PJ Harvey - Let England Shake (2011)

Label: Island

1. Let England Shake (3:09)
  2. The Last Living Rose (2:20)
  3. The Glorious Land (3:34)
  4. The Words That Maketh Murder (3:45)
  5. All and Everyone (5:39)
  6. On Battleship Hill (4:07)
  7. England (3:09)
  8. In the Dark Places (2:58)
  9. Bitter Branches (2:29)
  10. Hanging in the Wire (2:42)
  11. Written on the Forehead (3:40)
  12. The Colour of the Earth (2:32)
TJN schreef:
De reden dat ik terug grijp naar vinyl? (Onder andere met deze fantastische plaat van PJ) is omdat toen de cd op de grote markt te krijgen was en cd spelers betaalbaar werden, toen was ik 16 of 17, en ik had niet veel te makken. Voor die tijd draaide ik muziek op een heel eenvoudig draaitafeltje van Techniks en dito versterker van Philips. In die situatie gaf cd een vooruitgang. Wil ik dat geluid verbeteren moet ik redelijk veel geld neertellen om dat met cd voor elkaar te krijgen terwijl nu, meer dan 20 jaar jaar later, ik met een veel betere versterker, speakers en kabels.. en uiteindelijk een veel betere draaitafel deze fantastische plaat van PJ stukken beter tot zijn recht kan laten komen dan over dezelfde installatie maar dan met een cd speler. Daarnaast moet ik inderdaad te kennen geven dat ik al die jaren het grote artwork gemist heb dat een LP geeft. Al die cd's die ik in de kast heb staan waarvan het artwork zo weinig zegt, ook een aantal van PJ Harvey... die staan daar maar te staan in het plastic doosje... terwijl op het artwork van de LP Let England Shake bijvoorbeeld duidelijk te zien is dat de ronde donkere vlek opvliegende vogels zijn.. De grote hoezen zijn beter maar het geluid kan ook zoveel beter zijn. Ook deze plaat klinkt veel natuurlijker dan op cd en dat geldt eigenlijk voor bijna alle albums met uitzondering van de elektronische albums, omdat dat al digitaal signaal is maar alles wat gebruik maakt van analoog signaal krijgt heel, heel moeilijk de levendige dynamiek terug wanneer het digitaal is gemaakt. Spelers die dat kunnen en waarvan ik het bestaan weet, kosten minimaal 4k.
Gelukkig ben ik weer aardig op het rechte pad en kan ik onder andere genieten van magnefieke platen als Let England Shake die bovendien, althans in deze persing, ik weet niet of er nog andere zijn, een zeer goede kwalitatieve opname is.

Hear hear
Ik ben het helemaal met je eens. Ik ben sinds een paar jaar ook weer back to vinyl. Sterker nog: heb mijn favo CD's bijna allemaal weer terug op vinyl en gebruik de CD's nog in de auto of om voor iemand een kopie te maken. CD's klinken veel vlakker als je een goede installatie hebt ( en die heb ik met mijn Music Hall set) . Zelfs mijn vrouw ( en dat niet echt een geluidsfreak) moet erkennen dat -wanneer ik de CD en de LP gelijk draai en switch, zonder dat zij kan zien wat en hoe- de plaat beter klinkt als de digitale variant. Veel dieper, warmer etc. Nu is dat met die 180 gram persingen natuurlijk wel beter als de oude LP"s die je in de jaren 70 kocht bij V en D enzo. Maar toch: ook die oude LP kan goe klinken, zeker als het USA persongen zijn in dat zware karton. Ik kocht laatst via Discogs een origineel van Spirit in the Dark van Aretha in zo'n zware katonnen hoes . De plaat klonk zo vreselijk mooi, dat had ik nooit verwacht. Leve vinyl dus.

avatar van jassn
Mercury price

beaster1256
ja, toch maar fijn dat zedie mercury prize weer gewonnen heeft , samen met de laatsts van elbow de beste cd's die aan de wedstrijd deelnamen

avatar van Chronos85
Ja, en terecht gewonnen. Die van Elbow is best aardig, maar mag niet in de schaduw komen van LES. Het concept, de productie, de zang en de instrumenten, het zit allemaal zo goed in elkaar!

