Sigur Rós - ( ) (2002)

IJsland
Label: FatCat

1. Untitled (Vaka) (6:38)
  2. Untitled (Fyrsta) (7:33)
  3. Untitled (Samskeyti) (6:33)
  4. Untitled (Njósnavélin) (6:56)
  5. Untitled (Álafoss) (9:57)
  6. Untitled (E-bow) (8:48)
  7. Untitled (Dauðalagið) (13:00)
  8. Untitled (Popplagið) (11:45)
  9. Untitled #9 [Smáskifa 1] * (4:38)
  10. Untitled #9 [Smáskifa 2] * (2:47)
  11. Untitled #9 [Smáskifa 3] * (4:22)
  12. Untitled #7 [Jacobs Studio Sessions] * (11:09)
  13. Untitled #8 [Jacobs Studio Sessions] * (13:14)
  14. Untitled #6 [Jacobs Studio Sessions] * (8:02)
totale tijdsduur: 1:11:10 (1:55:22)
avatar van IllumSphere
Hanszel schreef:
Lang geleden (nov. 2002) kocht ik deze cd na allemaal goeie recensies en reacties van alles en iedereen. Aan de opmerkingen hierboven te zien is er al die jaren wat dat betreft weinig veranderd Maar helaas heeft deze cd bij mij de drempel van 'doorzetten tot je het kan waarderen' (nog) niet gehaald. Ik kocht in die tijd nogal veel en dit lijkt me er wel eentje waar je wat doorzettingsvermogen voor nodig hebt.

Vanmiddag kwam ik (via Thin air denk ik, doordat ik Archive aan het luisteren was) hier bij deze terecht en dacht "hee, die heb ik ook". Keer proberen de drempel te halen want iedereen is nog steeds laaiend. Thuisgekomen pakte ik 'm uit de kast; mooi exemplaar hoor: doorzichtige wikkel eromheen, boekje met geen letter te bespeuren en dus ook geen songtitels.

Heb 'm net geript zodat ik 'm op mijn werk ook kan gaan luisteren maar media player heeft totaal andere titels dan hierboven. Om te beginnen noemen ze het ding 'Valtari' en heten bijvoorbeeld nummer 1 en 8 resprectievelijk Ég Anda en Fjögur Píanó. De albumhoes is wel weer identiek.

Ik kon ook geen andere titels vinden bij 'zoek albumgegevens'. De speelduur van de nummers komt wel precies overeen met wat hierboven staat.

Vraag is nu: Wat is er met die titels? Als ze toch niks zingen, waarom dan bijvoorbeeld 'Alafoss' zoals ik hierboven lees. Bij mij heet nummer vijf Dauðalogn. Iemand een idee waar deze discrepantie vandaan komt?

Het is niet omdat ze op een niet tradionele wijze zingen dat het dan betekent dat ze niet zingen. Ze gebruiken hun stem als instrumentatie.

avatar van Screenager
Hanszel schreef:

De computer herkent het als een ander album van Sigur Ros, namelijk Valtari uit 2012.

avatar van Monsieur'
Dat zal inderdaad te maken hebben met je Media Player, als je bang bent dat het de verkeerde nummers zijn kan je altijd even op Youtube luisteren of de nummer 1 (Vaka) met jouw Vaka overeenkomt.

avatar van dielinquent
Voor de beste live-versie van Popplagio zou ik toch echt de dvd Heima checken. Fantastische uitvoering van deze track een kwartier lang. Ook staan op deze dvd prachtige live uitvoeringen van Glosoli, Olsen olsen en Dauðalagið.

