PJ Harvey - Let England Shake (2011)

Label: Island

1. Let England Shake (3:09)
  2. The Last Living Rose (2:20)
  3. The Glorious Land (3:34)
  4. The Words That Maketh Murder (3:45)
  5. All and Everyone (5:39)
  6. On Battleship Hill (4:07)
  7. England (3:09)
  8. In the Dark Places (2:58)
  9. Bitter Branches (2:29)
  10. Hanging in the Wire (2:42)
  11. Written on the Forehead (3:40)
  12. The Colour of the Earth (2:32)
Moet zeggen dat het mij ook wel verbaasd dat dit album zo de hemel in wordt geprezen. Ik vind het een goede plaat, maar waar waren al die critici toen Is This Desire? of Stories from the City uitkwam? Die doen hier wat mij betreft niet voor onder.

The Glorious Land reken ik wel tot de 2 of 3 beste songs van het jaar,

avatar van Kronos
Het is allemaal begonnen met de lovende recensie van aeRo, die zoals je hier kan zien, een kerstmuts in zijn avatar heeft verwerkt. We dachten echter dat dit een carnaval muts was en nu lopen we met z'n allen in een polonaise achter hem aan. Alleen west kan niet volgen.

herman schreef:

Maar die albums werden door de critici toch ook lovend onthaald? Een ander album, To Bring You My Love, werd zelfs genomineerd voor de Grammy Award en Mercury Music Prize.

Dat viel wel mee, volgens mij. Die albums eindigden niet zo hoog in de jaarlijstjes (al helemaal niet op 1) en wonnen niet de Mercury Prize. To Bring You My Love kreeg misschien nog meer lof dan deze, maar dat vind ik ook wel terecht. Die plaat vind ik veel beter dan deze, omdat 'ie me echt raakt. Staat bij mij ook dicht tegen de 5* aan, terwijl ik hier eigenlijk twijfel tussen 3,5* en 4*.

Moet wel zeggen dat dit een van mijn meest gedraaide albums van het jaar is, maar in eerste instantie doordat ik 2 of 3 nummers echt heel erg goed vind en in tweede instantie omdat de kritieken wel heel erg lovend waren. Maar het echt fantastische haal ik er hier nog niet uit op The Glorious Land na.

Bij de lijst van Incubate staat 'ie trouwens ook op 1:
The top 486 releases of 2011 according to You | Incubate Blog - inlog.org
(mijn lijstje is daar ook meegenomen, maar ik had PJ niet in mijn top 10)

avatar van Raul
Deze moet omhoog! Album wordt briljanter en briljanter naarmate je het vaker hoort!

Damn PJ, wat een album!

avatar van aerogp1
Gedurende heel 2011 heb ik deze plaat links laten liggen. Dat was niet echt een bewuste keus. Ik denk dat ik onbewust ietwat sceptisch tegenover een 42-jarige vrouwelijk solo artiest uit Engeland stond. Toevallig stuitte ik vorige week via Youtube weer eens op The Glorious Land. Dat knalde er deze keer toch wel hard in. Het geheel vond ik wat 'offbeat' en apart, maar bovenal wilde ik meer weten/horen.

Inmiddels heb ik daar geen spijt van. Een uiterst genietbare plaat is dit, met lekker diverse muziek. En als je dit dusdanig goed vind dat je de teksten erbij pakt, dan valt dit album nog beter op zijn plaats! Een aanrader! 4*

Dit is niet voor niets voor velen de plaat van het jaar.

Zag hem hoog staan in een Belgische lijst van beste cd's van dit jaar.
Gelukkig, want anders had ik hem niet gehoord. Het is maar goed dat je niet altijd weet wat je hebt gemist.
Een mooi cadeautje nog even voor in de donkere dagen.

3,5 sterren, niet alle nummers even goed.

avatar van music4life
Een van de beste zo niet beste album van 2011! Ook omdat de afkeer tegen de militairistische geschiedenis van Engeland centraal staat.

avatar van Cor
Cor
Moeilijke dit. Niet of ''ie goed is hoor, want dat is 'ie. Maar wordt het 4 of 4,5****. Voorlopig even op 4****. We kunnen altijd nog omhoog. Maar wat een mooie plaat heeft PJ Harvey gemaakt. Net als aeropg1 heb ik ook dit album pas laat in 2011 ontdekt, toen het overal hoog opdook in de balansen van 2011. Terecht. Een mooie sound met die ruisende gitaren en soms er dwars doorheen kletterende percussie. Terecht topalbum van 2011, niet mijn persoonlijke favoriet, maar toch nog geeindigd op een mooie 3e positie in mijn eindlijst na Alamo Race Track en Wilco.

avatar van music4life
Zet hem nu op 4* en als ik het album over een paar dagen binnen krijg (nu pas inderdaad... heb mij vorig jaar niet zo bezig gehouden met de actuele muziek moet ik bekennen) zal ie op den duur verhoogd worden naar 4,5* omdat hij me nu al erg goed bevalt.

avatar van IllumSphere
Naar aanleiding van dat deze plaat op nummer drie stond van de top 2011, heb ik hem aan een luisterbeurt onderworpen. Ik heb er weinig over te zeggen, want het doet niets verkeerd en het klinkt goed. Ik begin met een drie en een half.

avatar van dix
dix
De achtste PJ Harvey alweer ...

