Soundgarden - Badmotorfinger (1991)

Label: A&M

1. Rusty Cage (4:26)
  2. Outshined (5:11)
  3. Slaves and Bulldozers (6:56)
  4. Jesus Christ Pose (5:51)
  5. Face Pollution (2:24)
  6. Somewhere (4:21)
  7. Searching with My Good Eye Closed (6:31)
  8. Room a Thousand Years Wide (4:06)
  9. Mind Riot (4:49)
  10. Drawing Flies (2:25)
  11. Holy Water (5:07)
  12. New Damage (5:40)
  13. Into the Void (Sealth) * (6:37)
  14. Girl U Want * (0:29)
  15. Stray Cat Blues * (4:46)
  16. She's a Politician * (1:48)
  17. Slaves & Bulldozers [Live] * (8:38)
avatar van milesdavisjr
Badmotorfinger , in mijn beleving de beste worp van de heren. De productie is top, de sound is zwaar en korzelig, Cornell klinkt heerlijk duister en duivels en de meeste songs zijn af. Het Sabbath achtige Slaves & Bulldozers, het kamerbrede en 'ubergroovende' Outshined of het loodzware Room a Thousand Years Wide, stuk voor stuk songs die af zijn. Vreemd genoeg vind ik de relatief bekendere songs als Rusty Cage met zijn nerveuze ritme en het zenuwachtige Jesus Christ Pose minder dan de overige tracks op deze schijf, hoewel verre van slecht. Tegen het einde van de schijf wordt het geheel wat stemmiger en gaat het tempo omlaag. Hoewel de schijf wat lang duurt en wat meer afwisseling de plaat goed had gedaan blijft dit een blok graniet waarbij de gruizige vocalen van Cornell de zware sound perfect aanvullen.

avatar van ZAP!
Je hebt van die platen die 'af' zijn, zoals dat zo mooi heet. Deze is daar een van. Lees je mee, Michiel Cohen?

avatar van Michiel Cohen
ZAP! schreef:

Ik lees mee. 1991? Dat was nog in de tijd dat Lubbers premier was en een sinasappel een traktatie.

avatar van MarkS73
Ik was destijds groot fan van dit album, Vind het nog steeds hun beste. In 1992 was Guns N Roses in Rotterdam mijn allereerste concert ooit met Faith No More en Soundgarden in het voorprogramma. Gelijk ook een van de weinige concerten die ik nog steeds van begin tot eind compleet voor de geest kan halen. Ik stond helemaal vooraan en dan gelijk je drie favoriete bands in het echt zien, tijdens je eerste concert nog wel. Chris Cornell spuugde op een gegeven moment een rochel het publiek in, precies op mijn GnR shirtje. Vond ik toen heel cool, het publiek om mij heen ook, terugkijkend was dat eigenlijk best ranzig..

avatar van Von Helsing
MarkS73 schreef:

Het concert begon volgens mij ruim drie te laat daar de heren nog in Zwitserland zaten om 21:00.

avatar van MarkS73
Klopt, Axl riep het publiek zelfs op om te gaan rellen als ze niet tot het einde door mochten spelen. Het concert dreigde enorm te gaan uitlopen. Slash haalt dit alles nog aan in zijn autobiografie.

avatar van vielip
Wat een sukkels. Hoe gaaf ik de Gunners ook vind. Bovenstaand gedrag verpestte een hoop voor mij destijds. Nog steeds kan ik met de beste wil van de wereld niet begrijpen wat daar nou leuk aan was. Je kunt best een keer door omstandigheden te laat aan een concert beginnen maar zij maakten er gewoon een lolletje van. Compleet misplaatste grootheidswaanzin als je het mij vraagt. Diva gedrag in het kwadraat.

avatar van MarkS73
Dat was toch echt Axl Rose, de rest van de band was altijd op tijd, het wachten was op hun frontman. Ik las laatst wel dat hij tegenwoordig altijd op tijd is:)

avatar van vielip
Ja dat zullen ze allemaal wel keurig zwart op wit hebben vastgelegd

avatar van Tav74
4,5, het zou 5 sterren zijn als ze het waanzinnige niveau van de eerste vijf nummers het hele album hadden vastgehouden. Hele album is goed, maar vooral Rusty Cage, Outshined en Jesus Christ pose zijn echt waanzinnig. Ik werd compleet weggeblazen toen ik dit album voor het eerst opzette destijds.
Superunknown is denk ik het meest volwassen album dat ze hebben uitgebracht, maar met name door de eerste nummers op dit album zal dit altijd mijn favoriet blijven.

avatar van milesdavisjr
Superunknown vind ik nog steeds een redelijke plaat maar Badmotorfinger is gruiziger, intenser, swingender en ook meer to the point. Met bijna 58 minuten op de klok soms een wat lange zit maar dat heb ik met de opvolger nog veel meer. Badmotorfinger heeft nog het rauwe element dat mij wel aanspreekt in de band. Met de opvolger - hoewel zeker niet slecht - verdween dat aspect ten faveure van een meer mainstream geluid. Het speciale was er toen voor mij wel af. Als ik teruggrijp op platen van de band is Badmotorfinger altijd de prijspakker.

avatar van Ernie
Op café ook al de discussie BadMotorFinger vs Superunknow gehad als de beste man thuiskwam en Superunknow oplegde was mijn missie geslaagd.
Voor mij is het zo dubbel. De band leren kennen met Superunknow en pas daarna BadMotorFinger. Met fotofinish wint Superunknow maar wat geniet ik ook van deze.
Dat Cornell op beide platen op absurd hoog niveau zingt maakt het nog moeilijker

Beide even goed maar het is juist de diversiteit en het meer experimentele dat Superunknow nog interessanter maakt voor mij. Mischien net iets properder (minder gruizig) maar het schitterende song materiaal laat mij dat vlug vergeten
Ik zal altijd pleiten voor het feit dat het beide meesterwerken zijn.
Ik draai ze vanavond alle 2 nog eens

avatar van gigage
Rusty Cage gezongen door Johnny Cash staat steevast in mijn relax covers playlist, zo leuk gedaan. Daar komt Billy Jean van Chris Cornell trouwens ook in voorbij. Maar de reden van dit schrijfsel is dat ik pas vandaag ontdekte dat Queen gitarist Brian May meespeelt op New Damage. Daarvoor moet je wel de deluxe opsnorren (op uiteraard een streamingdienst) en de laatste track van CD2 selecteren. Two worlds collide maar het past toch wel op een of andere manier.