avatar van AOVV
Nou, mooi dat ze die Mercury Prize wint. 't Blijft gewoon een erg mooie plaat, één van de beste van het jaar tot nu toe!

ohmusica
Hulde voor dit heel gave album

avatar van Don Cappuccino
Inderdaad heel mooi dat dit album de Mercury Prize heeft gewonnen. Zorgt ook voor wat publiciteit bij een van de beste albums van 2011.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Mede vanwege het winnen van de mercury prize was mijn nieuwsgierigheid gewekt in deze artiest, maar na een eerste luisterbeurt kan het niet mijn aandacht vasthouden.
Mogelijk valt het kwartje later,mogelijk ook niet.
Hanging In The Wire is overigens een erg mooi nummer.

avatar van Chronos85
Ja dat is absoluut een mooi nummer, imo te weinig genoemd op dit topic.

UnknownPleasure
Don Cappuccino schreef:

zeker, misschien wel de beste als je zou moeten kiezen

avatar van Kill_illuminati
Staan een aantal leuk nummers, dit smaakt naar meer.

avatar van Doc
Doc
Dit smaakt naar een England-shake.

avatar van Timo-otje
Normaal ben ik niet van de vrouwelijke artiesten maar dit is wel erg goed zeg. Wat een album! En totaal niet verwacht ook, deze eerste kennismaking met PJ Harvey. Goede stem een goede songs, ook veel afwisseling te vinden op dit album. Dit bevalt me dan ook meer dan Portishead , althans nu nog wel. Terechte Mercury Prize winnaar wat mij betreft voor dit geweldig album. En zal me ook eens gaan verdiepen in de andere albums van haar.

avatar van TJN
TJN
Ik heb 'r van de week nog eens gedraaid, concludeerde dat de plaat groeit in mijn beleving, het album wordt beter hoe langer het in mijn bezit is... of dat proces duren gaat? Prijzen zeggen me niet zoveel, ben er zelfs een beetje huiverig voor.. jeetje.. ik ff gekeken op de site van die Mercury.. tuurlijk is ze de beste van die 12 maar wat een vreselijke brave mainstream zat er tussen.. wat de fak doet ze daar vraag ik me dan af, kat in 't bakkie obvius, dus. Haal je het land door het slijk, .. krijg je een prijs..?
Weird.

Misterfool
Het werkt niet altijd- niet erg de nummers duren niet lang- maar als het werkt(engeland, on battleship hill), dan is het ook erg goed. Dromerig sfeertje met een goed gekozen instrumentarium. Jammer van het duet op het laatste nummer. Het album eindigen met zo'n flauw nummer is nooit een goed idee.

avatar van Don Cappuccino
Ik vind hem nog steeds beter worden. Het zou me dan ook niet verbazen dat aan het eind van dit jaar het album op 5 sterren staat bij mij. Ik begin steeds meer naar de teksten te luisteren en die zijn echt geweldig! Ook muzikaal een heel interessant album.

avatar van Raul
Album verliest na al die maanden nog niets van zn replayability
Ik moet m'n cijfer met een halfje omhoog gooien, zó sterk van PJ!

avatar van Them
Na toch maar eens het hele album te hebben gehoord besloten dat dit album absoluut niks voor mij is. Stem is gewoon constante stoorfactor en meestal kijk ik niet zo nauw op stemmen...

avatar van thetinderstick
Eerste album dat ik van PJ Harvey heb aangeschaft en bevalt mij erg goed. Qua sfeer doet dit me af en toe denken aan bijvoorbeeld Woven Hand, en dat is zeker een goed teken. Toch is dit nergens ontoegankelijk. Mooie stem ook, een van de beste zangeressen die er vandaag de dag rondlopen wat mij betreft. Favoriete nummmer is op het moment 'the Glorious Land'.
Voorlopig 4*.

