MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy (2010)

mijn stem
4,00 (1111)
1111 stemmen

Verenigde Staten
Hip-Hop
Label: Roc-a-Fella

  1. Dark Fantasy (4:41)
  2. Gorgeous (5:58)

    met Kid Cudi en Raekwon

  3. Power (4:52)
  4. All of the Lights (Interlude) (1:02)
  5. All of the Lights (4:59)

    met Rihanna, Alicia Keys, Alvin Fields, Charlie Wilson, Drake, Elly Jackson, Elton John, Fergie, John Legend, Ken Lewis, Kid Cudi, Ryan Leslie en Tony Williams

  6. Monster (6:19)

    met Jay-Z, Rick Ross, Nicki Minaj en Justin Vernon

  7. So Appalled (6:38)

    met Jay-Z, Pusha T, RZA, Swizz Beats en CyHi da Prynce

  8. Devil in a New Dress (5:53)

    met Rick Ross

  9. Runaway (9:08)

    met Pusha T

  10. Hell of a Life (5:28)
  11. Blame Game / The Best Birthday (7:50)

    met John Legend en Pusha T

  12. Lost in the World (4:17)

    met Bon Iver

  13. Who Will Survive in America (1:38)
  14. See Me Now * (6:03)

    met Big Sean, Beyoncé en Charlie Wilson

toon 1 bonustrack
totale tijdsduur: 1:08:43 (1:14:46)
zoeken in:
avatar van Elohim
1,5
Haha, dat zeg je goed. =]

Het gaat me trouwens nog niet eens alleen daarom, maar ook om het feit dat ze samplen zien als minderwaardig, waar ik het dus niet mee eens ben.

avatar van Dociz
4,0
Was nooit een grote fan van Kanye albums, wel als producer. Maar check natuurlijk altijd wel even zijn nieuwe werk, want je weet nooit.. Dit was een verassing!

Alleen Devil in a new dress (beetje saai, dit soort soul sampletjes heb ik nu wel gehoord, en beter) en Runaway (vooral lang, Pusha-T vind ik niks, pakt me niet) vind ik wat mindere tracks.

De rest erg sterk met uitschieters:
- Gorgeous (Kid Cudi vind ik eigenlijk de meest vernieuwende artiest van de laatste jaren, de man zingt zijn chorusses met zo'n gevoel voor de beat en net zo on point als de beste MC's spitten, en daarnaast vind ik in deze track een mooi contrast tussen de chorus en distorted raps),
- All of the lights (heeft een beetje southern sfeertje met de blazers en de stotterende beat)
- Power (Mooie compositie, krachtige goed gebruikte vocale sample en heeft veel energie wat gehele track vastgehouden wordt)

Al met al dus een van de sterkere albums van de laatste jaren

Nu 4*, zou nog een halfje bij kunnen stijgen

avatar van Snoeperd
5,0
@west en yamato

Om michael jackson met kanye west te vergelijken was niet zo slim van yamato misschien maar wat west allemaal uitkraamt slaat kant noch wal

Ten eerste zeg je dat michael jackson meer muzikaal talent in zn teen had dan west in zijn hele lichaam.
Slaat nergens op natuurlijk want ze zijn muzikaal allebei uitstekend. West in beats maken en samplen en gevoel voor het goede lied en jackson is gewoon de king of pop.

Ten tweede zeg je dat jakcson veel en veel meer invloed had dan west en west maar een hype is.
Ook dat is niet waar.
Jackson had dan wel veel invloed in de jaren 80, thriller en bad periode, ongeveer 5 jaar, daarna zwakte het af naar een goede artiest maar niet meer die wereldalbums als bad en thriller. Aangezien je west een hype noemt die ook al zeker 5 jaar albums maakt en dat noem je maar een hype. Dan zou jackson toen ook maar een hype zijn geweest.

Ik respecteer je mening maar als ik het goed heb klopt er niet heel veel van.

avatar van henx
0,5
Kanjer Wie?

avatar van Hurrdurr
3,5
Dat is echt de beste relativering voor een lage stem sinds een lange tijd. Goed opgeschreven!

