Klaus Schulze - Timewind (1975)

West-Duitsland
Electronic
Label: Brain

1. Bayreuth Return (30:32)
  2. Wahnfried 1883 (28:38)
  3. Echoes of Time * (38:42)
  4. Solar Wind * (12:35)
  5. Windy Times * (4:57)
avatar van harm1985
Dit paste toch nooit op één lp? Met een half uur per plaatkant moet de geluidskwaliteit niet al te best zijn geweest of mis ik iets?

avatar van spoiler
harm1985 schreef:

Dat is bij klassieke LP's toch niet anders.
Vaak 30 minuten per kant met goede kwaliteit.

Misterfool
harm1985: Ik heb deze op LP. Hier en daar hoor je wel wat compressie, maar het is goed te doen. Als je de kans krijgt zou ik, als ik jou was, het album op Cd halen, dan krijg je hopelijk ook nog Echoes of Time erbij.

avatar van harm1985
Nou, ik kan me herinneren dat Stijn ooit bij een Todd Rundgren album zei dat de geluidskwaliteit te wensen over liet vanwege de grote hoeveelheid muziek per plaatkant.

Maar inderdaad, Klaus Schulze kan best wel eens mijn volgende project zijn.

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
harm1985 schreef:
Maar inderdaad, Klaus Schulze kan best wel eens mijn volgende project zijn.

Begin sowieso dan eerst met Timewind. Een aanrader van het zuiverste water!!

avatar van Broem
Klaus vanmiddag maar eens uit de (platen) kast laten komen Blijft een lekker album wat eens in de zoveel tijd een (draai) beurt krijgt (oef). Originele vinyl uitvoering klinkt prima. Zie bovenstaande discussie. De cd met bonustracks klinkt iets voller maar ook wat vreemder/geforceerder in mijn oren. Ben met de 'plaat' opgegroeid he.

avatar van chevy93
Op MusicMeter de populairste plaat qua stemmenaantal, maar zeker niet qua gemiddelde. Op Progarchives, daarentegen, is het album (samen met Mirage) ook qua gemiddelde ruimschoots verheven boven de rest. Ik ben geneigd laatstgenoemde gelijk te geven. Dit is een prachtige plaat die ondanks, of eigenlijk dankzij, het repetitieve karakter geen minuut verveelt. Hij duurt een uur (zonder bonustracks), maar is zo weer voorbij gevlogen. Erg intrigerende soundscapes en ongelofelijk wat een rijk oeuvre deze man heeft geproduceerd en nog steeds produceert.

avatar van BoyOnHeavenHill
Ik kan hier eigenlijk niet zo veel mee. Het klinkt mooi warm en vloeiend, en de puls is ook aangenaam, maar ik kan gewoon niet zeggen dat ik twee keer dertig minuten geboeid blijf luisteren of ergens echt meegesleept word. Ik lees hier over gebruikers die elk gevoel van tijd kwijtraken wanneer ze hier naar luisteren, maar dat overkomt mij nergens, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de paar platen die ik van Tangerine Dream uit de eerste helft van de jaren 70 heb. Absoluut niet slecht, maar de vonk springt bij niet over.

avatar van trebremmit
Uniek geluid denk ik voor die tijd, ik was toen zelf nog niet geboren, maar het lijkt mij dat er toen nog niet veel bestond wat hier op lijkt. Alhoewel in het philips natlab waren ze nog veel eerder met electronische muziek. Check ook deze van de Nederlande Jaap Vink, die was eind jaren zestig ook hier mee bezig. Jaap Vink - Jaap Vink (2017)
Maar goed, heerlijke plaat en heb het sinds een tijdje op lp, de eerste versie op Brain. Misschien is de cd versie wel beter qua geluid, maar ik vind het wel wat hebben uit nostalgisch oogpunt.

avatar van Stalin
harm1985 schreef:

Totaal irrelevant allicht, maar moest ineens denken aan een opmerking van een user op het Zappa forum. Die zei ooit dat een plaatkant nooit meer als 20 minuten kon bevatten, of iets in die trant.

Niet lang daarna begon er een topic waarin user na user foto's plaatste van platen met meer als 20 minuten muziek per zijde. Nu, 15 jaar later, is het topic nog immer gaande...

The Official LP Album Sides Over 20 Minutes Topic

aldus user Isaac

avatar van harm1985
Onmogelijk is het ook niet, maar je moet meer compressie toepassen geloof ik en vooral tracks met veel bas (hier niet het geval) hebben meer ruimte nodig. Ofwel veel meer dan 20 a 25 minuten gaat ten koste van de geluidskwaliteit. Maar zal het topic eens doorlezen.

Deze interessante link gevonden: Deciding How Long To Make Each Side Of Your Vinyl Record — Masterdisk

Vinyl of CD, goedkoop is Schultze in geen geval.

avatar van spoiler
n.a.v alle berichten hier ligt de plaat nu zijn rondjes te draaien. Blijft een ontzettend mooie en sfeervolle plaat. En het geluid is ondanks de lengte van de nummers echt meer dan prima.

avatar van Tony
Stalin schreef:
...it is impossible to do that -- you can only include up to 20 minutes on each LP side... aldus user Isaac

In dit verband komt Todd Rundgren - A Wizard A True Star bovendrijven, met bijna 30 minuten per plaatkant. Todd legt op de hoes dan ook uit, dat je er rekening mee moet houden dat de lengte van de plaatkanten ten koste is gegaan van de geluidskwaliteit en dat je maar beter het geluid wat harder kunt zetten om dit te compenseren. Ik heb alleen de CD, kan er niet over oordelen, maar weet wel dat het misschien wel de recordhouder is van langste vinyl plaatkanten ooit.

avatar van Razoreater
Deze plaat was wel echt intens bij een truffeltrip. Geen kennis van tijd meer. In andere dimensies door de eeuwige loops. Opeens is Schulze een genie en snap je precies hoe deze plaat bedoeld is.

Nuchter is het ook wel okay.

avatar van Noere
Ook zonder allerlei meuk natuurlijk een prachtige plaat..

avatar van Robje1968
Is de enige CD van Klaus Schulze die ik in mijn bezit heb. Blijft een heerlijke CD die goed opgebouwd is en geen minuut verveeld.

avatar van Yield
Heb deze net binnen op CD, en zat niet goed op te letten bij het bestellen, want het blijkt een luxe uitvoering te zijn met een extra schijf. Ik dompel mij momenteel onder in het bijna 39 minuten durende Echoes of Time, past uitstekend binnen de sfeer van het originele album.

Rest in peace Cosmic warrior.