Sufjan Stevens - The Age of Adz (2010)

Pop / Electronic
Label: Asthmatic Kitty

1. Futile Devices (2:11)
  2. Too Much (6:44)
  3. Age of Adz (8:00)
  4. I Walked (5:01)
  5. Now That I'm Older (4:56)
  6. Get Real Get Right (5:10)
  7. Bad Communication (2:24)
  8. Vesuvius (5:26)
  9. All for Myself (2:55)
  10. I Want to Be Well (6:27)
  11. Impossible Soul (25:35)
spherepeer
Ik ben halverwege mijn eerste luisterbeurt, maar tot dusver vind ik het absoluut geweldig.

gewaagd album!

(verwijderd)
Heb 'm nu voor het eerst knoerdhard opstaan onder het genot van een kopje koffie. Eerste indruk: een goed uit te houden clusterfuck. Heb hier zeker meer dan een keer voor nodig. Maar het is Sufjan, dus het gaat allemaal goedkomen.

Too Much is alvast episch, maar dat is niet nieuw...

edit: Vesuvius! Prachtig!

(verwijderd)
aERo, geweldig metafoor dat op zijn horloge tikkende konijn.. op dit moment dol ik in de rondte en heb het boek wat ik aan het lezen was maar aan de kant gelegd, want dat gaat gewoon niet samen met deze plaat. Of dat is waar ik deze zondagmiddag op zit te wachten weet ik nog niet, maar het is sowieso een interessant plaatje!

0,5
sufjan schreef:
gewaagd album!

Dat wel ja, en da's toe te juichen in een tijd waarin nogal wat grote acts de weg van de minste weerstand kiezen. Laten we echter niet de fout maken om een risicovol album enkel daarom meteen ook te bestempelen als een wereldalbum (ach, wat maak ik mezelf wijs, dat is exact wat de ADHD generatie met deze plaat gaat doen...). Vind het na 2 luisterbeurten vooral een frustrerende rit eigenlijk: ergens onder het kakofonische gebliep, Sufjans theatrale zanglijnen en de vele nodeloze koortjes zitten best wel goede nummers, maar Sufjan gooit er zodanig veel gimmicks over dat de meeste liederen verzuipen in hun eigen pretenties. Het aloude less is more-credo had hier beter wat meer gehuldigd geworden. Volgende keer misschien geen 5 jaar wachten om iets nieuws op de markt te brengen denk ik dan, ik heb zo een beetje het gevoel dat hij hier net iets teveel geloof hecht aan zijn status als Belangrijke Artiest die na het fel geprezen Illinois voor niks minder dan het Definitieve Album moest zorgen.

Het laatste nummer is op dat vlak trouwens echt wel de crowning achievement: die auto-tune, die foute singalong koortjes, die midsectie die verdacht veel weg heeft van The Final Countdown (voor de liefhebbers van de laatste 2 Muse-albums), die onnozele life-affirming lyrics, die gebrekkige transities... Het is slecht; zeer, zeer slecht. Een grandioos stompzinnig novelty-nummer voor al wie gimmicks hoger waardeert dan inhoud, een groteske parodie op alle foute hipster muziek van het afgelopen decennium. En tja, dat is een gevoel dat ik wel vaker krijg bij dit album: veel style over substance, meteen ook de reden (5 jaar wachten! nummer van 25 minuten!! zotte electronische dinges die allemaal tegelijk gebeuren!!! dit moet wel goed zijn!!!!) waarom een bepaalde groep dit de hemel in gaat prijzen. Misschien groeit hij nog maar op 't eerste gehoor is dit zoals aangegeven vooral een gemiste kans, ook al omdat hij in uitschieter "I Walked" bewijst wel degelijk een lied te kunnen schrijven waar de electronica in dienst staan van het nummer ipv andersom. De idyllische opener "Futile Devices" is ook erg goed, Vesuvius kan er nog net mee door. Voor het overige tel ik vooralsnog enkel negatieve uitschieters.

Get real get right, fantastisch nummer!