Ik houd het bij 3.5, vind de tweede helft niet interesant genoeg. Na Runaway heb ik het altijd wel gehad en glijdt mijn aandacht weg. Het zijn geen zwakke tracks, maar voor mijn gevoel zijn ze wel een stuk normaler.

avatar van MJ_DA_MAN
4,0
Als ik het voor het zeggen had zou zo iemand direct een IP-ban krijgen; wat een site-vervuiling.

avatar van niels94
4,0
L_T_B schreef:
Iedere gebruiker mag luisteren en waarderen zoals het hem/haar goeddunkt ook al is dat niet volgens de gangbare opinie.

avatar van west
4,5
Snoeperd schreef:
Om michael jackson met kanye west te vergelijken was niet zo slim van yamato misschien maar wat west allemaal uitkraamt slaat kant noch wal

Ten eerste zeg je dat michael jackson meer muzikaal talent in zn teen had dan west in zijn hele lichaam.
Slaat nergens op natuurlijk want ze zijn muzikaal allebei uitstekend. West in beats maken en samplen en gevoel voor het goede lied en jackson is gewoon de king of pop.

Ten tweede zeg je dat jakcson veel en veel meer invloed had dan west en west maar een hype is.
Ook dat is niet waar. Jackson had dan wel veel invloed in de jaren 80, thriller en bad periode, ongeveer 5 jaar, daarna zwakte het af naar een goede artiest maar niet meer die wereldalbums als bad en thriller....

Ik respecteer je mening maar als ik het goed heb klopt er niet heel veel van.


Wat ik toch allemaal uitkraam: het slaat kant noch wal...

Het muzikaal talent van MJ beschreef ik hier eerder al als zijn unieke stemgeluid en performance (ook dansen natuurlijk). Jij begint met MJ in de jaren 80: hij was al heel klein (6 jaar!) een unieke ster. In de jaren '70 had hij eerst veel succes bij Motown met zijn broers (the Jackson 5) en solo. Eind jaren '70 / begin jaren '80 volgde nog meer succes als soloartiest (Off the Wall / Thriller) en met zijn broers: the Jacksons. Daarna pas kwamen Bad & Dangerous. Vervolgens werden zijn albums (deels) wat minder, maar bleef hij een unieke live artiest. Je hebt het hier dus niet over 5 jaar succes en invloed, maar minstens 35 jaar, al helemaal als performer.

Vandaar dat de vergelijking van Kanye West met Michael Jackson kant noch wal raakt (raakt niet slaat ). Dat is niet alleen mijn mening: hier staan de pure feiten.

avatar van MJ_DA_MAN
4,0
niels94 schreef:
(quote)
De user waar gisteren lichte ophef over was gaf nog enige argumentatie; dit slaat natuurlijk nergens op. Dit is een gevalletje ''troll'', wat niet is toegestaan.

avatar van brooklyn
3,0
Het is wel een drama-queen, die Kanye

avatar
Harco
Niek schreef:
Ik heb er helemaal geen moeite mee als mensen dit een geweldig album vinden, ben blij voor ze. Maar wat er nu, bij DWDD, gebeurt is dat de plaat zonder enige nuance gehyped wordt. Kanye is niet slechts een goede producer meer, nee, hij is ook een geweldige rapper met poetisch vermogen. Runaway wordt gelijk gesteld aan Bohemian Rapsody en het is zo ontzettend bijzonder dat Kanye ook samples gebruikt uit andere genres...
Dat gaat toch nergens meer over?


