Adele - 21 (2011)

Pop / Soul
Label: XL

1. Rolling in the Deep (3:49)
  2. Rumour Has It (3:43)
  3. Turning Tables (4:10)
  4. Don't You Remember (4:03)
  5. Set Fire to the Rain (4:02)
  6. He Won't Go (4:38)
  7. Take It All (3:48)
  8. I'll Be Waiting (4:02)
  9. One and Only (5:48)
  10. Lovesong (5:16)
  11. Someone Like You (4:47)
  12. If It Hadn't Been for Love * (3:09)
  13. Hiding My Heart * (3:29)
  14. I Found a Boy * (3:37)
  15. Turning Tables [Live Acoustic] * (4:21)
  16. Don't You Remember [Live Acoustic] * (4:18)
  17. Someone Like You [Live Acoustic] * (5:15)
  18. Need You Now * (3:40)
avatar van Choconas
Natuurlijk is Rolling in the deep een geweldige eerste single en één van de hoogtepunten op 21. Typisch een nummer dat we nog lang en vaak zullen horen en dat in december waarschijnlijk hoog in de Radio 2 Top 2000 zal staan. Maar het album houdt natuurlijk niet op bij Rolling in the deep, daarna volgen nog steengoeie nummers als Rumour has it, Turning tables, Set fire to the rain, I'll be waiting en Someone like you. Bovendien is het album afwisselend genoeg om ruim drie kwartier te blijven boeien. Wat mij betreft doe je het album dan ook tekort door te stellen dat het slechts in de schaduw staat van het eerste nummer.

Voor wat betreft stemgedrag is alles wel zo'n beetje gezegd. Het lijkt me goed als iedereen verstandig met zowel hoge als lage cijfers omspringt. Populaire albums als deze zullen altijd bovenmatig veel belangstelling trekken, ook van luisteraars die hier normaal gesproken niet snel naar zullen luisteren. Daar zullen altijd mensen tussen zitten die positief verrast zijn en mensen die niet overtuigd zijn. Vervolgens moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken of ze dat kenbaar willen maken door te stemmen. (Ik zou het zelf niet snel doen, maar dat is mijn eigen afweging.)

Dit alles neemt natuurlijk niet weg dat het een onbegrijpelijk grove belediging is om dit prachtige en kwalitatief hoogstaande album weg te stemmen met een ster of minder =P

avatar van steven
Choconas schreef:

het klinkt misschien een beetje bot maar ik had zelf het idee dat het album wel een beetje ophield bij het eerste nummer, het tweede nummer vond ik nog aleeszins redelijk (geen schim van het eerste nummer maar wel bovengemiddeld). En jij mag dit wel een prachtig en hoogstaand album vinden, en dingen een grove beldiging vinden , maar ik vind iets heel anders . Ik zal dit album geen 1 ster geven omdat er een heel goed nummer op staat en een paar redelijke. Maar jij kwalificeert dit als prachtig en kwalitatief hoogstaand, en diskwalificeert andere meningen. Dat vind ik not done.
Ik vind dit geen Dusty in Memphis of Back to Black , bij lange lange lange na niet. als jij het wel een klassieker vind, prima. Maar om nou met bewoordingen als "grove belediging" aan te komen vind ik hautain en arrogant.

je gaat je gang maar , een 6je en vooral voor rolling in the deep , en als de rest meebrult met al de anderen in het bos, prima

avatar van Choconas
Niet om het een of ander, maar er stond niet voor niks een =P achter mijn laatste zin. Dat moet je dus vooral met een korrel zout nemen. Ik vind dit inderdaad kwalitatief wel vergelijkbaar met Back to black, jij niet, even goede vrienden! Ik snap overigens niet hoe ik andere meningen zou kunnen diskwalificeren door er zelf een mening op na te houden.

avatar van steven

sorry het was deze zin die me een beetje tegenstond

herman schreef:
120k is erg veel voor Nederland. Ik geloof dat het bestverkochte album in de VS afgelopen week niet veel beter scoorde. De promomachine doet zijn werk goed.