Ik heb bij dit album altijd zo’n nieuw leven gevoel.
Maar of ik het nou een lenteplaat moet noemen; dat weer ook niet.
Wel het beeld van schoon gelikte lammetjes, een veulen die probeert te staan, en telkens weer om valt.
En dan opeens……..
Stabiliteit, en in volle volume rent het de weide rond.
Achter moeder aan.
Wonderbaarlijk dat de mens daar een jaar voor nodig heeft, en de eerste stappen te zetten.
Maar ook juist de stilte van het sterven is hoorbaar; of juist net niet.
Een soort van cirkel van het bestaan.
Moeilijk om dit album te plaatsen.
Ja, het is zeker wel muziek.
Vind ik het daadwerkelijk goed?
Nee, goed is het voor mij niet; wel mooi.
Breekbaar?
Dat is ook weer niet een juiste benaming, dromerig zou ook kunnen.
Misschien zitten ze daar in IJsland meer bij de basis van het bestaan, en zijn het gewoon oerkreten; gevangen in sfeer.
De grottekeningen in Chauvet zijn de oudste in hun soort, zou de zang van Sigur Rós het dichtste bij de kern liggen, waardoor het velen zo raakt?
Ik kan er geen passend antwoord op geven.

avatar van EttaJamesBrown
Het is raadselachtig, inderdaad.
Jouw verhaal is beter.

avatar van Johnny Marr
Gewoon het beste ooit gemaakt dit, meer is het niet.

avatar van Arrie
Kan je uitleggen waarom je het niet 'goed' zou noemen, Deric?

Ja, als ik goed op de zang let, dan vind ik deze zeurderig, en wat overdreven, maar ik kan mij ook weer geen ander geluid hierbij voorstellen.

avatar van Monsieur'
Eens in de zoveel tijd kom ik hier om te verkondigen dat Njósnavélin het mooiste ooit gemaakt is.
Mocht er een hemel zijn,
dan is dit de soundtrack.

avatar van Jord
Monsieur' schreef:
Mocht er een hemel zijn,
dan is dit de soundtrack.

Prachtig nummer inderdaad. En ook weer een nummer met een prachtige opbouw. Als je aan een nummer denkt met een opvallende opbouw, dan ben je geneigd om aan Popplagio te denken. En terecht overigens: hoe dat nummer uiteenspat aan het einde, grenst niet aan het geniale, maar ìs geniaal. Minder opvallend is dat het geval bij Njósnavelin; dat nummer blijft relatief rustig en de climax is geen scheurend gitaargeweld met gegil, maar een onschuldig pianoriedeltje. Maar zo waanzinnig mooi! Ik zet het vaak op voor het slapen gaan. Heerlijk.
Is het eigenlijk wel een piano, of toch een ander toetsinstrument?

Verder wil ik even jullie aandacht vragen voor Untitled #7, het minst toegankelijke muziekstuk op dit album. Sigur Rós is een band die graag van de platgetreden paden afwijkt en in dit nummer doen ze dat door het ritme. Ritme? Mogen we daarvan wel spreken bij Daudalagio? Probeer maar eens mee te gaan met het slagwerk door met je vinger mee te tikken. Moeilijk! Er is duidelijk iets aan de hand met dat maffe ritme. Kan iemand met een drumachtergrond daar zijn licht over laten schijnen? Ik ben heel benieuwd hoe er over dit ritme gesproken wordt in drummersjargon; mij ontbreekt het juiste vocabulaire. Alvast dank!

avatar van cornstars
Nr 4 steekt er met kop en schouders boven uit. De laatste nummers vind ik over de top en de plank misslaan.

avatar van Leeds
cornstars schreef:
De laatste nummers vind ik over de top en de plank misslaan.

Nu ook niet overdrijven hé.

Leeds schreef:
Nu ook niet overdrijven hé.

Vader Abraham overdrijft nooit, hij smurft ten hoogste. Het zijn trouwens enkel de laatste 2 nummers die tegenover de eerste 4 echt van bombast kunnen beschuldigd worden. Volgens mij is hij dan ook duchtig aan het smurfen.

avatar van Mjuman
Franck Maudit schreef:

Eigenlijk is elk commentaar op dit album overbodig; het heeft zichzelf nl tussen haakjes gezet

avatar van lennon
Halverwege dit album bekruipt me het gevoel dat het wel mooi is, maar toch allemaal wat traag. Maar dan ineens gebeurt er weer iets wat me meesleept en weer vasthoudt.

Dit album vraagt om meerdere luisterbeurten op een mooie stille avond.