Bohemian Rhapsody is toch een zwaar overgewaardeerd kutnummer, dus ach.

avatar van Septua
4,5
Nadat je dacht dat Kanye West niet meer kon verassen kwam hij met dit album, Dark Fantasy is echt episch. Mindere nummers zijn toch Monster en So Appalled. Van All of The Lights word ik ook niet warm of koud.

avatar
Harco
Ik moet een beetje huilen van dat Fergie-gedeelte op All of the Lights.

avatar van InnerFreedomInt
4,0
Wat heeft hij die sample van mike oldfield toch mooi in dark fantasy verwerkt!

avatar van UmindC
5,0
Weet je wat, ik zet hem gewoon in mijn top-10.

avatar van MJ_DA_MAN
4,0
Waarom zijn eigenlijk, op Rihanna na, alle gastartiesten weggehaald bij All of the Lights?

avatar
Harco
Ik wist niet dat ze er in eerste instantie al stonden, maar ik vroeg me ook al af waarom Rihanna daar als enige vermeld stond.

P.S. Dat stuk met Chris Rock is mooi.

avatar van Yamato
5,0
west schreef:
(quote)


Ik wist niet dat je kwaad werd: . Als je goed leest, dan vind ik kort samengevat het triest dat je deze Kanye West vergeleken hebt met Michael Jackson. En dat terwijl hij qua muzikale talenten niet in de schaduw mag staan van MJ. Oftewel: een beargumenteerde 'triest' voor de vergelijking die je maakt. Mogelijk ben je wat overenthousiast voor deze mijnheer West. Maar ja, je bent duidelijk niet de enige. Waren ze maar zo enthousiast over de enige echte West.


Ik ben ook niet kwaad, ik ben het gewoon niet met je eens. Je argumentatie klopt niet. Het vormt een vicieuze cirkel. Je zegt dat Kanye West niet in de schaduw mag staan van MJ en dat het daarom triest is om ze te vergelijken. Het 'argument' dat West niet in de schaduw van MJ mag staan is eigenlijk gewoon jouw mening en ook die van vele anderen maar dat maakt het op zich nog geen argument. Buiten dat is het vreemd dat je vanwege het kwaliteitsverschil in de muziek van de heren het triest vind dat iemand ze vergelijkt op persoonlijk niveau.

Snoeperd schreef:
@west en yamato

Om michael jackson met kanye west te vergelijken was niet zo slim van yamato misschien maar wat west allemaal uitkraamt slaat kant noch wal

Ik respecteer je mening maar als ik het goed heb klopt er niet heel veel van.


Niet zo slim? Ik sta achter wat ik zeg. Ik weet dat veel mensen het niet met me eens zijn en dat er ook een hoop mensen zijn die het schandalig vinden dat ik het zeg maar ik vind de muziek van MJ en Kanye West even geniaal. Allebei op een andere manier maar ik denk dat het niet te vroeg is om West nu een genie te noemen. Hij heeft vijf albums en een grote hoeveelheid productiewerk op zijn naam staan.

De overige dingen die ik gezegd heb waren gewoon feiten dus daar ga ik mezelf niet eens nader over verklaren.

avatar
Harco
West met Jackson vergelijken is als Slayer met Christina Aguilera vergelijken; ze maken allen totaal verschillende muziek. Omdat iemand zwart is en zogenaamd originele muziek maakt in de commerciële kring maakt het nog geen vergelijkingsmateriaal.

avatar van Silky & Smooth
5,0
MJ_DA_MAN schreef:
Waarom zijn eigenlijk, op Rihanna na, alle gastartiesten weggehaald bij All of the Lights?

Geen idee, maar ik vond het erg overbodig. Zo zou je wel bij alle nummers de mensen als gastartiesten kunnen opnoemen die je hoort op de achtergrond. Je hoort Kid Cudi ook duidelijk op Dark Fantasy.

avatar van UmindC
5,0
Kid Cudi staat ook vermeld.

avatar van MJ_DA_MAN
4,0
Lezen.

Maar je moet of alle gastartiesten vermelden op die track, of niemand, toch?

avatar
Harco
Nou vind ik het ook weer niet zo dat Elton John, Fergie en Alicia Keys op de achtergrond te horen zijn.

avatar
1,5
SSS
Hell of a Life is op dit moment het beste nummer, ik las dat Monster en So Appalled niet zo in de smaak vallen.