I Want to Be Well

Impossible Soul..
Vesuvius..

en weet ik wat ik moet opnoemen na een zeeeer fijne 1e luisterbeurt

avatar van de1337k1ng!
Hij staat nu ook in huize de1337k1ng! op. Stream hier te vinden: First Listen: Sufjan Stevens, 'The Age Of Adz' : NPR

avatar van Dutchy
Die Sufjan...
eerst de EP en nu dit album..
en dat allemaal in 2010..

dit album kan me overigens nu al beter bekoren dan de Ep die ik iets te langdradig vond

avatar van AOVV
Ik wacht wel tot ik het in de platenzaak kan vinden.. Ik heb wel al een voorproefje kunnen luisteren, in de vorm van 'Too Much' en 'I Walked', en die nummers klonken druk, druk en druk! Benieuwd of deze kant van Sufjan Stevens me evenzeer zal weten te bekoren als de Sufjan Stevens van 'Illinois' of 'Seven Swans'.

Ik laat het u weten als het zover is.

avatar van bloempje24
Morinfen schreef:
het kakofonische gebliep, Sufjans theatrale zanglijnen / vele nodeloze koortjes / meeste liederen verzuipen in hun eigen pretenties.

Ben aanbeland bij track 6 (kan dus over slechts de eerste helft oordelen) maar luisteren wij wel hetzelfde album ?!?! Enn prettig in het gehoor liggende, uitgebalanceerde plaat. Minder toeters en bellen dan Illinoise, minder theater en een prettiger zingende Sufjan. Voor mij bestonden de vorige platen uit enkele uitschieters en een laag theatrale kermistoestanden waar ik niet veel mee kon. Apart en leuk om te lezen dat perceptie zo kan verschillen!

Ik begrijp ook niet zo goed dat mensen opeens moeite hebben met een 'drukke Sufjan'. Op veel andere albums stikt het ook van de toeters en bellen en die zijn ook behoorlijk druk.
Ondanks dat ik het niet met de kritiek eens ben snap ik Morinfen als Seven Swans liefhebber dan wel: dat was inderdaad een oase van rust.
Maar fans van Illinoise of de oudere albums zouden wat gewend moeten zijn toch?!

avatar van Tegid.mzk
Oef, wat is dit een spannende bedoening. Natuurlijk is het spannend omdat het hier gaat om een nieuw album van Sufjan Stevens zelf. Maar na het luisteren ervan wordt het allemaal nog spannender. Het kan namelijk nog alle kanten op gaan.
Ik heb er nu één luisterbeurt opzitten. Ik vind het absoluut niet lelijk klinken, maar ik ben ook nog niet erg onder de indruk. Dat voelt dus als een groeiplaat, maar het hoeft het absoluut niet te zijn. Natuurlijk heb ik respect voor het feit dat Sufjan zijn stijl enorm gewijzigd heeft. Aan de andere kant voelt het af en toe aan als een bijna agressieve wanhopige poging tot het kwijtraken van zijn imago als folkzanger met banjo. Ik herken het gevoel van Morinfen dus wel een beetje. Ook dat 'fucking' in 'I Want To Be Well'... als ik dat hoor vraag ik me af of Sufjan zichzelf nog wel is. Maar nogmaals kan het ook positief uitpakken. En daarom blijft het gewoon nog spannend. Sufjan Stevens heeft nou eenmaal een zware taak om zijn plekje als mijn favoriete artiest te behouden. In ieder geval heeft hij met 'All Delighted People' al een juweel afgeleverd dit jaar!

avatar van AOVV
Ik heb nog maar twee nummers van deze plaat gehoord (op internet), en heb erover gezegd "druk, druk en druk". Waarmee ik niet wil zeggen dat ik ze niet goed vind, de nummers hebben gewoon even de tijd nodig om bij mij te landen, denk ik

Dat gaat volgens mij ook zo zijn met het hele album. Het is voor mij zowiezo al moeilijk om een geschikte score te kunnen toewijzen aan werk van Stevens. Daarom ook dat ik nog altijd niet op de EP heb gestemd, denk ik..