Kunnen we niet gewoon eens accepteren dat sommige mensen ook gewoon echt niet van bepaalde muziek houden?

Tuurlijk kunnen we dat. Alleen heb ik zelf wat meer 'moeite' met het feit dat veel mensen niet echt geinteresseerd zijn en dan toch gaan luisteren en dan een halfgebakken stem uitbrengen. Of van te voren allang weten dat dit niks voor ze is en dan toch gaan luisteren..

Muziek verdient een eerlijke kans en als het daarna uitkomt op een 1,0, so be it.. Maar veel stemmen zijn gewoon irrelevant.

En damn 2x platinum.. Bijzonder hoor! Doet ze erg goed en verdiend!

steven schreef:
sorry het was deze zin die me een beetje tegenstond

Zoveel was mij inmiddels ook duidelijk. Maar het was geenszins mijn bedoeling om iemand te beledigen, daarom had ik er ook die smiley achtergezet (maar dan blijft het kennelijk nog voor meerdere uitleggen vatbaar).

Overigens vind ik 2x platinum in één week ook erg bijzonder!

Ik ben zo benieuwd naar de clip van Set Fire to the Rain. Ik Gelooof dat die zelfs nog in februari wordt uitgebracht! En ik weet niet waarom.. maar ik verwacht en hoop veel de kleur blauw te zien in die clip, gemengd met geel

maaikeb92
Wat een dijk van een stem!

Een mooie afwisseling tussen ballads en uptempo nummers.
Voel je super of zwaar kloten, hij speelt geweldig op je gevoel in.
Persoonlijk blijf ik hangen in 'He won't go', I'll be waiting' en One and Only.
Maar wat nu echt boven de rest uit steekt is 'If it hadn't for love'
Waarom? Het is een kant van adele die ik nog niet ken, een beetje tussen een ballad en uptempo in, in een woord top!

Neem vooral de tijd om alles rustig te beluisteren, je leert ze stuk voor stuk te waarderen.

avatar van Kill_illuminati
Adele is inmiddels 22 waarom noemt ze het album dan 21?

avatar van niels94
Hoe vaak is dit nou al gevraagd... Toen ze dit album maakte was ze... raad eens... Precies.

avatar van nognooit
Mooie stem en Rolling in the Deep is nog best leuk, maar voor de rest is het mij iets te kaal. Iets te "gemaakt", komt het op mij over. Eigenlijk kan ik tot de conclusie komen dat dit niet "mijn ding" is. Helaas, want die stem mag er zeker wat zijn, maar op deze manier hou ik het geen album vol.

avatar van Carolaah
Phuw ik luister nu het album met een koptelefoon op, moet zeggen dat het album nu toch nog sterker overkomt dan in eerste instantie... Alsof het wat dieper raakt/gaat.

Mooi, misschien binnenkort toch 4,0 en wie weet ooit nog meer..

avatar van Demon.
Damn wat is Rolling in the Deep en irritant nummer

Rizz
Dat moet de eerste kritiek zijn die ik over dat nummer heb gelezen

herman schreef:
Ondertussen raak ik trouwens wel benieuwd naar meer van dit album. Wat vinden jullie van de Jamie XX (jongens van The xx) remix van Rolling into the Deep? Vind die misschien nog wel beter dan het origineel.

Nou Herman: zet 'r eens op de koptelefoon! Je zult vast een aantal nummers waarderen. Die remix ga ik eens opzoeken.

herman schreef:

is inderdaad super! vind ze allebei lekker, en heel verschillend. ik raak trouwens steeds meer benieuwd naar dat album van jamie xx

Ben nu aan het backpacken door Nieuw-Zeeland en heb speciaal voor dit album een radio gekocht voor in de auto (want die had ik niet.. ) ik denk dat dat al genoeg zegt, aangezien ik bijna geen geld heb en het hier nog zo'n 5 maanden moet uithouden.