Maar wat is er nou zo mooi aan Power en All of the Lights, want dat snap ik dan weer niet. En Lost in the World is helemaal niets, maar die krijgt wel 25 favorieten track-stemmen.

avatar
FightForMore
Waarom Kanye vergelijken met MJ ? MJ heeft helemaal niets te maken met hip-hop (en ja, dit is hip-hop, niet pop), misschien als sample-materiaal, maar niet meer dan dat. Sowieso, als iemand zegt dat hij inspiratie krijgt van MJ, is het meestal een PR-praatje. Iedereen weet wel welke hype MJ is.

Die gehele Pop-disccusie is ook wel belachelijk, dit is hip-hop, punt uit. Pop is niet eens een 'echt' genre, het is een mengeling van hitjes en dergelijke. Misschien dat Pop (alhoewel, volgens mij maakte MJ Soul of oude RnB) vroeger een echt genre is, maar nu niet meer.

En Kanye West is niet de 'beste', het is een media-icoon, maar verder dan dat is West zeker niet. Ik ken wel betere rappers en producers.

M'n stem komt eind dit jaar, ik heb maar net een eerste luisterbeurt en na al deze bullshit moet ik hem meerdere malen beluisterd hebben.

avatar van Bert Wasbeer
3,5
Ik ga hem op korte termijn eens beluisteren: als ik alle recensies zo lees, zijn er straks maar twee conclusies mogelijk. Ofwel plaat van het jaar, ofwel overrated muzak door iemand die té hard probeert de grootste te worden. Ben benieuwd waar mijn persoonlijke mening terecht gaat komen

avatar
1,5
SSS
Bert Wasbeer schreef:
Ik ga hem op korte termijn eens beluisteren: als ik alle recensies zo lees, zijn er straks maar twee conclusies mogelijk. Ofwel plaat van het jaar, ofwel overrated muzak door iemand die té hard probeert de grootste te worden. Ben benieuwd waar mijn persoonlijke mening terecht gaat komen


Beste album van het jaar zal ongetwijfeld The National worden, maar The National is geen Pop dus in de Media zal Kanye West zeker kans maken, of Rihanna's Loud?

avatar van west
4,5
Yamato schreef:
(quote)


Ik ben ook niet kwaad, ik ben het gewoon niet met je eens. Je argumentatie klopt niet. Het vormt een vicieuze cirkel. Je zegt dat Kanye West niet in de schaduw mag staan van MJ en dat het daarom triest is om ze te vergelijken. Het 'argument' dat West niet in de schaduw van MJ mag staan is eigenlijk gewoon jouw mening en ook die van vele anderen maar dat maakt het op zich nog geen argument.


Voor heel wat argumenten die mijn mening staven: lees een paar berichten hierboven mijn reactie aan 'snoeperd' en 1 of 2 pagina's hiervoor mijn eerste reactie op jouw vergelijking. Op basis daarvan zeg ik dat de vergelijking van deze mijnheer West met Michael Jackson echt niet kan.

avatar van woutorrmusic
5,0
shit Runaway is wel geniaal hoor, Dark Fantasy ook, de rest is normaal Kanye-niveau...

avatar
Harco
Bert Wasbeer schreef:
Ofwel plaat van het jaar, ofwel overrated muzak door iemand die té hard probeert de grootste te worden.


Dat eerste is het zeker niet, maar dat tweede valt ook wel mee. West kan het zeker wel, maar er zitten wat mij betreft veel te veel melige intermezzootjes op dit album. Mijn cijfer was iets hoger uitgevallen wanneer het gewoon 40 minuten aan fatsoenlijke hiphop was geweest, zonder allemaal uitstapjes naar dit en dat (bv. autotune-onzin vanuit het niets ergens middenin een nummer).

Hooguit was het dan alsnog een 3* geweest. De soulbeats met gepitchte stemmetjes mogen dan al vijf jaar uit de mode zijn, die Kanye hoor ik tien keer liever dan deze.

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 07:07 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 07:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.