avatar van de1337k1ng!
Druk is het zeker, maar dat vind ik nu juist zo leuk aan Sufjan. Dat moet je liggen, dat begrijp ik. Waar Sufjan vroeger volop gebruikt maakte van belletjes en rinkeltjes, is het hier nu niet alleen bij gebleven. Je hoort ze nog wel, maar de beepjes hebben nu de overhand. Daarnaast vind ik z'n stem nog veel mooier dan op de vorige albums. Niet per se qua zang maar veel beter gemixt, met hier en daar meerdere takes over elkaar of een echo. Voorzover ik kan oordelen is het laatste nummer ook echt HET nummer op het album. Schitterend hoe het als een rustig, mooi nummer begint, dan iets drukker wordt en uiteindelijk (rond de 13e minuut) overgaat op een perfect feest nummer. Ik kan er in ieder geval niet op stil staan.

avatar van Tegid.mzk
Dat drukke vind ik soms ook wel leuk, maar af en toe is het me iets te ongecontroleerd. Bij 'Too Much' bijvoorbeeld vind ik het gefreak op het einde een beetje onnodig. Maar wie weet ga ik het allemaal nog waarderen. Het is natuurlijk toch Sufjan Stevens.

Marko
Nu ben ik toch al niet vies van bliepjesmuziek, ook de pianoriedeltjes, strijkinstrumenten, belletjes, toeters en achtergrondzang zijn wat mij betreft toch gewoon goed in het (inderdaad wel heel drukke) geheel verweven; voor mij is dit geluid als een warm bad.
Ook tijdens het hardlopen geluisterd en ik vergat zelfs dat ik moe werd, zoveel valt er te ontdekken in deze snoepwinkel.
Een gunstig teken, het experiment is gelukt!

avatar van de_nis_
Wat een geweldige plaat.
Too Much (en de rest eigenlijk ook) is veel ge-freak maar niet te veel.

avatar van Tegid.mzk
Ik heb het album een tijd terug besteld en ik zou 'm nou moeten kunnnen downloaden. Dat lukt alleen nog steeds niet. Heeft iemand hetzelfde probleem (of natuurlijk een oplossing!)?

aERodynamIC schreef:

Zeker, maar bij mij is het persoonlijke smaak. Als hij zachte folk maakt vind ik het alleen maar fijn dat hij er alles tegenaan gooit wat hij in de studio kon vinden. Sterker; hoe meer hoe liever. Ik ben groot fan van All Delighted People (het liedje), wat natuurlijk een schoolvoorbeeld is van overrrrrrdaad.

Doet-ie dat met bliepjes en blapjes dan is het voor mij alvast veel lastiger te verteren. Daar ben ik althans nog steeds mee bezig. Ik vind het intrigerend en ik ga het nog veel vaker luisteren, maar ik weet niet of ik dit uiteindelijk echt goed ga vinden.

avatar van Dutchy
Tegid.mzk schreef:

Goed blijven zoeken is mijn advies.
Mediafire/Megaupload geprobeerd?

avatar van Bart
Bouke schreef:

Jij verwoordt precies mijn gevoel over deze plaat. Ook ik heb geen moeite met de overdaad van de eerdere albums en de laatste EP. Maar overdaad aan electronica trekt me gewoonweg minder aan.

Tegid.mzk schreef:

Zelfde probleem hier... Ik weet niet waar het kantoor van Ashtmatic Kitty staat, maar in New York bijvoorbeeld worden de mensen nu pas wakker. Nog even geduld, denk ik zo! Ook op Last.fm zie ik geen berichten van eerste legale downloaders...

avatar van Paalhaas
1,5
De niet bepaald lovende recensie van Morinfen kwam me aanvankelijk nogal zuur over, maar na beluistering kan ik niet anders concluderen dan dat ik het roerend met hem eens ben. Stevens is een begaafd producer, maar overdaad schaadt. Ik werd na verloop van tijd echt doodmoe van al die duizenden stomme bliepjes die hij blijkbaar van toegevoegde waarde vond. Het songmateriaal is ook vele malen slechter dan Illinois of de (prima) EP die onlangs uitkwam. Het zijn vrijwel allemaal theatrale, zielloze electropop-misbaksels, en Stevens lijkt wel een parodie op zichzelf. The age of Adz is een popdrol die totaal verzuipt in zijn eigen pretenties.

