze hadden me wel snel te pakken maar 't vasthouden was soms nog wat lastig. maar goed 't is zeker wel een toppert die ik voorlopig nog wel ff blijf luisteren.

avatar van Brunniepoo
Ha, ze komen weer naar Nederland. Ben benieuwd of ze dit album in zijn geheel gaan spelen...

avatar van RensZ
Eindelijk, we weten meer! Ga meteen een kaartje kopen voor De Boerderij. Wie heeft er ervaring met betalingen aan WiV? Heb geen creditcard namelijk.

Ik ben inderdaad ook benieuwd naar de setlist, ik denk dat we na vanavond meer weten want vanavond staan ze in Krakow.

Heb 2 keer wat bij ze gekocht. Betaald via internetbankieren. Ging prima, niks mis mee!
Neem trouwens ook wel een beetje aan dat je binnenkort kaartjes kan kopen via ticketservice of de boerderij zelf.

Meine schreef:

Ja daar zat ik ook al aan te denken. In dat geval wacht ik nog even .

avatar van Ayreonfreak
Objectief en feitelijk gezien is dit het derde album waarop Gazpacho het zelfde kunstje flikt. “Night” was een sensatie en baanbrekend, Tick Tock werd verfijnd en geoptimaliseerd (hoewel minder aansprekend in mijn ogen) en nu dit album. Eigenlijk wordt het hele concept weer herhaald. Sterk opbouwende composities met een subtiele climax, gelaagdheid, de wat zeikerige zang van Ohme, zelfde thematische aanpak, enorm sfeervol en vooral….. genieten. Elke andere band die drie bijna identieke albums aflevert zou in de muziekpers gigantisch op zijn lazer krijgen, maar Gazpacho behoudt een soort van originele stempel en weet de luisteraar telkens weer vast te houden. Je zou hier bijna een nieuwe stroming binnen de muziek voor gaan bedenken. "Gazpacho rock" Geniaal en uniek.

Goed voor een 4,5.

avatar van prodi9y9
als gazpachogek valt me deze tot nu toe eigenlijk wel tegen! tick tock en night wisten me toch wel vrij snel te bekoren, dat heb ik met deze nog niet.

het pakt me NOG niet..

rico24
She's awake : heel erg veel Muse

avatar van RensZ
Waarom? Vanwege de klassiek getinte piano?

nicoot
Ik kan er moeilijk inkomen, vind 'm minder epic dan de twee voorgangers. Nog maar 2 keer in z'n geheel beluisterd en niet altijd even aandachtig, dus ik wacht sowieso nog met stemmen. Tekstueel wel een conceptalbum, maar muzikaal niet echt, heb ik de indruk. Ik vond Night en Tick Tock veel meer 'één geheel'. Ach, een groeier zeker. Ik ga ze ook zien in Verviers op 4 februari, ik moet voorbereid zijn

avatar van prodi9y9
helemaal mee eens. daarom vond ik tick tock helemaal geweldig! tsjah ik zal ook richting belgie moeten..

prodi9y9 schreef:

het pakt me NOG niet..

Dus toch een soort van verzadiging.... ben ik bang.

nicoot
prodi9y9 schreef:

Ze komen ook naar Nederland hoor (Hengelo, Zoetermeer en Den Bosch)

avatar van Mr T
Bezig met de eerste luisterbeurt en de eerste indruk is goed. Zal zeker een aantal keer luisteren voor ik een stem uitbreng, maar 4* lijkt het mij iig wel waard te zijn.

nicoot schreef:

Ze komen ook naar Nederland hoor (Hengelo, Zoetermeer en Den Bosch)

haha ja weet ik, maar verviers zal voor de (zuid) limburgers denk ik wel een stuk korter zijn!

khonnor
rotslecht proggerig gezeik. en een 0,5 om al die overdreven scores van een beetje onkritische progrockers te counteren. meer woorden ga ik hier echt niet aan vuilmaken.

Misterfool
Khonnertje toch,

Wel even goed verklaren waarom je dit geen leuk album vind. Prima dat je het niks vind,maar leg eens uit. Want een 0,5 ster is wel erg laag,voor een album dat toch erg subtiel met zijn progrockroots omgaat. Juist weinig proggerig zou ik zeggen!. in ieder geval weinig supersonisch snelle solo's, juist veel atmospherebuilding.

khonnor
subtiel? de theatraliteit ligt er verdekkes dubbel en dik op. en dan die simpele en ellenlang uitgesponnen melodieën, de weinig expressieve en 'euhm" emotionele zang van de zanger... echt, jongens toch, ik kan er met mijn verstand niet bij wat hier nu juist zo verrassend, geniaal of prachtig aan is....

bloedeloos lijkt me eerder een juiste omschrijving

Misterfool
Ik heb al eerder betoogt dat Gazpacho, de kill your darlings-band is. Ik vind juist dat de bombast tot een minimum wordt gehouden. De zanger heeft naar mijn idee een prachtige emotionele(ja je leest het goed) stem. Weinig expressief?, ik kan er met mijn verstand niet bij wat hier nu juist zo weinig expressief aan is .

Gazpacho maakt warme prog, veel ruimte voor atmospheer en geen nadruk op virtositeit. Tuurlijk, hier en daar is het theatraal, maar binnen die theatraliteit zijn allerlei subtiele details te vinden. Bovendien wat is er mis met Theatraliteit, het is net de extra jus over de aardappelen

avatar van habada
mooie cd! Ik hoor invloeden van radiohead (karma police) en marillion (marbles).
Erg sfeervol en lijkt mij een tijdloze cd te worden. Geen doorsnee nummers maar erg creatieve nummers!
topper dus

avatar van Anamorph
khonnor schreef:

bloedeloos lijkt me eerder een juiste omschrijving

Misschien dat dit gewoon wat te hoog gegrepen is voor je....Als ik je stemgedrag zie (bijv. bij Muse), dan snap ik dat je dit niet helemaal kunt waarderen...maar goed ieder z'n mening!

avatar van Mctijn
Tick Tock vond ik een heel behoorlijk album. Dit laatste album klinkt op het eerste gehoor beter, maar dat is vooral te danken aan de zuivere productie. De nummers zijn naar mijn mening wat minder dan de oudere nummers. Uitzondering is Splendid Isolation.

De redenatie hieronder dat dit album "te hoog gegrepen" zou zijn voor iemand slaat natuurlijk nergens op. Tekstueel stelt Gazpacho nauwelijks iets voor.

avatar van Anamorph
Mctijn schreef:

Tekstueel stelt Gazpacho nauwelijks iets voor.

Eens, maar als iemand zegt dat ie er met z'n verstand niet bij kan wat hier nou zou bijzonder aan is,...en dan een 0,5 geven, da's wel een beetje uit balans nietwaar?

Misschien is "te hoog gegrepen"niet helemaal juist verwoord en had ik beter kunnen zeggen: "van een kwaliteit die je niet kunt waarderen"...Bij deze dan...

avatar van hawkins
1,0
Volgens mij is het juist zeer logisch dat iemand die hier niks bijzonders aan vindt 0,5* geeft, prima in balans. Er zijn nu eenmaal meer smaken op de wereld, daar moet je naar mijn mening wat volwassener mee om kunnen gaan.