Goed album, maar met pijn in het hart - ik mag ons Polly wel - moet ik toch bekennen het een ietwat overroepen album te vinden. De eerste vier nummers zijn fenomenaal goed, maar daarna zakt het toch wat in - al richt ze zich nog prachtig op in "In the dark places". Dat geforceerd ijle stemmetje gaat naar het einde toe behoorlijk op mijn zenuwen werken. Ook de teksten vind ik helemaal niet zo indrukwekkend, een tikkeltje banaal zelfs, zeker als je ze los van de muziek doorleest.

Moedig van haar om iets nieuws uit te proberen. Een minder talent was finaal op haar bek gegaan. Maar een meesterwerk is het niet geworden. Dat ereteken is in PJ's oeuvre vooralsnog alleen weggelegd voor "To bring you my love".

avatar van Timo-otje
Ik vind haar allesbehalve geforceerd zingen. Als ik haar hoor heb ik altijd de indruk dat ze het meent.

Je moet toch toegeven dat ze hier heel anders klinkt dan op pak 'm beet To Bring You My Love. Ieler, minder krachtig, etc.

avatar van Chronos85
Bedoel je leger, ipv leler?

Klopt inderdaad, maar dat vind ik persoonlijk ook wel de charme. Deze breekbaarheid past ook wel bij het thema. Het is een album waarin de rode lijn vertwijfeling is. Enerzijds spreekt ze een vaderlandsliefde uit maar anderzijds treurt ze om de zinloze oorlog (met alles erop en eraan: geweld, dood maar ook perscensuur en gezichtsverlies voor de natie). Het is een soort van thematische verdieping van 'Arthur' van The Kinks, een veel beschrijvender album, maar wel één dat soortgelijke gevoelens oproept.

Polly Jean is verontwaardigd, boos, verdrietig en trots tegelijk. De ongepolijste, noch opgeklopte, 'naakte' sound van de nummers vertolkt deze ambivalente en paradoxale gevoelens het beste naar mijn idee.

avatar van The Scientist
Chronos85 schreef:
Bedoel je leger, ipv leler?

Nee, dat is een hoofdletter i, en ik ben het er wel mee eens, maar zo komt het ook prima uit de verf..

avatar van twijn
Lange tijd aan mn aandacht ontsnapt maar terecht plaat van het jaar!

avatar van Koston
Beste plaat van het jaar. Geen enkele muziek kon me dit jaar zo bij het nekvel grijpen als PJ Harvey's aangrijpend portret over WO I en de rol van Engeland erin.

Ik kan het werkelijk niet volgen. Een aardig muzikaal album, niet meer dan dat. Regelmatig ook vrij saai. Daarbij spreekt het concept over WO I en Engeland mij absoluut niet aan. Er zijn toch wel actueler thema's waarbij de twijfel tussen vaderlandsliefde en zinloos geweld speelt. Bijvoorbeeld de recente rellen in London. En dat is dan album van het jaar bij Mojo & OOR? Het is zo gezocht allemaal: zelfs PJ Harvey is erg verbaasd over het succes, vertelt ze in Mojo Magazine. En dat is dan nog een UK magazine.
Lopen mensen hier juichend achter elkaar aan? Is 2011 een matig muziekjaar? Dat laatste in ieder geval.

avatar van The Scientist
Matige muziekjaren bestaan niet... elk jaar wordt er oneindig veel muziek gemaakt, dus oneindig veel goeds, en nog veel meer slechts, maar dat jij het een slecht jaar noemt komt dus gewoon omdat je de goede platen nog neit hebt weten te vinden..

avatar van Kronos
Ja west, de mensen lopen hier juichend achter elkaar aan.

Maar in feite kunnen ze werkelijk niet volgen. Ze vinden het niet meer dan een aardig muzikaal album. Regelmatig ook vrij saai. Het concept spreekt niemand aan, want er zijn wel recentere relletjes dan WO I.

Het is zo gezocht allemaal. Maar dat schreef jij ook al. Dat PJ verbaasd is kan ik wel geloven. Zij vindt het zelf vast ook niks en had zeker niet verwacht dat zoveel mensen gingen doen alsof ze dit mooi vinden.

avatar van aerogp1
Kronos schreef:
Ja west, de mensen lopen hier juichend achter elkaar aan.

Haha