0,5
bloempje24 schreef:
het kakofonische gebliep, Minder toeters en bellen dan Illinoise, minder theater en een prettiger zingende Sufjan. Voor mij bestonden de vorige platen uit enkele uitschieters en een laag theatrale kermistoestanden waar ik niet veel mee kon. Apart en leuk om te lezen dat perceptie zo kan verschillen!

Jamaar, dat is toch helemaal niet waar: de blazers en strijkers uit "Illinois" zijn nog steeds rijkelijk aanwezig, op de opener na heeft ELK nummer koortjes en daar wordt dan nog eens een doorgaans volstrekt richtingloze en willekeurige overdaad aan glitches en bliepjes overgegoten, zoals Paalhaas terecht aangeeft vaak als opsmuk om het gebrek aan goede ideeën te verbergen (Get Real Get Right en Bad Communication gaan b.v. nergens heen). Het is alsof hij Illinois, Enjoy your Rabbit en the BQE hier tegelijk wil invoceren (vaak letterlijk zoals op het einde van Too Much of Vesuvius). Impossible Soul bijvoorbeeld lijkt wel één of ander onzalig pact tussen The Polyphonic Spree, de Of Montreal van Skeletal Lamping, Muse (zal Bellamy echt spijten dat hij zelf niet eerder op die hommage aan The Final Countdown gekomen is) en MGMT. Nou, aangezien de samenstellende elementen me nooit echt aangesproken hebben zegt het geheel me logischerwijs ook niet bijster veel.

aERodynamIC geeft overigens terecht aan dat eerdere Sufjan-albums ook vaak toeters en bellen (en proggy pretenties) hadden en op bepaalde nummers van "Illinois" enerveerde me dat effectief al (de titeltracks b.v. idem met de titeltrack van "All Delighted People") maar daar had hij het -in afwezigheid van de elektronica- toch allemaal wat meer onder controle (de opbouw van pakweg Chicago is precies en gecontroleerd) en werden deze enkel gehanteerd in functie van het nummer. Bovendien waren er op Illinois toch een aantal broodnodige rustpunten als Casimir Pulaski Day en John Wayne Gacy jr, hier zitten de enige 2 susbtantiële ingehouden momenten helemaal aan de start en de finish. Dan had je ook nog A Sun Came waarop idd eveneens al dergelijke gekte te vinden was maar toen was Sufjan nog geen gevestigde waarde en vond dan ook zowat niemand het goed.

Paalhaas schreef:

Ja, komt nogal theatraal over nu ik het zo nalees. Het zal de teleurstelling geweest zijn.

avatar van RensZ
Pff, verschrikkelijk al die bliepjes en rare geluiden. Elektronica blijft niks voor mij en dat gaat niks worden ook, geen stem voor dit album.

Musicmeter conservatisme alert

Impossible Soul is een meesterwerk trouwens.

BPDD
KampF schreef:

Impossible Soul is een meesterwerk trouwens.

Dat kan nog wel eens voor het complete album gaan gelden.
Als hij blijft groeien gaat 'The Age of Adz' een kandidaat zijn voor de hogere regionen van mijn eindejaarslijstje.

Getuige de beoordelingen/berichten hier lijken we te maken te hebben met een onvervalste 'hate it or love it'.

avatar van Paalhaas
1,5
KampF schreef:
Musicmeter conservatisme alert

Ah, dus als je dit niks vindt, ben je een conservatieveling?

Paalhaas schreef:

Ah, dus als je dit niks vindt, ben je een conservatieveling?

Nee, ik merk veelal een soort tegengas voor de elektronische invloeden in van oorsprong niet elektronische muziek. In dit album vind ik het juist een bijzonder goede toevoeging & juiste progressie. Dat je het niks vindt is ok, maar ik merk dit beschreven conservatisme wel vaak op Mume. Staat vast in contrast van de sites die ik nog meer bezoek, maar dat is eigen sores.