Ik denk dat ik bij nummer 5 het spoor verlaten had. Maar voor slechts 7 euri - toch proberen. En wat een mooie plaat ! Alleen jammer van die nare meeuw op het schijfje . Echt een paar geweldige songs, vooral All and Everyone vind ik aangrijpend. Wat me over de hele linie van Let England Shake opvalt, is dat waar Polly 20 jaar geleden klonk als een uh ... rijpere vrouw, ze nu juist klinkt als een adolescent.

avatar van SemdeJong
Prima plaat. Ga ik meer beluisteren.

Mrboblala
Het mooiste wat PJ Harvey tot nu toe heeft gemaakt en het beste van 2011. Jaloers op alle mensen voor wie dit plaatje nog te beluisteren valt. Elk nummer heeft het recht om op deze plaat te mogen staan.

overschatte plat. gebrek aan beter ?

Is this desire is pj harvey op haar best.

avatar van Kronos
Gelukkig zijn er altijd wel ijverige MuMers die tijd en energie steken in het meedelen van zulke belangwekkende feiten.

Heerlijk album. Blijf het maar draaien.

Banjo024
Ik vond het live wat vlak overkomen, maar de cd staat nog steeds als een hoogtepunt in een toch al afwisselende discografie.

Doet me terug aan radiohead - in rainbows denken, zoals bij die van radiohead moet ik deze cd welk elke week opzetten. Bij radiohead heeft dat zo'n anderhalf jaar geduurd eer ik het niet meer elke week draaide, benieuwd hoe lang het met deze zal zijn.

En heb hem denk ik tussen het vorige bericht en nu al terug 10 keer opgezet :d Wat ben ik blij dat ik weer een nieuw groepke bij mijn favorieten heb zitten.

avatar van Chronos85
Een vrouwke, bedoelt ge.

avatar van IllumSphere
Ik heb dit album een nieuwe luisterbeurt gegeven omdat ik al langer het gevoel heb dat ik dit album teveel skip als één van de nummers passeert in mijn iTunes playlist. Met de bedoeling om een definitieve oordeel te geven ben ik begonnen met het beluisteren van deze plaat. Maar wat ben ik aangenaam verrast. Dit album klinkt heel goed en de sfeer die dit album voortbrengt is gewoon aangenaam. Daarom ook dat dit album een verhoging krijgt (van een 3,5 naar een vier) en dat dit album nog een tijdje mag blijven.

IJsbergsla
Naarmate ik deze meer draai ga ik steeds vaker verlangen naar "Is This Desire"
Teveel zon en lente, te weinig duisternis.

Oh oh oh, wat vind ik The Glorious Land goed zeg, echt een briljant nummer bol van de adrenaline...
Ik zie hierboven dat dit voor veel anderen ook een prijsnummer is, leuk om dat gevoel te delen.

avatar van Wickerman
Goed album. Gisteren voor het eerst echt goed geluisterd en de eerste vier nummers zijn sterk. De zang doet me op sommige momenten denken aan Yoko Ono. Daar ik Yoko op veelal wel kan waarderen vind ik dit niet erg. Heeft iemand anders hier wel 'last' van?

avatar van Jean Renault
Wickerman schreef:

HOE DURF JE PJ MET YOKO TE VERGELIJKEN (ik snap wel een beetje wat je bedoelt, dat stemgeluid in England bijvoorbeeld.)

Cured
Dit album aangeschaft; prachtplaat. Polly Jean zingt hier, net zoals ongeveer op White Chalk met een hogere, maar ook minder krachtige stem. Zoiets kan voor fans van eerder werk (wat) minder werken, maar ik vind het geen probleem. Goeie songs en ook mooie instrumentatie. Er is eigenlijk maar één nummer dat ik niet waardeer en dat is England..... . Natuurlijk zijn er ook nummers die ik het liefst hoor. Vanaf Glorious Land (met dissonante, maar thematisch passende bugel) tot en met On Battleship Hill vind ik het hoogtepunt van het album liggen. De Nummers na England vind ik ook prima.

Het aparte is dat het album die hier het best gewaardeerd wordt, ik zelf de "minste'' van Harvey vind vanaf dat album; het is , zo gezegd, 'not my cup of tea'. Het wil overigens niet zeggen dat het buiten mijn smaak om een slechter album is, maar het ligt mij niet.

avatar van Cor
Cor
Halfje erbij. Goedemorgen, wat een goede plaat is dit. Zo intens!