Ik vind het mooi, maar ben nog niet helemaal om.

avatar van Leptop
cornstars schreef:

Heerlijk over de top! Net nog intens genoten van nr 5 en 8.

avatar van Broem
Album afgelopen week op vinyl aangetroffen en maar meteen aangeschaft. Mooie aanleiding om dit kunststukje weer eens te beluisteren. Meesterwerk was het en blijft het.

Het naamloze sneeuwtapijt dat mijn winters bevriest slaakt voor het eerst sinds vele maanden een ijsserenade langs mijn overpeinzingen.

Al te vaak zijn woorden overbodig en behoeft men slechts een blik in de verte om de ware essentie te vatten. Zoals hier nu, op dit eigenste ogenblik. Er zijn geen geheimen. Omfloerst door een zwart dekentje zit ik in bed. Aan mijn linkerkant een heilig birmaantje, aan de rechterkant Schopenhauer's Über die Freiheit des Menschlichen Willens. Kaarslicht dat me aan Wax and Wane van Cocteau Twins doet denken. Ik ben zowaar gelukkig. Een effect dat dit album wel vaker weet op te wekken.

Ik ben bang om meer te zeggen, terwijl ik an sich nog geen woord over dit album gezegd heb. Maar dit is zo'n delicaat stukje muziek, zo'n breekbaar stukje herkenbaarheid. Iedere opmerking is volstrekt nietszeggend. Dit album is een onverwoestbare vesting, opgetrokken uit noordelijke hemisferen.

Laat het voor eeuwig winter zijn.

avatar van Mjuman
Franck Maudit ik zou willen dat ik van adel was, een typo-Graaf - zou ik om je tekst grote parentheses plaatsen om de nauwe aansluiting bij het album te markeren.

On a more earthly tone: toen mij zwager, deze cd (een cadeau van mij) voor het eerst draaide, noemde hij het "kattengejank". Dat hij jaren later zijn toenmalige vriendin meenam naar Rock sur Seine (Parijs) om Sigur Ros te aanschouwen was voor mij al voldoende bevestiging dat bij sommigen de behoefte tot inkeer latent is

Thank you kindly lord Mjuman.

Zwagers zijn er om bekeerd te worden, voorwaar ik zeg u.

avatar van Pinsnider
Ga door met dit soort teksten! Smullen geblazen!

avatar van Johnny Marr
Sluit ik me bij aan, prachtige tekstflard, heerlijk poëtisch.

avatar van Broem
Sluit ik me helemaal bij aan. Fijnbesnaard en heerlijk poëtisch. Blijven schrijven Franck Maudit...fantastisch om te lezen. Je commentaar bij Desintegration heeft me zelfs bewogen naar de krochten van mijn woning te trekken en het album uit een ver verborgen doos cd's te trekken. Leuk om na zoveel jaren weer eens met andere (meer ervaren) oren na het album te luisteren. Top

avatar van Rufus
Heerlijk album waar ik bij wegdroom.
Ik zie mezelf op het prachtige maar desolate landschap verdwaald rondlopen, weet niet welke
kant ik op moet. Geen idee hoe ik daar kwam of waarom.
Dan hoor ik spetterend en knallend vuurwerk en wordt weer heerlijk uitgerust wakker.
Van Álafoss tot het einde is voor mij het mooiste wat er tot nu toe gemaakt is.

Rufus schreef:

Van Álafoss tot het einde is voor mij het mooiste wat er tot nu toe gemaakt is.

Weer moet ik me ergens bij aansluiten . En ik denk met mij vele anderen.

avatar van E-Clect-Eddy
Mjuman schreef:

Hoor het album vandaag voor het eerst en kan het kattengejank gehalte beamen. Maar dat hoor ik ook in diverse Radiohead nummers (oei hoop maar dat niemand daar over valt )

Muzikaal wel mooi dromerig en interessant ingevuld, maar ook iets te langdradig voor mijn Pop-mind. Kan me ook best voorstellen dat dit mooi is om te horen zo bij zonsondergang daar aan de Seine.

Voor mij de ontdekking sinds mijn 4 weken rondstruinen door de archieven van de site. Een prachtig coherent verhaal.

avatar van Deren Bliksem
De donkere spelonken van Musicmeter.

Jupiter schreef:
Een prachtig coherent verhaal.

Oh ja, waar gaat het over dan