Het is echt heerlijke 'on-the-road'-muziek en ik hoop dat als ik over een jaar de nummers weer terug luister, ik zal denken aan deze geweldige tijd! Haar stem is superlekker!

btw: die remix van Jamie XX is inderdaad heel goed!

avatar van AstroStart
Aardig album, maar er zijn wel enkele missers. Neem bijvoorbeeld het refrein van Don't You Remember. Wat een gezeur! Ook Turning Tables en Someone Like You zijn vreselijke jammerende tracks. Geef mij maar Adele in up-tempo, zoals Rolling In The Deep, I'll Be Waiting en Set Fire To The Rain.

Toch vier sterren, want eerlijk is eerlijk, het album zit verder goed in elkaar.

avatar van Rich_B
Wat een geweldig album is dit zeg!
Ik heb hem vorige week meteen gekocht!
De aanleiding waarom ik deze cd zo graag wilde hebben, was eigenlijk omdat ik 'Set fire to the rain' zo geweldig vond.
Uiteindelijk cd gekocht, en ook helemaal verliefd geworden op 'Rolling in the deep' & 'Don't You remember' Heel het album is uitermate sterk, maar deze steken er bij mij toch wel bovenuit!
Alvast één van de beste albums van 2011!

avatar van Carolaah
Mooi om te zien dat de meningen zo verdeeld zijn over de ballads..
Ik vind die remix van Jamie XX niet zo denderend.. Geef mij het origineel maar.

Carolaah schreef:
Mooi om te zien dat de meningen zo verdeeld zijn over de ballads..
Ik vind die remix van Jamie XX niet zo denderend.. Geef mij het origineel maar.

Ik vind die remix ronduit slecht. Bijna een verkrachting van het nummer te noemen. Erg jammer.

TimZor
Hele goede cd een van mijn favo nummers is momenteel "Set Fire to the Rain" ik begin met een 4 en kijk wel als ik het album meer gedraaid heb of het veranderd.

ohmusica
Dit album vind ik sterk vanwege de sterke songs en de 'voice' van Adele, hierdoor krijgt het wat universeels. Het verklaart ook de hoge score in MM, de kwaliteit overstijgt de voor de hand liggende populariteit.

avatar van oceanvolta
Mooi album dat goed laat horen dat Adele gegroeid is als zangeres en componist. Het album begint knallend met Rolling in the Deep en Rumour Has It. Dit zijn meteen mijn favorieten samen met Set Fire to the Rain. Natuurlijk is het eerste wat opvalt de stem van Adele. Wat een klasse. Het is die stem die mijn aandacht vast weet te houden als de nummers iets minder boeiend zijn. Dit zijn voor mij Take It All, I'll Be Waiting en One and Only.
Lovesong, the cover van the Cure, vind ik erg geslaagd. Ik moet toegeven dat ik het origineel niet ken. De afsluiter Someone Like You is weer van ongekende schoonheid. Luister eens goed naar de tekst van dit nummer. Ik werd echt geraakt door de zin: Never mind, I'll find someone like you
Al met al een zeer geslaagd album met genoeg diepte, mooie instrumentatie, goed geproduceerd en over de hele linie sterke nummers. En als Adele dan de zangeres is verdient zo'n plaat gewoon dik 4 sterren!

avatar van timWTF
Mooi album! 4*!

avatar van Carolaah
Goed, ik denk dat ik het album nu vaak genoeg heb geluisterd om een redelijk ondersteunde mening te vormen..

Een over het algemeen goede plaat, met een aantal toptracks.
Er zijn echter wel een paar tracks waarbij ik skip-neigingen krijg ('He won't go' en 'I'll be waiting', 'One and only', ook de cover van 'Lovesong' had ze van mij achterwege mogen laten).
Desalniettemin, vind ik dit een sterkere plaat dan haar voorganger.

Zoals ik eerder al zei, is ze vocaal gegroeid. Heel mooi hoe ze haar stem hier gebruikt, het volume en bereik wat ze met deze plaat haalt is zeker een vooruitgang.
Ook vind ik de lyrics prima te doen, mooi zelfs, soms wat over de top zoetsappig, maar dat terzijde.

Er zit progressie in haar muziek en het verveeld mij in ieder geval niet.
Mooi ingetogen, soms wat popachtig, maar over het algemeen diepgaand en 'rakende' muziek, met vooral haar mooie vocals als draagvlak.

Persoonlijke favorieten: Rolling in the deep (die opbouw is gewoon machtig mooi gedaan), Turning tables (voor sommigen misschien te sloom, ik vind het een fijn en mooi nummer), Set fire to the rain (wederom mooie opbouw, misschien wat popachtig, maar ik vind het prachtig!)

Ik blijf toch steken op een 3,5 voorlopig, maar dan wel een dikke 3,5! En dan voornamelijk, omdat ik bij de laatste helft van de cd toch wat skipneigingen heb.. De nummers zijn dan voor mij net ietwat teveel '13-in-een-dozijn'

avatar van cbokhove
Kill_illuminati schreef:
Adele is inmiddels 22 waarom noemt ze het album dan 21?

daarnaast is 3 keer 7 21 :-P

avatar van grovonion
Een paar andere nummers behalve de openingstrack beginnen me aan te spreken. Ik zelf vaak het eerste nummer over om de rest een kans te geven, halfje erbij.

avatar van AOVV
Dit is een degelijke plaat, met een geweldige opener. De andere nummers zijn een pak minder, maar over het algemeen nog altijd te doen. 'Rolling In The Deep' kan ik blijven beluisteren, en na dat nummer was mijn enthousiasme voor deze dame wel erg groot. Onterecht, want de overige 10 nummers komen niet echt uit de verf. Er zit nog wel eens iets tussen waarvan je denkt: "nou ja, dit is best wel goed", zoals 'Rumour Has It', en je moet eigenlijk toch wel toegeven dat Adele een erg mooie stem heeft, maar het geheel pakt me niet zo. Na 2 of 3 nummers kan ik m'n hoofd er niet meer helemaal bijhouden, en gaan mijn gedachten afdwalen. Goed gezien dan ook dat ze haar beste kruit in het begin verschiet. Haar debuut ken ik niet, en eerlijk gezegd heb ik niet al te veel zin om me daar aan te wagen. Wel leuk dat ze aan al de nummers heeft meegeschreven, dat onderscheidt haar al van een groot deel van de popscene.

'Set Fire To The Rain' vind ik toch wel het dieptepunt van de plaat, denk ik. Ik vind het gewoon een zwak nummer, en kan er niets aan doen dat ik dat vind. Het overvalt je, dat idee dat dit gewoon een clichématig nummer is. Verder staat de muziek ook helemaal in dienst van de stem van deze Adele. Dat is jammer genoeg nadelig voor de composities blijkbaar, die niet echt weten te boeien. Het kan allemaal nog komen natuurlijk. Zo'n hoog gemiddelde, en toch al dik 200 stemmen, er zal toch iets aan zijn dan? Dat kan best, maar mij overtuigt het toch niet, en mijn mama zegt altijd dat je jezelf moet volgen, en niet de anderen. Dat doe ik dan maar.

De cover van The Cure vind ik wel weer mooi, moet ik zeggen. Zo krijgt dit plaatje op de valreep toch nog een half sterretje bij.

3 sterren

avatar van Anne Maaike
Ook dit album krijgt een 3.5 van mij net als haar vorige. Ze heeft absoluut een mooie stem, maar ik vind de songs verder niet erg bijzonder. Er zit niet echt een uitschieter bij.